Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Opiskelijat velkaantuvat nyt vauhdilla

Vierailija
14.03.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12338335

”SYL:ssä on huomattu, että yhä useampi joutuu nostamaan opintolainaa ja lainaa on keskimäärin yhä enemmän. Se, että yhä useammalla valmistuneella on takaisinmaksuvaikeuksia ei yllätä Pajukaria.

– Totta kai tässä ollaan huolissaan, koska ne velkamäärät, joita opiskelijoilla on valmistuessa ovat suuria. Ihan viimeisimmän tutkimuksen mukaan opiskelijat arvioivat, että heillä on 20 000–30 000 euroa opintolainaa valmistuessaan eli yli puolet opiskelijoista arvioi, että heillä on kaksion käsirahan verran velkaa, Pajukari kertoo.”

Kuinka paljon sinulla on / oli opintolainaa?

Kommentit (181)

Vierailija
1/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku keksi tuupata koko summan ETF.iin, niin kaikki muutkin tekee nyt. 4-5v aikana kasvaa mukavasti korkoa ja maksukin alkaa vasta vuoden päästä valmistumisesta, niin myy lappuja sen verran pois, että velka on kuitattu ja samalla siinä on jo puolet siitä kaksion käsirahasta kasassa.

Vierailija
2/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on opintolainaa 32 000€. Itkettää.

N25

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin muistaakseni noin 13 500 euroa opintolainaa. Summa on iso, mutta tein sillä erinäisiä isoja sijoituksia, kuten maksoin takuuvuokran, hankin ajokortin, matkustelin, ostin vaatteita, lomailin pari kuukautta valmistumisen jälkeen jne. Raha ei siis mennyt kurkusta alas. Ja koska valmistuin etuajassa, Kela hyvittää siitä jonkin osuuden. 

Vierailija
4/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut yhtään opintolainaa, valmistuin v. 2000. Lapseni opiskelee nyt ensimmäistä vuotta, eikä hänelläkään ole opintolainaa. Tekee pari työvuoroa viikossa, sillä pärjäilee ja alkaa pian heittää keikkaa.

Vierailija
5/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy ainakin se, että löytyy huonosti työpaikkoja.

Vierailija
6/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 20 000 euroa. Koko summa meni elämiseen ja kahden lapsen elättämiseen, eksä ei tuolloin maksanut edes elatusmaksuja. Ei kauhean mukavalta tunnu, varsinkin kun valmistuin suoraan työttömyyskortistoon. Pakko oli ottaa, kun en jaksanut tai edes ehtinyt tehdä opintojen lisäksi töitä.

Vierailija
7/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin v. 1997, eikö ollut yhtään velkaa. Asuin soluasunnossa ja säännöstelyn kesäansioita. Oli kyllä tiukkaa ja en kyllä juhlinut tai matkustellut.

Vierailija
8/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sokeri-isä.

En ottanut lainkaan lainaa.

Vierailija
9/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa, yhteensä tähän mennessä korkeakouluopintoja takana 8 vuotta.

Vierailija
10/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on opintolainaa nyt vähän yli 31 tuhatta ja opiskelut jatkuu vielä. Valmistuessani lainaa on luultavimmin 40-45 tuhatta, jos korot ei siis nouse.

Vierailija
11/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on opintolainaa tasan 0 € ja ihmettelen miten jotkut voivat ottaa tuhansia euroja opintovelkaa, vaikka kävisivätkin osa-aika - tai kokoaikatöissä opiskelujen ohella. En kyllä juokse missään bileissä, joten oon saanu rahaa säästöön ihan mukavasti.

Vierailija
12/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär opiskelee velatta. Me maksamme asumisen ja hän sitten elämisen opintorahalla ja asumistuella. Tarvittaessa annamme lisää.

Vierailija
13/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on opintolainaa 32 000€. Itkettää.

N25

Heh, Amerikassa sinulla olisi vähintään 100.000$ opintolainaa ja väh 10.000$ luottokortilla.

Vierailija
14/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin -94 ja lainaa oli markkoina n. 30000 n. 18% korolla.

En saanut töitä koska oli lama. Reilu vuosi työttömänä, sitten pätkätöitä pätkän perään, uudelleen opiskelua, taas pätkätöitä, sairastuminen, uudelleen koulutus ja pätkä- tai osa-aikaista töitä tarjolla.

Tiukkaa teki mutta lainat sain maksettua pois, olikin eka ja vika laina mitä on ikinä ollut 🤷

Vierailija
15/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär opiskelee velatta. Me maksamme asumisen ja hän sitten elämisen opintorahalla ja asumistuella. Tarvittaessa annamme lisää.

Suomessa on yleensä tapana että lapsi heitetään pihalle kun 18v kilahtaa kelloon.

Toimi ennen mutta nykyään kaikesta on tullut kalliimpaa ja palkat kutistuneet tai pysyneet samoina.

Vierailija
16/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti lainan ottaminen on lisääntynyt, koska vain tyhmä jättää sen nostamatta. Lainan voi laittaa vaikka omalle tililleen, jos sitä ei tarvitse käyttöön. Maksimihyödynhän saa nostamalla lainaa 18000 (300 op opinnot). Valmistuttua tavoiteajassa valtio maksaa opintolainahyvityksenä 6000, jolloin sinun tarvitsee maksaa takaisin vain 12000.

Vierailija
17/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0 euroa, yhteensä tähän mennessä korkeakouluopintoja takana 8 vuotta.

Niin ja jatkan vielä, että vanhenpani eivät tukeneet taloudellisesti vaan ihan minineillä ja satunnaisilla kesätöillä itseni elätin.

N30

Vierailija
18/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yleensä tapana että lapsi heitetään pihalle kun 18v kilahtaa kelloon.

Toimi ennen mutta nykyään kaikesta on tullut kalliimpaa ja palkat kutistuneet tai pysyneet samoina.

No minä maksoin itse jo iltalukioni työn ohella enkä ikinä ole saanut vanhemmilta apua mihinkään. Kohtelen lapsiani toisin kuin minua on kohdeltu.

19/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa käytetään myös väärin. Ostetaan Diorin meikkejä, Chanelin hajuvesiä, Calvinkleinin takkia, Kånkenin pipoa, marimekon astioita ja tekstiilejä jne.

Ostellessä sitä unohtaa että laina ei ole ilmaista rahaa ja se täytyy usein miten maksaa pois vielä korkojen kera.

Vierailija
20/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä Suomessa, jotka pakotetaan ottamaan lainaa. Esim. toimeentulotukea ei saa, ellei ole nostanut ja käyttänyt opintolainaa.

Onpa todella tasa-arvoista, hyvä Suomi.