YLE: Opiskelijat velkaantuvat nyt vauhdilla
https://yle.fi/uutiset/3-12338335
”SYL:ssä on huomattu, että yhä useampi joutuu nostamaan opintolainaa ja lainaa on keskimäärin yhä enemmän. Se, että yhä useammalla valmistuneella on takaisinmaksuvaikeuksia ei yllätä Pajukaria.
– Totta kai tässä ollaan huolissaan, koska ne velkamäärät, joita opiskelijoilla on valmistuessa ovat suuria. Ihan viimeisimmän tutkimuksen mukaan opiskelijat arvioivat, että heillä on 20 000–30 000 euroa opintolainaa valmistuessaan eli yli puolet opiskelijoista arvioi, että heillä on kaksion käsirahan verran velkaa, Pajukari kertoo.”
Kuinka paljon sinulla on / oli opintolainaa?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opintolainaa tasan 0 € ja ihmettelen miten jotkut voivat ottaa tuhansia euroja opintovelkaa, vaikka kävisivätkin osa-aika - tai kokoaikatöissä opiskelujen ohella. En kyllä juokse missään bileissä, joten oon saanu rahaa säästöön ihan mukavasti.
Monet DI opiskelijat nostavat täyden lainan ja sijoittavat sen. Lisäksi valmistuvat tavoiteajassa, jolloin siitä saa puolet anteeksi. Sehän on ihan ilmaista rahaa, joka vielä pannaan tuottamaan. Minä enemmän ihmettelen sitä, miksi tätä etua käytetään niin vähän.
En ole ottanut ikinä opintolainaa, koska en olisi niistä koskaan suoriutunut. Muistan pitkän ajanjakson kun opintojen aikana nostin säästöstä joka kuukausi 500mk kattamaan sen kuukauden kuluja kahden henkilön taloudelle. Onneksi oli kesäisin työtä. Alipalkatussa siivoustyössä olin ja siivouskohteiden välit kuljin omalla autolla. Myöhemmin olin opintojen aikanakin työssä, joka auttoi ettei velkaa tarvinnut ottaa. Yhdessä vaiheessa olin melko väsynyt kun Citymarketin siivous päättyi illalla 22.50 ja kesti ennen, kuin sain unen päästä kiinni ja aamulla taas aikaisin kouluun. Onneksi oli lyhyt vaihe elämässä.
Edelleen olen velaton ja vuokralla ollaan, vaikka olisi kiva ihan omassakin asunnossa asua. Nyt kun on vaikea maailmantilanne, ei haittaa ettei tätä asuntoa omistakaan.
Minulla ei ollut opintolainaa, kun valmistuin vuonna 2021.
Toki sitten tein töitä kaikki lomat ja osan viikonlopuista alalla, joka ei mitenkään liittynyt opintoihini.
Kuka on niin tyhmä että velkaantuu jonkun opiskelun takia kun kaikki tietää ettei tutkinnolla suomessa tee yhtään mitään.
Jodelissa ainakin nuoret käskee toisiaan nostamaan opintolainan, vaikka ei edes tarvis. Väittävät että se on ilmaista rahaa ja vain tyhmä jättää nostamatta,
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan piti olla ilmainen koulutus kaikille halukkaille. Miten voi velkaantua, kun kouluttautuu hyvinvointivaltiossa ilmaiseksi ?
No eihän se opiskelu itsessään maksa vaan asuminen. Asumisesta on maksettavat vaikkei olisi tuloja. Opiskelusta ei makseta palkkaa mutta asua täytyy jossain.
Eikös ne Kokoomuksen puuhailemat koulutusuudistukset juuri tähän tähdänneet, että tehdään siitä enemmän velkapainotteista? Ei sitä edes peitelty. Nyt ollaan se saatu.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne Kokoomuksen puuhailemat koulutusuudistukset juuri tähän tähdänneet, että tehdään siitä enemmän velkapainotteista? Ei sitä edes peitelty. Nyt ollaan se saatu.
Kokoomus hakuaa tehdä tästä valtiosta mini-jenkkilän mutta unohtaa että jenkkilässä on kovemmat palkat millä ne kovemmat menotkin maksetaan.
Youtubessa jenkkiläinen rekkakuski naureskeli Eurooppalaisten kolleegoiden palkoille... siellä saattaa rekkamiehen tienestit pyöriä +1000$ per viikko.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja siksi nämä "en minäkään tarvinnut lainaa" kertomukset 1990-luvulta on tässä yhteydessä ihan turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on yhteydessä Great resettiin. Saadaan ihmiset jo heti nuoresta pitäen velkaantumaan. Sitten kun velkojen korot nousevat tähtätieteellisesti, niin ihmiset hyväksyvät talouden nollaamisen. Velat annetaan anteeksi, tilalle tulee digi-identiteettiä ja digilompakkoa
Jep, kohta et omista enää mitään koska kaikki omaisuutesi on velkaa. Mutta olet onnellinen.
Minä en omista mitään muuta kuin radion ja läppärin sekä älypuhelimen.Velkaa ei ole ikinä ollutkaan.
Oma vika jos hommaa velkaa hirvittävät määrät,
.
Olen onnistunut opiskelemaan todella pitkään ilman velkaa, mutta työt vaatii aika paljon. Kauhistuttaa USA:n systeemi, jossa ihmiset kasvavat kirjaimellisesti orjuuteen velkojen takia. Ei kai kukaan toivoisi tänne samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opintolainaa tasan 0 € ja ihmettelen miten jotkut voivat ottaa tuhansia euroja opintovelkaa, vaikka kävisivätkin osa-aika - tai kokoaikatöissä opiskelujen ohella. En kyllä juokse missään bileissä, joten oon saanu rahaa säästöön ihan mukavasti.
Monet DI opiskelijat nostavat täyden lainan ja sijoittavat sen. Lisäksi valmistuvat tavoiteajassa, jolloin siitä saa puolet anteeksi. Sehän on ihan ilmaista rahaa, joka vielä pannaan tuottamaan. Minä enemmän ihmettelen sitä, miksi tätä etua käytetään niin vähän.
Tuon alan opiskelijat kuitenkin ovat niitä yleensä, jotka valmistuvat hitaasti.
Opiskelin ja tai paremmin olin yliopistolla kirjoilla 25 vuotta, kunnes monen yllätykseksi valmistuin (juristiksi). Velkaa tuon jälkeen nolla euroa. En tiedä olisinko "valmistunut" nopeammin jos olisin ottanut itselleni velkaa.
Se mitä itse himan arvostelen on, että opintolainaa mainostetaan ja markkinoidaan valtion takaamana, Tämä toki pitää paikkansakin, Mutta se, mitä valtion takaus käytännössä tarkoittaa on toinen juttu.Kaikki eivät tunnu tajuavan sitä, että valtio kyllä pyrkii pääsääntöisesti viimeiseen asti perimään jokaisen sentin takaisin korkoineen, minkä se on taannut, ennen kuin antaa myönnytyksiä lainanmaksusta saati, että armahtaisi ja vapauttaisi josku yksittäisiä lainan saajia opintolaian takaisin maksusta. - Jotta näin kävisi, niin oma talous on kyllä aika surkeassa kunnossa. Toinen juttu on se, että opintolainaan on nykyään -en tiedä kuinka kauan mutta ei llut aikanaan omana aikanani- olemassa täkykä, että, jos valmistuu ajoissa niin voi saada osan lainasta anteeksi.
Toisinaan tuntuu sille, että Suomessa ollaan menossa kohti (pikku) Amerikkaa, jossa vain hyvä osaisilla on vara opiskella. Mutta toisaalta monen opiskelijan odotukset ja vaatimukset siitä millainen elintason pitäisi olla jo opiskeluaikana on jotain ihan toista luokkaa kuin vaikka vielä 80 ja 90 luvulla opintonsa suorittaneilla Puhumattakaan vaika sitä, millaista se oli omien vanhempieni aikaan. Mutta silloin ei ollut myöskään korkeakoulutusta ja yliopisto-opiskelua inflatoitu, jollaisena se yhä useammin Suomessa vaikuttaa olevan. Valitettavasti. Eikä asiaan näy olevan tiedossa (pikaista) muutosta; pikemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin ja tai paremmin olin yliopistolla kirjoilla 25 vuotta, kunnes monen yllätykseksi valmistuin (juristiksi). Velkaa tuon jälkeen nolla euroa. En tiedä olisinko "valmistunut" nopeammin jos olisin ottanut itselleni velkaa.
Se mitä itse himan arvostelen on, että opintolainaa mainostetaan ja markkinoidaan valtion takaamana, Tämä toki pitää paikkansakin, Mutta se, mitä valtion takaus käytännössä tarkoittaa on toinen juttu.Kaikki eivät tunnu tajuavan sitä, että valtio kyllä pyrkii pääsääntöisesti viimeiseen asti perimään jokaisen sentin takaisin korkoineen, minkä se on taannut, ennen kuin antaa myönnytyksiä lainanmaksusta saati, että armahtaisi ja vapauttaisi josku yksittäisiä lainan saajia opintolaian takaisin maksusta. - Jotta näin kävisi, niin oma talous on kyllä aika surkeassa kunnossa. Toinen juttu on se, että opintolainaan on nykyään -en tiedä kuinka kauan mutta ei llut aikanaan omana aikanani- olemassa täkykä, että, jos valmistuu ajoissa niin voi saada osan lainasta anteeksi.
Toisinaan tuntuu sille, että Suomessa ollaan menossa kohti (pikku) Amerikkaa, jossa vain hyvä osaisilla on vara opiskella. Mutta toisaalta monen opiskelijan odotukset ja vaatimukset siitä millainen elintason pitäisi olla jo opiskeluaikana on jotain ihan toista luokkaa kuin vaikka vielä 80 ja 90 luvulla opintonsa suorittaneilla Puhumattakaan vaika sitä, millaista se oli omien vanhempieni aikaan. Mutta silloin ei ollut myöskään korkeakoulutusta ja yliopisto-opiskelua inflatoitu, jollaisena se yhä useammin Suomessa vaikuttaa olevan. Valitettavasti. Eikä asiaan näy olevan tiedossa (pikaista) muutosta; pikemminkin päinvastoin.
Nykyään pitäisi valmistua 7 vuodessa. On riski, että joutuu ulos yliopistosta. Se on aika lyhyt aika varsinkin opinnoissa, jotka normaalisti vievät pitkään. Ei saisi tulla mitään elämänkriisejä. Itselläni on kriisi ja voimat loppu. Paljon ei puuttuisi. Hyvä ikä naiselle tämä 30 syrjäytyä väliaikaisesti...
Ja samaan aikaan ravintola-ala yrittää epätoivoisesti löytää työntekijöitä. Olisi varaa valita, tekeekö yhden vuoron viikossa vai 6 vuoroa. Mutta nykyisin opiskelijat eivät vissiin tarvitse rahaa 🤷♂️
Velkaa oli 17000 kun valmistuin ja nyt enää 10000 kun on pari vuotta valmistumisesta ja kohta alkaa pyöriä varsinaiset lyhennykset. Töitä on ihan hyvin eli ei siinä mielessä haittaa mutta hieman ärsyttävää maksella tuota. Ei vaan yhtään huvittanu tehä töitä opintojen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Olen onnistunut opiskelemaan todella pitkään ilman velkaa, mutta työt vaatii aika paljon. Kauhistuttaa USA:n systeemi, jossa ihmiset kasvavat kirjaimellisesti orjuuteen velkojen takia. Ei kai kukaan toivoisi tänne samaa.
Ei kai. En minä(kään) myönnä toivovani tänne USA -mallia. Itse asiassa ei tarvitse mennä edes USA;n asti niin opiskelijoiden taloudelline tilanne ja asema on jotain ihan toista kuin Suomessa. Täällähän itse opiskelu on hyvin pitkälle maksutonta ja mahdollista riippumatta taloudellisista lähtökohdista. Rahaa opiskelija tarvitseekin kaikkeen muuhun, kuten kuka tahansa riippumatta siitä opiskeleeko vai käykö töissä.
Mutta se, mitä aina joskus kaipaan tai toivosin on jonkinlainen ryhtiliike siihen, että opiskelua ja koulutusta arvostettaisiin. Onhan se toki arvokasta ja merkittävää saada opiskella itse valitsemaansa alaa. Mutta kun tähän on tullut kuluttaneeksi omia voimavarojaan että aikaa useamman vuoden niin olisian se kiva saada muunkinlaine kompensaatio kuin kuulla nyt työttömänä maisterina, että mitäs menit opiskelemaan väärää alaa. Tiesin kyllä jo opintoni aloittaessani, että jos menestytä ja arvostusta mitataan vain rahassa, niin tuskin ikinä tulen saavuttamaan ammattikoulusta valmituneen veljeni elintasoa.
Mutta vähän harmittaa kun työkkärissä tarjoavat, että mitä jos opiskelisin vaikka lähihoitajaksi. Tai olsi tuota puhelinmyyjän ja henkilökohtaisen avustajan töitä tarjolla.
Saako tuollaisiin vastata kiitos mutta ei kiitos- Saa ja ei saa. Kun kaikki työhän arvokasta ja tärkeää ja merkittväää joten jos vastaat kiitos ei niin siinähän olet maisteri, jola on liian suuret luulot ja kuvitelmat itsestään ja jolla on tainnut mennä kusi päähän ja pahasti. Vaikka kai oli alkujaan jo tyhmä kun meni ja opikeli vääriä aloja.
Minulla on ollut tosi pitkään työpaikka, jossa pystyy tekemään duunia hyvin myös opintojen ohessa. Nyt tilanne ollut hyvin pitkään se, että vuoroja ei ole tarjolla, joten taloudellinen tilanne on heikentynyt ja olen pelkästään opintotuen varassa. Kaikki tämä koronan takia. Mitään valoa ei näytä olevan näköpiirissä sen suhteen, koska ei korona ole mihinkään kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitäisi valmistua 7 vuodessa. On riski, että joutuu ulos yliopistosta. Se on aika lyhyt aika varsinkin opinnoissa, jotka normaalisti vievät pitkään. Ei saisi tulla mitään elämänkriisejä. Itselläni on kriisi ja voimat loppu. Paljon ei puuttuisi. Hyvä ikä naiselle tämä 30 syrjäytyä väliaikaisesti...
Mutta hei, ajattele, ei tarvitse koskaan mennä töihin. Muut käyvät töissä ja tuottavat Sinulle palveluja.
Opintolainan saa käyttää juuri siihen, mihin haluaa. Vaikka latvialaiseen bordelliin.