Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sos. Tilanteiden pelko/ahdistus

Vierailija
14.03.2022 |

Oon aina ollut ujo, mutta nyt korona ajan mentyä hiukan ”ohi” ja ihmisten sosialisoituessa nyt enemmän, huomaan että olen täysin jäässä näissä tilanteissa

Olen muutenkin ollut pois työelämästä jonkun aikaa sairauden takia ja nyt kun pitäisi sosialisoitua niin en vain pysty. Toki ihan lähimpien kanssa kuten perhe ja mies niin vietän aikaa

Ahdistaa sosiaalisuus. Itse tilanne vie todell paljon energiaa koska jännitän. Ja se kuormittaa.

Miten voisin taas nauttia sosialisoinnista? Apua? Vinkkejä? Onko samanlaisia ongelmia muilla?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diapam rentouttaa pahimmassa mutta koukuttavaa, tarvitsin vastaavan ei-koukuttavan.

Vierailija
22/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ihmisiä, ihmiset ei ymmärrä mua. Olen kokenut liikaa negatiivista muihin nähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla se ilmenee lähinnä niin että jos tiedän että minulla on tulossa joku sos tilanne niin alan jo etukäteen ahdistua siitä ja jännittää. Syke on korkea ja itse tilanteessa se jännitys kuitenkin yleensä laukeaa mutta tämä aiheuttaa sen että olen todella uupunut jälkeenpäin (minulla on sairauks joka aiheuttaa väsymystä muutenkin) joten tämä on _todella_ raskasta kun reagoin näin näihin tilanteisiin..

En ole vielä keksinyt mitään sellaista keinoa jonka avulla voisin rentoutua ennen sitä sos tilannetta eikä se ahdistaisi/jännittäisi minua niin paljon

Mä oon onnistunut pääsemän sosiaalisten tilanteiden takia syntyvästä ahdistuksesta eroon, mutta se itsessään ei ole poistanut ongelmia. Vaikka en välitä hirveästi enää pätkääkään mitä muut ajattelee (tästä johtui ahdistus), niin silti ne tilanteet ei mene kovin hyvin ja en ole läsnäoleva. Lähinnä vain välttelen enkä anna itsestäni oikein mitään muille. Mun puhetta on vaikea seurata ja kuunnella, mikäli sellaista edes tulee. Tajuan itsekin miten vaikeaa mun kanssa on kommunikoida, mutta jotenkin menen lukkoon aina ja en vaan osaa puhua. Itselle puhumisessa on todella tärkeää se, että olen hyvällä tuulella ja että olen rentoutunut, sitten siitä tuleekin jotain. 

Tätä kun pystyisi jotenkin kehittämään.

Vierailija
24/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä korona aika on todellakin omalla kohdallani ainakin vaikuttanut asiaan..

Jo valmiiiksi introvertistä on tullut täysin kotihiiiri kahden v aikana..

Ap

Huomaatko siis, vetäytyminen pahentaa asiaa. Eli vetäydy lisää, jos hakuat pahentaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Altista itsesi sosiallisille tilanteille, jos haluat rohkaisevia kokemuksia.

Hakeudu sellaisiin sosiallisiin tilanteisiin, mitkä tuntuvat muita mukavammilta. Juttele kaupan kassalla, kysy kirjastossa missä jokin kirja olisi jne.

Toi toimii vain silloin, jos uudet kokemukset ovat positiivisia. Jos sen sijaan tulee aina vastaukseksi tyyliin "anteeksi en kuule mitä sanot", sydämen tykytystä ym., niin se vain vahvistaa tunnetta, ettei ikinä pärjää sis.tilanteissa.

Jos olet tottunut mumisemaan hiljaa, niin sitten vaan seuraavalla kerralla puhumaan vähän äänekkäämmin. Joillain voi olla huono kuulo, itselläni on vaikeuksia kuulla jos ympärillä on hälinää. Sitten joutuu vaan kysymään, ei sillä mitään pahaa tarkoita.

Vierailija
25/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut paniikkihäiriölääkitys jo vuosia ja se auttaa pahimpaan ahdistukseen. En siis ole mikään kummajainen muutenkaan, vaan sosiaalinen ja tilannetajuinen. Ujo kylläkin. Enpä minä pakota itseäni tilanteisiin, joihin en halua mennä ja jotka eivät ole pakollisia. En kannata mitään erakoitumista, vaan sitä että jos ahdistaa mennä ruuhka-aikana kauppaan eikä se ole pakollista, niin miksi sitä turhaan sitten sinne menee juuri silloin.

Minulla lääkitys auttaa niin, että koen lievää ahdistusta joissain tilanteissa, mutta pystyn lähtemään kotoa ihan normaalisti ja kuljen ihmisten ilmoilla normaalisti, tosin en tykkää katsoa ihmisiä päin kauheasti, koska silloin ahdistaa.

Ei ne lääkkeet mitään hurjia juttuja aiheuta, tasaavat vain fiiliksiä. Ei sitä arjessa huomaa mitenkään, että olen nyt lääkkeiden vaikutuksen alaisena XDDDD ihan tavallista arkea.

Perustuukohan noiden teho muutenkin pelkkään lumevaikutukseen? Jos joku vaihtais purkkiin samannäköiset kalkkitabletit, niin vois olla, että et huomais mitään eroa... Hyvä bisneshän nuo on lääkefirmoille!

Vierailija
26/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuss se on siinä mikä muukin rokotus kun sen tekee tarpeeksi monta kertaa niin saa immuniteetin.

Vierailija
27/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tottunut avaamaan sisimpääni muille.

SItten kun avaan, en saa vastakaikua.

Yksin kelaan kaikesta kauhuskenaariot vaipuen depikseen, valtavaan ahdistukseen asti. 

Vierailija
28/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Huomaatko siis, vetäytyminen pahentaa asiaa. Eli vetäydy lisää, jos hakuat pahentaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Altista itsesi sosiallisille tilanteille, jos haluat rohkaisevia kokemuksia.

Hakeudu sellaisiin sosiallisiin tilanteisiin, mitkä tuntuvat muita mukavammilta. Juttele kaupan kassalla, kysy kirjastossa missä jokin kirja olisi jne.

Toi toimii vain silloin, jos uudet kokemukset ovat positiivisia. Jos sen sijaan tulee aina vastaukseksi tyyliin "anteeksi en kuule mitä sanot", sydämen tykytystä ym., niin se vain vahvistaa tunnetta, ettei ikinä pärjää sis.tilanteissa.

Jos olet tottunut mumisemaan hiljaa, niin sitten vaan seuraavalla kerralla puhumaan vähän äänekkäämmin. Joillain voi olla huono kuulo, itselläni on vaikeuksia kuulla jos ympärillä on hälinää. Sitten joutuu vaan kysymään, ei sillä mitään pahaa tarkoita.

Punastun, jännitän, menen lukkoon tai jopa itken.

Vierailija
29/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tietenkään tarkoita pahaa. Mutta se pointti on se, että kun siinä sosiaalisessa altistuksessa tuntee aina epäonnistuvansa, niin se altistus vain pahentaa tilannetta entisestän. Ei suinkaan paranna.

Vierailija
30/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tottunut avaamaan sisimpääni muille.

SItten kun avaan, en saa vastakaikua.

Yksin kelaan kaikesta kauhuskenaariot vaipuen depikseen, valtavaan ahdistukseen asti. 

No voi hyvänen aika.

Vierailija
31/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/32 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Propralista oli apua jännittämisoireisiin ja pystyin lääkkeen avulla menemään sosiaalisiin tilanteisiin. Toki kävin myös terapiassa, mutta Propralista sain nopeasti käytännön apua. Pikku hiljaa vähensin lääkettä ja jätin lopulta kokonaan pois.