Kaksikielisyyden vastustaminen
Olemme kaksikielinen perhe (minä kaksikielinen ja mies täysin ruotsinkielinen) ja meillä tehdään niin, että minä puhun lapsille aina suomea ja mies ruotsia. Minun vanhempani puhuivat minulle myös eri kieliä ja olen todella kiitollinen siitä, että olen saanut kummatkin kielet "ilmaiseksi". Minulla on ollut siitä suurta hyötyä varsinkin työelämässä, koska asumme kaksikielisessä kunnassa.
Tämä on useimpien mielestä tietysti hieno asia, mutta sitten on myös muutama jotka ovat ehdottomasti sitä vastaan, että vanhemmat puhuvat lapsille eri kieliä. On kuulemma tutkittu asia, että siitä on vain haittaa lapsille ja kotona pitäisi olla vain yksi kieli käytössä. Meillä se pitäisi olla ruotsi, koska vanhemmat puhuvat sitä keskenään. Kysyttäessä nämä vastustajat eivät kuitenkaan osaa perustella MIKSI siitä olisi haittaa lapsille.
Kysyn siis teiltä osaako joku oikeasti viitata sellaiseen tutkimukseen tai muuten vaan perustella miksi vanhempien pitäisi aina puhua lapsille samaa kieltä? Aiomme kuitenkin jatkaa vanhaan malliin, mutta olisi myös kiva tietää mitä negatiivistä tässä voisi olla. Sen tiedän, että kielen kehitys voi aluksi hieman viivästyä ja lapset voivat aluksi puhua sekakieltä, mutta kyllä lapset kuitenkin jossain vaiheessa (ja yleensä aika aikaisin) oppivat erottamaan kielet.
Minusta olisi todella hullua, jos minä en opettaisi lapsilleni suomenkieltä, kun kerran Suomessa asutaan ja osaan itse suomea. Suomessa ei nykyään pärjää ilman suomenkieltä, joten lapset joutuisivat kuitenkin opettelemaan sitä viimeistään aikuisena, jolloin uuden kielen oppiminen on paljon vaikeampaa. Samoin olisi myös hullua, ettei mies puhuisi lapsille ruotsia, kun se on hänen ainoa luonteva kielensä ja me asumme kaksikielisessä kunnassa, jossa enemmistö ruotsinkielisiä.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:18"]
"kaikkea rotuun, ihonväriin, syntyperään tahi kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvaa erottelua, poissulkemista tai etuoikeutta, jonka tarkoituksena tai seurauksena on ihmisoikeuksien ja perusvapauksien tasapuolisen tunnustamisen, nauttimisen tai harjoittamisen mitätöiminen tai rajoittaminen poliittisella, taloudellisella, sosiaalisella, sivistyksellisellä tai jollakin muulla julkisen elämän alalla.[7]»
eiköhän äidinkielen käyttö sovi näihin raameihin?
[/quote]
Eli ruotsinkielisten kiintiöt ovat rasismia.
Maailmassa on paljon kaksikielisiä lapsia. Jos siitä olisi oikeasti myöhemmin selkeää haittaa, niin olisihan se jo huomattu.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:18"]"kaikkea rotuun, ihonväriin, syntyperään tahi kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvaa erottelua, poissulkemista tai etuoikeutta, jonka tarkoituksena tai seurauksena on ihmisoikeuksien ja perusvapauksien tasapuolisen tunnustamisen, nauttimisen tai harjoittamisen mitätöiminen tai rajoittaminen poliittisella, taloudellisella, sosiaalisella, sivistyksellisellä tai jollakin muulla julkisen elämän alalla.[7]»
eiköhän äidinkielen käyttö sovi näihin raameihin?
[/quote]
Myös oman äidinkielen opettelun pakottaminen muunkielisille, varsinkin jos se oma äidinkieli on vähemmistökieli ja muunkieliset ovat enemmistönä, sopii erittäin hyvin noihin raameihin.
Mua kiinnostaa tämä myös, meidän perhe olisi kolmikielinen. Mies vähän hankaa vastaan, kun sanoin, että hänen nyt vaan sitten pitää vaan puhua lapsillemme hollantia. Tyhmää se olisi, että hän englantia heille puhuisi vaikka sitä natiivisti puhuukin. Lupasin opiskella kieltä ennen lasten hankintaa, niin en ole pihalle kun isä kommunikoi lastensa kanssa. :D
Me olemme kolmekielinen perhe. Isä puhuu lapselle ranskaa, minä suomea ja keskenämme lähinnä englantia sekä vähän suomea/ranskaa. Lapsi on vasta vuoden, mutta mielenkiinnolla ja pienellä kauhulla odotan miten lapsi kieltä oppii. Vielä ei sanoja tule, mutta ymmärtää molemmilla kielillä muutaman jutun.