Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kevytyrittäjyyden aloituksesta ulosotto!

Vierailija
15.03.2022 |

Ihmettelin aamulla tilin saldoa katsoessani, että miten näyttää niin pieneltä ja järkytys oli valtava, kun tapahtumissa oli -1700 ja luki ulosotto. Mitä hemmettiä? En ole elämässäni ikinä jättänyt yhtään laskua maksamatta enkä ole myöskään saanut mitään kirjeitä jotka viittaisivat että joku maksu olisi myöhästynyt. Aloin selvittää asiaa ja kauhukseni huomasin, että ulosotossa oli 5000e + korot 1700. Nämä jotakin ALV veroja!

Muutama vuosi mietin kevytyrittäjyyttä, ja otin OP-pankin kautta y-tunnuksen ja toiminimen. Mitään yritystoimintaa ei sitten koskaan tullutkaan ja unohdin asian kokonaan. Ainoa kirje joka kotiin on tullut, on koskenut y-tunnuksen lopettamista ja sen olen muistaakseni tehnyt.

Minulle oli tullut sähköiseen asiointipalveluun paljon kirjeitä tähän aiheeseen liittyen, mutta en ole edes tiennyt että sellaisia on tullut. Miksi ihmeessä yhtään ainoaa paperikirjettä ei ole lähetetty hyvissä ajoin? Miten voi olla että minulle on verottaja määrännyt 5000e alv veron vaikka ei ole ollut eurollakaan minkäänlaista yritystoimintaa? Ja miten tämmöinen summa voidaan laittaa ulosottoon ja kaikki tämä tiedoittelu jossain vain sähköisesti?

Tämä on ihan järkyttävää. Ilmeisesti ulosotto tarkoittaa myös luottotietojen menettämistä? Ihmiselle, joka aina hoitanut kaikki raha-asiansa säntillisesti. Juuri siksi hänkin sen y-tunnuksenkin että voisin mahdollisesti laillisesti myydä esim ompeluksiani. Tätä en siis kuitenkaan edes ole ehtinyt tehdä.

Soitan verohallintoon heti klo 9.00 kun linja aukeaa, mutta ajattelin kysäistä, onko täällä ketään joka osaisi sanoa, mistä tässä on nyt oikein kyse.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kusetukselta. Selitä asia verottajalle juurtajaksaen ja yrittäkää löytää järkevä ratkaisu.

Vierailija
2/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kamalaa tästä tekee vielä se, että olen tällä hetkellä opiskelija, nostin juuri opintolainan tälle keväälle että pärjään edes jotenkin ja siitä on nyt viety se 1700e 😥 Tämähän on ihan painajaista 😥

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa

Vierailija
4/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitälie olet sössinyt. Maksa pois.

Vierailija
5/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika typerä provo.

Vierailija
6/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa verottajan järjestelmässä on virhe. Mullekin tullut kauhunhetkiä verottajan näppäilyvirheen takia.

Ensin ajattelin että jospa on sattunut identiteettivarkaus mutta ei ihan siltäkään kuulosta.

Vierailija
7/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevytyrittäjyys on kusetusta alusta loppuu. Se on sipilämäinen temppu työttömyystilastojen kaunistelemiseksi. Kun jokaisesta työttömästä siivoojasta tehdään "kevytyrittäjä", niin työttömyystilasto kaunistuu.

Tosiasiallisesti kevytyrittäjä tipahtaa työttömyys- ja sosiaaliturvan piiristä ja juoksee päin seinää.

Vierailija
8/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIhin sähköiseen asiointipalveluun ne kirjeet on tulleet? Jos olet rastittanut verottajan tietoihin, että ei kiitos paperipostia, niin viestit näkyy asiointipalvelussa, joka pitää hoksata itse tarkistaa.

Lisäksi olisi kannattanut lukea kunnolla ALV-ohjeet!

Vierailija
9/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevytyrittäjyys on kusetusta alusta loppuu. Se on sipilämäinen temppu työttömyystilastojen kaunistelemiseksi. Kun jokaisesta työttömästä siivoojasta tehdään "kevytyrittäjä", niin työttömyystilasto kaunistuu.

Tosiasiallisesti kevytyrittäjä tipahtaa työttömyys- ja sosiaaliturvan piiristä ja juoksee päin seinää.

Ei. Kevytyrittäjä saa ihan samat edut kuin sinun työnantajasi eli paljon maksuja, joista työntekijän ei tarvitse välittää. Siksi kevytyrittäjä on firmalle parempi alihankkija kuin palkattu työvoima.

Vierailija
10/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mitä sait selville. En pidä tätä provona koska itse olen myös joutunut selvittämään jättimäisiä vääriä laskuja ja olen joutunut monien rikosyritysten kohteeksi. Tiedän miten rankkaa se on. Ja vaikka olisikin provo, kaikenlaista oikeastikin sattuu.

Vierailija
11/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulethan ap kertomaan sitten mitä verottaja vastasi. Itsekin olen tehnyt juuri tuon saman OP:n kautta pari kuukautta sitten, mutta en ole vielä saanut tuloja mistään. Ennakkoverolappu kyllä tuli jo, mutta enhän minä voi veroja maksaa olemattomista tuloista.

Vierailija
12/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIhin sähköiseen asiointipalveluun ne kirjeet on tulleet? Jos olet rastittanut verottajan tietoihin, että ei kiitos paperipostia, niin viestit näkyy asiointipalvelussa, joka pitää hoksata itse tarkistaa.

Lisäksi olisi kannattanut lukea kunnolla ALV-ohjeet!

Tulee sähköpostiin kyllä ilmoitus jokaisesta kirjeestä.

Vierailija
13/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika taitavaa päästä tietämättään ulosottoon asti. Muutamaan vuoteen et ole edes veroilmoitusta tehnyt että olisit verottajan sivuille kirjautunut ja huomannut etusivulta sen sata lukematonta viestiä?

Vierailija
14/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on jäänyt alv ilmoitukset antamatta, tuo 5000 on sakkomaksu siitä(ja korko). Asia saadaan kuntoon kun soitat verottajalle, kaivele esiin kaikki kevytyrittäjyystitetosi ja selvität ettei ole ollut yritystoimintaa.

Ulosotto ei tarkoita suoraan luottotietojen menetystä, ja tässä tapauksessa asia korjautuu kun selvä virhe.

Vierailija
15/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulethan ap kertomaan sitten mitä verottaja vastasi. Itsekin olen tehnyt juuri tuon saman OP:n kautta pari kuukautta sitten, mutta en ole vielä saanut tuloja mistään. Ennakkoverolappu kyllä tuli jo, mutta enhän minä voi veroja maksaa olemattomista tuloista.

Yrittäjän on maksetrava ennakkoverot, oli tuloja tai ei.

Toki ennakkoveroa voi muuttaa(vastaamaan oletettua vuosiansiota), mutta erääntyvä vero on maksettava.

Vierailija
16/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea tapahtuu, mutta luulisi verottajan uskovan, että mitään liiketoimintaa ei ole ollut. Sen velvollisuus näyttää toteen asia.

Vierailija
17/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kovat tulot, kun on pystytty ottamaan 1700e ulosottoa.

Toki koko tarinaa en usko oman ulosotto kokemuksen perusteella. Niin monta ennakkokirjettä tulee, ettei niitä voi olla huomaamatta, jopa sinne sähköiseen asiointiin (Postin sovellus tai Suomi.fi ja tästä tulee s.postiin ilmoitus jotenkin " sinulle on uusi viesti Suomi.fi" ). Ei kannata klikkailla ei kirjepostia painikkeita, jos ei ota käyttöön mitään sähköistä asiointia.

Multa otettiin n. 1800e netto palkkatulosta 650e ulosotto. Katos ap kun on sellainen juttu olemassa kuin suojaosuus, niin ei ulosotto voi ihan mitä tahansa summia ottaa.

Vierailija
18/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehnon arjen/talouden hallinnan omaavien ihmisten usuttaminen yrittäjiksi on rikollista.

Tätä esiintyi viimeksoi 90- luvun laman jälkipyykeissä, työttömyystilastoja kaunisteltiin työntämällä työttömiä yrittäjiksi starttirahan turvin.

Sitten nämä itkivät Karpon ohjelmassa, kun verottaja vie tuhkatkin pesästä.

Tuohon aikaan tosin verottaja olu hyvin joustamaton ja käytti arvioverotusta hyvin kovin ottein.

Vierailija
19/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ne postit menneet omapostiin? Itsekkin joskus sen aktivoin vahingossa, enkä tajunnut, että sinne menee sitten kaikki viralliset postit. En aikoihin käynyt siellä lukemassa mitään, kun en tiennyt, että se oli nyt se minun "postilaatikko" muutama lasku myöhässä ja tullin ilmoitus jäi tekemättä ja posti oli palautunut lähettäjälle. Kylläpä korpesi!

Ap, toivottavasti tilanne selviää.

Vierailija
20/52 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea tapahtuu, mutta luulisi verottajan uskovan, että mitään liiketoimintaa ei ole ollut. Sen velvollisuus näyttää toteen asia.

Yrittäjän pitää osoittaa, ja tuntea verotus.