Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kevytyrittäjyyden aloituksesta ulosotto!

Vierailija
15.03.2022 |

Ihmettelin aamulla tilin saldoa katsoessani, että miten näyttää niin pieneltä ja järkytys oli valtava, kun tapahtumissa oli -1700 ja luki ulosotto. Mitä hemmettiä? En ole elämässäni ikinä jättänyt yhtään laskua maksamatta enkä ole myöskään saanut mitään kirjeitä jotka viittaisivat että joku maksu olisi myöhästynyt. Aloin selvittää asiaa ja kauhukseni huomasin, että ulosotossa oli 5000e + korot 1700. Nämä jotakin ALV veroja!

Muutama vuosi mietin kevytyrittäjyyttä, ja otin OP-pankin kautta y-tunnuksen ja toiminimen. Mitään yritystoimintaa ei sitten koskaan tullutkaan ja unohdin asian kokonaan. Ainoa kirje joka kotiin on tullut, on koskenut y-tunnuksen lopettamista ja sen olen muistaakseni tehnyt.

Minulle oli tullut sähköiseen asiointipalveluun paljon kirjeitä tähän aiheeseen liittyen, mutta en ole edes tiennyt että sellaisia on tullut. Miksi ihmeessä yhtään ainoaa paperikirjettä ei ole lähetetty hyvissä ajoin? Miten voi olla että minulle on verottaja määrännyt 5000e alv veron vaikka ei ole ollut eurollakaan minkäänlaista yritystoimintaa? Ja miten tämmöinen summa voidaan laittaa ulosottoon ja kaikki tämä tiedoittelu jossain vain sähköisesti?

Tämä on ihan järkyttävää. Ilmeisesti ulosotto tarkoittaa myös luottotietojen menettämistä? Ihmiselle, joka aina hoitanut kaikki raha-asiansa säntillisesti. Juuri siksi hänkin sen y-tunnuksenkin että voisin mahdollisesti laillisesti myydä esim ompeluksiani. Tätä en siis kuitenkaan edes ole ehtinyt tehdä.

Soitan verohallintoon heti klo 9.00 kun linja aukeaa, mutta ajattelin kysäistä, onko täällä ketään joka osaisi sanoa, mistä tässä on nyt oikein kyse.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alv velvolliseksi pitää itse hakeutua, omituista todellakin tämä juttusi, joten en voi käsittää tätä.

Kerro meille mitä verottaja tuumasi.

Ulosotostakin olisi pitänyt tulla kirjallisena 2 varoitusta sulle, ettei olis sun identeteetti varastettu ja jonkun muun maksut ohjautuu sulle, kamalaa...

Tsemppiä sulle👍

Vierailija
22/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alv-rekisteröidyn yrittäjän on annettava alv-ilmoitukset vaikka toimintaa ei ole.  Kuukausille joilla ei ole toimintaa annat tyhjän ilmoituksen.

Alv-rekisteriin pääsee vain jos sinne on itse ilmoittautunut.   Sinun olisi  pitänyt tehdä lopettamisilmoitus kun huomasit, että liiketoiminta ei lähde käyntiin.   Onneksi sen voit tehdä jälkikäteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulethan ap kertomaan sitten mitä verottaja vastasi. Itsekin olen tehnyt juuri tuon saman OP:n kautta pari kuukautta sitten, mutta en ole vielä saanut tuloja mistään. Ennakkoverolappu kyllä tuli jo, mutta enhän minä voi veroja maksaa olemattomista tuloista.

Yrittäjän on maksetrava ennakkoverot, oli tuloja tai ei.

Toki ennakkoveroa voi muuttaa(vastaamaan oletettua vuosiansiota), mutta erääntyvä vero on maksettava.

Ei ole maksettava ennakkoveroa, jos tulot on arvioitu niin pieniksi. Fakta.

Vierailija
24/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot siis perustanut yrityksen mutta et tehnyt alv ilmoituksia

Vierailija
25/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot jättänyt ALV, ilmoituksen tekemättä viimevuoden helmikuun viimeiseen päivään mennessä, jonka jälkeen sakko on 250€/viikko kunnes tulee tuo maksimi 5000€. Vaikka toimintaa ei ole, niin tuo pitää tehdä. Joudut tuon maksamaan vaikka kitään toimintaa ei olekaan tai edes ollut. Itsellä myöhästyi tuo ilmoitus viime vuonna vaikka alv:t maksoinkin ja sakkoahan siitä tuli.

Vierailija
26/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko ne postit menneet omapostiin? Itsekkin joskus sen aktivoin vahingossa, enkä tajunnut, että sinne menee sitten kaikki viralliset postit. En aikoihin käynyt siellä lukemassa mitään, kun en tiennyt, että se oli nyt se minun "postilaatikko" muutama lasku myöhässä ja tullin ilmoitus jäi tekemättä ja posti oli palautunut lähettäjälle. Kylläpä korpesi!

Ap, toivottavasti tilanne selviää.

Jos sulla oli OmaPosti sovellus, niin tapahtumista tulee kyllä push-ilmoitus puhelimeen. Ei tarvitse erikseen käydä lukemassa, kun tieto tulee näytölle milloin mitäkin siellä on.

Pitää itse käydä asetuksista poistamassa nuo ilmoitukset, jos niitä ei halua, eli olet sitten varmaan tehnyt näin.

Digikömpelöiden ihmisten kannattaisi vaan pysytellä kirjepostissa, kun ei älytä pitää sovelluksia ym. älyjuttuja toiminnassa. Sit tänne tullaan ihmettelemään, kun kaikki asiat kusee " kun se kirje meni sinne sähköiseen asiointiin, minkä itse olin ottanut käyttöön ja hyväksynyt postit siihen, yhyy yhyy mitä teen?".

Vierailija
27/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lienee muissa? Olen pienimuotoinen puuntuottaja. Ei tarvitse nykyisin tehdä veroilmoitusta jos ei ALV velvollista toimintaa. Ennen piti laittaa rasti ruutuun, "ei ALV alaista toimintaa" . Jos jätti täyttämättä niin harkinta vero olisi tullut.

Vierailija
28/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ulkomaille muuttoa. Pelisi on Suomessa pelattu.

Vierailija
29/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rahasi ja juokse.

Vierailija
30/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on ihan diibadaabaa ettet tiennyt. Kun aloittaa yritystoiminnan pitää perehtyä asioihin kuten verotukseen. Tyhmyydestä sakotetaan ja se on ihan oikein.

Vierailija
31/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma moka jos ei tiedä

Vierailija
32/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alv-ilmoituksen laiminlyönnistä seuraa ankarat viivästysmaksut. Näitä kun on rästissä monia niin summa kasvaa. Lisäksi jos ilmoitusta ei anneta, niin verottaja voi arvioida maksettavan summan. Myös viivästyskorko kertyy.

Eli ei auta kun maksaa.

Vierailija
33/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vasemmiston, Suomessa yrittäjä on lähtökohtaisesti rikollinen.

Vierailija
34/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma moka jos ei tiedä" huutelijat ei taida itse tietää, että OP:n kevytyrittäjyys on just sitä että Op hoitaa veroasiat puolestasi.

MUTTA olikohan 2020 vai 2021 millon se muuttui , että pitää antaa valtuutus tähän. Ennen ei tarvinnut, mutta sitten laki muuttui ja piti käydä antamassa valtuus Op:lle että saa mun puolesta veroasiat tehdä. Olisiko tässä joku tähän liittyvä juttu takana? Eli oletko tämän valtuuden käynyt antamassa, koska jos et niin Op ei voi hoitaa puolestasi veroasioita. Luulisi kyllä, että Op olisi tästä kysellyt perään useampaan kertaan.

Itse olen ollut kevytyrittäjänä kolme vuotta ja hyvin on mennyt. Tai oletan ainakin, samanlaista yllätystä odotellessa :D

Vierailija
35/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tässä tarvitse erikseen alv-ilmoitusta tehdä, koska Op yrityksenä tietenkin on jo alv velvollinen. Eli jokainen kevytyrittäjä on automaattisesti alv-velvollinen ja jos tienaa vähemmän kuin 10 000 saa alvit takaisin.

Vierailija
36/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oma moka jos ei tiedä" huutelijat ei taida itse tietää, että OP:n kevytyrittäjyys on just sitä että Op hoitaa veroasiat puolestasi.

MUTTA olikohan 2020 vai 2021 millon se muuttui , että pitää antaa valtuutus tähän. Ennen ei tarvinnut, mutta sitten laki muuttui ja piti käydä antamassa valtuus Op:lle että saa mun puolesta veroasiat tehdä. Olisiko tässä joku tähän liittyvä juttu takana? Eli oletko tämän valtuuden käynyt antamassa, koska jos et niin Op ei voi hoitaa puolestasi veroasioita. Luulisi kyllä, että Op olisi tästä kysellyt perään useampaan kertaan.

Itse olen ollut kevytyrittäjänä kolme vuotta ja hyvin on mennyt. Tai oletan ainakin, samanlaista yllätystä odotellessa :D

Lain silmissä ei ole mitään kevytyrittäjiä eli varsin riskistä toimintaa. Seuraukset voivat olla odottamattomat.

Vierailija
37/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Minulle oli tullut sähköiseen asiointipalveluun paljon kirjeitä tähän aiheeseen liittyen, mutta en ole edes tiennyt että sellaisia on tullut. Miksi ihmeessä yhtään ainoaa paperikirjettä ei ole lähetetty hyvissä ajoin? ....

Hetkinen. Tuonne sähköiseen palveluun ei tule viestejä ellet ole tehnyt sähköistä sopimusta. Ja ainakin itselleni tulee aina sähköposti, kun verottajan sivuille tulee uusi viesti. 

Joko tämä on trolli tai sitten olet ihan itse sössinyt asiat.

Vierailija
38/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevytyrittäjyys on kusetusta alusta loppuu. Se on sipilämäinen temppu työttömyystilastojen kaunistelemiseksi. Kun jokaisesta työttömästä siivoojasta tehdään "kevytyrittäjä", niin työttömyystilasto kaunistuu.

Tosiasiallisesti kevytyrittäjä tipahtaa työttömyys- ja sosiaaliturvan piiristä ja juoksee päin seinää.

Op:n kevytyrittäjyys on ainut, jolla saa myös työttömyysahat ym. Muilla vastaavilla tipahtaa niiden ulkopuolelle.

Ja alvit maksetaan vain myydyistä tuotteista. Jos nämä myynnit jäävät alle vuosittaisen verotusrajan, niin ne maksetaan kevytyrittäjälle takaisin. Jos taas myyt enemmänkin, niin tällöin ei makseta ja en muista maksettiinko tällöin vielä jotain lisäveroja. On jo kauan kun näitä enemmänkin katselin.

Kuitenkaan tuo aloittajan kaltainen tilanne ei ole mahdollista, jos ei ole myynyt mitään ja on op:n kevytyrittäjä. On tainnut ostella yritystunnuksella kankaita ym ja unohtanut maksella verot.

Vierailija
39/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä tässä tarvitse erikseen alv-ilmoitusta tehdä, koska Op yrityksenä tietenkin on jo alv velvollinen. Eli jokainen kevytyrittäjä on automaattisesti alv-velvollinen ja jos tienaa vähemmän kuin 10 000 saa alvit takaisin.

Jokainen vastaa omasta ilmoituksestaan.

Vierailija
40/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaan nyt sitten niin että olen yrittäjä ja Op on kirjanpitäjä. Ihan tuolta voit käydä lukemassa miten homma toimii https://op-kevytyrittaja.fi/