Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset ja reissaajat, kertokaa yllättäviä arkipäivän faktoja eri maista

Vierailija
17.08.2015 |

Siis sellaisia asioita, joissa maa eroaa Suomesta. Esim. asumisessa, työssä, opiskelussa, liikenteessä, ostoksilla...

Kommentit (805)

Vierailija
601/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:44"]

Saksassa asuntojen taso kaupungeissa on yllättävän heikko. Lämmitys, eristys ja ikkunat voivat olla surkeita, talvisin sisälämpötila alle 18 astetta. Hiililämmitystäkin, siis hiilillä lämmitettävä uuni huoneissa, on vielä. Lämmintä vettä ei tule noin vain seinästä, vaan on läpivirtauskuumentimet yms.

Vieraille ihmisille jäkättäminen pikkuasioista on ihan tavallista. Korviaan voi kuitenkin lepuuttaa, kun kiroilu on lähes olematonta. Joskus joku sanoo "Scheiße", mitä se nyt on nykyiseen suomalaiseen välimerkkikulttuuriin verrattuna... 

[/quote]

Onpas ihmeellinen kuva Saksasta! Mutta asunnossa ollaan kengät jalassa. Kiroilu ei muuten poikkea suomalaisesta, tietenkään.

[/quote]

"Voi v.." -tapaista ilmaisua en ole kuullut täällä koskaan.

[/quote]

Hundsfott (Drenefutt, Hünfud)! Du Arsch! Du Hure!

Vierailija
602/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:21"]

Englannissa

- lapset haetaan koulusta ja päiväkodista ruokatunnin ajaksi kotiin ja äiti laittaa ruuan, lapset syö kotona. Jos vanhemmat töissä he käyvät kotona huolehtimassa ruokailusta.

[/quote]

Itse asiasta suurin osa lapsista syö ne sipsinsä ja suklaapatukkansa ihan siellä koulussa lounasvälitunnilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella Saksassa asuvalla ei kielitaito riitä ymmärtämään törkeyksiä. Sitten luullaan, että saksan kielellä ei kiroilla.

Vierailija
604/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasian maissa kuten Japani, Thaimaa, Vietnami ym. Mitä enemmän hymyillään toimistossa, kaupassa tai liikeasioissa sitä vamempaa on että sinua ei kunnioitata eikä sinuun olla tyytyväisiä. He peittävät närkästyksen hymyilyyn.

Vierailija
605/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaasta lähtiessäni juttelin Finnairin tiskillä (paikallisen) työntekijän kanssa. Tiesin/varmistin että olin yhden päivän liian pitkään maassa (leimalla saa olla käytännössä 29 päivää). Työntekijä kyllä sanoi ettei yksi päivä ole ongelma ja ettei siitä perittäisi maksua (500 TBH, noin 13 euroa)....

En ollut yllättynyt kun passintarkastuksessa Thaimaan iso tulliviskaali kuitenkin selitti minulle että olin ollut yhden päivän liian pitkään ja pitäisi maksaa 500... Sain ihan virallisen leiman ja viskaalin puukkarit passiin, että yksi päivä "overstay" ja että suoritin maksun.

Mutta viskaalilla ei ollut kassassa antaa takaisin 1000 batista, joten kylmän viileästi antoi 500 omasta lompakostaan...

41v m

Vierailija
606/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa on yllättävän paljon hiljaisia ja sisäänpäinkääntyneitä ihmisiä.

Hollannissa verotus on samaa luokkaa kuin Suomessa, mutta sillä ei kateta sairaanhoitokuluja vaan joudut itse maksamaan jopa satoja euroja kuukaudessa sairasvakuutuksesta ihan niin kuin Amerikan malliin.

Vierailija
607/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa

- täytyy valita haluaako lapsen vai omistusasunnon. Kumpaankin ei ole varaa. Ruoka on edullista.

[/quote]

Niinpä varmaan.

Vierailija
608/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi

- kuivauskaappi tai kuivausrumpu joka asunnossa vakiovarusteena

- ei alapesusuihkua vaan alapesuallas

[/quote]

Huvittaa ihmiset jotka kertovat mutua faktana. Ruotsissa asuessa (lähemmäs 15 vuotta) minulla ei ollut yhdessäkään asunnossa (asuin kuudessa eri asunnossa kolmella eri paikkakunnalla) pesukonetta saati kuivauskaappia tai kuivausrumpua. Eikä ollut alapesuallasta yhdessäkään asunnossa, enkä koskaan kenenkään muunkaan asunnossa sellaista nähnyt. 

Vierailija
609/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:27"]

Englannissa

- lapset haetaan koulusta ja päiväkodista ruokatunnin ajaksi kotiin ja äiti laittaa ruuan, lapset syö kotona. Jos vanhemmat töissä he käyvät kotona huolehtimassa ruokailusta.

[/quote]

Itse asiasta suurin osa lapsista syö ne sipsinsä ja suklaapatukkansa ihan siellä koulussa lounasvälitunnilla.

[/quote]

Tapanahan on että heille pakataan luonas, johon sisältyy vaaleaaleipää, sipsejä, mahdollisesti salamia, mehua ja jotain jälkiruokaa.

Vierailija
610/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanadassa paikalliset isät ja äidit eivät lähde ulkoilemaan lasten kanssa, jos on bad weather. Bad weather tarkoittaa että sataa tai tihkuttaa vettä tai lunta tai on pelkästään pilvistä tai on kylmempää kuin +10 astetta.

Eli ulkoilla voi jos on nice weather mikä tarkoittaa auringon paistetta ja vähintään 10 astetta lämmintä. Aika monta kertaa olen ollut yksin lasten kanssa puistoissa :)

Vierailija
611/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:29"]

Ranskassa on yllättävän paljon hiljaisia ja sisäänpäinkääntyneitä ihmisiä.

Hollannissa verotus on samaa luokkaa kuin Suomessa, mutta sillä ei kateta sairaanhoitokuluja vaan joudut itse maksamaan jopa satoja euroja kuukaudessa sairasvakuutuksesta ihan niin kuin Amerikan malliin.

[/quote]

Olin työkomennuksella Alankomaissa vuonna 2005-2007 ja noi vakuutukset yllättivät mutkin. Luulisi, että niinkin suurella verotuksella olisi saanut katettua sairaanhoidon. Mun ja vaimon vakuutukset maksoivat yhteensä 500 euroa kuussa ja ne perhelääkäritkin olivat sitten vähän mitä sattuu laatua... ei ole tullut ikävä Alankomaihin ainakaan tuon suhteen.

Vierailija
612/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:25"]

Tukholmassa ei kaikissa lähiöissä ole pankkiautomaatteja koska ne on ryöstetty niin monesti että ne on poistettu.Esim. Tensta, Ringepyy, Sollentuuna ym.

[/quote]

Älä valehtele. Kaikissa mainitsemissasi paikoissa (joita et edes osaa kirjoittaa oikein) on pankkiautomaatit. 

https://bankomat.se

Vierailija
613/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovet aukeavat ulkomailla yleensä väärään suuntaan. Montako kertaa sitä onkaan yrittänyt vetää ovea auki kun pitäisi työntää? :D

Vierailija
614/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikissa muissa maissa ollaan sisällä kengät jalassa, varsinkin kesällä, paitsi Pohjoismaissa.
Talvisin enemmän aamutossuissa.

Vierailija
615/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa röökimuijalle ei myydä kaupassa eikä baaritiskillä röökiä.

Vierailija
616/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa roskat piti viedä kerran viikossa omiin laatikkoihinsa lajiteltuna pihatien varteen, josta ne käytiin noutamassa. Helpompaa kuin lähteä itse kuljettamaan pahveja ja lasipurkkeja toiselle puolelle kaupunkia.

Maitopullot tuotiin tilauksesta aamuisin ovenpieleen eli kaupasta ei tarvinnut kantaa maitoa.

Vesivahingot olivat tavallista arkea ja niihin ei kummemmin kiinnitetty huomiota. Lähes jokaisessa asuintalossa, jossa kävin, oli katossa tai seinissä kosteudesta aiheutuneita läiskiä eivätkä ne näyttäneet haittaavan ketään.

Tien yli saattoi kävellä katsomatta oikein mihinkään suuntaan, koska autoilijat väistelivät niin ystävällisesti. Tämä jopa paikoissa, joissa ei ollut suojatietä.

Vierailija
617/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Etelä-)Ruotsissa

-Junan konnari viheltää pilliin kun juna on lähdössä

-Lakkiaisia ei vietetä minään tiettynä päivänä kaikissa kouluissa, vaan päivä päätetään koulukohtaisesti

-Nuoriso menee junalla Tanskaan hakemaan alkoholia kun siellä on mm. vapaammat myyntiajat

-Junaliikenne menee säännöllisesti poikki talvisin kovien tuulten takia

-Alaoulussa (kokemusta vaan yhdestä) on tarjolla aamiainen, lounas, välipala ja hedelmäpala

-Alakoulun yhteydessä on fritids (eli aamu- ja iltapäivähoito), jossa on samat opettajat kuin koulussa. Näin eskarista kolmanteen luokkaan. Neljännesta kuudenteen on mahdollista hakea iltapäiväkerhoon, joka koulun lähellä.

-Koiria ei saisi pitää yksin yli 6 h päivässä, vaan niille pitäisi hommata hoitaja. Joihinkin työpaikkoihin voi tuoda koiria ja joissain paikoissa on päivähoitopaikkoja koirille.

-Hevosia ei saa pitää yksin

-Kuivauskaappia ja kuivausrumpua ei ole kaikissa kerrostaloasunnoissa, ei myöskään alapesuallasta :)

-Uimahallin saunassa ei ole lämpömittaria eikä voi heittää löylyä

Vierailija
618/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:38"]

Espanjassa röökimuijalle ei myydä kaupassa eikä baaritiskillä röökiä.

[/quote]

Miks ei? Kyllä vaa mulle myytiin ja saihan niisät röökiautomaateista ostettuu jos ei muute.

Vierailija
619/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:28"]

Monella Saksassa asuvalla ei kielitaito riitä ymmärtämään törkeyksiä. Sitten luullaan, että saksan kielellä ei kiroilla.

[/quote]

Kyllä se kiroilu on kuitenkin vähäisempää täällä. No ehkä se riippuu myös seurasta.

Vierailija
620/805 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa on astioiden ritiläkuivauskaapit keittiöissä kuten Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä