Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkailmoitukset: "Olet sosiaalinen ja intohimosi on työskennellä ryhmässä".

Vierailija
18.08.2015 |

Miksi joka helvetin työpaikkailmoituksessa aina tulee tuo sama typerä litania?

Oikein tarkoituksella syrjitään introverttejä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyötaidot ja sosiaalinen kyvykkyys ei ole sama asia kuin ekstrovertti, eikä niiden puute ole yhtä kuin introvertti. Tarkistetaan käsitteet kohdilleen ennen kuin huudellaan suuna päänä

Vierailija
22/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painajaismainen työpaikka, jossa kaikki työskentelevät intohimoisesti ryhmässä. Kuvittelen, että siinä porukassa ei saada mitään valmista aikaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei sinänsä haittaa tuo vaade työpaikoissa. Turhauttavaa se kyllä on, koska en miellä itseäni 24/7 adhd introvertiksi, joka jaksaa tsemppailla koko ajan. Ja tuommoinen olo noista ilmoituksista tulee väkisinkin. Ihminen vain kuvitteleem että haetaan sitä parasta introverttiä, joka koko maailmankaikkeudessa on. Itse olen sellainen, että kuuntelen alkuun muiden asioita ja vasta paremman kuvan saatuani alan ehdottelemaan ja näyttämään näkemyksiäni. Monissa paikoissa olen huomannut, että juuri tämä on sitä ryhmätyöhenkeä, jota haetaan ekstroveriltä. Todella moni lyö sen yli ja alkavat suuna päänä ehdottelemaan ja kehittelemään, vaikka sellaista tarvetta ei olisikaan. Todella harhaanjohtavaa työnhakua.

Introvertti ei tarkoita samaa kuin yhteistyökyvytön >:(

Vierailija
24/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:02"]

Miksi ottaa introvertti, jos voi ottaa ekstrovertin? Tottakai työnantaja haluaa tehtävään parhaan mahdollisen työntekijän.

[/quote]

Millä perusteella ektrovertti on automaattisesti parempi työntekijä? Huom. paino sanalla TYÖNtekijä. Lörpöttelijät ovat erikseen.

[/quote]

Jos työ on täysin ryhmätyöskentelyä ja tarjolla on kaksi taidoiltaan, koulutukseltaan ja kokemukseltaan samanlaista työntekijää, miksi palkkaisin sen introvertin mieluummin?

[/quote]

Vaikka sen takia, että ryhmä on jo täynnä ekstroverttejä, joten introvertti voisi tuoda uutta tuulta ryhmään?

Vierailija
25/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu siltä, että tällä palstalla suurinosa ihmisistä on sellaisia, että heille on kammotus joutua töissä kommunikoimaan yhtään kenenkään kanssa ja sitten itketään, että ei ole duunia.

Nykyään on vain niin, että ihan kaikesta ei voi tietää kaikkea, vaan normaali kommunikointi työkavereiden kanssa kuuluu asiaan. Itse olen esimerkiksi matemaatikko-koodari ja tuo on se asia, jonka osaan. Joudun kuitenkin joka päivä kyselemään firman multa työntekijöiltä asioita, koska en tiedä kaikkea esimerkiksi siitä juridiikasta, joka pitää ottaa huomioon tekemissäni laskelmissa. Tällöin tiedustelen työkaverilta, joka asiasta tietää, että onko jotain mikä estäisi tekemästä näin tai näin ja hän kertoo sen mulle.

Sama toimii vastavuoroisesti toisinpäin. Jos työkaveri tarvitsee laskelmia johonkin, teen ne, koska olen siinä häntä kätevämpi. Lopputuloksen onnistuminen vaatii kummankin työpanosta; kumpikaan ei saisi yksin aikaiseksi niin hyvää jälkeä, kun saadaan nyt yhdessä.

Tämä sama periaate toimii monessa muussakin työpaikassa nykyään.

Vierailija
26/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:43"]

Itseäni ei sinänsä haittaa tuo vaade työpaikoissa. Turhauttavaa se kyllä on, koska en miellä itseäni 24/7 adhd introvertiksi, joka jaksaa tsemppailla koko ajan. Ja tuommoinen olo noista ilmoituksista tulee väkisinkin. Ihminen vain kuvitteleem että haetaan sitä parasta introverttiä, joka koko maailmankaikkeudessa on. Itse olen sellainen, että kuuntelen alkuun muiden asioita ja vasta paremman kuvan saatuani alan ehdottelemaan ja näyttämään näkemyksiäni. Monissa paikoissa olen huomannut, että juuri tämä on sitä ryhmätyöhenkeä, jota haetaan ekstroveriltä. Todella moni lyö sen yli ja alkavat suuna päänä ehdottelemaan ja kehittelemään, vaikka sellaista tarvetta ei olisikaan. Todella harhaanjohtavaa työnhakua.

Introvertti ei tarkoita samaa kuin yhteistyökyvytön >:(

[/quote]

Oho, meni termit sekaisin :D

Vierailija
27/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaa introvertti, jos voi ottaa ekstrovertin? Tottakai työnantaja haluaa tehtävään parhaan mahdollisen työntekijän.

[/quote]

Ei se ekstrovertti ole aina se paras mahdollinen työntekijä, valoja päälle nyt! Toki on tehtäviä, jossa ekstrovertti on parempi valinta, ja heitä tietoisesti haetaan. Mutta on myös paljon tehtäviä, joihin introvertti sopii paremmin. Työpaikalla on myös hyvä olla molempia, niin homma toimii =)

[/quote]

No eiköhän töissä arvosteta normaalia ulospäinsuuntautuneisuutta kuule enemmän pääasiassa joka paikassa... Onko introvertti sama kuin ujo tai sisäänpäinkääntynyt?

Vierailija
28/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei se ekstrovertti ole aina se paras mahdollinen työntekijä, valoja päälle nyt! Toki on tehtäviä, jossa ekstrovertti on parempi valinta, ja heitä tietoisesti haetaan. Mutta on myös paljon tehtäviä, joihin introvertti sopii paremmin. Työpaikalla on myös hyvä olla molempia, niin homma toimii =)

[/quote]

Näin juuri. Minua ainakin ärsyttää erään työkaverini puolesta, joka on niin selkeä introvertti, mutta oikein näen kaverin uupumuksen, kun pakotetaan olemaan energinen ekstrovertti. Ja nykyään, jos jonkun työn saat hyvällä palkalla, niin siitä ei todellakaan kannata lähteä.

Vierailija
29/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:53"]

[/quote]

[/quote]

No eiköhän töissä arvosteta normaalia ulospäinsuuntautuneisuutta kuule enemmän pääasiassa joka paikassa... Onko introvertti sama kuin ujo tai sisäänpäinkääntynyt?

[/quote]

No mutta kun tuo juuri on ongelma, että käytetään näitä muotisanoja tietämättä sisällöstä mitään. Intro- ja ejstroverttejä on paljon erilaisia, ei ole olemassa vain tietyntyyppisiä. Ja suurin osa ihmisistä on kyllä näiden molempien välimaastossa, joka on nimenomaan hyvän yhteistyön kulmakiveä. Pystytään kuuntelemaan ja pystytään sanomaan asioita. Jos haetaan tiimityöskentelyyn soveltuvaa ihimistä, niin pyydettäisiin sitten sellaista, eikä vain ekstroverttiä. Kertoo enemmän rekryihmisen huonosta yleistiedosta, kuin työnhakijasta.

Mutta itse en todellakaan koe tätä ongelmaksi, koska olen huomannut, että millaista haetaan: Normaalia, keskusteluun ja kuunteluun kykenevää ihmistä. Ekstrovertti harvoin kykenee kuunteluun ja introvertti keskusteluun. Siksi on typerää hakea moisilla termeillä ketään.

Vierailija
30/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No mutta kun tuo juuri on ongelma, että käytetään näitä muotisanoja tietämättä sisällöstä mitään. Intro- ja ejstroverttejä on paljon erilaisia, ei ole olemassa vain tietyntyyppisiä. Ja suurin osa ihmisistä on kyllä näiden molempien välimaastossa, joka on nimenomaan hyvän yhteistyön kulmakiveä. Pystytään kuuntelemaan ja pystytään sanomaan asioita. Jos haetaan tiimityöskentelyyn soveltuvaa ihimistä, niin pyydettäisiin sitten sellaista, eikä vain ekstroverttiä. Kertoo enemmän rekryihmisen huonosta yleistiedosta, kuin työnhakijasta.

Mutta itse en todellakaan koe tätä ongelmaksi, koska olen huomannut, että millaista haetaan: Normaalia, keskusteluun ja kuunteluun kykenevää ihmistä. Ekstrovertti harvoin kykenee kuunteluun ja introvertti keskusteluun. Siksi on typerää hakea moisilla termeillä ketään.

[/quote]

Eikä edes tämän aloituksen otsikossakaan haettu. 

Vierailija
31/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No mutta kun sitä sosiaalisuuttakin on niin erilaista. Ja jos monet introvertit kokevat sen sosiaalisuuden tarkoittavan nimenomaan jatkuvaa esilläolemista, niin silloin menetetään monia potentiaalisia ryhmään sopivia työntekijöitä. Ja jos intohimona on työskennellä, niin kyllä silloin haetaan taas sitä suuna päänä olevaa. Tai itse tulkitsen sen niin, en tiedä miksi :D

Ehkä koen, että ryhmässä intohimoisesti työskentelevä olisi ennemmin johtaja ja tiiminvetäjä, kuin se rivipuurtaja. Eikä siitä tule mitään, jos kaikki haluavat johtaa ryhmää eteenpäin :D

Vierailija
32/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No mutta kun sitä sosiaalisuuttakin on niin erilaista. Ja jos monet introvertit kokevat sen sosiaalisuuden tarkoittavan nimenomaan jatkuvaa esilläolemista, niin silloin menetetään monia potentiaalisia ryhmään sopivia työntekijöitä. Ja jos intohimona on työskennellä, niin kyllä silloin haetaan taas sitä suuna päänä olevaa. Tai itse tulkitsen sen niin, en tiedä miksi :D

Ehkä koen, että ryhmässä intohimoisesti työskentelevä olisi ennemmin johtaja ja tiiminvetäjä, kuin se rivipuurtaja. Eikä siitä tule mitään, jos kaikki haluavat johtaa ryhmää eteenpäin :D

[/quote]

Mä ajattelen "ryhmässä intohimoisesti työskentelevän" eräänlaiseksi joukkuepelaajaksi. Henkilöksi, joka ymmärtää yhteisen tavoitteen ja tunnistaa itsessään ne ominaisuudet ja osaamiset, joilla omalta osaltaan parhaiten saavuttaa tavoitteen. Ymmärtää, että tavoite ja lopullinen saavutus on yhteinen eikä kenenkään tiimiläisen oma. Osaa ongelman kohdatessa kysyä muilta tiimiläisiltä ja vastaavasti on halukas auttamaan muita tiimiläisiä. Ei panttaa omaa osaamistaan vaan jakaa tietoaan muillekin tiimiläisille. 

Vierailija
33/33 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:29"]Mä en ymmärrä sanaa "intohimo" tuossa kohtaa. Joo, haluan tehdä töitä ja olen hyvä ryhmän jäsen, mutta kyllä mut intohimot on ihan muualla kuin työpaikalla... [/quote] No sitten voit olla varma että tuolla asenteella sulle ei koskaan tule ylennystä. Se nimittäin näkyy päällepäin.

[/quote]

Ihminen, jolle työ on vain keino saada rahaa niihin asioihin, joista aidosti nauttii, ei halua ylennystä. Usein se ylennys kun vaan lisää työtä ja stressiä, ja rahallinen korvaus on siihen nähden vaatimaton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi