Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahden viikon herkkulakko! Onko muita?

Vierailija
18.08.2015 |

Aloitin eilen herkkulakon. Tarkoittaa sitä, että en syö elokuun loppuun saakka karkkia/pullaa, tms/jäätelö/sipsejä enkä mitään muutakaan herkuksi ja hötöksi luokiteltavaa. Muuten en ruokavaliooni tee muutoksia. 

Kun katson taaksepäin, huomaan syöneeni jotain makeaa joka ikinen päivä! En edes muita milloin viimeksi olen ollut ilman. Vähän nolottaakin.

Nyt kiinnostaa nähdä, vaikuttaako herkuttelun lopettaminen painoon ollenkaan. Mittani on 167 cm ja 67,1 kg.

Onko muita? Lähdetkö mukaan?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuttomat päivät ovat menneet yllättävän hyvin, mutta alitajunta työskentelee irti sokerikoukusta. Näin viime yönä unta, että eteeni tupsahti iso pussillinen karkkeja. Siitä sitten mussuttelin, kuin huomaamattani, muutaman kourallisen makeisia, ennenkuin tajusin, mitä olen tekemässä! Tunnelma unessa oli samaan aikaan tyrmistynyt ja pettynyt, hävetti. Miten tässä näin kävi?  En sitten pystynytkään!

Jännää, sillä näiden muutaman päivän aikana, ei ole tullut hurjaa himoa herkkuhin. Minulla on ollut tuoreita vadelmia sen varalle. Toimii! Nyt ne vain loppuivat...

Aamupaino 66,5 kg, pahin herkkuhöttöpöhö siis poissa (maanantain paino 67,1kg).

Miten teillä muilla lakkoilijoilla sujuu?

Ap

Vierailija
42/72 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon jouluun asti karkkilakossa koska tuli käytyä koko ajan ostamassa irtokarkkeja ja paino nousi. Lakko ei koske 70% kaakaota sisältävää suklaata ( esim. Lidlin 70% appelsiinisuklaa on taivas maan päällä ) eikä sokerittomia karkkeja. Ehdoton kielto koskee vain muita karkkeja koska jos ihmiseltä kieltää kaiken se aiheuttaa valtavia mielitekoja. Tuon suklaan ja sokerittomien karkkien kohdalla valitsen joka päivä etten halua nyt syödä niitä mutta jos kovasti tekee mieli niin saan. Tällöin kirjaan ylös päivämäärän jolloin niitä söin ja pidän ainakin 7 täysin herkutonta päivää ennen kuin saan taas valita, herkuttelenko. Mitä tulee pikaruokaan ja leivonnaisiin, saan ottaa niitä reissussa, kylässä tai juhlapäivänä kohtuudella. Nuo hetket merkkaan myös ylös. Olen myös sellainen joka ei tyydy vain yhteen keksiin tai yhteen karkkiin. Siihen toimii tahdonvoiman ( Kysyn itseltäni että olitko tosissasi herkkulakon suhteen ja aiotko nyt pilata työn jonka olet tehnyt ) lisäksi se, että syö oman sallitun määränsä herkkua ja sitten poistuu herkkujen luota ja juo litran vettä. Ylimääräisiä herkkuja voi hyvin heittää roskiin tai lahjoittaa muille: Se raha menee yhtä lailla hukkaan heität sitten kitusiisi tai roskiin. Se kirpaisee hetken mutta se menee ohi. Esim. jos repsahtaa vaikka väsyneenä tai tunnekuohussa karkkiin ja havahtuu puoli välissä pussia että voi synti, mitä teen! Niin puolet kalliista karkista voi heittää biojätteeseen. Kun on pari kertaa pelastautunut hukkuvasta laivasta noin niin ei tuu enää ostaneeksi herkkuja. Lupaan tämän toimivan. Joskus myös lähden ulos pakoon herkkuja tai töissä toiseen huoneeseen jos tarjolla on herkkuja. Omaa psyykettä pitää treenata eikä vain olettaa että kieltäminen toimii itsestään. Terv: - 25kg joista tullut takas nyt kun en oo noudatellut omia sääntöjäni. Eikun takas hevosen selkään! Tsemppiä kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:16"]Voi ei! Joku on jättänyt suklaapäällysteisiä keksejä jääkaapin hyllylle...! Nyt koetellaan tahdonvoimaa!  :(

Ap
[/quote]

Heitä ne roskiin. Ne on yhtä lailla tuhlausta sun vartalossa kuin biojätteessäkin. Ja sano sille jollekulle että pitää herkkunsa poissa sun näköpiiristä koska tarviit sen tuen.

Vierailija
44/72 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:33"]Mulla on aina ongelma se, että kun lapset menee nukkumaan ja aloitan sen jälkeen tv:n katselun niin heti ajatukset alkavat kiertää herkkujen ympärillä. Kauhea mietintä mitähän hyvää kaapissa olisi. Aloin pesemään hampaat ennen tuota heikkoa hetkeä ja nyt parin viikon jälkeen en tarvitse iltaherkkua. Toivottavasti tämä tilanne säilyy!

Tsemppiä kaikille :)
[/quote] Tohon voi kehittää uuden iltarutiinin esim. joku hyvä kofeiiniton teekupillinen. Aivot tietää sitä jo odottaa ja siitä tulee yksi signaali rentoutua.

Vierailija
45/72 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:31"]

Mäkin oon jouluun asti karkkilakossa koska tuli käytyä koko ajan ostamassa irtokarkkeja ja paino nousi. Lakko ei koske 70% kaakaota sisältävää suklaata ( esim. Lidlin 70% appelsiinisuklaa on taivas maan päällä ) eikä sokerittomia karkkeja. Ehdoton kielto koskee vain muita karkkeja koska jos ihmiseltä kieltää kaiken se aiheuttaa valtavia mielitekoja. Tuon suklaan ja sokerittomien karkkien kohdalla valitsen joka päivä etten halua nyt syödä niitä mutta jos kovasti tekee mieli niin saan. Tällöin kirjaan ylös päivämäärän jolloin niitä söin ja pidän ainakin 7 täysin herkutonta päivää ennen kuin saan taas valita, herkuttelenko. Mitä tulee pikaruokaan ja leivonnaisiin, saan ottaa niitä reissussa, kylässä tai juhlapäivänä kohtuudella. Nuo hetket merkkaan myös ylös. Olen myös sellainen joka ei tyydy vain yhteen keksiin tai yhteen karkkiin. Siihen toimii tahdonvoiman ( Kysyn itseltäni että olitko tosissasi herkkulakon suhteen ja aiotko nyt pilata työn jonka olet tehnyt ) lisäksi se, että syö oman sallitun määränsä herkkua ja sitten poistuu herkkujen luota ja juo litran vettä. Ylimääräisiä herkkuja voi hyvin heittää roskiin tai lahjoittaa muille: Se raha menee yhtä lailla hukkaan heität sitten kitusiisi tai roskiin. Se kirpaisee hetken mutta se menee ohi. Esim. jos repsahtaa vaikka väsyneenä tai tunnekuohussa karkkiin ja havahtuu puoli välissä pussia että voi synti, mitä teen! Niin puolet kalliista karkista voi heittää biojätteeseen. Kun on pari kertaa pelastautunut hukkuvasta laivasta noin niin ei tuu enää ostaneeksi herkkuja. Lupaan tämän toimivan. Joskus myös lähden ulos pakoon herkkuja tai töissä toiseen huoneeseen jos tarjolla on herkkuja. Omaa psyykettä pitää treenata eikä vain olettaa että kieltäminen toimii itsestään. Terv: - 25kg joista tullut takas nyt kun en oo noudatellut omia sääntöjäni. Eikun takas hevosen selkään! Tsemppiä kaikille!

[/quote]

Hmmm! Kiinnostavaa! Itse en ole ajatellut nyt sen pidemmälle, että mitä sallin itselleni, kunhan herkuttomuus jatkuu tarpeeksi pitkälle. Kuten olen jo aikaisemmin maininnut, totaalikieltäytyminen on minulle helpompaa kuin "muutaman" ottaminen. Tuollainen herkkujen rajaaminen kuulostaa järkevälle, jos ei ihan voi ilmankaan olla. Sokerittomiin karkkeihin en ole törmännyt, kun aina on suoraan valinnut ne omat lempparit sieltä makeishyllyltä. Täytyy siis tuumailla...

Huomenna on lasten karkkipäivä. Tahdonvoimaa ja itselleen perustelua siis tarvitaan!

Tsemppiä sinulle ja muille mukana roikkuville! Olisi mukava kuulla vielä muidenkin ajatuksia lakkoilusta.

Ap

Vierailija
46/72 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sujuu? Nelosella viikonloppu sujui hyvin! Yksi vierailu oli, jossa en kehdannut kieltäytyä pienestä marjapiirakkan palasesta. Mahaturvotus on vähentynyt huomattavasti, eikä herkkuja tee edes mieli.

Vierailija
47/72 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:34"]

Miten sujuu? Nelosella viikonloppu sujui hyvin! Yksi vierailu oli, jossa en kehdannut kieltäytyä pienestä marjapiirakkan palasesta. Mahaturvotus on vähentynyt huomattavasti, eikä herkkuja tee edes mieli.

[/quote]

Hyvä! Nää vierailut, synttärit jne on hankalia. Tuntuu epäkohteliaalle kieltäytyä, eikä halua tehdä lakosta numeroa. Oleellisempaa varmaan on kohtuus ja kohteliaisuus (pieni pala) erityistilanteissa, kuin 100% herkuttomuus?

Työpaikalla herkuttomuus herättää jostain syystä reaktioita. Varmaan siksi, kun meillä on aika usein pullaa ynnä muita kieltäytymisen kohteita kahvipöydässä tarjolla ja tunnettu sokerihiiri antaa pullalautasen lipua kylmän viileästi ohitseen. On ollut pakko kertoa olevansa herkkulakossa, ja paineita on tullut vähän selitelläkin. Luulin, että alkoholista kieltäytymisen suhteen näin olisi, mutta että pullan syönninkin...

Ap

Vierailija
48/72 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se vaikuttaa painoon, mutta kaksi viikkoa on kyllä mitättömän lyhyt aika...

Vierailija
49/72 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 08:06"]Tottakai se vaikuttaa painoon, mutta kaksi viikkoa on kyllä mitättömän lyhyt aika...
[/quote]

Mä tiedän, että se on mitättömän lyhyt aika! Tilanne oli kuitenkin se, että herkkuja on mennyt siihen malliin, että esimerkiksi puolen vuoden herkuttomuus niistä lähtökohdista olisi tuntunut valtavalle ja ylitsepääsemättömälle urakalle. 2 viikkoa tuntui sellaiselle pienelle, sopivalle alkutavoitteelle, sellaiselle, josta on hyvä jatkaa ja asettaa seuraava tavoite.

Ap

Vierailija
50/72 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla herkkulakot yleensä vähän nostavat painoa, mutta se on ihan ok, kun tietää syöneensä terveellisesti. Kun tekee mieli pullaa, tulee otettua voileipä päällysteillä ja niissä on enemmän energiaa kuin pienessä pullassa. Yleensä on paino noussut kuukauden herkkulakon aikana pari kiloa, eli ei mitenkään mahdottomasti. Viimeksi olin sokerilakossa koko toukokuun. En edes kakkupalaa suuhuni laittanut juhlissa.

Vierailija
51/72 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

64 jatkaa. Minulla siis tuo herkkulakko on sisältänyt vain makeat herkut, mutta esim. sushia olen ahminut ihan normaalisti. Kun tekee jotain hyvää mieli, yllättävän paljon menee sitten "korviketta", että saa kylläisen olon.

Vierailija
52/72 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 08:23"]

Minulla herkkulakot yleensä vähän nostavat painoa, mutta se on ihan ok, kun tietää syöneensä terveellisesti. Kun tekee mieli pullaa, tulee otettua voileipä päällysteillä ja niissä on enemmän energiaa kuin pienessä pullassa. Yleensä on paino noussut kuukauden herkkulakon aikana pari kiloa, eli ei mitenkään mahdottomasti. Viimeksi olin sokerilakossa koko toukokuun. En edes kakkupalaa suuhuni laittanut juhlissa.

[/quote]

Okei! Tämä vaarahan se on, kyllä olen tiedostanut sen myös. Lasten nukkumaan mennessä oma-aika-ilta-herkuttelu-hetki on ollut yksi pahe. Tämä olen pyrkinyt jättämään kokonaan pois, eli en ole korvannut oma ajan herkkuhetkeä vaikka leivänmussutushetkellä. Kahvin kanssa voi tosin leipä, pari, muutama helposti mennäkin, ennen meni keksejä, ei koskaan paria tai muutamaa, vaan monta. Juustoleipäkin on kahvin kaverina nähty. Ei kai ihan kevyttä sekään. Täytyypä olla vielä tarkempana, ettei tule sitten napsittua muuta liikaa ja että se voileipien määrä ja laatukin pysyy kohtuullisena. 

Ap

Vierailija
53/72 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 06:29"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:42"] [quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:16"]Voi ei! Joku on jättänyt suklaapäällysteisiä keksejä jääkaapin hyllylle...! Nyt koetellaan tahdonvoimaa!  :( Ap [/quote] Retkahditko? Tommosissa tilanteissa on parhainta yrittää kääntää ajatukset täysin muualle. [/quote]   En. Nostin jääkaapista keksit "piiloon". Eivät ole joka kerta tyrkyllä kun jääkaapin avaan. Toinen hankala hetki tulee, kun saan ipanat nukkumaan... Huomaan, että kun olen pessyt hampaat, on helpompi olla sen jälkeen syömättä mitään. "Kun ei viitsi jo kertaalleen pestyjä hampaita sotkea..." :D Ap     [/quote] Mulla toimii purkka samoin eli estää napsimasta herkkuja, kun on purkka suussa.

[/quote]

Purkkaa! Joo! Kiitos vinkistä! Ilta meni hyvin. Ei herkkuja. :) Luottavaisin mielin eteenpäin.

Ap

Vierailija
54/72 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa on vain kidutusta.. Ne on ne vaikeimmat viikot kun ei ole vielä tottunut olemaan syömättä. Pidä mielummin pari kuukautta tai vaikka jouluun asti? Tai vuoden mittainen lakko. Itse olen pari kertaa pitänyt koko vuoden syömättä karkkia (tosin keksit sallittu välillä) ja loppujen lopuksi ihan helppo homma kunhan alkuun pääsee

Vierailija
55/72 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin toisen raskauteni aikana 41 kg, vuodessa palasin alle lähtöpainon (67 kg), nyt painan 65 kg kuukauden herkkulakon ansiosta. Pituutta 171 cm ja liikun 3-4 kertaa viikossa kunnon hien tunnin treenillä.
Herkkulakko jatkuu vielä tän kuun loppuun :)

Vierailija
56/72 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei 3 kuukauden herkkulakko pudottanut painoa. Piti sitten tehdä muita fiksauksia ruokavalioon. Nyt olen kyllä repsahtanut, mutta paino ei silti ole noussut. Oikeastaan laskenut eli herkutellenkin voi laihtua. Pahinta onkin stressi, se saa painon jumimaan. Nyt olen normaalipainoinen. Varmasti auttaa kun urheilen ja liikun niin paljon. Mutta en siltikään haluaisi herkkuja näin paljon syödä. Esim eilen meni jäätelötuutti ja kaksi riviä suklaata.

Vierailija
57/72 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ongelma se, että kun lapset menee nukkumaan ja aloitan sen jälkeen tv:n katselun niin heti ajatukset alkavat kiertää herkkujen ympärillä. Kauhea mietintä mitähän hyvää kaapissa olisi. Aloin pesemään hampaat ennen tuota heikkoa hetkeä ja nyt parin viikon jälkeen en tarvitse iltaherkkua. Toivottavasti tämä tilanne säilyy!

Tsemppiä kaikille :)

Vierailija
58/72 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 09:33"]

Kaksi viikkoa on vain kidutusta.. Ne on ne vaikeimmat viikot kun ei ole vielä tottunut olemaan syömättä. Pidä mielummin pari kuukautta tai vaikka jouluun asti? Tai vuoden mittainen lakko. Itse olen pari kertaa pitänyt koko vuoden syömättä karkkia (tosin keksit sallittu välillä) ja loppujen lopuksi ihan helppo homma kunhan alkuun pääsee

[/quote]

Mä tiedän, että vain kaksi viikkoa on kidutusta ja ne kaikista vaikeimmat! Nyt halusin kuitenkin haastaa itseni aluksi tämän kahden viikon verran ja tunnustella oloani sitten. Oletus on, että energiataso on ainakin vähän noussut ja sen voimin päätös sitten jatkaa - tai olla jatkamatta. Kohdallani totaalikieltäytyminen on helpompaa kuin olla kohtuukäyttäjä, aikasempiin kokemuksiini perustuen. jossain vaiheessa homma lähtee huomaamatta ns. lapasesta. 

Ap

Vierailija
59/72 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:00"]

Lihoin toisen raskauteni aikana 41 kg, vuodessa palasin alle lähtöpainon (67 kg), nyt painan 65 kg kuukauden herkkulakon ansiosta. Pituutta 171 cm ja liikun 3-4 kertaa viikossa kunnon hien tunnin treenillä. Herkkulakko jatkuu vielä tän kuun loppuun :)

[/quote]

Mahtava tulos! Mulla painoa tuli raskausaikana reilu 15 kg. Nyt kun reilu vuosi on mennyt, raskauskilot on lähtenyt ja vielä 5 kg lisää (ennen raskautta). Ja kysymys on todellakin siitä, että herkkuja olen syönyt "kaksin käsin" ja imettänyt, paino silti laskenut. Imetys alkaa olla loppusuoralla, joten sanomattakin on selvää, ettei sama tahti herkkujen mussuttamisessa tule enää kysymykseen.

Ap

Vierailija
60/72 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:33"]

Mulla on aina ongelma se, että kun lapset menee nukkumaan ja aloitan sen jälkeen tv:n katselun niin heti ajatukset alkavat kiertää herkkujen ympärillä. Kauhea mietintä mitähän hyvää kaapissa olisi. Aloin pesemään hampaat ennen tuota heikkoa hetkeä ja nyt parin viikon jälkeen en tarvitse iltaherkkua. Toivottavasti tämä tilanne säilyy! Tsemppiä kaikille :)

[/quote]

Just! Nää illat on mullakin hankalia! Lapset nukkumaan, ihanan rauhallista, telkkarista jotain mukavaa katseltavaa... mitä puuttuu? No jotan hyvää naposteltavaa. Näin kesäisin yleensä jäätelöä... Eilen menin aikaisin nukkumaan (ja pesin hampaat), ei tullut kiusausta... :D

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi