Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rautakuuri auttoi unettomuuteen ja vireyteen

Vierailija
13.03.2022 |

Olen siis runsasmenkkainen nainen. Ferritiini 13. Aina väsynyt, unettomia öitä usein (0h unta ja töihin oli tavallista) tai sitten heräilyä 1-2 aikaan, ja valvomaan loppuyöksi. Vieraassa paikassa varsinkin uni ei usein tullut lainkaan. Tätä jatkui varmaan 7 vuotta.

Aloitin rautakuurin, nykyään syön Obsidania. En enää koskaan heräile keskellä yötä valvomaan tai valvo koko yötä. Vieraassakin paikassa saan melko hyvin unta.

Aamulla herääminen on todella paljon helpompaa, vaikka olisin nukkunut 5-6h. Sillä jaksan koko päivän. Tämä kertoo jo siitä, että unen laatu on parantunut. Enkä rojahda työpäivän jälkeen puolikuolleena sänkyyn, vaan jaksan käydä ystävillä tai perheellä tai vaikkapa hiihtolenkillä.

Uskoin vuosia vain olevani passiivinen ja väsynyt ja etten oikein kestä elämää. Tietysti työ on edelleen raskasta ja stressin aiheet ovat samat, enkä mitenkään ihmisenä ole mitenkään erilaistunut, mutta olen vaan vireämpi.

Jotkut ystäväni kärsivät todella kivuliaista ja runsaista kuukautisista. Ovat todella väsyneitä, nukkuvat huonosti. Mielestäni monien nuorten naisten olisi hyvä syödä rautaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa.

Kuinka kauan kesti, että olo alkoi kohentua? Itsellä ferritiini alle 8. Muutaman viikon syönyt rautaa nyt. Edelleen voimaton, väsynyt, sydän tykyttää…rytmihäiriöitä

Vierailija
2/10 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni aluksi huonompaan suuntaan mutta noin 4 kk n kohdalla olo alkoi parantumaan. Eli ei kannata hätiköidä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma kuin ap:lla. Huomasin myös että Obsidan on mulle kuin unilääke, otin aina illalla ja nukuin yön taju kankaalla, miten ihanaa pitkien unettomuusjaksojen jälkeen!

Vierailija
4/10 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla meni useampia kuukausia. Varmaan oikeastaan joku puoli vuotta. 🤔 - ap-

Vierailija
5/10 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus täällä. Hb aina hyvä mutta ferritiini olikin 20. Söin puolen vuoden aikana 2×90 kpl purkin 50 mg rautakapseleita ja optimoin raudan imeytymisen ruuasta välttämällä sen yhdistämistä kalsiumiin. Ferritiini on nyt 78. Väsymys poistui, samoin helvetilliset levottomat jalat. Mulla oli naiseksi aika harva hiustenkasvu ohimoilla mutta nyt hiusraja on selvästi täydempi eikä se pikkuhius irtoile kuten ennen.

Vierailija
6/10 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei toiminut.  Vuoden olen nyt syönyt rautaa. En tiedä mikä ferritiini oli alunperin. Marraskuussa se oli 76. Runsaat menkat on olleet aina, joten olin varma että ferritiinin täytyy olla syypää omaan ainaiseen väsymykseen ja vähäenergisyyteen. Mutta ei ollut. Vaikutus oli korkeintaan hyvin lievä. Edelleen olen väsynyt ja vähäenerginen. Mulla ei tosin ole ollut unettomuusongelmia. Ei ollut kuin joskus nuorena ja kylässä saattaa olla. Kotona nukahdan heti ja voisin nukkua vaikka kuinka paljon. Mutta tämä vähäenergisyys on ongelma. Vissiin se on sitten vain osa persoonaa, kun ei parane millään vitamiineilla.

Vierailija
7/10 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luulisin että lisärauta ois jokaiselle naiselle hyväksi.

Vierailija
8/10 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ja lisäksi rytmihäiriöt loppui. Mutta vatsa menee sekaisin, onko kukaan löytänyt vatsaystävällistä rautaa?

Vierailija
9/10 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama ja lisäksi rytmihäiriöt loppui. Mutta vatsa menee sekaisin, onko kukaan löytänyt vatsaystävällistä rautaa?

Vida rauta 50 mg sopi ainakin minulle. Se on depotkapseli, joten rauta alkaa vapautua vasta suolistossa. Toinen vatsalleni sopiva tuote oli Better You- merkkinen rautasuihke mutta ikävä kyllä se ei tainnut vaikuttaa rauta-arvoihin kuin ylläpitävästi. Vidaa kaksi purkkia ja arvot nousivat 20->78.

Vierailija
10/10 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun rautakuurin lopettaa lähtee laskuun. Itse meinaan syödä niin kauan että ferritiinit tapissa ja sit kuureittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän