Äiti liian kiinnostunut työstäni
Onko muilla tällaista omien vanhempien tai appivanhempien kanssa?
Jäin kaksi vuotta sitten etätöihin koronan alkaessa ja sittemmin sain myös ylennyksen ja työsopimukseni uusittiin niin ettei työaikaa ole määrätty ollenkaan. Talvella erehdyin sanomaan äidilleni, että on kiva kun voi käydä päivällä valoisan aikaan lenkillä. Kerroin silloin, että voin tehdä niin koska saan tehdä työni milloin vaan enkä istu enää toimistolla 8-16.00 niinkuin ennen.
Äidin on jotenkin ollut vaikea sulattaa tuota. Kun nähdään, hän kysyy aina että montako tuntia olen sillä viikolla tehnyt töitä ja olenko käynyt työpaikalla (käyn aina silloin tällöin toimistolla pyörähtämässä). Jotenkin mulle on tullut sellainen mielikuva, että hän luulee että en tee oikeasti kotona töitä ja on katkera siitä että saan hyvää palkkaa "tekemättä mitään". Mulla on kotona erillinen työhuone ja äiti on sen nähnyt.
Äiti on itse ollut aina pienipalkkaisessa työssä esim. kaupan kassana ja voi johtua myös siitä ettei ymmärrä tällaista työntekoa. Pelkään vaan, että hän kertoo sukulaisille ja tuttaville että laiskottelen arkisin kotona tms...
Kommentit (7)
No anna äitisi kertoa "laiskotteluistasi"
Meillä ei kaikki ymmärrä sitä että mieheni on paljon työnsä vuoksi pois kotoa. Ymmärtämättömät on sellaisia ja sille ei oikein voi mitään.
No ei kyllä oo äiti noin kiinnostunut mun töistä 🤠
Alexac kirjoitti:
No anna äitisi kertoa "laiskotteluistasi"
Meillä ei kaikki ymmärrä sitä että mieheni on paljon työnsä vuoksi pois kotoa. Ymmärtämättömät on sellaisia ja sille ei oikein voi mitään.
Jep. Ihmiset eivät useinkaan ymmärrä muunlaista työelämää kuin omaansa. Sitten anoppi ihmettelee, miksei miniä tai vävy ole kotona, kun hän tulee illalla kylään, vältteleekö hän anoppia?!
Ei, kun on iltavuorossa.
Kyllä tunnistan ilmiön. Itse olen tehnyt pätkä/ projektitöitä ja sukulaisilla on ilmeisesti kuva että en tee mitään. Kaverikin kyselee liian tarkasti töistä ja kehottaa hakemaan sitä ja tätä työtä. Menen ihan lukkoon näistä.Minusta en ole kenellekään tilivelvollinen työasioistani.
Oma äitini taas ei ymmärrä yhtään mitä teen työkseni, mutta höpisee silti sukulaisille ja tutuille mitä kummallisempia versioita työnkuvastani. En tiedä miksi ei voi vain sanoa, että ei oikein tiedä. Olen it-alalla ja firmassa tehdään myös terveydenhuoltoon liittyviä projekteja. Äitini mielestä on siis Ok selittää, että olen terveydenhuoltoalalla. Siinä sitten korjailen törmätessä tutuille, että en ole pandemian keskiössä työskentelevä sairaanhoitaja vaan istun mukavasti kotona työhuoneessa etätöissä.
Ja olen kyllä kertonut mahdollisimman yksinkertaisen version työstäni, mutta tuntuu, ettei äitini edes halua ymmärtää.
Äitini ei tosiaan välittänyt siitä mitä tein työkseni silloin kun poistuin joka päivä kotoani ja menin toimistolle. Puhuttiin ihan muista asioista kun tavattiin. Nyt tuntuu kuin työntekoni olisi äidilleni isokin asia, ottaa sen aina ensimmäisenä puheeksi kun nähdään tai soitellaan. Ja hän on nimenomaan huolissaan siitä että en muka tee töitä vaan olen vaan kotona koko ajan ja lenkkeilen päivisin...
Olen harkinnut sanovani hänelle, että olen siirtynyt takaisin toimistolle ettei tarvitsisi kuunnella uteluja ja ihmettelyjä. Asutaan eri paikkakunnilla niin selitys voisi mennä läpi eikä hän tietäisi että teen etätöitä.
Oikeita töitä ei voi tehä etänä.