Saako työtön tehdä vapaaehtoistyötä?
Onko kenelläkään tästä ajantasaista tietoa ja/tai omaa kokemusta? Käsittääkseni käytäntö vaihtelee maan sisällä paljonkin ja riippuu myös työn luonteesta. Yleishyödyllisiä töitä ilmeisesti saa tehdä, mutta raja on kuitenkin häilyvä.
Minulla olisi mahdollisuus tehdä muutamana päivänä viikossa vapaaehtoistyötä (opetustyö/kerhotoiminta), mutta epäröin tiedustella asiaa Työvoimatoimistosta, koska pelkään, että vapaaehtoistyö kielletään. Saisin tästä kuitenkin todella tarpeellista työkokemusta, joka tukisi koulutustani. Haluaisin myös käyttää päiväni hyödyllisemmin ja saada jotain hyvää aikaan.
Tietäisikö joku tästä aiheesta enemmän?
Kommentit (31)
Saa työtön tehdä ihan mitä huvittaa. Toki jotkut toimet saattaa vaikuttaa jos haluaa jotain korvauksia, mutta ei kukaan voi kieltää jos haluaa tehdä jotain mikä ei ole laitonta.
Tuskin tosiaan saa. Jokuhan oli ollut päivän tai pari kaatamassa kahvia ilmaiseksi jossain yhdistyksessä ja työkkäri oli pistänyt työnhaun poikki ja ruvennut perimään tukia takaisin kun ne katsoi että työtön onkin töissä eikä ole ilmoittanut siitä heille.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:02"]Tuskin tosiaan saa. Jokuhan oli ollut päivän tai pari kaatamassa kahvia ilmaiseksi jossain yhdistyksessä ja työkkäri oli pistänyt työnhaun poikki ja ruvennut perimään tukia takaisin kun ne katsoi että työtön onkin töissä eikä ole ilmoittanut siitä heille.
[/quote]
Muistan tämän. Aivan käsittämätöntä!
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vapaaehtoistyo-ei-enaa-tuloloukku-tyottomalle/4681052
Tässä onkin selvitys aiheesta tämän vuoden alusta. (Maikkarin taattua laatua.)
Sinnemäki linjasi jo joskus 2010-luvun alussa, että vapaaehtoistöiden ei pitäisi vaikuttaa tukiin. Ei ole tainnut tieto vielä kantautua kentälle.
Saat tehdä ihan mitä haluat eikä se työkkärille kuulu, mutta maksajalle eli kassalle tai kelalle kuuluu. Katsopa työttömyysturvalaki, 2. luku ja 4§. Sen mukaan " Työnhakijalla on oikeus työttömyysetuuteen tämän lain mukaisesti siltä ajalta, jona hän palkatta osallistuu tavanomaiseen yleishyödylliseen vapaaehtoistyöhön tai tavanomaiseen talkootyöhön. Työnhakijalla, joka palkatta työskentelee yrityksessä tai sellaisissa tehtävissä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen."
Jos siis teet sellaista talkootyötä, josta on etua työpaikkaa haettaessa (kirjoitit työkokemuksesta), niin 9 tuntia opetustyötä viikossa on aivan liikaa! Kyseessä ei enää ole tavanomainen yleishyödyllinen vapaaehtoistyö vaan tehtävä, johon sitoudut kuukaudessa noin 36 tunniksi.
Ei ole järkevää, että työttömät tekevät palkatta vapaaehtoistöitä ja toisaalta samaan aikaan itkevät, että eivät suostu työkokeiluun, koska siitä ei saa palkkaa.
Itse olin aikoinaan Kanadassa vapaaehtoistyössä 2 viikkoa. Työkkärissä sovittiin että se on työelämävalmennusta ja sain päivärahaa arkipäiviltä. Matkoja eivät kuitenkaan maksaneet, piti maksaa itse ;D
Nyt kyllä olen saanut sen käsityksen, ettei työharjoittelua/työelämävalmennusta enää olisi TE-toimiston palveluna vuoden 2013 jälkeen.
Siksi ap:n tapauksessa ei ole kyseessä te-toimiston kannalta työharjoittelu vaan vapaaehtoistyö. Työtön saa useimmiten tehdä vapaaehtoistyötä ja tästä on ministeriötlä annettu ohjeet. Ap:n kannattaa kuitenkin keskustella virkailijansa kanssa asiasta, jotta ongelmia ei tule.
Sopisin ap:nä vapaahetoistyöstä viikottaisen tuntimäärän lisäksi määräajan, jolloin työ tehdään, esim. 4 kk. Ja työtunnit olisi hyvä sopia niin että ne eivät ole mahd. virka-aikana. Idea siis on selittää ettei se estä työnhakua ja mahdollista työllistymistä, jos taivaasta työpaikka putoaisi.
Ja ap kun teet vapaaehtoistyötä, pyydä myös työtodistus siitä työnantajalta. Voit sen todella laittaa CV:hen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:25"]
Saat tehdä ihan mitä haluat eikä se työkkärille kuulu, mutta maksajalle eli kassalle tai kelalle kuuluu. Katsopa työttömyysturvalaki, 2. luku ja 4§. Sen mukaan " Työnhakijalla on oikeus työttömyysetuuteen tämän lain mukaisesti siltä ajalta, jona hän palkatta osallistuu tavanomaiseen yleishyödylliseen vapaaehtoistyöhön tai tavanomaiseen talkootyöhön. Työnhakijalla, joka palkatta työskentelee yrityksessä tai sellaisissa tehtävissä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen."
Jos siis teet sellaista talkootyötä, josta on etua työpaikkaa haettaessa (kirjoitit työkokemuksesta), niin 9 tuntia opetustyötä viikossa on aivan liikaa! Kyseessä ei enää ole tavanomainen yleishyödyllinen vapaaehtoistyö vaan tehtävä, johon sitoudut kuukaudessa noin 36 tunniksi.
Ei ole järkevää, että työttömät tekevät palkatta vapaaehtoistöitä ja toisaalta samaan aikaan itkevät, että eivät suostu työkokeiluun, koska siitä ei saa palkkaa.
[/quote]
Kiitos vastauksestasi, vaikken ole lukemani perusteella ihan samaa mieltä.
Itse en ole "itkenyt" (?) yhtään mistään työkokeiluista, kun minulle ei ole mitään sellaista tarjottu enkä ole löytänyt itse sopivaa paikkaa. Tekisin toki mielelläni, jos tämän tyyppisiä töitä olisi tarjolla. Miksi sitäpaitsi kuvittelet, että harmittelisin työkokeilun palkattomuutta? Eihän vapaaehtoistyöstäkään makseta, joten ymmärtänet, ettei raha ole motiivi.
Ap
Tee ihmeessä vapaaehtoistöitä, mutta työkkärille siitä ei kannata kertoa. Itse tein vapaaehtoistöitä vajaa kahden vuoden työttömyyden (työttömyys päättyi nyt kesän kynnyksellä) aikana SPR:n kautta. Kävin toki työkkärissä tuona aikana ja asia tuli puheeksi keskusteluissa. Työkkärin henkilö sanoi minulle, ettei saisi ehkä näin sanoa, mutta kannattaa olla tuosta vapaaehtoisytyön tekemisestä hissukseen, jottei vaikuta rahansaantiini. Mutta mistäpä siitä kukaan tietää, josset itse asiasta huutele. Eli jos kiinnostusta on niin tee ihmeessä, työn arvo ei vähene vaikka sääntökirjassa sitä ei ymmärretäkään! :)
Tekisitkö sitä työtä itsenäisesti vai olisiko siinä joku ohjaaja, jolloin saisit ehkä joksikin harjoitteluksi, vai mitä ne nykyään ovatkaan?
Eihän sinun siitä tarvitse huudella työvoimatoimistossa, mutta pidä huoli ettei nimeäsi näy lehdessä. Ainakin alle 4 tuntia viikossa työtä tekevä on edelleen yhtä työtön kuin muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:25"]
[/quote]
Kiitos vastauksestasi, vaikken ole lukemani perusteella ihan samaa mieltä.
Itse en ole "itkenyt" (?) yhtään mistään työkokeiluista, kun minulle ei ole mitään sellaista tarjottu enkä ole löytänyt itse sopivaa paikkaa. Tekisin toki mielelläni, jos tämän tyyppisiä töitä olisi tarjolla. Miksi sitäpaitsi kuvittelet, että harmittelisin työkokeilun palkattomuutta? Eihän vapaaehtoistyöstäkään makseta, joten ymmärtänet, ettei raha ole motiivi.
Ap
[/quote]
jos sinulla on ammattitutkinto, et tarvitse työkokeilua! Toiseksi jos meillä ei olisi lainsäädäntöä, voisi kuka tahansa tehdä pimeästi töitä ihan miten paljon tahansa ja samalla nostaa työttömyysetuutta.
Laki muuten ei ole mielipide, se on eduskunnan säätämä ja tarkasti miettimä. Jos työtön saisi tehdä vapaaehtoistyötä niin paljon kuin tahtoo, niin miksi ihmeessä maksaa esim. ip-kerhoissa vetäjille euroakaan. Sinnehän voi pyytää vapaaehtoisia työttömiä tekemään työt, maksaa jonkun epämääräisen palkkio ja näin säästyä työnantajakustannusten maksamiselta. Kun se ip-kerhon ohjaaminen ei enää olisi työtä vaan vapaaehtoistoimintaa, vaikka vanhemmat kerhomaksun maksaisivat.
Ryhmässä olisi useampia ohjaajia, joista olisin yksi. Pitääkin kysyä, voisiko tuntimäärää alentaa. Neljäkin (tai vähän alle) viikkotuntia antaisi kaipaamaani kokemusta.
Kiitos vinkeistä myös edelliselle. Ehkä on tosiaan parempi pitää tämä omana tietonani, kun ei se kuitenkaan työnhakuuni vaikuta.
Täytyy kyllä kommentoida, että on ihan hullua ja lyhytnäköistä passivoida ihmisiä kieltämällä heitä palkallisen työn puutteessa myös vapaaehtoistyö. Paitsi, että toiminnasta on monelle hyötyä, ve-työ myös antaa tekijälleen yhteisöllisyyden kokemusta. Monella voi olla työttömänä aika suppea elämänpiiri ja tämän tyyppinen toiminta voi antaa henkisellä puolella todella paljon.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:51"]
[/quote]
jos sinulla on ammattitutkinto, et tarvitse työkokeilua! Toiseksi jos meillä ei olisi lainsäädäntöä, voisi kuka tahansa tehdä pimeästi töitä ihan miten paljon tahansa ja samalla nostaa työttömyysetuutta.
Laki muuten ei ole mielipide, se on eduskunnan säätämä ja tarkasti miettimä. Jos työtön saisi tehdä vapaaehtoistyötä niin paljon kuin tahtoo, niin miksi ihmeessä maksaa esim. ip-kerhoissa vetäjille euroakaan. Sinnehän voi pyytää vapaaehtoisia työttömiä tekemään työt, maksaa jonkun epämääräisen palkkio ja näin säästyä työnantajakustannusten maksamiselta. Kun se ip-kerhon ohjaaminen ei enää olisi työtä vaan vapaaehtoistoimintaa, vaikka vanhemmat kerhomaksun maksaisivat.
[/quote]
Totta, muotoilin asian väärin. Tarkoitin, että lukemani perusteella ymmärrän asian toisin. Kuten ylempänä linkatusta työministerin linjauksesta vs. monen käytännön kokemuksesta voi päätellä, on asia pitkälti edelleen yksittäisen virkailijan käsissä. Yhtenäistä käytäntöä ei valitettavasti vieläkään ole.
Ap
Itse kysymykseen: olen itse saanut tehdä vapaaehtoistöitä melko huoletta, ja paikkakuntani työkkäri on suhtautunut niihin suopeasti. Olen siis toiminut mm. kerhonohjaajana ja osallistunut kaupungintapahtumiin talkoolaisena. Ja nämä ovat poikineet minulle palkkatöitä.
Mutta minua on kyllä vapaaehtoistoiminnan sisältä varoitettu, että joka paikassa vapaaehtoistöihin ei suhtauduta kovin suopeasti, ja jotkut kehottavat jopa välttämään kertomasta työkkärille vapaaehtoistoiminnasta. Eli riippuu tosiaan kaupunkisi/kuntasi työkkäristä ja sen henkilökunnasta.
Mutta: "Ei ole järkevää, että työttömät tekevät palkatta vapaaehtoistöitä ja toisaalta samaan aikaan itkevät, että eivät suostu työkokeiluun, koska siitä ei saa palkkaa" - Siis mitä ihmettä?
Vapaaehtoistyö on nimensä mukaisesti vapaaehtoista. Jos kyseessä on puhtaasti ilmaistyö tai työ, josta saatava palkkio on lähinnä nimellistä, siihen on ehdottomasti oltava tekijän vapaaehtoinen suostumus ilman karenssin uhkaa.
Itse tein työttömyysaikana käsitöitä. Saatoin koko päivänkin tehdä. Mutta olin kyllä visusti hiljaa, sitä kun ei kukaan onneksi näe mitä kotona teen ja kun tein noita eri järjestöille, ei kukaan tarkkaillut. Kerroinpahan tämän vain siksi, että paljon sitä on työttömiä, joilla on sohvalla muutakin tekemistä kuin maata.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 14:58"]
Onko kenelläkään tästä ajantasaista tietoa ja/tai omaa kokemusta? Käsittääkseni käytäntö vaihtelee maan sisällä paljonkin ja riippuu myös työn luonteesta. Yleishyödyllisiä töitä ilmeisesti saa tehdä, mutta raja on kuitenkin häilyvä.
Minulla olisi mahdollisuus tehdä muutamana päivänä viikossa vapaaehtoistyötä (opetustyö/kerhotoiminta), mutta epäröin tiedustella asiaa Työvoimatoimistosta, koska pelkään, että vapaaehtoistyö kielletään. Saisin tästä kuitenkin todella tarpeellista työkokemusta, joka tukisi koulutustani. Haluaisin myös käyttää päiväni hyödyllisemmin ja saada jotain hyvää aikaan.
[/quote]
Todennäköisesti et saa. Sulla nuo määrät olisi niin isoja, että toteavat ettet pysty vastaanottamaan työtä.
[/quote]
no, miksi ei saisi. Moni tekee lisätöitä. Ja voit kai lopettaa sitten pikkuhiljaa sen vapaaehtoistyön.... Jos saat töitä.ei kai palkatonta hommaa voi kieltää.
Saat, ellei se estä työllistymistä ja ellei kyseessä ole sitova työsuhde ja ellet saa palkkaa, milloin et ole enää työtön.
Työkokeilusta sen verran, että kyllä korkeakoulutettuja maistereita joilla on takana useampikin opintojen aikainen työharjoittelu, on esim ulkoministeriössä eri järjestöissä jatkuvasti työkokeiluissa. Eräskin opiskelukaverini on ollut opintojen aikana harjoittelussa ulkomaan edustustossa joka siis on osa ulkoministeriössä, ja nyt heti valmistumisen jälkeen pääsi työkokeiluun ulkoministeriöön eräälle osastolle.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 14:58"]
[/quote]
Todennäköisesti et saa. Sulla nuo määrät olisi niin isoja, että toteavat ettet pysty vastaanottamaan työtä.