Saako työtön tehdä vapaaehtoistyötä?
Onko kenelläkään tästä ajantasaista tietoa ja/tai omaa kokemusta? Käsittääkseni käytäntö vaihtelee maan sisällä paljonkin ja riippuu myös työn luonteesta. Yleishyödyllisiä töitä ilmeisesti saa tehdä, mutta raja on kuitenkin häilyvä.
Minulla olisi mahdollisuus tehdä muutamana päivänä viikossa vapaaehtoistyötä (opetustyö/kerhotoiminta), mutta epäröin tiedustella asiaa Työvoimatoimistosta, koska pelkään, että vapaaehtoistyö kielletään. Saisin tästä kuitenkin todella tarpeellista työkokemusta, joka tukisi koulutustani. Haluaisin myös käyttää päiväni hyödyllisemmin ja saada jotain hyvää aikaan.
Tietäisikö joku tästä aiheesta enemmän?
Kommentit (31)
Nyt kun posti aloitti vanhusten ulkoiluttamisen ja nurmen leikkuut sekä lumityöt, onkin tämä perinteisesti vapaaehtoisten suorittama apu tullut laittomaksi.
Tämä vapaaehtoisesti tehtävä auttaminen voidaan katsoa työksi koska postimies/nainen saa samasta palkkaa. Näin ollen vapaaehtoinen, joka ennen teki tämän ilman korvausta, onkin nyt työntekijä sai palkkaa tai ei.
Jokatapauksessa päivärahan maksaminen loppuu kun TE toimisto tai kassa saa asiasta tiedon.
Mulle työkkärin virkailija kerran sanoi että harrastaminenkin pitäisi teoriassa heillä hyväksyttää. Ihan hullua. No en kysellyt, ja aloitin vapaaehtoistyöt kaikessa hiljasuudessa, samoin avoimessa yliopistossa opiskelin salaa byrokratian pelossa ja hyvin meni.
Eikö kaikki ammattimainen toiminta tai harrastaminen ym ole kielletty, muutoinhan voisi olla työttömänä voittoa tekemätön yrittäjä ja lopettaa työttömyyden vasta kun voittoa alkaa tulemaan, muitakin esimerkkejä varmaan löytyy, eikä opiskellakaan saa ammattimaisesti jne.
Älä ainakaan tee kysymättä työkkärin hyväksyntää. Jos jäät kiinni, sinut luokitellaan työssäolevaksi, vaikka et saa palkkaa.
tuli yt:t ja potkut, sain koulupaikan, en olisi saanut ansiosidonnaista, joten istuin sohvalla vuoden, koulu jäi käymättä, en ymmärtänyt työkkärin logiikkaa?
Sitähän voisi aina ilmiottaa olevansa vapaaehtoistyössä kun jää raksalla kiinni pimeestä työnteosta ja nostaa täysiä korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle työkkärin virkailija kerran sanoi että harrastaminenkin pitäisi teoriassa heillä hyväksyttää. Ihan hullua. No en kysellyt, ja aloitin vapaaehtoistyöt kaikessa hiljasuudessa, samoin avoimessa yliopistossa opiskelin salaa byrokratian pelossa ja hyvin meni.
Joo, esim. blogin tai vlogin pitäminen voidaan tulkita työksi, koska jotkut harvat niillä pystyvät tienaamaan.
Avoimen opinnot näkyvät nykyään yhdellä napinpainalluksella työkkärissä, että ne kannattaa hyväksyttää siellä aina.
Työttömän pitää olla mahdollisimman passiivinen. Ei mitään palkatonta hommailua.
Vapaaehtoistyötä voi tehdä vaikka kuinka kunhan muistaa ettei siitä saa KOSKAAN kertoa te-toimistolle tai kelalle missään yhteydessä edes vahingossakaan! Heidän tulkintansa siitä mikä on "työtä" ja mitä he pitävät vaikka "yksityisyrittäjyytenä" ovat välillä niin sekopäisiä ettei mitään määrää. Ihmisethän ovat päätyneet karenssille jopa oman youtube-kanavan pyörityksestä, joten päättele siitä.
Minä tein. En vain ilmoittanut Kelalle siitä mitään. Eipä se niille kuulukaan, sillä tein työtä ilmaiseksi ja jos olisin saanut työtarjouksen, olisin lopettanut heti. Vertaan vapaaehtoistyötä harrastukseen, en minä Kelalle ilmoittanut myöskään karatetunneistani ja akvarellien maalaamisesta.
Saat vaikka ottaa itseltäsi poskeen ja määritellä se työksi, mutta kun siitä alkaa saamaan _palkkaa_ se menee viralliSeksi