Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3v ja uusi vauva...mahdoton yhdistelmä???

30.09.2006 |

poikamme tulee olemaan 3v kun juniori syntyy. olenkin miettinyt että mitä on odotettavissa?? ylireakoituja mustasukkaisuus kohtauksia, kiukkua ja kapinaa...vai voiko kaikki mennä hyvin? kauhu juttuja asiasta olen kyllä kuullut, mutta olisiko jollain kokemusta ihan sopuisasta suhtautumisesta uuten sisarukseen??? vai onko se aina 100% helvettiä??

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esikoinen on reilut 4.v kun uusin vauva syntyy. Edellinen eli 1.3 kk ikäero oli minusta loistava, niinkuin varmasti kaikki muutkin ikäerot ja uskon ettei nytkään tule olemaan sen kummempia ongelmia. Siskollani on ollut juuri 3 vuotta lastensa ikäero sekä miehelläni on itsellään 3 vuotta vanhempi sekä 3 vuotta nuorempi sisarus ja on itse ainakin ollut tyytyväinen välimmäinen! Ja myös siskoni piti tätä 3 vuoden ikäeroa tosi hyvänä. Mustasukkaisuutta voi toki esiintyä aina niin on ollut myös meillä, mutta myöskin ylpeyttä isoveljeydestä on ainakin meillä ollut. Eiköhän kaikki suju teilläkin ihan kivasti, ilman turhaa stressiä asiasta niin kaikki menee varmasti ihan hyvin!

Ei tästä varmaan mitään ihme apua ollut, mutta ainakaan minä en näe mitään ihmeellistä tuossa 3 vuoden ikäerossa.

Vierailija
2/7 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaalla on jo omatoimisuutta ja " järkeä" päässä näin huumorilla sanottuna, joten uskon että sinäkin pääset äitinä helpommalla kuin jos esikoinen olisi kovin paljon nuorempi. Sekin on mielestäni plussaa että esikoinen on ehtinyt nauttia ainoan lapsen asemasta ja jakamattomasta huomiosta suhteellisen pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuukautta vaille kolme vuotta tytön ja pojan väli, ja aivan loistavasti on mennyt. Varsinkin kun poika oli todella itkuinen, niin tuo kolme vuotias jo hivenen malttoi odottaa vuoroaan. Nyt ovat toistensa parhaat kaverit ja leikkivät hyvin yhdessä. Mustasukkaisuutta ei ollut ikinä. usko itseensä ja jaksamiseen kyllä meinasi mennä odotusaikana kun 2,5 vuotiaalla oli uhma ja äiti ei raskaana olleessaan olisi ihan joka asiasta jaksanut " vääntää kättä " .

No nyt on samat fiilikset. Seuraaville tulee väliä n. 2 kk alle kolme vuotta. JA taas on edellisellä uhma, tosin jo pahin menossa ohitse. Nyt on odotettavissa kyllä mustasukkaisuuttakin, poika kun on ollut oikea äidinpoika. Mutta poika on myös paljon hanakampi auttamaan, joten luulisin häntä olevan helpompi suostutella mukaan vauvan hoitoon. Minulle sopii tämä väli, toiselle joku toinen. Minusta on vaan niin paljon helpompaa kun talossa on vain yksi vaippaikäinen.

Vierailija
4/7 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikäeroa tulee olemaan 2v ja n.2kk. Tuleva isoveli on nyt kauhean kiinni minussa, hoitoon jää aina huutamaan, vaikka on ollut siellä samojen tätien kanssa jo viime syksystä, tosin kesällä oli tauko. Itse oon ollut 3,5vuotias, kun pikkusisko syntyi eikä tietääkseni ollut ongelmia.

Mietin ennen tämän vauvelin alkunsa saamista juuri tuota ikäero-asiaa ja päättelin (kun kokemusta itsellä ei ole, mutta tutuilla on!) että ikäeron on hyvä olla joko pieni tai sitten tarpeeksi pitkä... Lapsethan tietty ovat yksilöllisiä, ja samoin jokainen perhe. Ja jotkut eivät mieti ikäeroa lapsia saadessaan tai yrittäessään saada lasta.

Uskon kuitenkin, että yleensä asiat sujuvat hyvin. Niitä TAJUTTOMAN mustasukkaisia lapsia on aika harvassa, luulen... Lapset ovat hyvin mukautuvaisia ja ainakin tällä meidän 2v4kk pojalla alkaa nyt olla sellaista myötätuntoa ja hoivaamista, että jos se kohdistuisi tulevaan vauvaankin, olisin tyytyväinen!

Vierailija
5/7 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 3.lapsi tulollaan ja kaikilla on tuo 3v ikäeroa. Meillä on homma toiminut varsin hyvin. 3-vuotias on jo hurjan paljon itsenäisempi kuin 1-2-vuotiaat ja hänelle voi selittää raskauden aikana vauvan tuloa. Meillä lapset ovat kovasti odottaneet uutta sisarrusta ja hoitovuoroja ja omia leluja on jo etukäteen jaettu...Kun 2.lapsi syntyi ei mitään kummempaa mustasukkaisuutta ilmennyt enkä usko että nytkään. Sen 3-vuotiaan voi hyvin ottaa mukaan vauvan hoitoon ja tietty on tärkeää myös antaa äidin aikaa vauvan sisarruksille. Kompromisseja sisarrusten on joka tapauksessa pakko oppia näinkin suuressa perheessa. Rehellinenkin kannattaa olla. Meillä on uutta esim. se, että nyt 3v. joutui siirtymään omaan huoneeseen nukkumaan. Olen kertonut, että kun vauva syntyy niin isommat eivät voi enää nukkua äidin ja iskän sängyssä. Olemme harjoitelleet asiaa jo hyvissä ajoin ja nyt 3kk ennen laskettua aikaa sekin alkaa sujua. (Ihanaa, vihdoinkin!)Näin 3v. ei ehkä suoraan yhdistä asiaa negatiivisesti vauvaan vaikka tietääkin, että äidin aikaa menee paljon vauvan hoitamiseen.

Toki moni asia vaikuttaa asiaan, mutta kannattaa miettiä tarkkaan esim. sitä onko tuo vanhempi, 3-vuotias sisarrus päiväkodissa kun äiti ja uusi vauva ovat kotona. Se tilanne voi hidastaa sisarrusten suhteen kehittymistä ja mustasukkaisuuden lisääntymistä. Me ratkaisimme tilanteen niin, että äitiyslomallani ja ainakin ensimmäiset kuukaudet 3-v. on kanssani kotona. Jos hän kovasti kaipailee ikäkavereita (kerhojen lisäksi) niin sitten osa-aikasta paikkaa haetaan muutamien kuukausien päästä.

Mukavaa odotusta ja synnytystä kaikille!

Vierailija
6/7 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi lapsi ymmärtää jo vauvan tulon ja siitä voi hänen kanssaan keskustella. Esikoinen voi osallistua hoitamiseen ja se taas vähentää mustasukkaisuutta. Toisaalta ikäero on kuitenkin niin pieni, että lapsista on toisilleen seuraa.

Vierailija
7/7 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun on ikäeroa tulossa melkein 3v. Isoveli on nyt 2v8kk ja oikein omatoiminen jo on...Itsestä ainakin tuntuu että ihan hyvä ikäero ja esikoisesta on jo niin paljon apua muutenkin niin toivottavasti myös sitten vauvan synnyttyä..

Kovasti odottaa jo vauvan syntymistä ja yhdessä ollaan laitettu kotia vauvaa varten kuntoon.

Hienoista uhmaakin löytyy, oikeastaan tullut vasta viime aikoina, saattaisiko johtua vauvan lähestyvästä syntymästä...Tiedä häntä..

Mutta positiivisin mielin ainakin minä odottelen sisarusten kohtaamista :)

Joka toivottavasti koittaa pian, nyt menossa rv:lla 38 :)