Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
3521/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tunne, kun saa kaikki sen kuun laskut maksettua ja jää vielä monta kymppiä, joilla saa ruokaa!

En halua olla toykea tai mitaan vastaavaa, mutta ihan pakko kysya mita laskuja ihmisilla on kun kuulee monesti noin puhuttavan etta laskuja pitaa maksella ja ei jaa rahaa? Mina maksan vuokran, jossa mukana vesilasku ja parkkimaksu. Lisaksi sahkolasku ja puhelimesta menee sillointalloin maksua (prepaid).

tässä ketjussa ei ehkä saa kysellä, koska on tukiketju köyhille, jossa pitää hyväksyä kaikki laskut. Mutta samaa minäkin olen miettinyt. Ei meillä ole muita laskuja kuin sähkö, vesi, vastike, puhelin, autopaikka.

Autopaikka? No joo. Onneksi ei ole autoa.

Vuokra, vesi, ja sähkö +puhelin on yhteensä noin 750€. Minulla on myös vakuutukset, bussikortyi ja harrastus. Niistä tulee yht. N150€/kk lisääEn ole köyhimmästä päästä, mutta 1220€ nettotuloissa nuo peruslaskut tuntuu isoilta. Ei ole kuin nuo laskut, mutta niihin menee suurin osa tuloista. Siihen joku ylimääräinen hammaslääkäri, silmälasit yms. Vain köyhä tietää kuinka sinnitellä ilman liikkumavaraa. Ehkä toimeentuloasiakkaalla on on liikkumavaraa enemmän.

Itsellä myös niin, että jää kovin vähän liikkumavaraa, kiikun koko ajan tt-tuen rajalla, joskus allekin.

Olen joskus miettinyt, että jos tuloni olisivat vielä pienemmät ja saisin tt-tukea, niin liikkumavaraa voisi olla enemmän.

En tietenkää heitä kadehdi, se on nykyään kovin pieni raha sekin kun kaikki koko ajan kallistuu.

Mutta kun olisi voimassaoleva tt-tukihakemus, niin esimerkiksi silmälasit olisi helpompi hankkia.

Itse käytän markettilaseja, en edes ole koskaan käynyt silmälääkärissä. Onneksi pärjään vielä niillä.

Pitäisi käydä kyllä kuvauttamassa silmänpohjat ym., ikää on jo senverran kertynyt.

Siirrän jxasiirrän aina kun tuntuu tulevan muita, pakollisempia menoja.

Vierailija
3522/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on jokaisen ”omaa syytä”

Asiat ovat muutettavissa jos vain itse haluaa ja on viitseliäisyyttä. Töitä löytyy kunhan ei ala valkkaamaan ja tekee vaikka useampaa työtä kerralla. Tukien varassa elävillä ei kuuluisi olla mitään ylimääräistä ja tukia pitäisi leikata.

Itse olen aina tehnyt töitä. Aloittanut aivan minimipalkalla n 6€/h, nykyään n 50€/h. Se on vain vaatinut kovaa työntekoa ja välillä usemman työn samaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3523/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tunne, kun saa kaikki sen kuun laskut maksettua ja jää vielä monta kymppiä, joilla saa ruokaa!

En halua olla toykea tai mitaan vastaavaa, mutta ihan pakko kysya mita laskuja ihmisilla on kun kuulee monesti noin puhuttavan etta laskuja pitaa maksella ja ei jaa rahaa? Mina maksan vuokran, jossa mukana vesilasku ja parkkimaksu. Lisaksi sahkolasku ja puhelimesta menee sillointalloin maksua (prepaid).

tässä ketjussa ei ehkä saa kysellä, koska on tukiketju köyhille, jossa pitää hyväksyä kaikki laskut. Mutta samaa minäkin olen miettinyt. Ei meillä ole muita laskuja kuin sähkö, vesi, vastike, puhelin, autopaikka.

Ihan samoin köyhä ne maksaa. Minulla vuokra, vesi, sähkö, puhelin, vakuutus heti alkukuusta. Siihenhän menee jo suuri osa pienestä kuukauden rahasta. Sitten kuukauden ruoka, pesuaineet, satunnaiset kuukauden menot, apteekin lääkkeet jne. Kuukausi on pitkä, monesti viisi viikkoa kun menee vielä yli viikonlopun tai pyhiä kuukauden lopussa. Kyllähän kuukauden aikana saattaa tulla jotain pakollista laskujen maksun jälkeen. Tietenkin ihmiseltä menee koko ajan johonkin rahaa myös pakollisten laskujen maksun lisäksi. Myös köyhä on nirmaali ihminen normaaline elämineen.

Siitähän jää ihan eri summa rahaa kun maksaa vaikka 2000 eurosta ne laskut kuin 1000 eurosta.

Saati jos on maksamassa kaksi henkeä x 2000 euroa tai yksi ihminen ja se 1000 euroa tai allekin monilla.

Tätä rikkaampien on vaikea vissiin käsittää. Kun sitä rahaa saa niin vähän, ettei siitä paljoa jää käyttöön vuokran ja laskujen jälkeen. Lisäksi köyhilläkin on lainoja, mitä pitää lyhentää, ja lapsia, mitä elätetään.

köyhän tuntuu olevan vaikea käsittää, että suu säkkiä myöten. Sieltä ne rikkaatkin ovat ponnistaneet: tehneet itse rahansa ja tiensä alkutaipaleella kiristäneet vyötä ja vetäneet kaikki minimiin.

Tuossa on tottakin, osaksi ainakin. Moni tänään hyvätuloinen on elänyt kymmeniä vuosia pihistellen ja kituutellen, tehden itse ja opetellen tekemään itse eikä ostamalla kalliita palveluja. Heillä vaan on ollut se onni että ovat saaneet olla töissä, ehkä jopa ylenneet ja edenneet, eikä ole niin vaikeita sairauksia kohdalle tullut että olisi työntekoa estänyt. On myös puolison löytäneet, usein hyvätuloisen ja asiallisen ihmisen joka arvostaa toista eikä riko perhettä ja parisuhdetta silkkaa ilkeyttään. Onnea sinulle ja kaltaisillesi. Mieti kuitenkin hetken aikaa että miten olisi käynyt ja missä olisit jos edes yksikään epäonni olisi osunut sinun kohdallesi. Pystytkö? 

Vierailija
3524/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä ei pitäisi käsittää yhtenäisenä joukkona. Moni on köyhä, koska elämä on kolhinut.

Moni on myös köyhä, koska ei ole laittanut tikkua ristiin päästäkseen pois köyhyydestä.

Sitten aletaankin sättimään ristiin. Kolhittua syyttävä paremmassa asemassa oleva on moukka. Myös paremmassa asemassa olevaa syyttävä on moukka.

Vierailija
3525/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kj kirjoitti:

Asiat ovat muutettavissa jos vain itse haluaa ja on viitseliäisyyttä. Töitä löytyy kunhan ei ala valkkaamaan ja tekee vaikka useampaa työtä kerralla. Tukien varassa elävillä ei kuuluisi olla mitään ylimääräistä ja tukia pitäisi leikata.

Itse olen aina tehnyt töitä. Aloittanut aivan minimipalkalla n 6€/h, nykyään n 50€/h. Se on vain vaatinut kovaa työntekoa ja välillä usemman työn samaan aikaan.

Asiat eivät ole aina muutettavissa, älä viitsi puhua soopaa. Olen tehnyt kahta työtä yhtä aikaa vuosien ajan pienellä palkalla ja olen opiskellut työn ohessa, vapaaehtoisesti ja pakosta, tutkintoja ja muuta itseä kiinnostavaa. Nyt kuitenkin on tullut useita sairauksia, jotka yhdessä vie mehut niin ettei kotihommista aina selviä. Työtä on tarjottu mutta kun on kipeä ja väsynyt, lääkitykset ei auta ja uusia oireita tulee koko ajan ja lääkärit ei tutki eikä osaa hoitaa. Mitä tässä voi tehdä? Työhalut olis valtavat ja tekisin kahta työtä taas jos olisin kunnossa edes yhteen työhön. Miksi minulta pitäisi vähentää tukia? Miten se minut parantaisi ja saisi työkykyiseksi? 

Vierailija
3526/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pääsee vaahtokylpyyn, ystävän luona.

Vaahto nyt ei paljon maksa, kai sulla saippuaa on.

What about The Kylpyamme?

Vierailija
3527/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä kun sinnikkäästi käytät alushousuja jotka ovat rikki, kun ei ole varaa ostaa uusia.

Vierailija
3528/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhät varsinaisesti syytä paremmassa asemassa olevaa. He vain pyytävät ymmärrystä. He syyttävät ehkä ymmärryksen ja empatian puutteesta. Ja tuomitsevadta ja mustavalkoisesta ajattelutavasta. Ne ovat eri asioita.

Mutta varakkaat kyllä hyvinkin hanakasti syyttävät köyhiä köyhyydestä.

Myös syyllistävät kun köyhille maksetaan Suomen lain mukaisesti heille oikeutettuja tukia.

Hyvinkin rankkaa kieltä käyttäen täällä varakkaat puhuu köyhistä.

Köyhät puhuvat usein asioista miten ne ovat, varakkaat menevät henkilöön.

Usein varakkaat ovat hyvin ajattelemattomia, jopa tyhmiä.

Köyhät ovat mielestäni oppineet kantapään kautta enemmän elämästä. He ovat joutuneet hyvinkin syvästi miettimään ja pohtimaan elämää ja sen eri puolia.

Monesti mieluummin juttelen eri asioista hyvinki pohjalla käyneen köyhän kanssa kuin jonkun varakkaamman, keneltä puuttuu näkökulmaa.

Vierailija
3529/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kj kirjoitti:

Minä minä -maailma

Vierailija
3530/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kj kirjoitti:

Työttömiä noin puoli miljoonaa ja avoimia työpaikkoja 30 000 plus muutama piilotyöpaikka jonka joku saa suhteilla. Osaatko matematiikkaa?

Vierailija
3531/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis maksa vakuutuksia etkä sairasta koskaan? Ok.

Totta. Vakuutukset unohtuivat, mutta niiden laskut ovat kympeissä, koska on niin paljon vahingottomia vuosia ja vakuutusyhtiöni palkitsee sellaisesta. En sairasta juuri koskaan, minulla on pari perussairautta  ja olen kouluttanut itseni sairauksieni omahoitoon, joten lääkärin kanssa lähinnä vain lähettelen viestejä netin kautta ja hän uusi reseptit + laittaa verikoelähetteet.  Se ei maksa mitään. Sairastan tietenkin "koskaan", mutta ne ovat flunssia tai vaikka revähdysvammoja ja osaan ne hoitaa itsekin, en tarvitse niihin lääkäriä. Hoidan hampaani myös hyvin, joten ei tule hammaslääkärilaskuja, käyn joka toinen vuosi suuhygienistillä, joka toinen tekee hammaslääkäri tarkastuksen. Ne eivät maksa mitään.

Miten suuhygienisti tai hammaslääkärissäkäynti ei maksa mitään?

Kyllähän ihmisillä hampaasta esimerkiksi lohkeaa joskus palanen tai tulee reikiä tai hammaskiveä.

Ei se pelkkä tarkastus riitä vuosikausia. Myös oma hammaslääkärini ottaa tarkastuksissa myös kuvat hampaista, sekin maksaa erikseen.

Ei kukaan tavallinen osaa hoitaa itseään loputtomasti. Jos kaatuu ja jokin luu murtuu tai joutuu johinkin toimenpiteeseen.

Ei ihminen säästy pelkällä flunssalla tai revähtymillä vuosikausia.

Monella on myös perussairauksia tai taipumusta joihinkin vaivoihin.

Jos itse olet niin onnekas ihminen, ettet tarvitse koskaan lääkäriä tai hammaslääkärikin on ilmainen niin kaikilla niin ei ole.

Älähän huoli, kyllä se elämä opettaa tuolle edellisellekin että kaikki ei ole itsestä kiinni eikä aina mene kuten itse sanelee. Eräs tuttavani oli ihan järkyttynyt kun kävi hammaslääkärissä ja päätyi juurihoitoon. Silmät seljällään taivasteli "miten voi olla, ei ole koskaan ollut edes kipeä ja minähän pesen hampaat kaksi kertaa päivässä ja käyn säännöllisesti tarkastuksissa?????". Niinpä! Nuokaan ei aina riitä, teet kaiken oikein ja silti tulee terveysongelmia, vaikka nuorena olet päättänyt että enhän minä koskaan sairastu kun teen kaiken oikein ja olen terve ja kaunis ja fiksu ja osaava ja suosittu ja työtätekevä ja ja ja ja.... tämä tuttava päätyi vielä syöpätutkimuksiin ja lääkäri totesi että pian olisi ollut myöhäistä. Näin ne silmät vähitellen alkaa avautua näillä "oman onnensa sepilläkin", saadaan me kärsineet vähän hupia siitä toisen järkytyksestä.

Vierailija
3532/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on usein perinnöllistä tai se tulee saa lapsuuskodin perintönä. Jos on paljon lapsia, ei leipä riitä kaikille tasapuolisesti. Jos vanhemmat on köyhästä perheestä niin upottavasta suosta on vaikea nousta.

"Yksi syntyy riemuun ja toinen murheeseen..."

Itse ole äärimmäisen köyhän, suurperheen nuorimmainen, nyt jo keski-iän ylittänyt.

Rikkautta ei koskaan voi kertyä, paitsi lottovoitolla, mutta vähiä killinkejäni en  lottoon tuhlaa.

Kun itse perustin perheen nuorena niin siihen hupeni rahat ja terveyskin. Ikinä en ole rahaa käyttänyt viinaksiin, enkä tupakkaan, enkä hienostelusalonkeihin, en ole ulkomaillakaan käynyt.

Olen äärimmäisen taloudellinen, köyhyys opetti minulle, että vähästäkin voi säästää.

Olen oppinut arvostamaan kaikkea sitä hyvää mitä minulla nyt on, sitä siunailen ja siitä kiitän joka päivä.

Vierailija
3533/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä haukutaan mut kun ulkomailta tulee ei vaik samallaisia kelan elättejä kun me.

Vierailija
3534/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autopaikka? No joo. Onneksi ei ole autoa.

Vuokra, vesi, ja sähkö +puhelin on yhteensä noin 750€. Minulla on myös vakuutukset, bussikortyi ja harrastus. Niistä tulee yht. N150€/kk lisääEn ole köyhimmästä päästä, mutta 1220€ nettotuloissa nuo peruslaskut tuntuu isoilta. Ei ole kuin nuo laskut, mutta niihin menee suurin osa tuloista. Siihen joku ylimääräinen hammaslääkäri, silmälasit yms. Vain köyhä tietää kuinka sinnitellä ilman liikkumavaraa. Ehkä toimeentuloasiakkaalla on on liikkumavaraa enemmän.

Köyhillä eläkeläisillä ainakin lisää laskuja kertyy terveydenhuollosta ja lääkkeistä.

Vierailija
3535/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Vakuutukset unohtuivat, mutta niiden laskut ovat kympeissä, koska on niin paljon vahingottomia vuosia ja vakuutusyhtiöni palkitsee sellaisesta. En sairasta juuri koskaan, minulla on pari perussairautta  ja olen kouluttanut itseni sairauksieni omahoitoon, joten lääkärin kanssa lähinnä vain lähettelen viestejä netin kautta ja hän uusi reseptit + laittaa verikoelähetteet.  Se ei maksa mitään. Sairastan tietenkin "koskaan", mutta ne ovat flunssia tai vaikka revähdysvammoja ja osaan ne hoitaa itsekin, en tarvitse niihin lääkäriä. Hoidan hampaani myös hyvin, joten ei tule hammaslääkärilaskuja, käyn joka toinen vuosi suuhygienistillä, joka toinen tekee hammaslääkäri tarkastuksen. Ne eivät maksa mitään.

Itse joudun kyllä maksamaan hammaslääkärin ja suuhygienistin ja niistä tulee lasku.

Vierailija
3536/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tämän linkin takaa löytyvä kirjoittaja ymmärtää enemmän kuin yksikään näistä hyvin toimeentulevista hyvää tarkoittavista neuvojista:

https://cookingonabootstrap.com/2022/04/12/its-not-about-the-pasta-kevi…

Jack Monroe on britti, joten moni asia ei päde täällä Suomessa (Suomessa ei ole noita food bank- toimijoita noin paljoa, joku Veikko Hurstin säätiö pääsee lähelle, ja moni ruokajakelun toimija, mutta se ei ole vielä koko Suomea tai edes yksittäistä maakuntaa kattavaa). Mutta se epätoivo ja tulevaisuudettomuus on universaalia.

Vierailija
3537/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä et syö, osta vaatteita, käytä lääkkeitä, käy lääkärissä, maksa vakuutuksia ja veroja autosta ja irtaimistosta, käy kampaajalla? Uskallan epäillä.

Rikas voi maksaa käteisellä tai kortilla, ei tule laskuja kotiin.

Rahanmenoa se on siltikin vaikka ei paperilaskuja tule. Minä olen rutiköyhä ja maksan kortilla lähes kaiken, ei tule laskuja kotiin, verkkopankkiin tulee, se on nykyaikaa. Luottokorttikin on mutta käytän sitä harvoin ja jos käytän, maksan kerralla koko summan pois. En tiennytkään että rikas voi maksaa kortilla vakuutusmaksut ilman että tulee laskua verkkopankkiin, samoin autoveron kohdalla. Olen ilmeisesti pudonnut kehityksen kelkasta kun en tuosta ole kuullutkaan.

mutta tuossa oli keskustelussa kyse laskuista, ei siitä mihin kohteisiin rahaa menee

Vierailija
3538/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei myöskään ole silmälaseja, etkä tule koskaan tarvitsemaan kuulokojeita? Olet todella hyvillä geeneillä varustettu, aivan mahtavaa!!!

Tiedät varmaan myös varmaan varsin hyvin, että hammasterveyteen vaikuttaa myös äidin terveydentila raskausaikana? Moni ei ole ollut niin onnekas, että äiti olisi ollut hyvin ravittu ja täysin terve koko raskausajan. Jo pelkkä korkea kuume tai antibioottikuuri raskausaikana voivat vaikuttaa syntymättömän lapsen hampaiden kehitykseen (minulla esimerkiksi on hyvin huokoinen hammasluu, koska äitini söi antibioottikuurin raskausaikana, hampaat eivät reikiinny, koska hoidan niitä, mutta ne lohkeilevat, ja välillä niitä täytyy lohkeilun takia paikkailla).

Nämä asiat kuuluvat siihen periytyvään köyhyyteen, on asioita, joihin ihminen ei itse voi vaikuttaa, ja joiden hoito onnistuu kyllä, kunhan rahaa on riittävästi. Mutta jos sitä rahaa ei ole, tai se täytyy riipiä irti muusta tarpeellisesta, niin ei sitten enää olekaan kiinni omasta aktiivisuudesta ja omahoidosta. Jos ei näe, niin sitä ei kuule millään terveillä elämäntavoilla pysty korjaamaan. Tai jos ei kuule, niin elämä ON aika ankeaa (minulla on suvussa iän mukanaan tuomaa kuulonheikkenemää, mikä on oikeasti tosi elämäärajoittavaa, kun samaan aikaan myös kaihi tuhoaa näön; itseasiassa lapseni ovat vielä huonommassa tilanteessa, koska heillä on näitä huonoja geenejä molemmilta vanhemmilta).

On silmälasit. En maksanut niitä laskulla. noin kolme vuotta sitten sain ne ilmaiseksi - kun kaverini osti omansa, niin siinä oli joku kampanja, että kaveri saa ilmaiseksi, joten antoi minulle sen lahjakortin. Minä puolestani vastavuoroisesti annoin kaverilleni ilmaiseksi risteilyn tukholmaan, kun sain sen jostain arvonnasta. 

Niin, elämä ei ole reilua, voisin minäkin valittaa ja änkyröidä jokaisesta elämäni kuprusta ja lisärahanmenosta, mutta en sitä tee, koska se ei hyödytä mitään ja siltikin ne pysyisivät elämässäni. Teen budjetin niiden mukaan ja myös valintani elämässäni.

Joku tuolla kysyi, en muista minultako, vai joltain muulta, että selviäisittekö toimeentulotuella. Minä olen selvinnyt toimeentulotukea alemmalla summalla aikoinaan.

Vierailija
3539/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei myöskään ole silmälaseja, etkä tule koskaan tarvitsemaan kuulokojeita? Olet todella hyvillä geeneillä varustettu, aivan mahtavaa!!!

Tiedät varmaan myös varmaan varsin hyvin, että hammasterveyteen vaikuttaa myös äidin terveydentila raskausaikana? Moni ei ole ollut niin onnekas, että äiti olisi ollut hyvin ravittu ja täysin terve koko raskausajan. Jo pelkkä korkea kuume tai antibioottikuuri raskausaikana voivat vaikuttaa syntymättömän lapsen hampaiden kehitykseen (minulla esimerkiksi on hyvin huokoinen hammasluu, koska äitini söi antibioottikuurin raskausaikana, hampaat eivät reikiinny, koska hoidan niitä, mutta ne lohkeilevat, ja välillä niitä täytyy lohkeilun takia paikkailla).

Nämä asiat kuuluvat siihen periytyvään köyhyyteen, on asioita, joihin ihminen ei itse voi vaikuttaa, ja joiden hoito onnistuu kyllä, kunhan rahaa on riittävästi. Mutta jos sitä rahaa ei ole, tai se täytyy riipiä irti muusta tarpeellisesta, niin ei sitten enää olekaan kiinni omasta aktiivisuudesta ja omahoidosta. Jos ei näe, niin sitä ei kuule millään terveillä elämäntavoilla pysty korjaamaan. Tai jos ei kuule, niin elämä ON aika ankeaa (minulla on suvussa iän mukanaan tuomaa kuulonheikkenemää, mikä on oikeasti tosi elämäärajoittavaa, kun samaan aikaan myös kaihi tuhoaa näön; itseasiassa lapseni ovat vielä huonommassa tilanteessa, koska heillä on näitä huonoja geenejä molemmilta vanhemmilta).

On silmälasit. En maksanut niitä laskulla. noin kolme vuotta sitten sain ne ilmaiseksi - kun kaverini osti omansa, niin siinä oli joku kampanja, että kaveri saa ilmaiseksi, joten antoi minulle sen lahjakortin. Minä puolestani vastavuoroisesti annoin kaverilleni ilmaiseksi risteilyn tukholmaan, kun sain sen jostain arvonnasta. 

Niin, elämä ei ole reilua, voisin minäkin valittaa ja änkyröidä jokaisesta elämäni kuprusta ja lisärahanmenosta, mutta en sitä tee, koska se ei hyödytä mitään ja siltikin ne pysyisivät elämässäni. Teen budjetin niiden mukaan ja myös valintani elämässäni.

Joku tuolla kysyi, en muista minultako, vai joltain muulta, että selviäisittekö toimeentulotuella. Minä olen selvinnyt toimeentulotukea alemmalla summalla aikoinaan.

Hyvä se on huudella sivusta, jos saa ilmaiseksi asioita.

Olen mäkin elänyt toimeentulotukea pienemmällä, kun olin opiskelija. Mutta sillon oli muita etuja.

Koitapa elää tuolla rahalla vuosikymmeniä tai koko elämäsi.

Vierailija
3540/5804 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kj kirjoitti:

Minä minä -maailma

Kun puhutaan omasta elämästä, niin sen on parasta olla minäminämaailma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan