jos suomalainen poika kuolee rabiekseen lähipäivinä
se olin minä.
Mulla on rabieksen oireita, mutta nää on jo loppupäästä eli mitään ei ole enää tehtävissä. Vika oli äidissäni, joka ei suostunut edes testaamaan koiraa rabieksen varalta.
Kommentit (30)
Ajatteles, olet sitten tilastoharvinaisuus.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:27"]
oireet?
[/quote]
flunssankaltaiset, tänään oli hetki maniaa & ajatushäiriöt sekä vesi tuntuu jäävän kurkkuun
Miksei sinulla ole voimassaolevaa jäykkäkouristusrokotetta? Kielsikö äitisi senkin? Ja miksi koiralla ei ole rabies-rokotetta? Onko see tuotu idästä`?
tais olla 80-luvulla kun se lepakkotutkija delas viimeks rabiekseen. Laita videoita youtuubiin. Zombie -videot on suosittuja
Mitä se koira teki sinulle?
Suomesta et kyllä rabieista koiralta saa.
Rabies on ihan tosi harvinainen, vaikka mahdollisesti saattaa olla Suomessa esim. rajan takaa kulkeutuneissa supikoirissa tai lepakoissa.
Millaisia oireita sinulla on? Jos pelkäät moista, niin mene ihmeessä lääkäriin, ettei tarvi yksikseen tuollaista murehtia. Luultavasti tuon koiran diagnoosi olisi tähän mennessä varmistunut jo vesikauhuksi (ja koira olisi menehtynyt pian oireilun/pureman jälkeen), jos siitä olisi kyse.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:39"]
Rabies on ihan tosi harvinainen, vaikka mahdollisesti saattaa olla Suomessa esim. rajan takaa kulkeutuneissa supikoirissa tai lepakoissa.
Millaisia oireita sinulla on? Jos pelkäät moista, niin mene ihmeessä lääkäriin, ettei tarvi yksikseen tuollaista murehtia. Luultavasti tuon koiran diagnoosi olisi tähän mennessä varmistunut jo vesikauhuksi (ja koira olisi menehtynyt pian oireilun/pureman jälkeen), jos siitä olisi kyse.
[/quote]
jos se koira kantaa rabiesta itse sairastumatta siihen? (rokotteen takia)
Jos sulla olisi rabies, oireet olisivat todella rajuja. Et kirjoittelisi täällä.
Jos kyse on tuontikoirasta, ne rokotetaan lähtömaassa vähintään kahdesti, ennen kuin pääsevät Suomeen. Hyyyvin pieni riski saada tartunta sitä kautta.
Aasiassa tapahtui (kai suomalaiselle) lapselle niin, että koira nuoliblapsen kättä ja rabies tarttuu.
Jos oireet alkaneet, parantaa ei voi. Ilmeisesti maailmassa kukaan ei ole parantunut. Yksi epäselvä tapaus on.
Suomalaisissa ja Suomeen tuoduissa koirissa tuskin rabiesta on, ne on rokotettu sitä vastaan. Suomessa rabieksen voi saada korkeintaan villieläimistä, mutta lemmikeistä rabieksen todennäköisyys on hyvin lähellä nollaa tai täysin nollassa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:49"]
Aasiassa tapahtui (kai suomalaiselle) lapselle niin, että koira nuoliblapsen kättä ja rabies tarttuu. Jos oireet alkaneet, parantaa ei voi. Ilmeisesti maailmassa kukaan ei ole parantunut. Yksi epäselvä tapaus on.
[/quote]
Tartunnan saamisen jälkeen vain nopeasti saatu estolääkitys auttaa.
Wikipediassa kerrotaan, että:
Awakening to find a bat in the room, or finding a bat in the room of a previously unattended child or mentally disabled or intoxicated person, is regarded as an indication for post-exposure prophylaxis (PEP).
Eli jos lapsesi tai muu vajaatajuinen henkilö on ollut ilman valvontaa samassa huoneessa kuin lepakko tai jos ollut nukkunut samassa huoneessa missä on lepakko, niin pitää antaa varmuuden vuoksi rokotus.
tää oli viimeviikolla csi:n tms. aiheena. olisko nyt mielikuvitus tehny tepposet?
Huuui... Meille pääs kerran yöllä lepakko sisälle ja mun kissa tappi ja söi sen :O
Koira on ollut syömättä nyt noin kaksi päivää, eikä tietääkseni sitä ole purrut mikään. -ap
Käy lääkärissä. Tosin oireet on samankaltaiset kun mulla ja tuomio oli ylähengitystietulehdus, joka on kyllä parempi kuin rabirs
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:06"]tää oli viimeviikolla csi:n tms. aiheena. olisko nyt mielikuvitus tehny tepposet?
[/quote]
Se oli Criminal minds...
Olen itse joutunut ulkomailla asuessani vesikauhuisen kissan puremaksi.
Tämä tapahtui kehitysmaassa jossa ei ollut kovin kehittynyttä julkista sairalaa tälle ongelmalle, joten mut vietiin pillit huutaen Yhdysvaltain merijalkaväen tukikohtaan ja siellä lääkäri suorastaan tunki antibiootit kurkusta sisään (puremasta oli tullut jo verenmyrkytys koko käsivarteen), sitten lähetteellä hippulat vinkuen ranskalaiseen yksityissairaalaan, joka oli ainoa paikka, josta sai modernin injektiohoidon vesikauhua vastaan. (Paikallinen vaihtoehto, 21 piikkiä vatsaan eläinklinikalla, oli kivulias eikä kovinkaan tehokas estohoito). Nyt selvisin 6 piikillä jotka piti ottaa seuraavien päivien aikana tarkoin väliajoin. Maksoivat muistaakseni maltaita.
Siinä oli sitten muistaakseni 6 kk odotusaika, jolloin oli vielä vaara että rabiesvirus olisi voinut aktivoitua.
Vuosia tuosta nyt on ja hengissä olen vielä verenmyrkytyksestä ja rabieksesta, mutta lukiessani hallituksen leikkauspäätöksistä saan kyllä hirveitä raivareita ja suu vaahtoaa :D
oireet?