Mihin aikuinen ihminen tarvitsee herkkulakkoa?
Oltiin kylässä ja eräs pariskunta alkoi kahvipöydässä julistamaan kun eivät voi syödä mitään tarjolla olevaa kun ovat herkkulakossa. Syynä se, että ovat syöneet joka päivä makeaa niin nyt pitää pitää sitten herkkulakko x määrän aikaa. Siis mitä ihmettä? :D Onko tää yleistäkin itseruoskintaa kun ei kohtuutta osata?
Kommentit (46)
Palstan henkisesti löysät selittelemässä
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:12"]
Sokeri aidon oikeasti ja tutkitusti aiheuttaa voimakasta riippuvuutta (verrattavissa huumeisiin) ja ideana siinä varmaan on se, että sokerilakon jälkeen saa itse päättää, että paljonko sitä syö, jolloin toivottavasti himo siihen olisi pienempi, eli ei palata vanhoihin elintapoihin. Toki sortuminen on todella helppoa taas ja jos tuntuukin siltä, että homma alkaa taas lipsua lapasesta, niin voi järjestää itselleen yhden sokeripäivän viikossa tai totaalikieltäytyä kokonaan.
Varmaan jokainen jonka tiedän olleen oikeasti pidemmässä sokerilakossa, esim puolen vuoden tai vuoden ajan, on lakon jälkeen lopettanut itsestään kaiken sokerisen syönnin, koska kertovat että ei yksinkertaisesti enää tee mieli sokerista höttöä.
[/quote]
No nämä eivät aikoneet olla kuin pari viikkoa, joten tuskinpa siinä ajassa täys stoppi tulee. Noh, jokainen tyylillään, voihan sitä noinkin aikaansa kuluttaa :)
t.ap
[/quote]
Niin no, pari viikkoa voi ihan hyvin toimia herättäjänä ja isompaan muutokseen valmistajana, eräänlaisena tsempparina ja itsetutkiskeluna. Kun muutin omilleni opiskelemaan ja aloin elämään opiskelijabudjetin mukaisesti eli ostamaan terveellistä safkaa ja jättämällä turhan mätön pois, pelästyin itse kuinka sairaasti tekikään mieli jotakin makeaa noin viikon jälkeen, vaikka tekemäni ruoka oli ravinteikasta ja todella hyvää, uni riittävää ja muutenkin elämä terveellinen.
Mä ratkaisin asian siten että mulla on yksi herkkupäivä viikossa, mutta olen kyllä alkanut miettimään ihan totaalikieltäytymistä kun tuntuu että koko kansakunta on oikeasti isossa koukussa tiedostamatta sitä lainkaan. Paskinta on että sokeria on "piilotettuna" kaikkialle, siis joghurtteihin, mehuihin, mehujuomiin jne.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:55"]
Oltiin kylässä ja eräs pariskunta alkoi kahvipöydässä julistamaan kun eivät voi syödä mitään tarjolla olevaa kun ovat herkkulakossa. Syynä se, että ovat syöneet joka päivä makeaa niin nyt pitää pitää sitten herkkulakko x määrän aikaa. Siis mitä ihmettä? :D Onko tää yleistäkin itseruoskintaa kun ei kohtuutta osata?
[/quote]
Etkö juuri itse vastannut omaan kysymykseesi? :D ovat syöneet joka päivä makeaa niin nyt pitää pitää sitten herkkulakko x määrän aikaa.Jos ei tosiaan osaa sitä kohtuutta,voi saada pahan tavan hillintään edes hetkellisesti totaalikieltäymisellä.Vai ajattelitko että yhtäkkiä sit kohtuutta osaakin harjoittaa jos siihen asti on vaikka mässäillyt hillittömästi?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:22"]
Sokeri aidon oikeasti ja tutkitusti aiheuttaa voimakasta riippuvuutta (verrattavissa huumeisiin) ja ideana siinä varmaan on se, että sokerilakon jälkeen saa itse päättää, että paljonko sitä syö, jolloin toivottavasti himo siihen olisi pienempi, eli ei palata vanhoihin elintapoihin. Toki sortuminen on todella helppoa taas ja jos tuntuukin siltä, että homma alkaa taas lipsua lapasesta, niin voi järjestää itselleen yhden sokeripäivän viikossa tai totaalikieltäytyä kokonaan.
Varmaan jokainen jonka tiedän olleen oikeasti pidemmässä sokerilakossa, esim puolen vuoden tai vuoden ajan, on lakon jälkeen lopettanut itsestään kaiken sokerisen syönnin, koska kertovat että ei yksinkertaisesti enää tee mieli sokerista höttöä.
[/quote]
No nämä eivät aikoneet olla kuin pari viikkoa, joten tuskinpa siinä ajassa täys stoppi tulee. Noh, jokainen tyylillään, voihan sitä noinkin aikaansa kuluttaa :)
t.ap
[/quote]
Niin no, pari viikkoa voi ihan hyvin toimia herättäjänä ja isompaan muutokseen valmistajana, eräänlaisena tsempparina ja itsetutkiskeluna. Kun muutin omilleni opiskelemaan ja aloin elämään opiskelijabudjetin mukaisesti eli ostamaan terveellistä safkaa ja jättämällä turhan mätön pois, pelästyin itse kuinka sairaasti tekikään mieli jotakin makeaa noin viikon jälkeen, vaikka tekemäni ruoka oli ravinteikasta ja todella hyvää, uni riittävää ja muutenkin elämä terveellinen.
Mä ratkaisin asian siten että mulla on yksi herkkupäivä viikossa, mutta olen kyllä alkanut miettimään ihan totaalikieltäytymistä kun tuntuu että koko kansakunta on oikeasti isossa koukussa tiedostamatta sitä lainkaan. Paskinta on että sokeria on "piilotettuna" kaikkialle, siis joghurtteihin, mehuihin, mehujuomiin jne.
[/quote]
Miksiköhän tää pariskunta ei juttujensa mukaan ole ekaa kertaa herkkulakossa? Montako kertaa sitä herätystä pitää hakea? :D
Kaveri on just samanlainen. Vetää joka päivä herkkuja ja sitten ollaan taas lakossa ja julistetaan sitä kaikille ja kauhistellaan sokeririippuvuutta ja tuntuu että muutkaan eivät saisi niitä syödä. Lakon jälkeen mässätään taas, ei mitään rajaa kunnes ollaan taas lakossa. Missään vaiheessa ei pysähdytä miettimään mistä se kauhea mässäys johtuu. Mä en jaksa enää kahvillekaan kutsua kun koko elämä tuntuu pyörivän syömisten ja syömättömyyden ympärillä.
Yleensä sokerista riippuvaiset haluavat eroon riippuvuudesta, mutta eivät ole valmiita tekemään asialle mitään. Jätetään karkit syömättä, mutta korvataan ne jollain muulla sokeripitoisella. Sitten valitetaan, että on vaikeeta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:06"]
ei kai siihen tarvitse edes mitään kummoista itsehillintää? Välillä syödään herkkuja ja siinä se. Muuttuuko se itsehillintä paremmaksi kun pidetään lakko ja taas ruvetaan syömään herkkuja joka päivä? Tätä mä en käsitä enkä ole Ap. Eikö se olisi järkevämpää opetella kohtuuteen normaalissa elämässä?
[/quote]
Olisihan se järkevämpää. Kerro se naapurin narkkarille, ettei se huumeiden käyttö ole niin kovin järkevää ja parempi olisi lopettaa tai käyttää vain kerran kuussa.
[/quote]
No nyt ei puhuta huumeista vaan pullasta, eipä keksitä höpöjä
[/quote]
Niille on yhteistä se,että sokeri on samalla tavalla epäterveellistä ja koukuttavaa kuin huumeetkin. Jos ei ole himoa sokeriin/taipumusta jatkuvaan mässäilyyn voi olla vaikea ymmärtää,miksi joku toinen tarvitsee herkkulakon pitääkseen sokerinhimonsa kurissa.Tuo on vähän sama kuin absolutisti ihmettelisi,miksi alkoholisti ei vain ala kohtuukäyttäjäksi.Helppo ihmetellä,jos ei itsellä ole kyseistä ongelmaa.
Herkkulakko on ihan OK, mutta se ei ole OK, että kyläpaikan kahvipöydässä rupeaa meuhkaamaan. Olisivat pitäneet mölyt mahassaan ja ottaneet jotain vähiten "herkkua" tarjolla olevista.
Me surkimukset ja heikkoluonteiset yritämme edes joskus saada itseämme kuriin ja vähentää herkkujen syöntiä, ettei tarvitsisi kuunnella hernekeppien jatkuvaa omahyväistä itsekehua lujasta luonteesta jne.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:58"]Mitä vähemmän syö sokerisia tuotteita, sitä vähemmän niitä kaipaa.
Itselle totaalikieltäytyminen pariksi viikoksi on lopettanut makeannälän täysin. Ei aikuinen ihminen tarvitse sitä yhtä pullaa päivässä, turhaa ja epäterveellistä vaikka söisi kuinka kohtuudessa. Itselleni ei nykyisin sokeristen tuotteiden välttely ole edes lakkoa, vaan ei tee enää mieli ja valinta toisiin tuotteisiin on luonnollinen ja helppo.
[/quote]
Kaikilla se ei ole noin helppoa. Sä et varmana edes tiedä, mitä se totaalinen sokeririippuvuus on. Tämä on helvettiä!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:22"]
[/quote]
t.ap
[/quote]
[/quote]
Miksiköhän tää pariskunta ei juttujensa mukaan ole ekaa kertaa herkkulakossa? Montako kertaa sitä herätystä pitää hakea? :D
[/quote]
Sano niille että tsekkaa Netflixistä tai jostain muualta dokumentin nimeltä Fed Up, tässä: Voi järkyttää ja pistää ruotuun :D Mä heräsin ja muutuin jostain artikkelista ja tutkimuksista mitkä luin, mutta tämä voimisti tuntojani, vaikka en olekkaan koskaan ollut ylipainoinen.
Suosittelen kyllä muillekin tässä ketjussa oleville.
Aikuisena sitä nimenomaan tarvitsee. Lapsena oli omat rahat vähissä ja vanhemmat valvoivat karkkipäivän pitämistä, oli helpompi syödä herkkuja kohtuudella. Nykyään voi tuhlata omat rahansa miten tahtoo ja työpaikan kahvipöytä tulvii herkkuja, kohtuuden pitäminen on paljon vaikeampaa niin joskus on vaan helpompi kieltäytyä kaikesta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:32"]
Herkkulakko on ihan OK, mutta se ei ole OK, että kyläpaikan kahvipöydässä rupeaa meuhkaamaan. Olisivat pitäneet mölyt mahassaan ja ottaneet jotain vähiten "herkkua" tarjolla olevista.
[/quote]
Meinaat että alkkiskin voi ottaa jotain "vähiten alkoholia" tarjolla olevista viinoista, koska olisi epäkohteliasta kieltäytyä kokonaan? Ottaa vaikka pullon olutta, that not baad okay?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:20"]
[/quote]
Ihan vaan vastataan ap:n kysymykseen. Toisin kuin sinä, me tiedämme että meillä on ongelmia joillain osa-alueilla :)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:20"]
[/quote]
Kuinka monessa asiassa pitää pystyä kieltäytymään, ettei olisi löysä? En tupakoi, en juurikaan käytä alkoholia, enkä mässäile esim. sipseillä. Käyn salilla 3-4krt viikossa ja hyötyliikun työmatkat. En silti kuvittele että voin olla polttamatta koska mulla on niin rautainen luonne, vaan koska en ole tupakasta riippuvainen. Voin olla ryyppäämättä koska en ole alkoholista riippuvainen. Sinäkin voit olla syömättä makeita herkkuja ihan vain siksi, koska et ole sokerista riippuvainen. Et suinkaan siksi, että olisit jotenkin Parempi Ihminen.
Ps: ethän muutes tupakoi, käytä alkoholia tai liiku vähemmän kuin minä? Koska sehän kertoisi että olet vielä minua sokerihiirtäkin löysempi paska :O!!!!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:32"]
[/quote]
Meinaat että alkkiskin voi ottaa jotain "vähiten alkoholia" tarjolla olevista viinoista, koska olisi epäkohteliasta kieltäytyä kokonaan? Ottaa vaikka pullon olutta, that not baad okay?
[/quote]
Hassu ajatus kyllä tuo "pakkopulla" kylässä.Ei siitä tarvitse tehdä isompaa numeroa,ettei ota kahvin/teen kanssa sitä pullaa tai keksiä,tietysti jos oikein tyrkytetään voi mainita olevansa herkkulakossa,eikä se ole mitään "meuhkaamista".Jos on vaikka laktoosi-intorenatikko,keliaakokko tai vegaani ei voi syödä kaikkea mitä kylässä tarjotaan,eikä siitä pitäisi emännän loukkaantua,sama asia jos sokeririippuvuus.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:58"]Mitä vähemmän syö sokerisia tuotteita, sitä vähemmän niitä kaipaa. Itselle totaalikieltäytyminen pariksi viikoksi on lopettanut makeannälän täysin. Ei aikuinen ihminen tarvitse sitä yhtä pullaa päivässä, turhaa ja epäterveellistä vaikka söisi kuinka kohtuudessa. Itselleni ei nykyisin sokeristen tuotteiden välttely ole edes lakkoa, vaan ei tee enää mieli ja valinta toisiin tuotteisiin on luonnollinen ja helppo. [/quote] Kaikilla se ei ole noin helppoa. Sä et varmana edes tiedä, mitä se totaalinen sokeririippuvuus on. Tämä on helvettiä!
[/quote]
Haluatko päästä siitä eroon?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:58"]Mitä vähemmän syö sokerisia tuotteita, sitä vähemmän niitä kaipaa. Itselle totaalikieltäytyminen pariksi viikoksi on lopettanut makeannälän täysin. Ei aikuinen ihminen tarvitse sitä yhtä pullaa päivässä, turhaa ja epäterveellistä vaikka söisi kuinka kohtuudessa. Itselleni ei nykyisin sokeristen tuotteiden välttely ole edes lakkoa, vaan ei tee enää mieli ja valinta toisiin tuotteisiin on luonnollinen ja helppo. [/quote] Kaikilla se ei ole noin helppoa. Sä et varmana edes tiedä, mitä se totaalinen sokeririippuvuus on. Tämä on helvettiä!
[/quote]
Haluatko päästä siitä eroon?
[/quote]
Jos sun neuvo ei ole sokerilakko (ei auta) tai karppaaminen (ei auta) tai joku muu jo satoihin kertoihin kokeiltu, niin anna tulla.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:58"]Mitä vähemmän syö sokerisia tuotteita, sitä vähemmän niitä kaipaa.
Itselle totaalikieltäytyminen pariksi viikoksi on lopettanut makeannälän täysin. Ei aikuinen ihminen tarvitse sitä yhtä pullaa päivässä, turhaa ja epäterveellistä vaikka söisi kuinka kohtuudessa. Itselleni ei nykyisin sokeristen tuotteiden välttely ole edes lakkoa, vaan ei tee enää mieli ja valinta toisiin tuotteisiin on luonnollinen ja helppo.
[/quote]
Ja lapsiko taevitsee sen pullan? Vai kenties koira? Kissa?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:58"]Mitä vähemmän syö sokerisia tuotteita, sitä vähemmän niitä kaipaa.
[/quote]
Ja lapsiko taevitsee sen pullan? Vai kenties koira? Kissa?
[/quote]
Tarvitsee*
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:06"]
ei kai siihen tarvitse edes mitään kummoista itsehillintää? Välillä syödään herkkuja ja siinä se. Muuttuuko se itsehillintä paremmaksi kun pidetään lakko ja taas ruvetaan syömään herkkuja joka päivä? Tätä mä en käsitä enkä ole Ap. Eikö se olisi järkevämpää opetella kohtuuteen normaalissa elämässä?
[/quote]
En minäkään ymmärrä miksi tupakoitsija tupakoi koko ajan, tai sitten menee lakkoon. Eikö se voisi polttaa vain välillä ja muuten olla polttamatta, siinä se? Eihän se itsehillinta paremmaksi muutu kun pidetään lakko ja taas ruvetaan polttamaan joka päivä?
Miten tyhmiä ihmiset oikein voi olla? Ihan tiedoksi: mulle "vähän" on liikaa mutta ei tarpeeksi. Eli jos syön vähän makeaa, niin mulla tekee sitä ihan helvetisti mieli ainakin viikon tai kaksi. Useimmiten sitä mielihalua on mahdoton vastustaa, eli siitä vähän syömisestä tulee paljon syömistä, ja mätän karkkia päivittäin ties kuinka pitkään.
Jos olen kyennyt olemaan ilman sen muutaman viikon - kuukauden, niin ei, todellakaan en pysty "syömään vain vähän". Siitä alkaisi uusi putki jälleen kerran, eli käytännössä olen "lakossa" niin kauan kuin pystyn, ja sitten taas ratkean. Parempi sekin kuin se toinen vaihtoehto, että söisin joka julmetun päivä sen 200g karkkia. Eikä todellakaan auta se että söisin joka päivä vain "vähän". Siitä vähästä kun tulee hetkessä hieman enempi, ja seuraavana päivänä taas hieman enemmän, jne jne kunnes ollaan noissa parin sadan gramman päivittäisissä annoksissa...