Tunnetko kateutta kuullessasi raskausuutisen?
Itse olen tilanteessa, jossa pitäisi kohta alkaa paljastamaan ihmisille lapsen nro 2. maailmaantulosta. Esikoisen kohdalla opin sen, että reaktiot voivat olla kaikkea vihamielisyydestä täyteen hiljaisuuteen. Siksi kysynkin varsinkin toisten raskausuutisen tuottamien negatiivisten tunteiden kokijoilta, miksi tunnet niin, mikä on oma elämäntilanteesi?
Itselleni kateuden tunteminen raskausuutisesta on tuttua, ennen ensimmäistä kärsimme viiden vuoden lapsettomuudesta joka jätti ikuisen arven. Ehkä senkin takia olen vieläkin herkillä omien uutisten kertomisten kanssa ja pelkään loukkaavani toisia.
Kommentit (50)
Olen useimmiten onnellinen, itse koen kateutta jos ihmiset saa tytön. Jotenkin koen että kaikki muut saa tyttöjä paitsi kuitenkin itse saan pojan. Minulla on suvussa paljon poikalapsia, itse kovasti toivoisin tyttöä. Saan monen vihat niskaan, mut onko tän sanominen kamalaa?
Tunnen surua sen lapsen puolesta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 19:22"]
Yrittäjänä tunsin voimattomuutta ja jonkinlaista paniikkia, en iloa. Siitä oli nauru kaukana, kun pienessä yrityksessä toinen ilmoittaa raskaudesta koeajan päätyttyä, äitiyslomasijainen tuli raskaaksi sijaisuuden aikana ja sitten sijaisen sijainen jäi äitiyslomalle. Sanomattakin selvää, että yritys meni nurin.
[/quote]Mitäs palkkaan lisääntymisikäisiä naisia.
t. mies
Lähinnä käy kylmä aalto ylitse ja mietin että toivottavasti vauva syntyy elävänä. Omani ei syntynyt.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 14:21"]
Itse olen tilanteessa, jossa pitäisi kohta alkaa paljastamaan ihmisille lapsen nro 2. maailmaantulosta. Esikoisen kohdalla opin sen, että reaktiot voivat olla kaikkea vihamielisyydestä täyteen hiljaisuuteen. Siksi kysynkin varsinkin toisten raskausuutisen tuottamien negatiivisten tunteiden kokijoilta, miksi tunnet niin, mikä on oma elämäntilanteesi? Itselleni kateuden tunteminen raskausuutisesta on tuttua, ennen ensimmäistä kärsimme viiden vuoden lapsettomuudesta joka jätti ikuisen arven. Ehkä senkin takia olen vieläkin herkillä omien uutisten kertomisten kanssa ja pelkään loukkaavani toisia.
[/quote]
Onnittelisin tietenkin peruskohteliaisuudesta, mutta hiljaa mielessäni olisin helpottunut, että itse en ole raskaana. Minulla on kaksi rakasta nyt jo vähän isompaa lasta ja se riittää.
Olen vela ja kuulen raskausuutisia enää lähinnä työpaikalla. Olen riemuissani, jos inhottava työkaveri jää pois töistä ja harmissani jos joku kiva katoaa hetkeksi elämästäni. Tänään olin iloinen, kun lapsettomuudesta kärsinyt työkaveri kertoi raskaudesta ja hänen työpätkänsä oli joka tapauksessa päättynyt. Sitä ennen olin salaa vähän pettynyt, kun velaksi luulemani työkaveri onkin raskaana.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:06"]
Voi kuule AP, ei se sinun vauvamahasi ole maailmankaikkeuden keskipiste, vaikka kaikki raskaana olevat niin kuvittelevatkin. Vauvauutiset herättävät minussa lähinnä välinpitämättömyyttä.
[/quote]
Tekstistäsi päätellen varsin voimakasta välinpitämättömyyttä.. ;)
Ystävieni vauvoista vain iloa ja onnea. Sitten on näitä koulun entisiä jo toisen polven koulukiusaajia ym. tarkoituksellisia sossupummeja joilla on parikymppisinä lapsia jo useita - heitä kohtaan tunnen lähinnä ärtymystä ja sääliä lapsiaan kohtaan.
.
Miehen veli kertoi juuri saavansa neljännen lapsen neljännen eri naisen kanssa. Sekä vauvan isä että äiti käyttävät useita kertoja viikossa kannabista eikä elämänhallinta ole ihan kohdillaan. Mieheni vanhemmat hoitavat näitä kolmea aiempaa lasta jo nyt vähintään yhtä paljon kuin lasten vanhemmat. Onnittelin joo, mutta en sydämestäni. Tällä kertaa tunnen ehkä jopa hieman kateutta oman lapseni vuoksi. Koska asumme kaukana miehen perheestä, näemme melko harvoin ja tuolloinkin serkun ovat aina hoidossa ja mustasukkaisia jos isovanhemmat huomioivat meidän lasta (tällä hetkellä pienin). Tiedän että uusin tulokas tulee entisestään viemään huomiota meidän lapselta, ja siksi hieman kateus on iskenyt - ei siis siksi, että joku muu on raskaana.
Olen kateellinen mutta ei kiitos vielä 3v ikäero hyvä lapsille :)