Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, arvatkaapa paljonko suolistosairaana menee vessapaperiakin...Rulla voi mennä helposti päivässäkin. Kohta tulee varmasti joku bidee ja sammalvinkki vai joko ne tuli aiemmin?
Mitä pahaa bideen käyttämisessä on? Kun hiihtaisee paikat, niin kuluu paperia vähemmän ja limakalvotkin pysyy terveempinä. SItten vain taputtelee kuivaksi vaikka vessapaperilla.
Kaikilla ei ole bideesuihkua. Lisäksi meneehän tuossa vessapaperia siihen "taputteluun". Ja paikkojen saaminen kuivaksi äkkiä ei ole helppoa.
eipä siihen kuivaksi taputteluun montakaan paperia mene. ellei osta sellaista, mikä hajoaa jo ilmankosteudesta
Kuivaksi taputellaan tietenkin pyyhkeellä.
jotkut kuivaavat hiustenkuivamella. tapoja on monia. toiset ilmakuivaavat, eli vessassa käynnin jälkeen ei laita housuja jalkaan. joko on kokonana kommandona tai sitten vaikka hame päälle. ihmisillä on erilaisia tapoja hoitaa intiimipuuhat...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ratkaissut ostosongelman niin, että annan itselleni luvan ostaa kaikkea, mikä maksaa alle 2e/kg, rajoitetusti niitä, mitkä maksaa alle 5e/kg ja kerran viikossa jotain, joka maksaa alle 10e/kg.
Poikkeuksena mausteet, mutta niitä kuluu tosi vähän.
Toki voisin tinkiä vielä.
Lipstikka/liperi on todella hyvä yrtti mausteena. Maukas, sopii salaatteihin antamaan makua ja siitä voi tehdä omaa yrittisuolaa. Tuo ruokiin lihaisaa makua + on terveellinen yrtti. Helppo viljellä omalla tontilla isoksi pensaaksi, tai vaikka pienimuotoisemmin parvekkeella pienemmäksi pensaaksi tai vaikka sisätiloissa ruukussa. Suosittelen kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun huomaat, että ainoastaan ruokatarjoukset ovat sinua varten. Televisio ja media syytää mainoksia koko ajan. Olen huomannut, että en kiinnitä enää mitään huomiota muihin, kuin elintarvikemainoksiin. Asia ei sinällään ole huono, välttyypä turhalta kuluttamiselta ja tarpeilta, mutta jotenkin tunnen olevani marginaalissa kuitenkin, kun en ole potentiaalinen kuluttaja. Mainonta ja markkinointi on suunnattu muille, ei minulle.
Aivan!
Ja kaupoissa niitä muita osastoja "ei ole", ei tule mieleenkään kävellä kuin se vakioreitti kaupassa. Joka kaupassa tietty reitti.
Piti jo aimmin kirjoittaa, että mainoksista suurin osa ei koske köyhän elämää lainkaan.
Itse kun haen postin laatikosta niin heti ulkona tsekkaan pois rautakauppojen mainokset, tavalliset tarjouksettomat ruokakaoppojen mainokset, vaatteisiin ja kenkiin liittyvät erikoisliikkeiden mainokset, elektroniikkaliikkeiden mainokset, maali ja remonttiliikkeiden mainokset, sisustukseen liittyvät mainokset, autoon ja autotarvikkeisiin liittyvät mainokset, kello- ja koruliikkeiden mainokset jne.
Ainoastaan Lidlin, Tokmannin ja niiden kauppojen joissa on edullisia normaaliin ruokaan tai omaan arkeen liittyviä tarjouksia otan mukaani.
Samoin kaupassa kuljen vilkaisematta ohi kaikki erikoistuotteet, usein metsästän pelkästään punalappuisia. Tietenkin niissäkin vain niitä joissa jo alkuhinta on ollut edullinen.
Mä en katso/lue mitään mainoksia. Ei riipu edes köyhyydestä, vaan ihan siitä, että inhoan mainoksia. Silloin harvoin kun katson telkkarista tai läppäriltä jotain kaupallista kanavaa, laitan telkun äänettömälle mainosten ajaksi tai vaihdan kanavaa, tai otan kuulokket pois (katson yleensä aina koneelta ohjelmia nappikuulokkeitten kanssa) ja ehkä lisäksi menen toiselle välilehdelle.
Postiluukusta tulee mainoksia, mutta en lue niitä ikinä. En ole laittanut jakamisen kieltävää lappua oveen, koska se tarkoittaisi myös paikallisten ilmaisjakelulehtien jakelun lopettamista, ja niitä tulee sentään joskus vähän luettua. Lisäksi sanomalehtipaperia tarvitsee aina välillä johonkin suojaksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listaa halvemmalla pääsee, kun perustaa koko ruokavalionsa perunaan. Ei riisejä tai linssejä tarvita. Sesongin kasviksia ja hedelmiä ja jotain halpaa lihaa mukaan.
Hmm. Perunastahan on tulossa pula...
Paljonko perunaa tarvitaan päivässä/viikossa? Ja mikä on halpaa lihaa? Nyt oli K-supermarketeissa Lapaa 4,99€/kg ja kuvetta 3,99€/kg, mutta näissä on läskit ja luut mukana, joten lihaa saa aika vähän - energiaa kyllä riittää. Edullisempaa saa vain punalaputettuna.
Kanan reisikoivet alle 2 euroa kilo. En ole vielä halvempaan törmännyt, ja noitakin on välillä laputettuna.
Totta! Unohdin kanaparat ihan kokonaan! Paras hetki oli, kun koivet oli tarjouksessa 0,99€/kg (tästä on aikaa varmaan vuosi ainakin) ja ne loput oli sitten loppuviikosta -30%. No, nekin on jo syöty aikaa sitten.
Luista voi kätevämpi keitellä lientäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listaa halvemmalla pääsee, kun perustaa koko ruokavalionsa perunaan. Ei riisejä tai linssejä tarvita. Sesongin kasviksia ja hedelmiä ja jotain halpaa lihaa mukaan.
Paljonko perunaa tarvitaan päivässä/viikossa? Ja mikä on halpaa lihaa? Nyt oli K-supermarketeissa Lapaa 4,99€/kg ja kuvetta 3,99€/kg, mutta näissä on läskit ja luut mukana, joten lihaa saa aika vähän - energiaa kyllä riittää. Edullisempaa saa vain punalaputettuna.
Kanan reisikoivet alle 2 euroa kilo. En ole vielä halvempaan törmännyt, ja noitakin on välillä laputettuna.
Ja hirveässä marinadimössössä, eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, arvatkaapa paljonko suolistosairaana menee vessapaperiakin...Rulla voi mennä helposti päivässäkin. Kohta tulee varmasti joku bidee ja sammalvinkki vai joko ne tuli aiemmin?
Bidee + pyyhe. Olen yrittänyt taiteilla tuolla systeemillä, mutta onnistun aina vaan kastelemaan puolet kylppäristä ja vaatteeni. Olisin ehkä fiksumpaa suosiolla riisua vaatteensa ja pissata suihkussa.
Bidee voi olla aloittelijalle hankala. Suosittelen alkuun kokeilemaan sumutinpulloa tai kastelukannua. On helpompi annostella se veden määrä.
Puhdasta tulee, mutta silti minulla on erikseen vessassa peppupyyhe ja käsipyyhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hirveässä marinadimössössä, eikö vain?
Marinadia on noissa tuskin yhtään. Maustan itse muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluisi kritisoida hienoa listaa, mutta ei yksi vessapaperipaketti riitä kokonaista kuukautta.
jos asut kerrostalossa, niin mitä luultavimmin kellarikerroksessa on taloyhtiön vessa, käy siellä. Siellä on usein talon puolesta paperiakin (ellei joku itsekäs ole pöllinyt sitä). Kodeissa on lisäksi useimmiten bideesuihku. Sillä voi huuhtaista paikat ennen pyyhkimistä ja näin kuluu paperia vähemmän. Lisäksi vedellä huuhtaisu tekee hygieniamielessä hyvää.
Ei koske nyt itseäni, mutta olen ymmärtänyt, että suolistosairauksien kanssa voi joskus olla tosi kiire vessaan, joten voi olla, että ei aina ennätä sille kellarikerrokseen asti.
Perunoita ei kannata kasvattaa missään säkissä tai parvekelaatikossa, jos tavoittelee rahan säästöä. Ne saa halvemmalla kaupasta tai torilta. Myös maku on parempi, kun on oikea perunamaa, joka lannoitettu ja hoidettu oikein. Minulla on perunamaa.Viljely ei ole mikään halpa harrastus kustannuksiltaan, mutta tuottaa iloa ja mielenrauhaa sekä lihaskuntoa. Pieneen pihaan tai parvekkeelle suosittelen persiljaa ja tilliä sekä mangoloidia ja musta- tai keltajuurta; niillä loihtii hienostunutta gourmetruokaa, joissa terveysaineita halvan jauhelihan ja halvan kaalin kanssa. Persiljaa voi kuivata talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Ilman rahaa ei voi oikeasti tehdä yhtään mitään. Lenkillä voi käydä. Kengätkin maksaa.
Kannattaisiko mennä työhön ja lopettaa valittaminen. Sinunlaisiasi en arvosta yhtään kun ei ole mitään oma-alotteisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt siis kannattaa laittaa omat perunat kasvamaan kaikki, jolla on parveke, niin rikkaat kuin köyhät. Itse ostin perunankasvatussäkin ihan vain siksi, että minusta on ihanaa parvekeviljellä. Laitoin myös vesimelonia itämään, kurkkua, salaattia, unikkoa, kaikenlaista. Kun kesä tulee, niin luultavasti parvekkeelle mahtuu juuri ja juuri istumaan jonnekin vihreän massan keskelle. minulla kasvaa koivukin parvekeella, kerran koivunsiemeniä lensi ruukkuun ja yksi niistä kävi itämään, en hennonut kitkeä sitä pois, kun nyt kerran itse oli paikkansa valinnut ja onnistunut itämään. nyt se on jo 20 senttinen ja juuri eilen katsoin, että lehtisilmut jo vihertää. en tiedä mitä sillä sitten joskus teen, mutta nautin nyt vain hänestä ja kauneudestaan.
Kuinka ison viljelualueen perunat vaatii, että se olisi kannattavaa? Tuskin pari pientä ämpäriä riittää. Mullakin on meinaan parveke.
Väärin kasvatettu ämpäriperuna on jopa myrkyllistä. Oliko se soliini vai mikä se myrkky. Viljelyohjeita saa netistä, mutta kirjaston puutarhakirjat ovat parempia, koska voi keskittyä ja maukkaat kuvat. Viljelyssä on monta huomioitaa seikkaa. Ala parilla kasvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt siis kannattaa laittaa omat perunat kasvamaan kaikki, jolla on parveke, niin rikkaat kuin köyhät. Itse ostin perunankasvatussäkin ihan vain siksi, että minusta on ihanaa parvekeviljellä. Laitoin myös vesimelonia itämään, kurkkua, salaattia, unikkoa, kaikenlaista. Kun kesä tulee, niin luultavasti parvekkeelle mahtuu juuri ja juuri istumaan jonnekin vihreän massan keskelle. minulla kasvaa koivukin parvekeella, kerran koivunsiemeniä lensi ruukkuun ja yksi niistä kävi itämään, en hennonut kitkeä sitä pois, kun nyt kerran itse oli paikkansa valinnut ja onnistunut itämään. nyt se on jo 20 senttinen ja juuri eilen katsoin, että lehtisilmut jo vihertää. en tiedä mitä sillä sitten joskus teen, mutta nautin nyt vain hänestä ja kauneudestaan.
Kuinka ison viljelualueen perunat vaatii, että se olisi kannattavaa? Tuskin pari pientä ämpäriä riittää. Mullakin on meinaan parveke.
minulla tuli viime kesänä ämpäristä (sinne oli istutettu yksi perunä, ämpäri oli 10 litran) 12 perunaa. toissa kesänä tuli 10. Täytyy muistaa, että mitä pienempi kasvualusta, sitä tarkempi täytyy olla ettei multa pääse kuivumaan. Vanhempani kokeilivat huvikseen pussiperunoita, heillä on omakotitalo ja piha, mutta ei ollutkaan enää perunoille tilaa, joten laittoivat ihan vain kaupan muovikassiin kompostimultaa, sinne 3 perunaa ja tuon kaupan muovikassin sitten mustan jätesäkin sisään (on tärkeää ettei mukulat saa valoa, muuten menee sato pilalle) ja koko helahoito sitten suojaisaan, mutta lämpimään paikkaan tontilla. Siitä tuli kaksi 10 litran ämpärillistä perunaa. Siis ihan huippusato. Täytyy muistaa, että molemmat vanhempani tulevat maanviljelijaperheestä ja multa oli jo itsessään hyvin ravinnepitoista, kun oli itse tehty, joten se auttoi suureen satoon. Minä olen aika laiska viljelemään mitään ja oman satoni sain vain kastelemalla perunantaintani ja toisinaan sumuttamalla (parvekkeella kun usein on kuiva ilmasto, joten on tärkeää, että välillä kastelee itse taimenkin. Tänä vuonna kokeilen huvikseni erästä toista tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Väärin kasvatettu ämpäriperuna on jopa myrkyllistä. Oliko se soliini vai mikä se myrkky. Viljelyohjeita saa netistä, mutta kirjaston puutarhakirjat ovat parempia, koska voi keskittyä ja maukkaat kuvat. Viljelyssä on monta huomioitaa seikkaa. Ala parilla kasvilla.
puutarhassakin onnistuu perunankasvatus väärin. netistä kyllä löytyy ohjeet onnistuneeseen ämpäriperunaviljelyyn, useitakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos sinulla ei ole kokemusta perunanviljelystä parvekkeella, suostitelen aloittamaan yhdellä ämpärillä, maksimissaan kahdella. Laitat sitten jotain muuta kasvamaan lisäksi. Seuraavana vuonna sinulla on sitten jo kokemusta ja voit arvioida paremmin voiko viljelyä omalla parvekkeellasi lisätä. Minulla on parvekkeella raparperikin, ruohosipulit tekevät jo vartta, pinaattikin alkoi kasvaa jo.
noinkin voi perunaa kasvattaa: '
Perunan itsekasvatuksessa maksaa tarvikkeet, eli multa ja astiat, sen saman kuin ne perunat kaupassa. Ei ole myöskään säilytysongelmia, kun kaupasta saa hakea nahistumattomat ja itämättömät. Lähinnä kai siinä ämpäriskasvatuksessa on kyse uusilla perunoilla herkuttelusta, ei säästämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Perunan itsekasvatuksessa maksaa tarvikkeet, eli multa ja astiat, sen saman kuin ne perunat kaupassa. Ei ole myöskään säilytysongelmia, kun kaupasta saa hakea nahistumattomat ja itämättömät. Lähinnä kai siinä ämpäriskasvatuksessa on kyse uusilla perunoilla herkuttelusta, ei säästämisestä.
multaa voi saada ilmaiseksi, perunan voi kasvattaa myös muovikassissa. ei kannata tehdä etukäteen esteitä omalle tielleen, toisin sanoen maalata piruja seinille.
minulla on ehkä sellainen sielu, joka rakastaa nähdä vihreää luontoa ympärillään ja joka iloitsee siitä, että omilla taidoilla voi saada itse kasvatettua ruokaa pöytään. lisäksi tiedetään, että puutarhanhoito tekee erittäin hyvää terveydelle, myös mielenterveydelle ja kasvit itsessään sitten sitovat hiilidioksidia ja tuottavat happea. Auttavat siis myös tätä maapalloa voimaan paremmin. Minusta köyhänkin kanattaa viljellä, jos vain on mahdollista ja jaksaa hoitaa kasveja ja tuntee edes jotain mielenkiintoa harrastusta kohtaan. Vastentahtoisesti ei tietenkään, mutta aika turhaa on asettua vastateloinkaan, jos joku tahtoo viljellä :)
esimerkiksi salaatin viljeleminen on hyvinkin kannattavaa. yhden salaattisiemenpussin hinnalla saa ihan hitokseen salaattia ja se jos joku on kallista kaupassa. Salaatti ei ole kaikista ravintorikkain kasvi, mutta on hyvää kuitenkin. Minulla on tapana ostaa kaupasta keväisin persiljaa ruukussa ja istuttaa se ruukku parvekkeelle isompaan ruukkuun: lppukesästä siinä on vähintään kolminkertaisen kokoinen persiljapensas. Ruohosipulit olen istuttanut samalla metodilla. Kaverini viljelee lehtikaalia, koska tykkää siitä. Ei kuulu minun suosikkeihini, mutta hän saa siitä ison sadon ja sekin on kaupassa aika kallista, koska on rankattu superfoodiksi joidenkin ihmsiten toimesta ja silloin aina hinnat nousee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolle, joka köyhänä koulutti kaksi poikaansa ja sai pojat hyvään elämään alkuun, esittäisin kuitenkin kysymyksen. Poikien isä siis kuollut
Niin on minunkin tyttöjeni isä. Tytöt oli alle kouluikäisiä.
Minä sain Ilmariselta lesken eläkkeen, joka oli erittäin hyvä siihen nähden, että mies oli vain tehtaan duunari. Minä saan sitä leskeneläkettä vieläkin, vaikka mies kuoli 70-luvulla.
Tytöt sai kumpikin ns. puoliorvon eläkkeen, muistelisin sen olleen. 500-600 markkaa kuussa molemmille
Sain vielä työnantajan maksaman ryhmähenkivakuutuskorvauksen, jolla ostin auton ja vielä jäi puolet siitäkin rahasta jäljelle.
Koko ajan olen käynyt vielä ansiotyössä, joten me olemme eläneet hyvin. Tytöt on tietysti jo aikuisia olleet jo kymmenet vuodet.
Miten sinun tapaus poikkeaa minusta, että jouduit köyhyyteen? Onhan sinun täytynyt ainakin pojille eläkkeet saada.
Entä poikien isän puoleiset isovanhemmat, auttoivatko koskaan? Minulla ei auttaneet, mutta en ollut sen tarpeessakaan.
Nostan hattua sinulle, hienosti olet pärjännyt. Nykyään on lapsilla ja nuorilla jo erilaiset tarpeetkin kuin silloin 70-80 -luvulla, kun minun tytöt oli lapsia.
Työpaikkani ei silloin ollut vielä vakituinen, tein neljä vuotta työtä ilman kesälomia ja kaikkein hankalimmat vuorot aina, joten tytöt joutui olemaan paljon keskenään, mutta oli pakko, kun oli toivona vakinaistaminen, mikä sitten aikanaan tuli.
Minun elämäni pahimmat vuodet osui lapsuuteen, olimme pitäjän pahin rupusakki, jolle ei sosiaalihuollostakaan rahaa annettu, kun sen pelättiin menevän vanhempien juomiseen, niin kuin olisi mennytkin. Silloin sitä oppi mitä on olla oikeasti köyhä ja vielä kaikkien halveksimakin.Tuo vastaa, kiitos kysymästä: Lapset olivat 4 kk vauva ja 2,5-vuotias taapero. Isänsä tunnustamat, jonka vuoksi perhe-eläke 18 :aan ikävuoteen asti. Tämä kuolema tapahtui 90-luvun lopulla. Tietääkseni aikaisemmin oli helpompaa perheenjäsenen kuoltua. Ryhmähenkivakuutuksesta ei muistini mukaan tullut mitään. Mies oli ehtinyt ensin työttömyyden jälkeen olla töissä n 2 vuotta. En tiedä sen ehtoja, mutta työnantaja (suuri talo) oli esim hautajaisissa. En kysellyt.
Minä jäin ilman mitään eläkettä siksi, että en ollut naimisissa, vain kihloissa. Minun vanhemmilleni päästiin joskus jopa viikonlopuksi, mutta eivät hoitaneet lapsiani, koska lähempänä asui 2 muuta sisarusta, joilla yhteensä 3 lasta ja tietysti aviopuolisot (me asuimme 50 km päässä ja autoja oli) ja miehen äiti (isänsä oli kuollut) sairastui heti syöpään, josta kyllä selvisi. Oli niin epävakaa pitkään ja syytteli minua ainoan lapsensa kuolemasta, etten edes uskaltanut pyytää apua eikä hän tarjoutunutkaan syövässään. Vasta kun aikaa oli kulunut abt 3 vuotta, me aloimme lähentyä. Antoi joskus pojille extrarahaa esim 50 e ja ainakin kerran minulle jopa 300 euroa, koska halusi tulla meille joulunviettoon. Minä ostin ja hoidin kaiken. Mun vanhemmat eivät antaneet rahaa. Jos pidin synttärit, saivat jonkun lahjan halvemman jälkeen, koska ei heillä ole rahaa jakaa. Mun olis pitänyt kuulemma mennä töihin MENNÄ!
Siinä vaiheessa töihin ei noin vain menty enää. Perustin hoivaputiikinkin, siis lapsi/vanhushoivaa, mutta ei lyönyt leiville. En ole alan ihmisiä, taitoni ja tietoni ovat toiselta alalta, joka jo laman aikana supistui minimiinsä. Sain 3 irtisanomiset, tuolloin asuntovelallisena. Mullahan oli suunnitelma, kun starttirahaa kysyin. Ei olisi saanut olla. Ei ollut varaa mainostaa.
Semmosta.
Tuo jatkaa vielä hetken: mikäli on tarkoitus/halu vertailla meitä leskiä (tai minähän en ole oikea leski naimattomana, kihlautuneena neitinä, jolla kaksi lasta avoliitosta vainajan kanssa).
Minä en tullut rupusakista. Perheemme oli ihan tavisduunariperhe, jossa vain isä töissä. Kylmää oli, mutta 3 lasta kuitenkin. Erittäin epätasa-arvoisesti kohdeltiin. Eivät juoneet, mutta sota-ajan jäljiltä henkisiä vammoja, jotka heijastuivat.
Avomies tuli akateemisesta perheestä, jossa alkoholismia.
Jos koulutustaustalla tai ammatilla oli jotain merkitystä, niin avomies oli filosofian maisteri Helsingin yliopistolta (en kerro laitosta) ja teki töitä toimittajana.
Itse olen vain ylioppilas. Kun sain itseni ylioppilaaksi koulutettua työn ohessa, olikin jo asuntovelan aika, jos aikoi asua jossain.
Siinä ne kouluttautumisajatukset alkoivat kaatua omaan mahdottomuuteensa.
Ei ihminen jatkumona kaikkea jaksa, vaikka joskus onkin pakko.