Toinen lapsi? Taloudellinen puoli mietityttää
Meillä on yksi ihana lapsi. Toinen lapsi mietinnässä.
Kuitenkin taloudellinen puoli mietityttää. Yhteenkin lapseen menee kamalan paljon rahaa. Ulkovaatteet ja kengät maksavat mansikoita. Kenkiä ei voi kierrättää lapselta toiselle. Päivähoitomaksu tuplaantuisi. Matkustaessa pitäisi ostaa vielä yksi lentolippu. Jos lapsi olisi eri sukupuolta, ei ihan kaikkia vaatteita voisi kierrättää. Kaksinkertaiset harrastusmenot. Jos eivät kiinnostu samasta harrastuksesta, ei varusteita voisi kierrättää nuoremmalle. Tuplasti vakuutusmaksuja.
Minä olen alalla, jolla on hyvä työllisyystilanne, mutta ei kummoinen palkka. Mies valmistuu alalle, jolla on hyvä palkka, jos niitä töitä sattuu saamaan.
Kertokaa mulle kuinka paljon kahteen lapseen menee vuositasolla rahaa. Ja minkä ikäsiä teillä on? Mitä harrastavat? Jne.
Kommentit (21)
Miksei kenkiä muka voi kierrättää? Ei ne kummempaan kuntoon mene kun lapsi ei niitä kauaa edes ehti käyttämään jalan kasvaessa.
Meillä on tyttö ja poikia. Paljon on kierrätetty. Kierrättää voi muutenkin kuin oman perheen sisällä. Harrastuksia on eri hintaisia. Lentäminen ei ole pakollista.
Mutta jos taloudellinen puoli kiinnostaa, niin saat toisesta lapsestakin lapsilisää.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:44"]
Miksei kenkiä muka voi kierrättää? Ei ne kummempaan kuntoon mene kun lapsi ei niitä kauaa edes ehti käyttämään jalan kasvaessa.
[/quote]
koska toisella ollut kenkä on jo muotoutunut sen toisen jalkaan. 98% ihimisis syntyy terveillä jaloilla, mutta vain 20% on terveet jalat aikuisena. Vanhempien kenkävalinnat pilaavat jalat. Omia jalkaongelmiani en halua lapsilleni. Ap
Meillä on kolme lasta. 10 v ja 7 v ja 2 v. Tyttö poika tyttö. Ei pysty juuri kierrättämään kun lapset on syntyneet tuossa järjestyksessä ja poika on vartaloltaan aivan erilainen kuin tytöt. Ja tytöillä on 8 v ikäero eli en voi säilöä niin paljon vaatteita. Ostan alesta -50-70% ja myyn käytön jälkeen. Näin säästyy paljon. Harrastuksiin meillä on satsattu paljon. Molemmat isommat soittaa, urheilee ja harrastavat kädentaitoja. Matkustelu on jäänyt väliin. On ajateltu että harrastukset tuovat elämään hyvän lisän ja matkustaa voi aikuisenakin. Harrastuksista voi olla hyötyä ammatin suhteenkin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:47"]
Meillä on tyttö ja poikia. Paljon on kierrätetty. Kierrättää voi muutenkin kuin oman perheen sisällä. Harrastuksia on eri hintaisia. Lentäminen ei ole pakollista. Mutta jos taloudellinen puoli kiinnostaa, niin saat toisesta lapsestakin lapsilisää.
[/quote]
toisesta saa sen huikean satasen kuukaudessa. Sitäpaitsi lapsilisäsysteemi tuskin elää kovin kauaa, joten etenkään ei pitäisi laskea lasten tekoa aseen varaan. Ap
En hankkisi lasta tuohon tilanteeseen. Miten elämänne parantuisi toisen lapsen myötä?
Ota huomioon että ei lapsi ala välttämättä harrastaa mitään, tai ainakaan moneen vuoteen syntymästä ajateltuna.
Meillä jätettiin lapsiluku yhteen kun olemme pienituloisia molemmat. Ei olla kaduttu sitä koska rahaa ei paljoa ole ja ikääkin jo paljon.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:11"]
Ota huomioon että ei lapsi ala välttämättä harrastaa mitään, tai ainakaan moneen vuoteen syntymästä ajateltuna.
[/quote]
Musta on äärimmäisen järkevää ottaa huomioon asioita myös pitkällä aikavälillä. Mielummin yhdelle mahdollisuudet mihin vain kuin kahdelle mahdollisuudet harrastaa lukemista(kunhan lainaa kirjat kirjastosta eikä ikinä osta yhtäkään omaksi). Ei sillä, lukeminenkin on hyvä harrastus, mutta lasten ja nuorten mahdollisuuksia ei pitäisi rajoittaa.
Toka maksaa yhtä paljon kuin ensimmäinenkin, siitä kannattaa lähteä.
Miten pieni palkka sinulla sitten on? Itse elin yhdeksänlapsisessa perheessä ja vanhemmista toinen oli enimmäkseen kotona ja vain toinen töissä (palkka n. 4000-5000). Tietysti monesta asiasta jouduttiin "luopumaan": ulkomaanmatkailun sijaan kotimaanmatkailua, vaatteet harvoin mitään muotivaatteita, harrastukset sieltä halvemmasta päästä (kansalaisopiston kursseja yms.) No, joku olisi voinut pitää lapsuuttani köyhänä, mutta itse koin sen ihan "rikkaana" (sisältöä oli riittävästi). Jos itse olet valmis joustamaan omista menoistasi, niin tuskin on ongelmaa.. Lapset ovat yllättävän joustavia.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:40"]
Miten pieni palkka sinulla sitten on? Itse elin yhdeksänlapsisessa perheessä ja vanhemmista toinen oli enimmäkseen kotona ja vain toinen töissä (palkka n. 4000-5000). Tietysti monesta asiasta jouduttiin "luopumaan": ulkomaanmatkailun sijaan kotimaanmatkailua, vaatteet harvoin mitään muotivaatteita, harrastukset sieltä halvemmasta päästä (kansalaisopiston kursseja yms.) No, joku olisi voinut pitää lapsuuttani köyhänä, mutta itse koin sen ihan "rikkaana" (sisältöä oli riittävästi). Jos itse olet valmis joustamaan omista menoistasi, niin tuskin on ongelmaa.. Lapset ovat yllättävän joustavia.
[/quote]
bruttopalkka reilu 2000€ kuussa. Mielestäni on väärin, että lapsi joutuu luopumaan unelmistaan sen takia, että vanhemmat lisääntyvät holtittomasti. Vaikka ei sitä varmaan osaa edes unelmoida, jos koskaan ei ole rahaa mihinkään. Itselleni harrastus oli nuorena todella tärkeä ja söi varmasti tuhansia euroja vuodessa. Olen kiitollinen vanhemmillani, että he mahdollistivat sen. Samaa haluan omalle lapselleni/lapsilleni. Ap
Säästetään arjessa ja lentolippuja ei osteta kalliisiin kaukokohteisiin, vaan esim. viimeksi käytiin Latviassa ja sitä ennen Saksassa, kun löytyi halvat lennot, majoitus on halpaa ja ruokakin puoli-ilmaista. jos ei ole rahaa, niin ei lähdetä reissuun. Hyvin on ehtinyt bongata vaatteita alesta, esim. kengät ostetaan lapsille yleensä -50% alehyllystä, ihan laatukenkiä ja samoin ulkovaatetta jne. löytyy ihan hyvällä hinnalla käytettyinä tai olen tilannut ulkomailtakin halvalla. Harrastuksiksi ei tarvitse valita lätkää, taitoluistelua tai ratsastusta. Nyt on kolmas tulossa ja saadaan kaveripiiristä vauvan kamat ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi. Säästetään ruuassa, asumisneliöissä, luksuksessa ja syödään kasvsispainotteista kotiruokaa, leviotaan leivät itse jne. Kalleimmaksi lapset tulevat pahojen kasvupyrähdysten aikaan.
Kaikkea ei voi saada. Lapsenne voi joutua "luopua unelmistaan", vaikka olisi ainokainen. Jos hankitte toisen lapsen niin ainokaisenne joutuu luopumaan ainoan lapsen paikasta. Sellaista elämä on, että kaikkea ei voi vaan saada. Jos ette halua luopua mistään niin älkää hankkiko lisää lapsia :-) Vähintäänkin aika silloin vähenee, vaikka rahat riittäisikin.
Jaa, kumma että kaikki löytävät aina kaikki perheen vaatteet ja kengät -50% alesta.
Meillä 3 lasta ja harvoin, hyvin harvoin, löytyy alesta sopivia kenkiä ja ulkovaatteita. Taaperoikäiselle ja vauvalle löytyi vielä melko hyvin, mutta kouluikäiselle ei.
Yhden lapsen kasvattaminen 18-vuotiaaksi maksaa miljoona markkaa. Pieni lapsi on halpa, teini maksaa!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:14"]Jaa, kumma että kaikki löytävät aina kaikki perheen vaatteet ja kengät -50% alesta.
Meillä 3 lasta ja harvoin, hyvin harvoin, löytyy alesta sopivia kenkiä ja ulkovaatteita. Taaperoikäiselle ja vauvalle löytyi vielä melko hyvin, mutta kouluikäiselle ei.
[/quote]
Alesta löytää mitä vain isommillekin lapsille, se vaatii vain hiukan paneutumista. Pitää olla liikkeellä heti sillä sekunnilla kun ale alkaa, mieluiten verkossa. Tilata uutiskirjeet sähköpostiin jne.
Minusta sisarus on lapselle paljon arvokkaampi kuin joku lapsuuden maksullinen (kallis) harrastus.
Samaa sanoisin ulkomaanmatkoista, toki helpompaahan se oli meidän lapsuudessa kun ei juuri kukaan muukaan matkustellut ulkomailla.
Vaatteita voi kierrättää aika paljon. Kengistäkin hyväkuntoiset, jos aikaisemmalla käyttäjällä on normaalit jalat. Puhumattakaan polkupyöristä, luistimista jne. Olen nauttinut, kun on monta ostosta kestänyt lapselta toiselle! Olisi sääli antaa tarjouksesta ostetut laatutuoteet halvalla perheen ulkopuolisille! Minkä ilmaiseksi saa sitä ei osaa arvostaa!
Meillä on kaksi poikaa ja tyttö. Tytölle ostetaan sinistä, mustaa, ruskeaa ,harmaata, vihreää, oranssia, keltaista esim kengät, sisäpelikengät, mailat, polkupyörät, toppavaatteita ja luistimiksi sopivat hokkarit muutenkin, koska ovat paremmat luistella. Vaatteet, jotka kuluvat nopeasti ovat tyttöväreissä punaisen ja liilan sävyjä. Kännyköitä kierrätetään. Nuorin saa tavallisen kun vanhempi saa älypuhelimen.
Toinen lapsi on ilo, mutta myös rasite kukkarolle. Teoriassa lapsu voi käyttää vanhoja kenkiä ja ulkoiluvaatteita, mutta jos vanhemmalle ostaa kaiken uutena, ei ole kiva nuoremman kulahtaneissa kulkea. Matkat, pienetkin päiväreissut maksavat tuplasti. En ymmärrä niitä, jotka sanovat ettei toinen lapsi maksa. Kyllä se maksaa, mutta on mielestäni sen arvoista. Kolmas lapsi- sitä en edes harkitse. Lapsilla on oikeus uusiin vaatteisiin, harrastuksiin ja lomailuun.