Kahden viikon herkkulakko! Onko muita?
Aloitin eilen herkkulakon. Tarkoittaa sitä, että en syö elokuun loppuun saakka karkkia/pullaa, tms/jäätelö/sipsejä enkä mitään muutakaan herkuksi ja hötöksi luokiteltavaa. Muuten en ruokavaliooni tee muutoksia.
Kun katson taaksepäin, huomaan syöneeni jotain makeaa joka ikinen päivä! En edes muita milloin viimeksi olen ollut ilman. Vähän nolottaakin.
Nyt kiinnostaa nähdä, vaikuttaako herkuttelun lopettaminen painoon ollenkaan. Mittani on 167 cm ja 67,1 kg.
Onko muita? Lähdetkö mukaan?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:07"]Jos menisin herkkulakkoon, joutuisin olemaan syömättä kokonaan. [/quote] Olisikin ihanaa elää pelkillä herkuilla.... :D luulen, etten kuitenkaan haluaisi kantaa mukanani sen tuomia kiloja. Ap
[/quote]
On se ihanaa. Eikä ole tuonut kiloja.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:37"]Oon ollut toukokuusta asti herkuttomalla (pl. yhdet synttärit) ja aion jatkaa lopun elämääni! :)
[/quote]
Miten on sujunut? Milloin erityisesti herkkuhammasta kolottaa? Vai kolottaako enää?
Mulla tekee makeaa mieli aina kahvin kanssa ja ruan jälkeen. Ja silloin herkuttelu tuntuu ihanalle, kun on saanut lapset kipattua nukkumaan ja on hetki aikaa itselle. Ikinä ei ennen puolta päivää tosin pysty syömään mitään herkkua.... joten kyllä sitä höttöä on tullut syötyö, kun on antanut mielihaluilleen vallan!
Ap
[/quote]
Sujunut yllättävän hyvin. Paremmin mitä oletin onnistuvan! :D
Enää ei tee herkkuja mieli, mut alku oli hiukan takkunen viikon parin ajan. Sinnikkäästi pidin kiinni herkuttomasta ja nyt olen ns. täysin kuivilla. :)
Olen mä tossa toki saattanu yhden palan suklaata tms maistella, mut pakkohan se on tunnustaa ettei se maistu enää yhtä hyvältä. Kaikki karkit maistuu nykysin ihan liian makeilta ja en tykkää kovin makeasta. Mut nyt oon huomannu, et sipsit alkaa olee heikko kohta. :D Vaan niitäkään kun en koskaan muista kaupast ostaa niin ei tarvii niitäkää pupeltaa.
Toki, mulla myös terveys heitti rattaisiin kapuloita niin senkin takia herkkulakko oli enemmän kuin helppo alottaa.
Sun kannattaa ap, kokeilla pienin askelin. Esim kun tekee mieli herkkua niin käy läpi ajatusketju, miksi haluan herkkua, mihin sitä tarvitsen, tarviinko sitä todella, voinko paremmin ilman...yms. Mulla toi autto alussa.
Samoin mulle oli suurena apuna ihan sekin, et halusin saada painoa pois. Ja sehän on pudonnu, heinäkuussa aloin seurailemaan niin nyt about 4 viikon aikana paino tullu alas noin 8kg yhteensä. :)
Ja nyt jatkossa suurinpana motivaattorina toiminu tää energisempi ja parempi olo! :) Ei ole enää väsynyt ja nuutunut olo, jonka noi herkut aiheutti. En edes tajunnu, et ne vois vaikuttaa mielialaan, mut nyt tiedän et herkuista se mun alakuloinen oloni on johtunut! :)
Tsemppiä isosti ap koitokseesi! Yritä olla kk ilman herkkuja, näet ettet sen jälkeen edes niitä halua! :)
[/quote]
Kiitos hyvistä vinkeistä ja tsemppauksesta! Olenkin joskus aikaisemmin ollut ilman herkkuja ( en enää muista kuinka kauan, puoli vuotta?) ja tunnista monta juttua kirjoituksestasi! Just toi itselleen perustelu, miksi ei herkkua, joka mielihalun tullessa on tuttua. Ja tää parin ekan viikon hankalin osuus. Ja se, että tarpeeksi pitkän lakon jälkeen, ei se herkku olekaan niin hyvää.... edellisen lakon jäljiltä en ole muuten pystynyt syömään ollenkaan mm. sokeroituja jogurtteja kun ne maistuu niin kamalan makealle. Kaikki muu makiainen sitten meneekin....
[/quote]
Mä myös löysin appiukkoni pihan perukoilta marjapuskia ja kahmoin sieltä marjoja taleteen kotiini. Jos herkkuja tekee mieli niin käyn niitä napsimassa sitten jääkaapista muutaman ja mielihalut menee ohi. :) Ainakin herkkuihin, marjoihin ei niinkään auta. :D
Mut suurinta on oikeesti se oma päätös asiasta ja siitä kiinni pitäminen! :)
Tsemppaan todellakin sinua ja muitakin jotka herkkulakkoon nyt ryhdytte. Helppoa se ei tule olemaan, mutta kaiken sen vaivan arvoista! :)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:16"]Voi ei! Joku on jättänyt suklaapäällysteisiä keksejä jääkaapin hyllylle...! Nyt koetellaan tahdonvoimaa! :( Ap [/quote] Retkahditko? Tommosissa tilanteissa on parhainta yrittää kääntää ajatukset täysin muualle.
[/quote]
En. Nostin jääkaapista keksit "piiloon". Eivät ole joka kerta tyrkyllä kun jääkaapin avaan. Toinen hankala hetki tulee, kun saan ipanat nukkumaan... Huomaan, että kun olen pessyt hampaat, on helpompi olla sen jälkeen syömättä mitään. "Kun ei viitsi jo kertaalleen pestyjä hampaita sotkea..." :D
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:16"]Voi ei! Joku on jättänyt suklaapäällysteisiä keksejä jääkaapin hyllylle...! Nyt koetellaan tahdonvoimaa! :( Ap [/quote] Retkahditko? Tommosissa tilanteissa on parhainta yrittää kääntää ajatukset täysin muualle.
[/quote]
En. Nostin jääkaapista keksit "piiloon". Eivät ole joka kerta tyrkyllä kun jääkaapin avaan. Toinen hankala hetki tulee, kun saan ipanat nukkumaan... Huomaan, että kun olen pessyt hampaat, on helpompi olla sen jälkeen syömättä mitään. "Kun ei viitsi jo kertaalleen pestyjä hampaita sotkea..." :D
Ap
[/quote]
Hienoa!!! :)
Tosta se lähtee! Nyt vaan pidät pään kylmänä ja mielen tiukkana, niin kohta loppuu se herkuttelu. :)
Ja joo, toi hampaiden pesu TODELLAKIN toimii hyvänä stopparina. :D
Täällä (4) sujuu hyvin lakko. Ei ihme kyllä tee edes mieli! Ruokailusta mun pitää huolehtia, ettei tule kiusauksia liian nälkäisen/janoisen olon vuoksi.
Mielestäni ei ole kestävää ajattelua tuo, että kieltää itseltään "herkut". Sehän on vähän sama, kuin yrittäisi ajatella, että kiellänpä itseltäni kaiken hyvän, keskityn vain pahaan. Tällätavoin hyvyys voittaa. Mutta sehän on tietysti paradoksi. Itse olen kesällä lopettanut sokerin käytön. En siis kiellä itseltäni hyvää, vaan elimmistölle ja olotilalle haitallisen turhan sokerin. Jos haluan syödä jotain hyvää, haen palasen grillikylkeä, pitsan tms, jos rahat sallii. Elimmistön tarvitsemat sokerit kyllä tulevat hedelmistä, vihanneksista, marjoista, leivästä yms, vaikken niitä paljoa välitä syödäkään. Reilu kk takana, ja hyvät fiilikset. Tällä mennään!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:07"]
Jos menisin herkkulakkoon, joutuisin olemaan syömättä kokonaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:26"]
Mielestäni ei ole kestävää ajattelua tuo, että kieltää itseltään "herkut". Sehän on vähän sama, kuin yrittäisi ajatella, että kiellänpä itseltäni kaiken hyvän, keskityn vain pahaan. Tällätavoin hyvyys voittaa. Mutta sehän on tietysti paradoksi. Itse olen kesällä lopettanut sokerin käytön. En siis kiellä itseltäni hyvää, vaan elimmistölle ja olotilalle haitallisen turhan sokerin. Jos haluan syödä jotain hyvää, haen palasen grillikylkeä, pitsan tms, jos rahat sallii. Elimmistön tarvitsemat sokerit kyllä tulevat hedelmistä, vihanneksista, marjoista, leivästä yms, vaikken niitä paljoa välitä syödäkään. Reilu kk takana, ja hyvät fiilikset. Tällä mennään!
[/quote]
Ei, eieieieiei! En kiellä itseltäni kaikkea hyvää! Vain herkut. On edelleen sallittua "herkutella" tuoereilla marjoilla, hedelmäsmoothiella, vesimelonilla... Näillä mennään elokuun loppuun aluksi. Sitten tunnustellaan fiiliksiä ja sen mukaan jatko. Minulle henkilökohtaisesti herkkuja (niistä joista nyt kieltäydyn) ovat jäätelö, pulla, leivokset, kakut, keksit, karamellit, suklaa ja niihin rinnastettavat tuotteet. Nämä siis heikkouteni, joita on tullut mussutettua jo jonkin aikaa todellakin kaksin käsin. Jollekin toiselle herkku voi tarkoittaa hampurilaista, pitsaa, sipsejä, grillikylkeä... mitä näitä nyt on, kukin tavallaan. Uskallan väittää olevani muiden ruoka-aineiden kohtuukäyttäjä, tietty poislukien luettelemani "syntilista".
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:09"]
Täällä (4) sujuu hyvin lakko. Ei ihme kyllä tee edes mieli! Ruokailusta mun pitää huolehtia, ettei tule kiusauksia liian nälkäisen/janoisen olon vuoksi.
[/quote]
Hieno homma! Säännöllinen vatsansa täyttäminen suotavaa! ;)
Ap
Nelonen jatkaa vielä, että välttelen karkkia, keksejä, leivoksia, jäätelöä ja sipsejä. Muutenkaan ruokavaliooni ei kuulu liha, kala, kana, pasta, peruna, riisi tai tuore leipä kuin satunnaisesti esim. ravintolassa.
Aloitin pari viikkoa sitten saman. Karkit pois. Pari jädeä olen syönyt ja yhden makean jälkiruoan töissä. Ennen vedin karkkipussin päivässä ja lisäksi keksiäpullajne.
Olen syyskuun alkuun ainakin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:20"]
Aloitin pari viikkoa sitten saman. Karkit pois. Pari jädeä olen syönyt ja yhden makean jälkiruoan töissä. Ennen vedin karkkipussin päivässä ja lisäksi keksiäpullajne.
Olen syyskuun alkuun ainakin.
[/quote]
Mahtavaa! hyvä muutos. Miten sujuu? Onko pari viikkoa tehnyt olossa mitään?
Ap
Eilen ystävän kanssa treffit kahvilassa. Katse kiertää tuoreista voisilmäpullista, tofeepäällysteisiin leivonnaisiin ja mansikkaleivoksiin... Uutuuksiakin on näköjään hyllyssä. Herkkuhammasta kolottaa armottomasti. Tilaan sitten itselleni tavallisen kahvin ja täytetyn croissantin. Ihan hyvää, kai, ainakin kurkku ja tomatti on... raikasta (ne suloiset mansikkaleivokset jäivät loppupäiväksi kummittelemaan...). Nyt aamulla on jo voittajafiilis.
Mutta tänään. Lasten karkkipäivä. Gulp!
Ap
Ap, toi mitä kirjoitit viestissä 17.
Mäkään en voi syödä makeaa ennen puoltapäivää, eikä tee edes mieli.
.
Mulla on toinen herkuton päivä vasta menossa. Hyvin on sujunut vielä. Eilen kyllä teki mieli ottaa pala tummaa suklaata, mutta mulle toimii kans parhaiten totaalikieltäytyminen.
.
Se mikä ajoi mut herkkulakkoon oli, kun havahduin peilikuvaani. Mulle oli tullut kamala pötsi. Aika kauan sain kyllä herkutella päivittäin, mut nyt aivan järkky maha. Yöök.
.
Nyt sitten yritän kieltäytyä kaikesta makeasta, sipseistä ja roskaruoasta. Olin tottunut napostelija, ihan huomaamatta saatoin syödä karkkeja, sipsejä, mäkkiä ja siellä jälkkäriä. Nyt tosiaan heräsin, että jotain on tehtävä. Kokeilen ensin mitä saan näillä aikaiseksi, jos en mitään niin lisään liikuntaa. 5kg toivoisin pois.
T. N41v. 161/60
Täällä sinnitellään! Ei herkkuja. Viiikkoooon! Jee! Mahan pöhöherkkuturvotus tiessään. Ihanaa!
Ap
Tänään kaivelee. Tekisi tosi, tosi, tosi kovasti jotain hyvää. Jäätelöä. On ollut niin monta lämmintä päivääkin.... :(
Ap
Voi ei! Joku on jättänyt suklaapäällysteisiä keksejä jääkaapin hyllylle...! Nyt koetellaan tahdonvoimaa! :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:16"]Voi ei! Joku on jättänyt suklaapäällysteisiä keksejä jääkaapin hyllylle...! Nyt koetellaan tahdonvoimaa! :(
Ap
[/quote]
Retkahditko?
Tommosissa tilanteissa on parhainta yrittää kääntää ajatukset täysin muualle.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:07"]Jos menisin herkkulakkoon, joutuisin olemaan syömättä kokonaan.
[/quote]
Olisikin ihanaa elää pelkillä herkuilla.... :D luulen, etten kuitenkaan haluaisi kantaa mukanani sen tuomia kiloja.
Ap