Mun lapsella on niin paljon ruoka-aineallergioita, että elämä on vaikeaa
Maito, kananmuna, ohra, vehnä, ruis, kaura, tattari, soija, pähkinä, porkkana, tomaatti, herneet, pavut, sitrushedelmät, omena, mansikka, kala, katkarapu.... näin pahimmat mainitakseni. Herneitä voi syödä kypsäksi keitettynä, samoin porkkanaa ja omenaa.
Kala, katkarapu pähkinä, kananmuna, tomaatti, raaka omena, raaka porkkana ja raa'at herneet aiheuttavat todella vaikeat allergiset reaktiot ja pari kertaa on joutunut kiireellä ambulanssilla sairaalaan. Noita asioita ei saa olla hippuakaan hänen ruoassaan. Koulussa ei uskalla syödä juuri mitään, koska muutaman kerran on saanut kovat vatsanväänteet kouluruoasta. Luultavasti ruoka on päässyt syystä tai toisesta kontaminoitumaan. Lähinnä syö gluteenitonta näkkäriä, yksityispakattua levitettä ja vettä. Lisäksi teen hänelle omat eväät, joita saa syödä.
Kotona syö lähinnä maustamatonta kanaa tai jauhelihaa, gluteenitonta makaroonia tai riisiä, gluteenitonta näkkäriä, jäävuorisalaattia ja kurkkua. Hirveän yksipuolista, mutta minkä teet kun vatsa tulee kaikesta kipeäksi.
Oikeastaan mikään ravintolaruoka ei käy, tuntuu että niissä on aina vähintään joku mauste tai muu sellainen, mistä tulee maha kipeäksi. Tai vähintään pelkään kontaminoitumista. Syntymäpäiville pakkaan hänelle omat eväät mukaan, koska niin on kaikille helpompi. Lapsi itse on alkanut kokemaan tämän kaiken raskaana ja nolona. Saa nähdä miten käy kun murrosikä alkaa kunnolla.
Kommentit (47)
Yks tuttu oli niin allerginen kurkulle, että sai siitä sairaalaan johtaneen reaktion.
Minulla ei ole allergioita. Valitsin miehen, jolla ei ole allergioita. Tämä oli itselleni oikeasti tärkeä asia kun halusin lapsia. Allergiat periytyvät vahvasti.
Taitaa lapsi vaan olla vanhemmistaan mallia ottanut ruokapelkoinen inisijä, joka teeskentelee ”allergioita”.
Ap, kuuluthan jo facessa allergialapset vertaistukiryhmään? Ryhmässä on paljon kaltaisiasi, joilla lukuisat allergiat ovat arkipäivää. Ryhmässä jaetaan hyviä vinkkejä ja vertaistukea. :)
Mitäs jos syöttäisit sille kaikkia noita kerralla ämpärillisen ja katsoisit, josko kaikki ruokaongelmat hoituisi kerralla?
Ihan kun mun ruoka-aineet. Onneksi ei tule anafylaksiaa, pelköstään iho kuorituu pois, rytmihäiriöitä, huimausta ja ripuli. Gluteiinittomuus ongelma kun myöskän tattari tai hirssi ei käy eikä kaura. Joskus vaan syön mitä sattuu par päivää ja sitten hoidan kalsi viikkoa ihoa, aina kaduttaa.
Voi apua! Tuo ois mun pahimpia pelkoja. Olen niin huono ruuanlaittaja, että hyvä kun keksin mitä laittaa edes terveille lapsilleni. Jatkuva kyttäämien keliakiassa ja vaikeissa allergioissa on varmaan todella väsyttävää. Me syötäs varmaan koko perhe sit vaan kurkkua tmv.