Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Jos ostat purkin maitoa työpäivän päätteeksi, sulla ei ole rahaa bussiin (bussikortti mennyt juuri vanhaksi ja palkkaan vielä muutama päivä) ja saat kävellä kotiin/jos myöhästyt bussista, sulla ei ole varaa taksiin (n 15e) päästäksesi töihin. Vaikka sulla tulee oireita viljasta, monista juureksista, maidosta, on niitä syötävä koska vihannekset, kasvimaidot, gluteenittomista puhumattakaan ovat kalliimpia, tai sitten oot syömättä - vatsaa hoitaviin valmisteisiin ei rahat riitä jos muitakin hankintoja kuukauden aikana. Omaan masennukseen voisivat auttaa Omega-3:t mutta kun en raaski ostaa, tajusin että jos mulle määrättäisiin masennuslääkitys, pitäisi siihenkin keksiä rahat jostain. Uudet vaatteet, huonekalut jne haaveita vain. En pidä itseäni köyhänä, koska mulla on kaikki ja enemmän mistä oon haaveillut, rahaa ei vain ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman elämänsä menestyjät näkyvät mentoroivan köyhiä nyt tuolla leipäjonokeskustelussa. Ne ovat ehtymätön luonnonvara ;:=)
Joo, siks aina sanonkin ; älkää ottako itseenne näitä päsmäröijiä. Jos et se ole sinä niin joku muu keneen pahan olonsa kohdistavat.
Kannattaisikohan teidän ottaa vinkkejä vastaan ihmisiltä, jotka ovat pärjänneet elämässä? Vai meinasitteko että parempi vaihtoehto taputella toista epäonnistujaa olalle ja kannustaa jatkamaan samaan malliin.
Kannattaa silloin, kun ne ovat hyödyllisiä. Mua hyödyttäisi tietää, että millä keinoin paranen? Sitä on moni lääkärikin yrittänyt selvittää, mutta ilman tuloksia. Siihen jos sinulla tai jollakin muulla on antaa vastaus niin olen ikuisesti kiitollinen.
Lukuvinkki: Maria Nordinin Eroon oireista.
Just, puoskarin ohjeisiinhan sitä kannattaakin uskoa. EI. ISO EI.
Mitä haittaa voisi olla jonkun kirjan lukemisesta, saattaisi vaikka saada jotain ideoita omaan tilanteeseen ja uutta näkökulmaa. Kaikki te varmaan olette tutustuneet Marian kirjaan ja sen perusteella tuomitsette.
Annan uuden lukuvinkin. Keijo Tahkokallio : Ajattele myönteisesti.Olen ajatellut niin pahuksen positiivisesti vaikeassa elämäntilanteessa, että jäi masennus huomaamatta ja olin lataamokamaa. Yritän olla astumatta siihen ansaan enää. Suren ja itken, jos itkettää ja jos on syytä masentua, niin annan sen tulla ja mennä. Positiivisuudessa on puolensa, mutta se voi olla myös tuhoisaa.
Positiivisestikin voi ajatella väärin, ns näennäispositiivisesti, jolloin se onkin negatiivista.
Muta siis oikeesti toi Maria nordininbkirja kannattaa lukea. Saattaisi moni saada siitä ymmärrystä omaan tilanteeseensa ja sairauksiinsa. Mutta jos uskot jotain kuulopuheisiin perustuvaa nettimollausta tutustumatta itse juttuun, niin ei siinä muut häviä kuin sinä itse.
Suosittelen lukemaan.
Nyt istun Hgin arvoasunnossa ja katselen merta mutta muistan kyllä lapsuudessani aikoja jolloin ulkoilutin naapurin koiria pientä maksua vastaan ja ostin rahoilla itselleni yöpuvun. Myöhemmin parikymppisenä tein osa-aikatyötä ja vuokranmaksun jälkeen jäi muutamaxmarkka rahaa. Pari viikkoa ennen seuraavaa tiliä leivoin skonsseja kun ei ollut rahaa ruokaan. Olin siis aika köyhä 80-luvun alussa..muistan miltä tuntuu olla ilman rahaa ja tämän takia osaan olla kiitollinen kaikesta mitä. Inulla on nyt ja en katso ketään nenänvartta pitkin (no ehkä rikkaita jotka ovat perineet rahansa ja eivät edes tajua että iso osa ihmisistä joutuu kituttelemaan palkallaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman elämänsä menestyjät näkyvät mentoroivan köyhiä nyt tuolla leipäjonokeskustelussa. Ne ovat ehtymätön luonnonvara ;:=)
Joo, siks aina sanonkin ; älkää ottako itseenne näitä päsmäröijiä. Jos et se ole sinä niin joku muu keneen pahan olonsa kohdistavat.
Kannattaisikohan teidän ottaa vinkkejä vastaan ihmisiltä, jotka ovat pärjänneet elämässä? Vai meinasitteko että parempi vaihtoehto taputella toista epäonnistujaa olalle ja kannustaa jatkamaan samaan malliin.
Kannattaa silloin, kun ne ovat hyödyllisiä. Mua hyödyttäisi tietää, että millä keinoin paranen? Sitä on moni lääkärikin yrittänyt selvittää, mutta ilman tuloksia. Siihen jos sinulla tai jollakin muulla on antaa vastaus niin olen ikuisesti kiitollinen.
Lukuvinkki: Maria Nordinin Eroon oireista.
Just, puoskarin ohjeisiinhan sitä kannattaakin uskoa. EI. ISO EI.
Mitä haittaa voisi olla jonkun kirjan lukemisesta, saattaisi vaikka saada jotain ideoita omaan tilanteeseen ja uutta näkökulmaa. Kaikki te varmaan olette tutustuneet Marian kirjaan ja sen perusteella tuomitsette.
Annan uuden lukuvinkin. Keijo Tahkokallio : Ajattele myönteisesti.Olen ajatellut niin pahuksen positiivisesti vaikeassa elämäntilanteessa, että jäi masennus huomaamatta ja olin lataamokamaa. Yritän olla astumatta siihen ansaan enää. Suren ja itken, jos itkettää ja jos on syytä masentua, niin annan sen tulla ja mennä. Positiivisuudessa on puolensa, mutta se voi olla myös tuhoisaa.
Positiivisestikin voi ajatella väärin, ns näennäispositiivisesti, jolloin se onkin negatiivista.
Muta siis oikeesti toi Maria nordininbkirja kannattaa lukea. Saattaisi moni saada siitä ymmärrystä omaan tilanteeseensa ja sairauksiinsa. Mutta jos uskot jotain kuulopuheisiin perustuvaa nettimollausta tutustumatta itse juttuun, niin ei siinä muut häviä kuin sinä itse.
Suosittelen lukemaan.
Nordin on tuttu vain kohuotsikoista, joten katoin Wikipediasta, mikä hän on miehiään. Ei herätä luottamusta tai lukuhaluja:
Lääketieteen professori Juhani Knuutin mukaan Eroon oireista -kurssi perustuu osin huuhaalle, ja jotkut sen väitteistä voivat olla vaarallisia.
Annan lukuvinkin 2000 vuoden takaa. Lue Johanneksen evankeliumi. Köyhän kannattaa pitäytyä vanhassa ja arvokkaassa. On jotakin, mikä on kultaakin arvokkaampaa, aarre saviastiassa. Hyvää pääsiäistä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Annan lukuvinkin 2000 vuoden takaa. Lue Johanneksen evankeliumi. Köyhän kannattaa pitäytyä vanhassa ja arvokkaassa. On jotakin, mikä on kultaakin arvokkaampaa, aarre saviastiassa. Hyvää pääsiäistä kaikille!
Mielikuvituskaverit ovat tosiaan ihan ilmaisia. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvituskaverit ovat tosiaan ihan ilmaisia. :D
On.
Mutta kirkko auttaa köyhiä, jos on hätä. Kannattaa ottaa yhteyttää alueen diakoniin, saa ruokaa ainakin.
Äänestetään kokoomusta tai jätetään äänestämättä niin mikään ei muutu.
Kaikesta muusta voi säästää, mutta ei ruuassa. Jos syö ravinneköyhää ruokaa = sairastuu.
Muissa menossa toki voi säästää.
Lueskelin täällä ja ajattelin joitakin säästövinkkejä
- juhlamekkoa voi käyttää myös uudelleen, jotkin liikkeet voivat ommella pieniä muutoksia niin ei tarvitse näyttää siltä että kulkee samoissa vaatteissa juhlasta juhlaan
- ruokakuluissa voi säästää huomattavasti, jos edes osan ruoista valmistaa itse
- kauneudenhoito ja kampaamokäynnit harvemmaksi, esimerkiksi kampaajalle kerran kuussa, silläkin säästää
- viineissä voi säästää, esimerkiksi alle 25 eurolla saa alkostakin ihan hyviä arkiviinejä
- jos on useita lomajaksoja, voisiko yhden loman viettää euroopassa, kaukokohteet ovat usein kalliimpia
- hullut päivät on usein sellainen, että on edullisempaa
Leena0000 kirjoitti:
- juhlamekkoa voi käyttää myös uudelleen, jotkin liikkeet voivat ommella pieniä muutoksia niin ei tarvitse näyttää siltä että kulkee samoissa vaatteissa juhlasta juhlaan
- kauneudenhoito ja kampaamokäynnit harvemmaksi, esimerkiksi kampaajalle kerran kuussa, silläkin säästää
- viineissä voi säästää, esimerkiksi alle 25 eurolla saa alkostakin ihan hyviä arkiviinejä
- jos on useita lomajaksoja, voisiko yhden loman viettää euroopassa, kaukokohteet ovat usein kalliimpia
Joo, taas näitä..
En ole käynyt kampaajalla 20 vuoteen, alkoa en käytä koskaan enkä ole matkustanut vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Leena0000 kirjoitti:
Joo, taas näitä..
En ole käynyt kampaajalla 20 vuoteen, alkoa en käytä koskaan enkä ole matkustanut vuosikymmeniin.
Provohan se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tunne, kun saa kaikki sen kuun laskut maksettua ja jää vielä monta kymppiä, joilla saa ruokaa!
En halua olla toykea tai mitaan vastaavaa, mutta ihan pakko kysya mita laskuja ihmisilla on kun kuulee monesti noin puhuttavan etta laskuja pitaa maksella ja ei jaa rahaa? Mina maksan vuokran, jossa mukana vesilasku ja parkkimaksu. Lisaksi sahkolasku ja puhelimesta menee sillointalloin maksua (prepaid).
tässä ketjussa ei ehkä saa kysellä, koska on tukiketju köyhille, jossa pitää hyväksyä kaikki laskut. Mutta samaa minäkin olen miettinyt. Ei meillä ole muita laskuja kuin sähkö, vesi, vastike, puhelin, autopaikka.
Ihan samoin köyhä ne maksaa. Minulla vuokra, vesi, sähkö, puhelin, vakuutus heti alkukuusta. Siihenhän menee jo suuri osa pienestä kuukauden rahasta. Sitten kuukauden ruoka, pesuaineet, satunnaiset kuukauden menot, apteekin lääkkeet jne. Kuukausi on pitkä, monesti viisi viikkoa kun menee vielä yli viikonlopun tai pyhiä kuukauden lopussa. Kyllähän kuukauden aikana saattaa tulla jotain pakollista laskujen maksun jälkeen. Tietenkin ihmiseltä menee koko ajan johonkin rahaa myös pakollisten laskujen maksun lisäksi. Myös köyhä on nirmaali ihminen normaaline elämineen.
Siitähän jää ihan eri summa rahaa kun maksaa vaikka 2000 eurosta ne laskut kuin 1000 eurosta.
Saati jos on maksamassa kaksi henkeä x 2000 euroa tai yksi ihminen ja se 1000 euroa tai allekin monilla.Tätä rikkaampien on vaikea vissiin käsittää. Kun sitä rahaa saa niin vähän, ettei siitä paljoa jää käyttöön vuokran ja laskujen jälkeen. Lisäksi köyhilläkin on lainoja, mitä pitää lyhentää, ja lapsia, mitä elätetään.
köyhän tuntuu olevan vaikea käsittää, että suu säkkiä myöten. Sieltä ne rikkaatkin ovat ponnistaneet: tehneet itse rahansa ja tiensä alkutaipaleella kiristäneet vyötä ja vetäneet kaikki minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tunne, kun saa kaikki sen kuun laskut maksettua ja jää vielä monta kymppiä, joilla saa ruokaa!
En halua olla toykea tai mitaan vastaavaa, mutta ihan pakko kysya mita laskuja ihmisilla on kun kuulee monesti noin puhuttavan etta laskuja pitaa maksella ja ei jaa rahaa? Mina maksan vuokran, jossa mukana vesilasku ja parkkimaksu. Lisaksi sahkolasku ja puhelimesta menee sillointalloin maksua (prepaid).
tässä ketjussa ei ehkä saa kysellä, koska on tukiketju köyhille, jossa pitää hyväksyä kaikki laskut. Mutta samaa minäkin olen miettinyt. Ei meillä ole muita laskuja kuin sähkö, vesi, vastike, puhelin, autopaikka.
Et siis maksa vakuutuksia etkä sairasta koskaan? Ok.
Totta. Vakuutukset unohtuivat, mutta niiden laskut ovat kympeissä, koska on niin paljon vahingottomia vuosia ja vakuutusyhtiöni palkitsee sellaisesta. En sairasta juuri koskaan, minulla on pari perussairautta ja olen kouluttanut itseni sairauksieni omahoitoon, joten lääkärin kanssa lähinnä vain lähettelen viestejä netin kautta ja hän uusi reseptit + laittaa verikoelähetteet. Se ei maksa mitään. Sairastan tietenkin "koskaan", mutta ne ovat flunssia tai vaikka revähdysvammoja ja osaan ne hoitaa itsekin, en tarvitse niihin lääkäriä. Hoidan hampaani myös hyvin, joten ei tule hammaslääkärilaskuja, käyn joka toinen vuosi suuhygienistillä, joka toinen tekee hammaslääkäri tarkastuksen. Ne eivät maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autopaikka? No joo. Onneksi ei ole autoa.
Vuokra, vesi, ja sähkö +puhelin on yhteensä noin 750€. Minulla on myös vakuutukset, bussikortyi ja harrastus. Niistä tulee yht. N150€/kk lisääEn ole köyhimmästä päästä, mutta 1220€ nettotuloissa nuo peruslaskut tuntuu isoilta. Ei ole kuin nuo laskut, mutta niihin menee suurin osa tuloista. Siihen joku ylimääräinen hammaslääkäri, silmälasit yms. Vain köyhä tietää kuinka sinnitellä ilman liikkumavaraa. Ehkä toimeentuloasiakkaalla on on liikkumavaraa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin köyhä ne maksaa. Minulla vuokra, vesi, sähkö, puhelin, vakuutus heti alkukuusta. Siihenhän menee jo suuri osa pienestä kuukauden rahasta. Sitten kuukauden ruoka, pesuaineet, satunnaiset kuukauden menot, apteekin lääkkeet jne. Kuukausi on pitkä, monesti viisi viikkoa kun menee vielä yli viikonlopun tai pyhiä kuukauden lopussa. Kyllähän kuukauden aikana saattaa tulla jotain pakollista laskujen maksun jälkeen. Tietenkin ihmiseltä menee koko ajan johonkin rahaa myös pakollisten laskujen maksun lisäksi. Myös köyhä on nirmaali ihminen normaaline elämineen.
Siitähän jää ihan eri summa rahaa kun maksaa vaikka 2000 eurosta ne laskut kuin 1000 eurosta.
Saati jos on maksamassa kaksi henkeä x 2000 euroa tai yksi ihminen ja se 1000 euroa tai allekin monilla.Tätä rikkaampien on vaikea vissiin käsittää. Kun sitä rahaa saa niin vähän, ettei siitä paljoa jää käyttöön vuokran ja laskujen jälkeen. Lisäksi köyhilläkin on lainoja, mitä pitää lyhentää, ja lapsia, mitä elätetään.
köyhän tuntuu olevan vaikea käsittää, että suu säkkiä myöten. Sieltä ne rikkaatkin ovat ponnistaneet: tehneet itse rahansa ja tiensä alkutaipaleella kiristäneet vyötä ja vetäneet kaikki minimiin.
Jus just, niin varmaan. Uskotaan, uskotaan!
En vain käsitä rikkaiden logiikkaa. Luulevatko, että suurin osa köyhistä on itse valinnut köyhyyden. Ja mitä ihmettä se nyt jälkeenpäin mitään köyhiä auttaa jos sanotaan, että olisit tehnyt niin tai näin tai mikset ole tehnyt niinkuin minä olen tehnyt.
Kukaan oikeasti köyhä ei köyhyydestään nauti. Vaikka kuinka köyhät kertoo, että elämäntilanteet ovat vain menneet niin, että siihen köyhyyteen on sitten pudonnut tai joutunut pikkuhiljaa.
Joskus elämässä on niin, vaikkeivat sitä hyväonnisimmat usko, että edessä on vain huonoja tai vähemmän huonoja valintoja. Tai umpikuja. Ja joku valinta sitten vain pitää tehdä, että pääsee edes päivän eteenpäin.
Ei voi tehdä pitkälle tähtääviävalintoja kun se seuraava askelkin on jo miltei ylipääsemätön.
Tai pakko tehdä, vaikka tietää, että jossain muussa tilanteessa valitsisi toisin.
Köyhällä on valinnanvaraa kovin vähän. Jos voisikin loikata vain yli ja jatkaa sitten toisessa, ehkä paremmassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Vakuutukset unohtuivat, mutta niiden laskut ovat kympeissä, koska on niin paljon vahingottomia vuosia ja vakuutusyhtiöni palkitsee sellaisesta. En sairasta juuri koskaan, minulla on pari perussairautta ja olen kouluttanut itseni sairauksieni omahoitoon, joten lääkärin kanssa lähinnä vain lähettelen viestejä netin kautta ja hän uusi reseptit + laittaa verikoelähetteet. Se ei maksa mitään. Sairastan tietenkin "koskaan", mutta ne ovat flunssia tai vaikka revähdysvammoja ja osaan ne hoitaa itsekin, en tarvitse niihin lääkäriä. Hoidan hampaani myös hyvin, joten ei tule hammaslääkärilaskuja, käyn joka toinen vuosi suuhygienistillä, joka toinen tekee hammaslääkäri tarkastuksen. Ne eivät maksa mitään.
Miten suuhygienisti tai hammaslääkärissäkäynti ei maksa mitään?
Kyllähän ihmisillä hampaasta esimerkiksi lohkeaa joskus palanen tai tulee reikiä tai hammaskiveä.
Ei se pelkkä tarkastus riitä vuosikausia. Myös oma hammaslääkärini ottaa tarkastuksissa myös kuvat hampaista, sekin maksaa erikseen.
Ei kukaan tavallinen osaa hoitaa itseään loputtomasti. Jos kaatuu ja jokin luu murtuu tai joutuu johinkin toimenpiteeseen.
Ei ihminen säästy pelkällä flunssalla tai revähtymillä vuosikausia.
Monella on myös perussairauksia tai taipumusta joihinkin vaivoihin.
Jos itse olet niin onnekas ihminen, ettet tarvitse koskaan lääkäriä tai hammaslääkärikin on ilmainen niin kaikilla niin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei myöskään ole silmälaseja, etkä tule koskaan tarvitsemaan kuulokojeita? Olet todella hyvillä geeneillä varustettu, aivan mahtavaa!!!
Tiedät varmaan myös varmaan varsin hyvin, että hammasterveyteen vaikuttaa myös äidin terveydentila raskausaikana? Moni ei ole ollut niin onnekas, että äiti olisi ollut hyvin ravittu ja täysin terve koko raskausajan. Jo pelkkä korkea kuume tai antibioottikuuri raskausaikana voivat vaikuttaa syntymättömän lapsen hampaiden kehitykseen (minulla esimerkiksi on hyvin huokoinen hammasluu, koska äitini söi antibioottikuurin raskausaikana, hampaat eivät reikiinny, koska hoidan niitä, mutta ne lohkeilevat, ja välillä niitä täytyy lohkeilun takia paikkailla).
Nämä asiat kuuluvat siihen periytyvään köyhyyteen, on asioita, joihin ihminen ei itse voi vaikuttaa, ja joiden hoito onnistuu kyllä, kunhan rahaa on riittävästi. Mutta jos sitä rahaa ei ole, tai se täytyy riipiä irti muusta tarpeellisesta, niin ei sitten enää olekaan kiinni omasta aktiivisuudesta ja omahoidosta. Jos ei näe, niin sitä ei kuule millään terveillä elämäntavoilla pysty korjaamaan. Tai jos ei kuule, niin elämä ON aika ankeaa (minulla on suvussa iän mukanaan tuomaa kuulonheikkenemää, mikä on oikeasti tosi elämäärajoittavaa, kun samaan aikaan myös kaihi tuhoaa näön; itseasiassa lapseni ovat vielä huonommassa tilanteessa, koska heillä on näitä huonoja geenejä molemmilta vanhemmilta).
Oletteko huomanneet Lidl plus sovelluksen kumppanieduista sen Telian kampanjan? Jos vaihtaa telia dot liittymään, saa 30e kupongin Lidliin per liittymä.