Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempien tuloerot ja eronjälkeiset raha-asiat

Vierailija
13.03.2022 |

Miten olette ratkoneet lasten elatus- ja raha-asioita eron jälkeen, jos vanhempien tulot ovat kovin eri luokkaa? Meillä on vuoroviikkosysteemi eikä kumpikaan maksa elareita. Kaikki on sujunut suht hyvin. Kuitenkin lähi aikoina on tullut vähän vääntöä rahasta. Eksäni tienaa ainakin kaksi kertaa sen minkä minä ja olettaa usein, että mulla on mahdollisuus maksaa puolet tietyistä aika hulppeista hankinnoista lapsille. Itse olen keskituloinen ja pärjään kyllä, mutta olen sitä mieltä, että parempituloinen eksä voisi myös maksaa hieman suuremman osan kalliista ostoksista ja harrastusmaksuista. Minun kukkarossa ne tuntuvat välillä aika kipeästi. Toivoisin että lasten menoja suhteutettaisiin ainakin jossain määrin meidän vanhempien tuloihin, mutta eksä ei oikein tykkää ajatuksesta. Onko esimerkkejä onnistuneista diileistä vastaavissa tilanteissa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tilanteissa maksetaan usein elatuksesta, ei vuoroviikkosysteemi ole mikään este sille.

Vierailija
2/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo nyt typeryyttä. Normaalisti tuossa tilanteessa maksetaan elareita. Sua on kusetettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksipuolisesti ei voi päättää, että ostaa kallista ja vaatii toista vanhempaa maksamaan.

Vierailija
4/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä lastenvalvojaan. Siellä asia selviää.

Vierailija
5/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompituloinen ei voi päättää tehdä kalliita hankintoja, joista toisen on maksettava puolet. Ne hankinnat tehdään sitten niin paljon halvempina, että kummankin vanhemman rahat riittävät omaan osuuteen. Jos toinen haluaa hankkia jotain kalliimpaa, hän maksakoon sen kokonaan itse.

Vierailija
6/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen sopimus lastenvalvojalla niin ei tarvii riidellä.

Vierailija
7/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallinen elatusapu ja sen mukaan rahat. Halutessaan saa ylimääräistä kumpikin maksaa.

Vierailija
8/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota sille puolisollesi että ostaa ihan niin kallista kuin haluaa jos maksaa sen yksin. Mutta jos harrastus/muu lapsen asia maksetaan yhdessä niin silloin budjettikin sovitaan yhdessä.

Vierailija
9/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se vanhempi maksaa, joka lapselle jotain erityistä haluaa. Minä maksan jalkapallon, mies koriksen kulut.

Vierailija
10/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien lapsiahan ne ovat, myös sinun. Tottakai sinun pitää maksaa 50% lasten menoista niinkuin nromaalissa perheessä tehdään myös eron jälkeen. Kummallisia kysymyksiä.

Vierailija
11/14 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi sinua. Kannattaa etukäteen sopia raha-asiat. Itse olen ollut yh, jolle ex on maksanut minimin. Niillä rahoilla olen pyörittänyt lapsen arkea. Olen tehnyt sellaisia valintoja, että rahat riittävät...eipä ole tarvinnut kysellä.

Yksin on helpompi määrittää lapsen elintaso. Meillä se on ollut minun varassa eli olen maksanut paljon enemmän, mutta aina rahat ovat riittäneet omiin valintoihin.

Vierailija
12/14 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä lasten menoja tasattiin ennen eroakin vai miten pärjäsit silloin ? Eikö sama toimi edelleen?

Vierailija
13/14 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Sopikaa joku järkevä systeemi. Ei sen välttämättä tarvitse olla elarit, mutta jos sopiminen ei muuten onnistu, niin siinä tapauksessa se on selkein. 

Meillä on lasten menoille yhteinen tili, johon molemmat laittavat yhtä paljon rahaa. Ansaitaan suurin piirtein saman verran, mies vähän enemmän. Tähän mennessä ei ole tarvinnut muutta systeemiä, koska mies on kompensoinut tilannetta esim. tekemällä kalliimpia hankintoja omalla rahalla. 

Ilmoita miehelle, kuinka paljon kuukaudessa voit käyttää lasten hankintoihin. Jos mies haluaa tarjota enemmän, se tapahtuu hänen rahoillaan.

Vierailija
14/14 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai niitä lasten menoja tasattiin ennen eroakin vai miten pärjäsit silloin ? Eikö sama toimi edelleen?

Kyse onkin siitä, että jos toisen palkka on 3 000 e/kk ja toisen palkka on 6 000 e/kk, ei lapsen harrastus voi maksaa esimerkiksi 1000 e/kk (esimerkiksi oma hevonen) niin, että molemmat maksavat siitä puolet. Pienituloisemmalla ei kertakaikkisesti ole varaa sellaiseen harrastukseen.