Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljasjalkakengät, sopiiko juoksuun?

Vierailija
18.08.2015 |

Juoksen/kävelen jonkun kerran viikossa ja nyt mulla on tavalliset lenkkarit ja penikkatauti. Jotain radikaalia muutosta pitäis tehdä.

Onnistuuko noitten avulla juokseminen? Alusta vaihtelee asfaltista soratiehen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä kannattaa ainakin aloittaa rauhassa ja lyhyillä matkoilla, tottumisen jälkeen pidentää. Kannattaa myös ostaa kompressiosäärystimet (Zeropoint) penikoiden tueksi ja kinesioteipilläkin voi kipua helpottaa juoksun aikana. Kylmä-kuuma-suihkuttelu ja kylmäpussit auttavat juoksun jälkeen. Tiedän, että kysyit vain kengistä, mutta halusin kertoa näistä, koska ne ovat mua edes vähän auttaneet. Paljasjalkoja en ole testannut, mulla on voimakas ylipronaatio, joten olen käyttänyt todella tukevia juoksukenkiä, mutta ei ole nyt kesätyöttömänä opiskelijana varaa lähteä testaamaan erilaisia juoksukenkiä.

Vierailija
2/13 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä myös juoksufoorumilta lukemassa, sieltä löytyy varmasti keskusteluita paljasjalkakengistä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:00"]

Niillä kannattaa ainakin aloittaa rauhassa ja lyhyillä matkoilla, tottumisen jälkeen pidentää. Kannattaa myös ostaa kompressiosäärystimet (Zeropoint) penikoiden tueksi ja kinesioteipilläkin voi kipua helpottaa juoksun aikana. Kylmä-kuuma-suihkuttelu ja kylmäpussit auttavat juoksun jälkeen. Tiedän, että kysyit vain kengistä, mutta halusin kertoa näistä, koska ne ovat mua edes vähän auttaneet. Paljasjalkoja en ole testannut, mulla on voimakas ylipronaatio, joten olen käyttänyt todella tukevia juoksukenkiä, mutta ei ole nyt kesätyöttömänä opiskelijana varaa lähteä testaamaan erilaisia juoksukenkiä.

[/quote]

Tähän asti olen samaa mieltä, muu on sitten enemmän tai vähemmän hifistelyä ja hölynpölyä.

Paljasjalka- ja minimalistikengät auttavat viemään juoksutyyliäsi uuteen suuntaan, mutta eivät ole välttämättä mikään ratkaisu vaivoihin. Kannattaa rauhallisesti kokeilla ja kuulostella mitä keho sanoo. Itselläni toimivat pehmeällä alustalla, mutta muuten vain jalat eivät kestä.

Vierailija
4/13 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoivat penikoihin ja ovat ainoat kengät joilla pystyn juoksemaan. Niiden avulla juoksutyyli muuttuu väkisinkin luonnollisemmaksi eli päkiävoittoisammaksi ja jalan painopiste pysyy lantion alapuolella. Juoksufoorumilla löytyy paljon asiantuntevaa apua.

Vierailija
5/13 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Oikeastaan mulla on ongelmana nimenomaan tuo penikkatauti (aloitin eilen siitä aiheesta ketjun). En todellakaan ole mikään himourheilija ja liikunta on satunnaista ja lähinnä kävelyä ja SILTI mulla kipeytyi eilen säären ulkosyrjät niin että en meinannut lenkiltä päästä kotiin. Sääret ovat tänäänkin vielä kipeät. Tuntuu oudolta, että kävelemisellä saa nuo säären etulihakset näin kipeäksi!
Paljasjalkakengissä tulisi ainakin astuttua enemmän päkiä edellä ja jalkaterän nosto ei olisi niin voimakas. Näin ainakin kuvittelen...
Tänään käyn hakemassa hevosille tarkoitettua linimenttiä :D

Vierailija
6/13 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä välillä myös hieronnassa sarjahoitoina ja harkita omalle jalalle muokattuja pohjallisia ihan arkikenkiinkin, ne auttaisivat tukemaan askellusta. Hieronta- / pilatesrulla saattaa myös auttaa.

Vierailija
7/13 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, tänään kävin taas lenkillä; 8km kävellen/juosten. Ja kauhistukaa: jalassani oli crocsit. Ajattelin kokeilla ihan vaan uteliaisuuttani ja olin varautunut kävelemään hitaasti ja vaan nuuhkiman maisemia, mutta crocsit tuntuivatkin yllättävän hyviltä. Ainakin paremmilta kuin lenkkarini. Pystyin juoksemaan, askel rullasi mukavasti eikä penikat kipeytyneet. Nyt juoksu tuntui pohkeissa, luultavasti astuin siis enemmän päkiöillä. Mutta ei missään vaiheessa sattunut niin kuin viime lenkillä. Ainoa huono puoli oli, että crocseissa piti pitää nilkkaremmiä, jolloin varpaat osuvat kenkään ja puristuvat. Siis ukkovarpaiden päihin sattui.

Luulen, että taidan hankkia ne paljasjalkakengät!

ap

Vierailija
8/13 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempia juoksukenkiä en oo ikinä omistanut. Vauhtia tuli hurjasti lisää ja murtuman takia läsähtänyt jalkakaarikin parani

Vierailija
9/13 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopivat erinomaisesti, paremmin kuin mitkään muut koskaan kokeilemani, mutta sinun jaloistasi en tiedä :). Kokeilemalla se selviää.

Vierailija
10/13 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei sopinut.

Vierailija
11/13 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Merrellin barefoot-lenkkarit ovat ainoat, jotka sopii juoksuun ja hölkkään eivätkä aiheuta kipu- tai rasitustiloja. Noilla on vaan eri juoksutekniikka kuin tavallisilla juoksukengillä. 

Vierailija
12/13 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sopii pyöräilyyn, tuosta juoksusta en mene takuuseen.. :/

Vierailija
13/13 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vibramin Fivefingerseissä on monia loistavia malleja. Itse aloittelin niillä, kun lenkkareilla sai vain polven kipeäksi. Ikinä ennen en ollut polvikipuja kärsinyt, vasta juoksun aloitettuani. Mutta siis kun vaihdoin fingerseihin, niin tilanne kohentui huomattavasti. Käytin niitä jokapäiväisinä kenkinä, että jalat vahvistuvat. Tänä kesänä aloin juosta paljain jaloin ja se oli kaikkein parasta. Kävelin koko kesän paljain jaloin, jopa kaupungilla (ei siellä mitään lasinsiruja ole!) tai sitten 4mm pohjilla varustetuilla Invisible Shoe -sandaaleilla (pelkkä naru ja vibram-pohja) ja tosiaan loppukesästä aloin taas juosta pitkän tauon jälkeen. Kantapäät olivat parkkiintuneet paljain jaloin kävelystä, mutta päkiään tuli ekalta lenkiltä rakko. Päkiät kovettuivat pian rakon kohdasta, joten kohta ei sitten sattunut enää minnekään. Oli ihan mahtavaa, kun ekan kerran elämässäni pystyin juoksemaan asvaltilla eikä mihinkään sattunut pitkilläkään lenkeillä. Suosittelen! Paljain jaloin kulkeminen auttoi vaivaisenluusärkyyn. Nyt kun joutuu taas töissä pitämään tavallisia kenkiä, alkoi särky saman tien. Etsinnässä onkin tyylikkäät minimalistikengät. Paljain jaloin tai minimalistikengillä (Fivefingers, Vivobarefoot, Merrell, Softstarshoe, Luna Sandals, Invisible Shoe jne.) juostessa tärkein asia on juoksuasento: katse eteen, jalka laskeutuu vartalon alle, juoksurytmi on n. 180 askelta minuutissa, päkiä tai keskikohta ensin maahan). Hyviä tekniikkavideoita löytyy netistä. Muistisääntönä on se, että jos johonkin sattuu, teet jotain väärin. Kipu ei johdu minimalistikengistä tai kengättömyydestä, vaan asento- tai askellusvirheestä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi