Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pekkaset turhia

Vierailija
19.08.2015 |

Työajanpidennys pitäisi tehdä luopumalla pekkasista ja kaikista ylimääräisistä lomapäivistä. 30 päivää lomaa vuodessa riittää kaikille.

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:03"]

Duunarin työpäivä on 8-16 ja hän syö lounaan työpaikan ruokalassa klo 12. Pomon työpäivä on 8-16 ja hän syö lounaan työpaikan ruokalassa klo 12. Duunarin työpäivä on 8 tuntia ja pomon työpäivä on 7,5 tuntia. Duunari saa 12 ylimääräistä lomapäivää, pomo ei saa. Millä perusteella duunarin työaikaa pitää tasata 12 päivällä vuodessa, kun hän ei mun laskujen mukaan työskentele sekuntiakaan enempää kuin pomo!

[/quote]

Samaa mieltä, että pekkaset on perusteettomia etuja toisille kun työpäivä on yhtä pitkä.

Vierailija
102/110 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:38"]

Jengi täällä luulee, että pekkasista nauttivilla on VAIN 40 tunnin työviikko ja syömisestä maksetaan. Nauran.

[/quote]

Ainakin mun miehellä on näin. On tasan 8 tuntia + työmatkat poissa, pitää silti ruokatunnit joka päivä ja saa pekkasia. Muuten en asiasta kauheasti tiedä, kun itsellä ei ole koskaan ollut pekkasia. Työaika sen sijaan on 8 tuntia päivässä, en saa pekkasia enkä edes lomarahoja.

[/quote]

Otetaanpa mieheltäsi siis pekkaset pois, kun ei ole niitä itse omalla työllään ansainnut ..

[/quote]

Eikös tässä siitä juuri ollut kyse, että pekkaset ovat turhia? Vai ymmärsinkö tuon otsikon "Pekkaset turhia" jotenkin väärin? Minä ainakin kadehdin ylimääräisiä vapaita, joita osa saa pekkasten muodossa, vaikka työpäivät ovat yhtä pitkiä kuin minullakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:28"] [quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:24"] Ne henkilöt, jotka tekevät tehtaissa kolmivuorotyötä, työskentelevät 8 tuntia vuorossaan. Muut tekevät 37,5 tuntia viikossa eli 7,5 tuntia päivässä. Kolmivuorotyötä tekevillä on siis 2,5 tuntia pidempi työviikko. Pekkaset tarkoittavat sitä, että silloin, kun työnantajalle sopii, pitkää työaikaa tekevät voivat ottaa vapaapäivän tai kaksi ja tasata näin työajan muiden palkansaajien kanssa samanlaiseksi. [/quote] Oikeasti 37,5 tuntilainen ja 40 tuntilainen viettää työpaikalla aivan yhtä kauan aikaa. 37,5 tuntilainen joutuu pitämään lounastauon omalla ajalla eli oikeasti työpäivän pituus on 8 tuntia. 40 tuntilaisella ruokatauko kuuluu työaikaan ja hänkin on 8 tuntia työpaikalla. Toinen saa yli kaksi viikkoa ylimääräistä lomaa ja toinen ei saa. [/quote] Näin on. Pekkasista nauttivilla on yleensä palkallinen ruokatauko eli ei mitään syytä ylimääräisille lomapäiville. [/quote] Ei todellakaan ole palkallista ruokataukoa. [/quote] Mulla on 8h työpäivä ja kaikki ruoka ja kahvitauot kuuluu työpäivään. Lisäksi mulla kertyy pekkasia 1 päivä per kuukausi noin, eli se 12,5 päivää. Tehtaassa olen töissä. [/quote]Eli olet työpaikalla 8-16? Jos pidät tuossa ajassa ruokatauon ja kaksi kahvitaukoa saaden myös 100 tuntia palkallista vapaata, on työnantajasi antelias tai ei ole ymmärtänyt kenelle pekkasia kuuluu maksaa.

[/quote]

Ihan normaali systeemi monilla teollisuuden aloilla.
[/quote]

Ihan normaalia on meidän alalla ja laillista. Olen tyytyväinen.

Vierailija
104/110 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekkaset eivät lähde mihinkään, mikäli palkkoja ei koroteta vuodessa 150t vastaavalla summalla.

Vierailija
105/110 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt kolmessa eri maassa ja kyllä on Suomessa kissan päivät työntekijällä työaikojen suhteen. Esimerkiksi Saksassa on 40 h työviikko, 1 h palkaton ja pakollinen ruokatauko. Ei todellakaan mitään pekkasia tai vajaita viikkoja. Lomaa usein minimi 24 pv vuodessa. Ylityöt kuuluvat ainakin ylemmillä toimihenkilöillä pakettiin eikä niistä erikseen makseta. Mutta Saksalla meneekin taloudellisesti melko paljon paremmin kuin Suomella.

Vierailija
106/110 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:07"]

Sisältyykö tuohon 8 tuntiin puolen tunnin palkallinen lounastauko, jolloin voit häipyä ihan minne tahansa? Vai oletetaanko, että tunget eväät nassuun työn ohessa lyhyillä tauoilla? [/quote]

Meillä on kahvio missä syödään eväät ja ollaan kahvilla. Tuotantotiloissa ei saa syödä joten kahvilaan menee kaikki. Nämä tauot on palkallista.

[/quote]

Mä olen ollut useammassa tuotantolaitoksessa töissä ja yleensä ruoka syödään kahvilassa ja se on palkallista. Työpäivä kestää sen 8 tuntia. Pekkasia kertyy 100 tuntia vuodessa.

Vierailija
107/110 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekkaset korvaa tehtyä työtä. Jos jostain pitää säästää niin julkisen puolen kohtuuttoman pitkistä palkallisista lomista. Eli sellaisia ole kellään yksityisellä puolella!

Vierailija
108/110 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäisikö sinun hakea vuorotöihin tekemään 40h työviikkoa esimerkiksi tehtaaseen kun noin kadehdi?

Vierailija
109/110 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne mitään turhia ole. Meilläkin välillä tehtaassa työtilanne hiljenee jos vaikka ei olla saatu jotain materiaalia. Silloin on kätevää jäädä pekkaselle, kun töitäkään ei voi tehdä. Joskus hiljainen vaihe on selvitty pitämällä paljon pekkasia, muuten olisi pitänyt lomauttaa.

Vierailija
110/110 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:17"]

Mitä ovat pekkaset?

Pekkaset on duunareiden ja toimihenkilöiden ylimääräisiä lomapäiviä. Niitä saa 12,5 päivää vuodessa. Yleensä pekkasia saa tehtaissa ja tuotannollisissa töissä.

Ei ne mitään ylimääräisiä lomapäiviä ole.

Kyllä ne on ihan hankittu. 40h viikossa töitä, kun muut tekee 37.5.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi