No nyt se alkoi: ekaluokkalaisen valitus puhelimesta!!
Ostin lapselle perus Nokian, jossa ei nettiä. Voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä. Kuvaviestitkin rajasin pois, koska en koe niitä tärkeiksi. Hankin puhelimeen lisäksi muistikortin, joten voi ottaa paljon valokuvia.
Nyt sitten lapsi valittaa, että lähes kaikilla luokkakavereilla on ÄLYPUHELIN ja se on kuulemma epäreilua.
Olen sanonut, että älypuhelimen saa vasta vuoden parin päästä.
Huokaus.
Kommentit (65)
Meidän lapset tokalla ja kolmannella luokalla,eikä heillä ole puhelimia.Ei ole ollut tarvetta.
Meillä on ekaluokkalaisen ja kadiluokkalainen. Yläkoululaisille on tavallinen perusleiriin, sai sen pari vuotta sitten. Ensimmäinen puhelimensa. Ekaluokkalaisella ei ole puhelinta. Ei tarvitse. Milloin tarvitsisi? Ei ole tullut vielä sellaista tilannetta vastaan. Olemme ihan hyvin toimeentulevia ja lapsistamme huolehtivia. Tuskinpa kukaan on tämän asian takia heidän hyvinvoinnistaan huolissaan.
Joka juttuun ei tarvitse mennä, kun muillakin.,.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:57"]Tää on joka penskan vakio perustelu,mut kun kaikilla muillakin on.No ,ei muuten tasan ole.Ei edes puolella luokasta.Kaikilla ei ole edes perus nokiaa.T.ope
[/quote]
Harvemmalla on perus nokiaa. kun ei sitä yritystäkään ole, joka niitä puhelimia tekisi...
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:39"]
Minä ostin nyt 3. luokkalaiselle perus älypuhelimen. On jo 2 vuotta pyytänyt. Virhe! Alle 2 viikkoa ostosta ja näyttö rikki. Ennen puheaika on kestänyt sen 3-4viikkoa (10€) Nyt puheaika kesti sen 2 päivää koska kuluttaa sen nettiin.
[/quote]
Miksi ostaa puheaikaa 10 eurolla, kun voi ostaa jonkun 10 euron paketin, jossa netti sisältyy hintaan. Toki koskotusnäyttö on herkempi kuin tavis puhelin, mutta täytyy muistaa, että kyllä niitä puhelimia aikuisillakin rikki menee. Ei voi varjella etteikö puhelin joskus rikki menisi. Voihan olla, että lapsesi seuraava kosketusnäyttö kestääkin vuosia.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:41"]
Meillä on ekaluokkalaisen ja kadiluokkalainen. Yläkoululaisille on tavallinen perusleiriin, sai sen pari vuotta sitten. Ensimmäinen puhelimensa. Ekaluokkalaisella ei ole puhelinta. Ei tarvitse. Milloin tarvitsisi? Ei ole tullut vielä sellaista tilannetta vastaan. Olemme ihan hyvin toimeentulevia ja lapsistamme huolehtivia. Tuskinpa kukaan on tämän asian takia heidän hyvinvoinnistaan huolissaan. Joka juttuun ei tarvitse mennä, kun muillakin.,.
Ohoh. Meillä kolmella lapsella on ollut puhelimet ekaluokasta lähtien. Esikoinen jo yläasteella nyt. Itse sanon kyllä, että paljosta olisivat meidän lapset jääneet ilman omia puhelimia. Aktiivisesta puhelimitsi sopivat tapaamisista kavereiden kanssa ja samoin meidän vanhempien kanssa ovat yhteyksissä, kun ovat poissa kotoa. Ei meillä lapset kyhnää kotona, vaan ulkoilevat. Käyvät omatoisesti luvan kanssa kavereiden luona kauempanakin. Nytkin 6 luokkalainen on luokkaretkellä luokkansa kanssa useamman yön ja puhelimitse pidetään yhteyttä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:35"]
on[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:57"]
Tää on joka penskan vakio perustelu,mut kun kaikilla muillakin on.No ,ei muuten tasan ole.Ei edes puolella luokasta.Kaikilla ei ole edes perus nokiaa.T.ope
[/quote]Riippuu varmaan paikasta. Täällä on kaikilla ekaluokkalaisilla kännykkä (lista lasten omista numeroista on jaettu kaikille) ja lähes kaikilla on älypuhelin (kuuluvat luokan WA-ryhmään). Näköjään aika moni sai eskarin jälkeen älypuhelimen, eli eskarissa oli vielä vanha luuri. Samat lapset olivat eskariluokalla ja nyt ekalla, siksi tiedän.
[/quote]
Whatappiin on ikäraja eikä se ole 7. Älytöntä mielestäni olla ostamatta lapselle älypuhelinta, mutta ikärajoja, netinköyttöä ja luurin roudaamista kouluun vahdin. Ip-kerhoilija joka kuskataan mennen tullen ei tarvitse pujelinta mukaan.
[/quote]
Eikös se ois sitten helpompaa ostaa ihan perusluuri, kuin ostaa älypuhelin ja vahtia koko ajan ettei lapsi pääse käyttämään sen älypuhelimen tavallisesta puhelimesta erottavia ominaisuuksia. Itselle vaan lisää hommaa moisesta vahtimisesta ja kuitenkin se lapsi silti käyttää niitä salaa.
Joku mukamas parempiosainen täällä nillittää, että älypuhelimen ostaa ne joilla on varaa. Ei pidä paikkaansa! Voi nousukkaalle olla tietysti itsetuntoa kohottavaa, kun voi ostaa lapselle kalliin luurin. Meillä eka ja tokaluokkalainen saavat tyytyä ihan perus-nokiaan, puhelin on soittamista varten ja siihen käyttöön peruspuhelin on omiaan. Ei lopu akku kesken, kestää repussa kolhutkin ja opettaa, että aina ei olla pelaamassa pelejä. Ja mikä tärkeintä, opettaa ettei aina voi saada kaikkea ja vähemmälläkin pärjää. Rahasta se ei tosiaankaan ole meillä kiinni, sitä on riittävästi. Ei vain ole tarvetta näyttää.
Meillä poika on kolmannella luokalla eikä ole puhelinta. Yksinkertaisesti ei tarvitse sellaista. Lapset kulkevat ovelta ovelle hakemaan ulos leikkimään jne. Meidän vanhempien työvuorot menevät siten, ettei lapsen tarvitse olla yksin kotona.
En siis näe mitään syytä ostaa puhelinta hänelle. Jos nettiin tahtoo, pääsee tietokoneelta valvotusti.
Meidän ekaluokkalaisella on jo älypuhelin. Ei ollut kallis, ihan samanhintainen kuin tavalliset. ihan sama jos menee rikki, sittenpähän on ilman puhelinta.
No kappas kun ostin uutena tuon puhelimen lapselle kaupasta ja Nokia siinä lukee. Että kyllä vain noita peruspuhelimia saa kaupasta. Malli taitaa olla 215 tai jotain sinnepäin. Ei tuo mikään historiallinen vanha kapula ole!
Ap
Haluaisin ihan oikeasti tietää, mistä luolasta nämä "Meidän Pirkko-Petriinalle ei puhelinta tule"-ihmiset oikein ovat kaivautuneet. Kannettavat puhelimet helpottavat elämää valtavasti, saat lapsen kiinni milloin vain ja lapsi puolestaan sinut. Lapsuudessani onnettomuuden sattuessa piti jostain käydä äkkiä etsimässä joku, jonka lankapuhelimesta soittaa apua, ja kaiken lisäksi piti vielä muistaa vanhempien työpuhelimen numero tai kotinumero. Jos halusi mennä koulun jälkeen kaverille, ei voinut viestittää asiasta mitenkään vanhempien tietoon. Reittioppaasta lapsikin saa katsottua reitin kotiin ja karttasovellus auttaa eksyessä. On niin monta muutakin hyvää tarkoitusta älypuhelimelle kuin pelkkä pelaaminen. Älypuhelimen saa nykyisin viidellä kympillä ja nettiyhteyttä siihen ei ole edes pakko ostaa. Kaikenlaisia rajoittavia lapsilukko-ohjelmia saa myös vaikka kuinka paljon, esimerkiksi sovellusten asentamista voi rajoittaa jos ihan välttämättä kokee ne kännykkäpelit maailman suurimmaksi pahaksi. Lapselle voi vaikka painottaa, että jos näyttö menee rikki, uutta ei tule ennenkuin synttäri/joululahjaksi, niin oppii käsittelemään huolella.
Ajat muuttuu. Itse aloitin ekan luokan 2003, sain vanhan mallin Nokian. Ja olin niin onnellinen, kun oli matopeli ja kaikki.
Meidän ekaluokkalainen sai aivan tavallisen peruspuhelimen ja on ihan onnessaan. Halasi ja kiitti, tuli hyvä mieli itellekin :) Lapsen monilla kavereilla on älypuhelimet, mutta meidän muksua se ei näytä haittaavan.
Ei ole nyt oikein varaa kalliimpiin puhelimiin, muksu saa sitten joskus sen älypuhelimenkin vielä, jos haluaa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:29"]Miten nykyajan lapset ehtii edes opiskella kun pitää olla netissä, instassa ja whatsapissa koko ajan.
[/quote]
Ennenkö sitten kaikki opiskelivat tunnollisesti ja ahkerasti?
Samanhintainen se älypuhelin on kuin älytön puhelin. Säästö tulee myös siitä, että voi lähettää sitten whatsapilla ja skypellä viestejä, ei tartte tekstareista maksaa. Whatsapilla voi lähettää myös ääniviestejä ja kuvia, kätevää jos ei lapsi osaa vielä kunnolla lukea. Pelit voi kieltää, ainakin meillä on sovittu ettei saa pelata kännykällä arkena. Itse annoin oman vanhan puhelimen lapselle, hyvin on kestänyt koko vuoden, nyt lapsi jo tokalla. Itse en näe mitään syytä miksi ostaa joku muu kuin älypihelin kun se älypuhelin tulee kuitenkin pitkässä juoksussa halvemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:49"]Samanhintainen se älypuhelin on kuin älytön puhelin. Säästö tulee myös siitä, että voi lähettää sitten whatsapilla ja skypellä viestejä, ei tartte tekstareista maksaa. Whatsapilla voi lähettää myös ääniviestejä ja kuvia, kätevää jos ei lapsi osaa vielä kunnolla lukea. Pelit voi kieltää, ainakin meillä on sovittu ettei saa pelata kännykällä arkena. Itse annoin oman vanhan puhelimen lapselle, hyvin on kestänyt koko vuoden, nyt lapsi jo tokalla. Itse en näe mitään syytä miksi ostaa joku muu kuin älypihelin kun se älypuhelin tulee kuitenkin pitkässä juoksussa halvemmaksi.
[/quote]
Miten niin halvemmaksi? Erittele nyt. Alkoi kiinnostamaan.
No juuri säästyneissä puhelinkuluissa, voi soitella ilmaiseksi skypellä ja lähettää ilmaisia whatsapp viestejä, myös kuvaviestejä. Netin se toki vaatii, mutta meillä ekaluokkalaiselle riittää halvin netti, se on 2,9 e/kk. Älypuhelin on kuitenkin hankintahinnaltaan samanhintainen kuin tavallinenkin puhelin, ei tartte olla mikään kallis malli.
Itse sain oman puhelimen tokaluokan lopussa kun olin 9-v, vuosi oli 2003 ja känny oli legendaarinen 3310 :D Ekan älypuhelimen hankin vasta 20-vuotiaana.
Minä ostin nyt 3. luokkalaiselle perus älypuhelimen. On jo 2 vuotta pyytänyt.
Virhe!
Alle 2 viikkoa ostosta ja näyttö rikki.
Ennen puheaika on kestänyt sen 3-4viikkoa (10€)
Nyt puheaika kesti sen 2 päivää koska kuluttaa sen nettiin.