Miten teillä jakaantuu kotityöt jos
kotona on pieni vauva ja toinen vanhemmista kotona ja toinen töissä?
Yllättäen sain hirveän paskamyrskyn niskaan, kun en ollut päivällä käynyt kaupassa ja tehnyt ruokaa valmiiksi, kun mies tulee töistä. Ei siis kahvi ja leivät riittäneet.
Siitä tulikin sitten mieleen, että minäkö tässä nyt tein jotenkin väärin? Eikö siellä kaupassa voi käydä yhdessä tai mies kotimatkalla? Minä teen kuitenkin kaiken täällä kotona, yleensä kyllä jopa sen ruuankin, mutta tänään vaan nyt sattui käymään niin, että ystävä tuli yllättäen käymään ja siinä vierähti aikaa niin etten kauppaan ehtinyt. En kuitenkaan kuvitellut, että se olisi ollut näin väärin miestäni kohtaan.
Miten muilla on työnjako kotona?
Kommentit (13)
Olen kotona vauvan kanssa ja mies on juuri kaupassa vanhempien lasten kanssa. Ruoan teen päivisin valmiiksi ja siivoan, kaupassakäynti vähän vaihtelee.
Meillä jakautuu kotityöt siten, että minä teen kaikki korjaus- ja remonttityöt vanhassa omakotitalossa. Vaimo vastaavasti odottaa, että siivous, tiskit ja vaatehuoltokin menee puoliksi.
Piti vielä lisätä, että oletko tyytyväinen jakoon, vai miten toivoisit sen menevän?
Ap
Meillä tekee kotityöt se jota kiinnostaa enemmän. Päävastuu ruuasta on arkena minulla koska olen aikasemmin kotona..myös sillon kun olin kotona tuon vajaa2v kanssa tein n ruuan niin että mies pääsi valmiiseen pöytään. Perheessä on myös koululaisia mutta jos olisimme vain me 3 tuskin ruuan teko olisi joka päivästä(lämmitettäs eilisiä jämiä).. Miehellä kuitenkin tarkempi tuo siivoussilmä joten hän tarttuu nopeimmin imuriin.
Lentäis ukko kaaressa pellolle jos kehtaisi tuollaista olettaa ettei edes kaupassa voi käydä!
Riippuu vähän vauvasta. Jos on vaativainen ja väsyttävä, kotitöitä vois jakaa. Jos suht normaali, kotona olija tekee kotityöt. Mutta on ihan ok, jos on poikkeustapauksia, eikä ihan aina ole ruoka pöydässä.
Mun mies on työtön, lapset jo koululaisia, niin kyllä mies tekee kaikki kotityöt. Joskus, jos on jotain projektia, ei ehdi tekemään ruokaa, niin haetaan jotain valmista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:58"]Lentäis ukko kaaressa pellolle jos kehtaisi tuollaista olettaa ettei edes kaupassa voi käydä!
[/quote]
Noh, kyllä mulla ihan pikkuisen kiehahti, kun tämän kommentin kuulin!
Ap
Minä teen kaiken, kun olen lapsen kanssa kotona. Kaupassa käydään yhdessä ja joskus mieskin tekee ruokaa. Kotitöitä tai pihatöitä sen ei kyllä tarvi koskaan tehdä. Remonttijutut ja korjaukset hoitaa.
Mies töissä, minä kotona vauvan kanssa.
Kaupassa käydään yhdessä, mies käy yksin tai joskus minä käyn yksin, kun mies tulee kotiin ja on vauvan kanssa.
Ruuan pyrin tekemään ja yritän tehdä sen verran, että siitä syödään kahdesti. Viikonloppuisin kokataan yhdessä tai erikseen.
Teen pieniä siivouksia viikon mittaan, viikonloppuna siivotaan yhdessä vähän perusteellisemmin.
Kun olin kotona lasten janssa niin hoidin siivouksen, ruuat, pyykinpesun. Kaupassa myös kävin. Tein tämän siksi että mulla oli aikaa ja ilman touhuilua olis aika käynyt pitkäksi. Mutta ei siitä sanomista olis tullut jos joskus ruokaa ei olis ollut
Kun esikoinen oli vauva, minä hoidin lähes kaikki kotityöt. Lapsi oli ns. helppo eli kotitöiden tekeminen oli vaivatonta ja kun yötkin sai nukkua, oli virtaa vaikka muille jakaa. Välillä tuli jopa tylsää kun kaikki paikat oli jo kuurattu :D
Kuopuksen kohdalla tilanne sitten muuttuikin. Vauva oli tosi huono nukkuja ja sen lisäksi jaloissa pyöri energinen 4v. Tein mitä ehdin ja jaksoin, loput sitten hoidettiin miehen kanssa puoliksi kun hän tuli kotiin. Miehen mielestä oli tärkeämpää, että olin vaikka ulkona lasten kanssa kuin se, että siivosin tms. Ei se niin nöpönuukaa ollut vaikka joinain päivinä ei oltu siivottu tai ruokaa ei ollut valmiina kun mies tuli töistä. Haettiin sitten vaikka pitsat tai hesesapuskat. Ruokaostoksen hoiti pääsääntöisesti mies, koska kauppa oli työmatkan varrella, minun olisi pitänyt mennä sinne linja-autolla.
Voiko toista pitää itsestäänselvyytenä ja sitten suuttua, kun kaikki ei menekään, niin kuin itse olettaa ja kuvittelee asioiden hoituvan?
Ap
Meillä jakaantuu kotityöt siten, että se, joka ehtii tehdä, tekee.