Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun lapsella on niin paljon ruoka-aineallergioita, että elämä on vaikeaa

Vierailija
13.03.2022 |

Maito, kananmuna, ohra, vehnä, ruis, kaura, tattari, soija, pähkinä, porkkana, tomaatti, herneet, pavut, sitrushedelmät, omena, mansikka, kala, katkarapu.... näin pahimmat mainitakseni. Herneitä voi syödä kypsäksi keitettynä, samoin porkkanaa ja omenaa.

Kala, katkarapu pähkinä, kananmuna, tomaatti, raaka omena, raaka porkkana ja raa'at herneet aiheuttavat todella vaikeat allergiset reaktiot ja pari kertaa on joutunut kiireellä ambulanssilla sairaalaan. Noita asioita ei saa olla hippuakaan hänen ruoassaan. Koulussa ei uskalla syödä juuri mitään, koska muutaman kerran on saanut kovat vatsanväänteet kouluruoasta. Luultavasti ruoka on päässyt syystä tai toisesta kontaminoitumaan. Lähinnä syö gluteenitonta näkkäriä, yksityispakattua levitettä ja vettä. Lisäksi teen hänelle omat eväät, joita saa syödä.

Kotona syö lähinnä maustamatonta kanaa tai jauhelihaa, gluteenitonta makaroonia tai riisiä, gluteenitonta näkkäriä, jäävuorisalaattia ja kurkkua. Hirveän yksipuolista, mutta minkä teet kun vatsa tulee kaikesta kipeäksi.

Oikeastaan mikään ravintolaruoka ei käy, tuntuu että niissä on aina vähintään joku mauste tai muu sellainen, mistä tulee maha kipeäksi. Tai vähintään pelkään kontaminoitumista. Syntymäpäiville pakkaan hänelle omat eväät mukaan, koska niin on kaikille helpompi. Lapsi itse on alkanut kokemaan tämän kaiken raskaana ja nolona. Saa nähdä miten käy kun murrosikä alkaa kunnolla.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 kommentoi omasta puolestaan äidinmaidosta jankkaavalle. En ole se jolta kysyit mutta meillä yhtä allerginen teini.

Ja vauvana imetin lasta 1v ja 6kk ikään. Loppuajasta pystyin itse syömään enää 6 ruoka-ainetta tai jos söin jotain muuta niin lapsi itki kipuaan. Olisin siirtänyt aiemmin korvikkeelle mutta sopivan apteekin korvikkeen löytäminen kesti ja lapsella ei ollut riittävästi sopivia kiinteitä joilla olisi pärjännyt ilman korviketta/äidin maitoa.

Meillä lapsi ei saanut korvikkeita pienenä siis lainkaan vaan oli täysimetyksellä ja silti todella allerginen.

Vierailija
22/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vaikuttaa. Pitää vaan muistuttaa lasta että ei ole noloa vaan pakollista noudattaa ruokavaliota jos aikoo pysyä terveenä. Olen hoitanut joskus lasta joka eli lähinnä riiskikakuilla ku allergioita oli niin runsaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä lievimpiä kannattaisi yrittää siedättää?

24/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia! Toivottavasti helpottaa ajan kanssa. Monella ainakin osa allergioista lievittyy tai jopa poistuu teini-ikään mennessä.

Olen sivusta seurannut muutamaa todella allergista lasta ja ei kateeksi käy heitä ja perhettä. Vähintä mitä ympäristö voi tehdä on rehellisyys: kerrotaan mitä ruoassa on eikä huijata syömään. Yksi lapsista pystyi syömään tietyn alueen lammasta (muistaakseni se oli Uuden-Seelannin), muista sai oireita. Joku sukulainen oli tämän ottanut temppuiluna ja oli huijannut että kotimainen lammas oli muka sitä sallittua. Seuraus: järkyttävät suolisto-oireet, rakkulainen ihottuma ja lapselle ikuinen pelko lampaanlihaan. Toivon, ettei kukaan toimi ikinä noin!

Vierailija
25/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 kommentoi omasta puolestaan äidinmaidosta jankkaavalle. En ole se jolta kysyit mutta meillä yhtä allerginen teini.

Ja vauvana imetin lasta 1v ja 6kk ikään. Loppuajasta pystyin itse syömään enää 6 ruoka-ainetta tai jos söin jotain muuta niin lapsi itki kipuaan. Olisin siirtänyt aiemmin korvikkeelle mutta sopivan apteekin korvikkeen löytäminen kesti ja lapsella ei ollut riittävästi sopivia kiinteitä joilla olisi pärjännyt ilman korviketta/äidin maitoa.

Meillä lapsi ei saanut korvikkeita pienenä siis lainkaan vaan oli täysimetyksellä ja silti todella allerginen.

Imetyksessä on se etu että itse voi pitää imetysdiettiä, normaalit korvikkeet ei ole mitään allergiselle sopivaa, apteekista saa tietysti allergiselle omia korvikkeita, mutta niistäkään ei välttämättä kaikki sovi.

Vierailija
26/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odota vain kun kotitalous alkaa.... Eihän tuo raukka voi tehdä siellä mitään?

Tietysti voi, kotoa ohjeet mitä saa syödä ja kokata.

Vierailija
27/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Voimia! Toivottavasti helpottaa ajan kanssa. Monella ainakin osa allergioista lievittyy tai jopa poistuu teini-ikään mennessä.

Olen sivusta seurannut muutamaa todella allergista lasta ja ei kateeksi käy heitä ja perhettä. Vähintä mitä ympäristö voi tehdä on rehellisyys: kerrotaan mitä ruoassa on eikä huijata syömään. Yksi lapsista pystyi syömään tietyn alueen lammasta (muistaakseni se oli Uuden-Seelannin), muista sai oireita. Joku sukulainen oli tämän ottanut temppuiluna ja oli huijannut että kotimainen lammas oli muka sitä sallittua. Seuraus: järkyttävät suolisto-oireet, rakkulainen ihottuma ja lapselle ikuinen pelko lampaanlihaan. Toivon, ettei kukaan toimi ikinä noin!

Mielenkiintoista, kyse on siis siitä mitä tuotantoeläimelle syötetään? Olisikohan ne sallitut lampaat ihan pelkällä ruohoravinnolla, mille lapsi ei ole allerginen? Sittenhän monikin riistaeläin voisi olla myös sopivaa, kun eivät ole viljalla tai soijalla lihotettuja.

Vierailija
28/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanut huonot geenit + osaamaton vauva-ajan ruokinta.

Vierailija
29/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tosi allerginen aikuinen ja allergiat alkoi vähitellen teininä. En osaa muuten lohduttaa mutta allergiaan aikuisena tottuu. Toki rajoittaa jotain asioita, mutta mun elämä on hyvää. Vertaistuki vois auttaa, löytyisikö jotain kautta joku samanikäinen, jonka kanssa lapsi voisi vaikka Somessa pitää yhteyttä eikä kokisi olevansa ainoa superallerginen?

Vierailija
30/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä, voisiko noin vaikean tapauksen palauttaa jonnekin.

SInulla on varmaan vaikeaa ja sinua pitäisi sääliä, mutta jostain syystä olen vain vahingoniloinen.

Vierailija
31/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sinne. Onneksi saattavat osa hävitä vielä tai ainakin lieventyä 🙂

Vierailija
32/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tosi allerginen aikuinen ja allergiat alkoi vähitellen teininä. En osaa muuten lohduttaa mutta allergiaan aikuisena tottuu. Toki rajoittaa jotain asioita, mutta mun elämä on hyvää. Vertaistuki vois auttaa, löytyisikö jotain kautta joku samanikäinen, jonka kanssa lapsi voisi vaikka Somessa pitää yhteyttä eikä kokisi olevansa ainoa superallerginen?

Miten mikään ei auta? Jos ne muodostuu vähitellen niin kai niistä pääsee eroon jollain lääkkeillä?

Vierailija
33/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tuo osaamaton vauva-ajan ruokinta tarkoittaa?

Vierailija
34/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tuo osaamaton vauva-ajan ruokinta tarkoittaa?

Vauvalle ei ole heti syötetty raakaa maksaa ja pettuleipää, niin on oppinut herkkävatsaiseksi nirsoilijaksi.

Vierailija
35/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oln lapsena allerginen, teinknä vähemmän ja nyt allergisoidun jatkuvasti yhä uusille aineille.

Siedättäminen on aikamoista kidutusta, joten lähtisin siihen vain jos lapsi haluaa.

Vierailija
36/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi voisi hyötyä vertaistuesta. Ravitsemusterapeutilla olette varmaan käyneet? Vertaistuki ja juttelu muiden moniallergisten kanssa voisi tehdä hyvää. Allergioiden takia syömisestä on tullut lapselle ahdistavaa ja hän pelkää jokaista suupalaa. Tämä kierre ei saa jatkua tai syömisestä tulee entistä vaikempaa. Rutiinit ja ehdottomasti säännöllinen ruokarytmi ja kunnon ruoat pitää saada kuntoon. Tehkää lista kaikista sallituista ruoka-aineista ja suunnitelkaa tarkka ruokalista viikoksi, jossa on myös välipalat ja aamupalat. Voivottelu ei auta, koska lapsen on syötävä.

Vierailija
37/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Mielenkiintoista, kyse on siis siitä mitä tuotantoeläimelle syötetään? Olisikohan ne sallitut lampaat ihan pelkällä ruohoravinnolla, mille lapsi ei ole allerginen? Sittenhän monikin riistaeläin voisi olla myös sopivaa, kun eivät ole viljalla tai soijalla lihotettuja.

Luonnon kasvillisuus on ainakin Australiassa ihan eri kuin täällä meillä.

Vierailija
38/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän saasteet, mikromuovit ym. aiheuta näitä allergioita, nykyään melko yleisiä..

39/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Minä en rehellisesti sanottuna muista, tuliko koskaan tuon lapsen osalta minulle tai edes perheelle selväksi se syy. Tiedän yleisemmällä tasolla, että ilmeisesti aika tavallista on, että allergia liittyy PUNKKEIHIN, joiden kanssa eläin on ollut tekemisissä eläessään. Mutta en siis tiedä, oliko tuossa kyse siitä ja onko tuo punkkikysymys ylipäätään relevantti lampaiden suhteen ja jos on niin oliko tuo summittainen veikkaukseni Uudesta-Seelannista edes järkevä.

Punkkien osalta löysin pikaisesti tämmöisen sivun, itsellä on erilaisia esitteitä vaan paperisina tästä teemasta eikä nyt saatavilla nekään: https://www.allergia.fi/allergia/ruoka-ja-juoma/allergiaa-aiheuttavia-r…

Vierailija
40/47 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Luonnon kasvillisuus on ainakin Australiassa ihan eri kuin täällä meillä.

Löysin tiedon ainakin karitsasta: ”Lamb from New Zealand is smaller than American lamb. It is grass-fed throughout its life and tends to have a more pronounced flavor.”

Uudessa Seelannissa lienee ruohoa tarjolla ympäri vuoden? Suomessa sitä ei riitä kuin kesäksi, loppuvuosi on rehuruokintaa. Ja arvaatteko mitä rehussa on:

kaura

ohra

rypsipuriste

rypsirouhe

vehnänlese

melassileike

vehnänrehujauho

juurikasmelassi

kalsiumkarbonaatti

natriumkloridi

lammasesiseo­s

magnesiumoksidi