Voiko tyypin 1 diabetes puhjeta aikuisena?
Niin, otsikossapa se kysymys tulikin.. Eli olen 24-v nuori nainen ja mulla on lähes koko ajan janon tunne. Vesipullo täytyy olla mukana koko ajan, muuten iskee paniikki. Juon päivässä ehkä n. 4 litraa, ja silti saatan herätä vielä yölläkin juomaan. Luonnollisesti vessassa täytyy myös rampata stten aika jatkuvasti. Oon ajatellut, et tää on vaan joku mun hassu ominaisuus, et janottaa koko ajan, mut kun läheset on alkanu jo huomautteleen mun jatkuvasta vessassa ravaamisesta, niin mietin, et pitäisköhän mun mennä johonkin kokeisiin.
Niin joo, tähän liittyy myös semmonen, et mun pitää syödä tosi säännöllisesti, tai sippaan ihan totaalisesti. Kolmen - tai aivan enintään neljän - tunnin välein on pakko saada jotain syömistä, muuten en vaan yksinkertaisesti kykene toimimaan. Ajatus puuroutuu, muutun äreäksi ja muhun iskee vaan sellanen heikotus, että makuuasento on ainut hyvä asento.
Kommentit (9)
Oon jo jotenki oppinut elämään tän kanssa, enkä oikein muista, milloin nää "oireet" on alkanu.. Mulle on arkipäiväistynyt jo se, et syön tosi säännöllisesti, tai ainakin kannan aina jotain eväitä sekä juomista mukana, sekä spottaan joka paikasta vessat, että hädän yllättäessä tiedän mihin mennä. Mut nyt aloin miettiä, et aivan lähisuvussa on sekä tyypin 1 että 2 diabetestä, niin voikohan tää olla jompaa kumpaa? Oireet täsmäisivät paremmin tuohon ensimmäiseen, mutta toisaalta olisin kai jo hengetön tai vähintän sokea, kun on nää nyt ainakin jo vuoden(?) nää oireet jatkuneet.. -ap
Nyt sairaanhoitajalle mittauttamaan tai ostat apteekista verensokerimittauksen aloituspaketin noin 15-17 e.
Onhan niillä lähisukulaisillakin mittarit.
Ei kannata kauheesti sitä vettä juoda. Munuaiset voi rasittua, ravinteet huuhtoutuu elimistöstä ja tulee suolanpuutetta.
Mun serkulla alkoi 1-tyypin diabetes joskus 25-vuotiaana. Juurikin tuota jatkuvaa syömistä ilmeni, mutta silti pysyi hoikkana, jopa laihtui. Katsoin kateellisena vieressä kun toinen pystyi syömään mitä tahansa eikä lihonut.
Virtsaan erittyi sokeria, eli oli "tahmeaa", pönttö oli vaikea putsata. Siitä oireesta joku hoitajakaveri tunnisti taudin.
Kannattaa tosiaan testata, ei ole terveellistä olla ilman lääkitystä.
Juominen kyllä on yksi oire. Toisaalta, jos juomista on jatkunut pitkään, niin luulisi jo muitakin oireita diabeteksesta ilmenneen. Hyvä se olisi tietty käydä mittaamassa.
Mittaako ne ihan perus tk:ssa? Käynkö terkkarilla, vai pitääkö varata ihan lekurille aika? -ap
Soita ja kysy. Emme voi tietää paikkakuntasi käytäntöjä. Sinun pitäisi kuitenkin päästä nimenomaan sokerirasitukseen eikä vain yhteen sokerimittaukseen.
Voi.