Ajatelkaa mikä hullu neuvo luopua maskisuosituksesta juuri kun kuolemat ja tartunnat on tapissa
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen kaupalla olen itse säästynyt koronalta, vaikka niin monella ympärillä on se ollut. Itselleni on tehty yli 80 virallista testiä tässä parin vuoden aikana ja aina on testi ollut negatiivinen.
Alan tulla siihen tulokseen, että harvinainen veriryhmäni (O-) suojelee minua tältä virukselta. Maskia olen käyttänyt aina julkisissa sisätiloissa.
Minua on suojannut A+ ja tapahtumissa käynti sekä maskittomuus kaikkialla. Ei vaan tartu.
Minua on suojannut se, että olen yksi jumalan valituista.
Maskeista ja rokotteista ei ole yhtään mitään hyötyä. Ja tämä nojaa vain omakohtaiseen kokemukseeni.
Sain koronan ihan tavallisella kauppareissulla. Minulla oli maski, käsidesit ja olen kolme kertaa rokotettu. Nyt kotona koronassa kuudetta päivää eikä oireet tunnu helpottavan, yskittää niin että kyljet ja kurkku jo kipeet, nenä täys räkää, aivastuttaa, makuaistia ei ole ollut perjantain jälkeen, kuume 37.3-37.8.
Maskia en tule enää käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset itse päättäköön, miten toimivat maskien kanssa. Aika moni varmaan jatkaa maskin käyttöä, koska eihän korona ole minnekään hävinnyt.
Eivätkä sen ikävät vaikutukset, joista tulee kaiken aikaa uutta tutkimustietoa. Vastustuskykyä tuhoavalta vältettävissä olevalta sairaudelta on syytä suojautua jatkossakin.
Stop "infection-based immunity" claims completely:
SARS-CoV-2 INFECTS T lymphocytes!
Direct damage to the immune system.
Why has this been hard to see? Answer: The infection doesn't use ACE-2 receptors. It uses a different mechanism.
Some people who wanted to fool the public would ask, "What virus ever becomes worse with reinfections?"
Let me introduce you to SARS Cov 2, a virus which harms your immune system
THAT will make for worse reinfections
People have died from reinfections https://twitter.com/fitterhappierAJ/status/1503088053384056840
ACE2-independent infection of T lymphocytes by SARS-CoV-2
https://www.nature.com/articles/s41392-022-00919-x
Kuulun itse riskiryhmään ja vuosia sitten sairastuin vakavaan influenssa virukseen johon melkeen kuolin (sairaalassa noin kuukauden olin ja parannuin) siitä opin että haluan oman terveyteni suojata ja kun korona tuli 2020 keväällä Suomeen niin käytin jo siitä asti FFP2 / FFP3 hengityssuojaimia joita olin ostanut Tokmannilta kiinteistöhuolto hommiin aikaisemmin. Toki jos ei kuulu riskiryhmään tai ei ole aikaisempaa kokemusta virus tartunnasta joka on vienyt sairaalaan niin en ihmettele jos koronaan suhtautuu vähättelevästi (niinkuin jopa THL ja hallitus suhtautui pandemian alussa 2020).
Tosin suurin osa ihmisistä ei jaksa / viitsi tai tiedä kuinka käyttää maskia kunnolla tai käyttää edes FFP2 / FFP3 maskia joka suojaa oikein käytettynä 94% tai 99% tehokkuudella käyttäjäänsä haitallisilta hiukkasilta (kuten koronalta), kirurginen maski estää vain levittämästä virusta eteenpäin muille mutta ei suojaa käyttäjäänsä itseään tartunnalta (monilla eri laboratorio testeillä on todettu että laadukas kirurginen maski jolla aito sertifikaatti ei mikään K-marketin kansanmaski niin suojaa yhä vain noin 40-55% haitallisilta hiukkasilta verratuna FFP2 94% tehoiseen maskiin, mutta jos maskia ei pidä kunnolla päässä tai se ei istu tiukasti niin kirurginen maski sen väljän mutta tasaisen istuvuuden takia suojaa yhä 15-20% toisin kun FFP2 tai FFP3 sen tiukan istuvuuden takia jos ei istu kunnolla niin menettää tehokkuuden lähes täysin 4-10% prosenttiin.)
Elikkä jos käytät jäykästi istuvaa FFP2 maskia niin pidä huoli sen istuvuudesta ettei se menetä tehokkuuttaan. Jos käyttää samaa maskia pitkin päivää useasti ja laittaa sitä taskuun tai muualle esim autoon lojumaan jne. tai laskee maskin kaulan alle ja takaisin tai muuten käsin räplää sitä niin ei ole siitä mitään hyötyä. Uusi maski tulisi aina laittaa päälle puhtain käsin ja koskea vain niihin korvan taakse laitettaviin naruihin ei itse maskin etuosaan koskien, myöskin kun ottaa maskin pois päästä niin pitää kädet desinfioida tai pestä saippualla. Jos ei käytä maskia oikein niin kuin kaikkia suojavarusteita tulisi käyttää niin silloin ei siitä mitään itse hyödy FFP2 / FFP3 suojain oikein käytettynä taas suojaa tartunnalta lähes täysin. Ei sitä rakennustyömailla tai vaikka asbestin poistossa huvikseen FFP3 hengityssuojaimia käytetä, ihan yhtä samanlailla ne koronavirus hiukkasiltakin suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko käyttää enää maskia jos on sairastanut koronan?
Sinä voit edelleen saada koronan uudestaan. Itse tunnen muutaman kolme rokotusta saaneen henkilön, jotka ovat saaneet koronatartunnan jo toisen kerran.
Rokotus ei estä taudin tarttumista.
Ne, joille influenssa tai korona voi olla uhka voivat edelleen käyttää vaikka tuplamaskia, joka torjuu kaikki pöpöt.
Liikunnalliselle työikäiselle nuo ovat vaarattomia tauteja. En käytä rollaattoriakaan siksi, että jollekin toiselle se voi olla tarpeellinen. Maskia pitäisi käyttää vain niiden, jotka laskevat hyödyn olevan haittaa isompi.
Meitä kusetettiin 2019-2020 ajattelemaan, että "maski suojelee toisia, mutta ei sinua". Samalla logiikalla painostettiin sitten rokotuksiin, kun valhe oli toistettu tarpeeksi monta kertaa.
Näköjään poistui kommentti jossai kerroin sairastaneen korona todella lieväoireisena. En tajunnut edes olevani sairaana, vasta kuin jälkikäteen. Ei ollut rokotteita.
Tuntuu olevan rikos kertoa että on sairastanut koronan lieväoireisena ja oireettomana, jos ei ollut rokotteita.
Eiköhän tää korona oo jo nähty. Juuri tuli positiivinen tulos aika tarkkaan vuosi edellisestä postista. Normaali flunssan oireet molemmilla kerroilla, eikä yhtään piikkiä ole vielä haettu. Ne ketkä kokee tarvitsevansa maskia tai rokotteita niin hakevat boostereita ja käyttävät maskia. Eikai se sen kummempaa ole. Eletään nyt edes hetki normaalia elämää
Mun mielestä alusta lähtien olisi ollut järkevää, jos riskiryhmiin kuuluvat sekä muut, jotka eivät halua saada tartuntaa, olisivat suojanneet itsensä ffp2/ffp3-hengityssuojaimilla ja vaikka lisäksi vielä suojalaseillakin. Ja muut eläneet normaalisti. Olisi jäänyt maskilliset-maskittomat -eripura kokonaan välistä.
Aika nopeasti se on itse asiassa mennyt, kun on olen elänyt normaalisti ja tavannut paljon kavereita ilman turvavälejä ja maskeja.
Tuleeko syksyllä taas joku uusi variantti, jonka takia pitää ottaa boosteri ja sulkea ravintolat? Keväällä 2023 helpottaa, kun jaksetaan sinne asti pinnistää?