kokemuksia TREN synnytysosastolta???
synnytän kesällä tampereen sairaalassa. esikoinen syntyi hyvinkään sairaalassa. siellä henkilökunta oli miellyttävää ja kohtelu myös. tunsin että sain paljon huomiota.
olisi kiva kuulla kokemuksia tampereen synnytyssairaalasta.
itselleni on tullut " ennakkoluuloja" , kun hyvinkäällä jo neuvola käyntejä oli yli 20 ja raskaus aikana kiinnitettiin paljon huomiota äitiin ja vauvaan, asioista puhuttiin paljon ja ohjausta tuli todella mukavasti. kysymyksiä ei jäänyt mielen päälle. ultrassa taisin käydä 5 kertaa. ja kuvia sai aina mukaan niin paljon kuin halusi joka ultrasta. tampereella saa näköjään vain yhden koko raskausaikana. ja se kuva mikä saatiin, on hyvin epäselvä, hoitaja vain tulosti kuvan jostain välistä, ei edes yrittänyt saada vauvaa näkymään paremmin kuvassa:(. eihän toi nyt oikeasti ole mikään hirmu vakava asia, mut silti! x).
minulle ei myöskään (ilmeisesti koska toinen tulossa) ole tarjottu minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä johonkin asiaan liittyviin " ryhmiin" tms... niitäkin hyvinkäällä oli useita. vaikka olisi jo aiemmin synnyttänyt, kaikenlaista vertaistukea antavaa toimintaa oli kuitenkin järjestetty. nyt kysyin sitten erikseen niin sain tietää joistakin " tilaisuuksista" joihin ei kuulemma välttämättä pääse kun on jo kerran synnyttänyt mutta yritän kuitenkin. tuleva vauva on nimittäin mieheni ensimmäinen, minun toinen.
perhehuonetta kyselin neuvolasta, että minkälaiset on mahdolisuudet, sellaisia ei kuulemma tampereella ole ollenkaan. hyvinkäällä oli silloin esikoisen synnyttyä perhehuoneet täynnä, mutta meille tehtiin perhehuone toisesta huoneesta. siitä maksoi ihan mielellään ylimääräistä, sillä isä oli silloin alusta asti mukana vauvanhoidossa. itse tunsin tämän tärkeänä ainakin silloin.
olen kyllä kuullut että tampereella on miellyttävä henkilökunta... muuta en ole kuullutkaan, joten jos sulla ois jotain kerrottavaa, ni kiitos, kerro :))
LA 15.7
Kommentit (14)
noks
kiitos vastauksesta.
ollaankin menossa tiistaina " tutustumaan" sinne mieheni kanssa. vaikka toinen onkin tulossa, haluan mennä, jotta näen mihin sitä sitten lähdetään kun aika koittaa.
ja onhan se ihan totta että synnyttäjiä on varmasti paljon enemmän kuin hyvinkäällä ja meininki sen mukaista.
olen kyllä saanut käsityksen että silti tampereella on ihan jees synnytellä:).
Juuri tänään kotiuduin TAYSista ja mulla ei ole ainakaan mitään huonoa sanottavaa! Salissa oli aivan ihanat kätilöt samoin kuin osastolla. Olin 2A:lla.
vaikka minulla kaksoset aikasemmin olivatkin. He syntyivät sektiolla joten alatiesynnytyksestä ei itselläkään kokemusta ollut mutta erityisesti mieheni koki valmennuksen hyväksi koska hänelle oli ensimmäinen lapsi syntymässä. Suosittelisin soittamaan synnytysvastaan ottoon ja kysymään et olisko teidänkin mahdollista päästä.
Itse olen ollut synnytyspuuhissa tayssissa 3 kertaa eikä minulla juuri ole huonoa sanottavaa. Osastoille mahtuu toki monelaisia hoitajia kuten myös kaikki synnytyskätilöt eivät välttämättä ole omasta mielestä mukavia. Sen olen ystävien kanssa keskustellessa huomannut että kätilö joka on toisen mielestä aivan kamala on toisen mielestä tosi mukava. Henkilökemioistahan siinä kyse on.
Osastoilla on kiirettä ja mitä omatoimisempi on sen ystävällisempää palvelua tarvittaessa saa. Hoitaja ja kätilö opiskelijoita on paljon mutta heiltä saa ehdottomasti parhaan hoidon. Lääkärit ovat aika äkäistä sakkia osastolla eli harvalta juuri ystävällistä sanaa tai ilmettä saa kun vauvoja tarkistavat. Synnytysvastaan otossa ja salissa lääkärit ovat olleet hyvin asiallisia ja osa jopa mukavia.
Tällaisia kokemuksia. Toki pikkusairaalassa tunnelma on erilainen mutta hyvin on nuo lapset saanut taysissakin maailmaan saatettua.
oikein olen hyvillä mielin taysiin lähdössä. huomenna vielä tsekataan " ulkoasu" :D!
Itse synnytin siellä tammikuussa. Mieheni oli mukana. Kokemukset olivat oikein positiiviset. Synnytyshuone ei tosin ollut millään lailla viihtyisä (vihreät kaakelit, ei verhoja, todella ankea, eikä mitään erilaisia välineitä, millä olisi voinut omaa oloa helpottaa, ainoastaan keinutuoli). Olisin siis enemmän vaihtoehtoja, millä omaa oloa lievittää, mutta olen luonteeltani sellainen, etten vähästä valita, ja ihan hyvä olo mulla muutenkin oli.
Olin myös synnyttäneiden osasto 2A:lla. Oikein mukavat hoitajat oli siellä. Viihtyisät remontoidut kahden hengen huoneet, ihana suihku:) (Tahtoo kotiin samanlaisen:) Vauva oli koko ajan vieressä. Huonetoveri tosin antoi vauvansa kansliaan aina vähän väliä, että sai itse nukuttua, että kyllä lapsen hoitoakin saa. Erilaisiahan me ihmiset ollaan. Olimme huonetoverin kanssa ensisynnyttäjiä molemmat. Minä en paljoa kysellyt tai selitellyt asioitani hoitajille, kun taas huonetoverini selitti kaiken mahdollisen. Samalla lailla voi sanoa, että asenteet ja ennakkoluulot on kaikilla ihmisillä erilaiset, ja tosiaan ne henkilökemiat, mutta pari päiväähän siellä sairaalassa vain ollaan. Ja apua kyllä sai kun sitä vain pyysi! Hoitajat vastasivat nopeasti soittokelloon. Hyvät kokemukset siis täällä!
Itse sain esikoiseni TAYSissa ja hommasta jäi huono mieli. Synnytyssalissa kätilöt ja lääkärit olivat mukavia ja hyviä, samoin suurin osa osaston 3b henkilökunnasta. Joukkoon mahtui sitten tietenkin yksi oikein v-mäinen kätilö joka lisäkipulääkettä pyytäessäni suuttui ja haukkui minua kätilöiden huoneessa ämmäksi. Ikävää oli, että satui kuulemaan vessareissulla. Tuo opiskelija (?) pilasi reissun täysin, mutta koska taisin itsekin olla kipuineni aika hankala asiakas, jätin asian silleen.
Synnytin reilu vuosi sitten esikoiseni TAYS:ssa ja täytyy sanoa, että jännitän jo nyt seuraavaa kerta, vaikka se on suunnitteilla vasta n. kahden vuoden päähän.
Toiveitani kyllä kuunneltiin itse synnytyksessä, mutta olisini ensikertalaisena toivonut enemmän tietoa, esim. eri kivunlievityskeinoista ja varsinkin niiden mahdollisista sivuvaikutuksista. Näin jälkikäteen ajateltuna synnytys pyrittiin viemää läpi mahdollisimman joutuisasti, eli sitä nopeutettiin kalvojen puhkaisulla yms. Makuuasennosta, siis siitä puoli-istuvasta asennosta tai epiduraalista johtuen ponnistaminen ei sujunut, ja sitä joudutettiin välilihan leikkauksella, jonka kätilö aikoi tehdä kertomatta siitä ensin minulle. Seuraavalla kerralla toivon selviäväni vähemmällä kivunlievityksellä ja pääseväni jaloilleni ennen ponnistusta, ja välttyväni tikeiltä. Vaikka kätilön kanssa eivät menneet sukset varsinaisesti ristiin, niin toivoisin saavani jonkun muun ensi kerralla.
Osastolla olo puolestaan oli aika tuskaista. Vaikka ulkona oli pakkasta, niin kevätaurinko lämmitti huoneen tukalan kuumaksi. Ilmanvaihdon puutteet huomasi kolmen hengen huoneessa muustakin. Tämä oli tilanne siis peruskorjaamattomalla osastolla. Olisin kaivannut enemmän opastusta myös osastolla. Tuntuu siltä, että hoitajilta piti kysyä erikseen kaikki, eikä mitään neuvottu tai kerrottu automaattisesti.
Tosiasia kuitenkin on, että synnytykset ovat erilaisia ja sekin, miten asiat kokee, on yksilöllistä. Luulisin, että potilaan huomioimattomuus johtuu lähinnä kiireestä, ja jos potilas ei itse osaa/uskalla kysyä tai vaatia jotain, niin silloin mennään hoitohenkilökunnan määräämässä tahdissa.
kävin kyllä tutustumassa. jäi semmonen vähän outo fiilis koko reissusta. synnyttäneiden osastot oli kaikki8 keskenään aika erilaisia ja tuli semmonen olo että siellä kakkosella on ainoastaan " viihtyisää" . jotenkin ei ole olo kauhean luottavainen. jo se, että täytyisi " toivoa2 että pääsee sinne uudelle hyvälle puolelle tuntuu tyhmältä. sitten jos sinne ei pääsekkään??? sanoinkin miehelleni että en aio odottaa siltä reissulta mitään erikoisempaa, koska todennäköisesti sitten petyn varmasti. joten olen asennoitunut vähän silleen, että kivaa siellä ei ole ja kotiin mahd. äkkiä.
yksi odottava ensisynnyttäjä oli ensimmäisenä tuomassa ilmi, että " MINÄ ainakin HALUAN sinne 2 osastolle" ! tuli koko muijasta semmonen " minä minä minä" kuva. itse en tiedä viitsinkö asettaa sitä osastoasiaa ollenkaan edes toiveeksi. harmittaa vaan sitten myöhemmin kun tod.näkösesti just sinne ei sit pääse.
.... en osaa oikein sanoa muuta kuin että vähän on jostain syystä masennus olo mennä koko helvetin taysiin. kai mä jotenkin jännitän synnytystä vaikka toinen onkin. :/
hyvinkäällä sai kyllä todella paljon ohjausta jne... kätilöt kävi aina huoneessa juttelemassa ja kyselemässä että oisko jotain mistä haluaisin puhua jne...
mutta sieltä jäi kans mieleen se, että kun ponnistusvaihe tuli, olin kontillani ja se tuntui ehdottomasti parhaalta asennolta, mutta kätilö käski mut selälleen, ihmettelin kun olin vaan kuullut että tommosen asian saa kuitenkin itse päättää. mutta ei se nyt jäänyt jälkeen päin kauheasti harmittamaan, koska ponnistusvaihe oli tosi helppo ja suht " kivuton" . muuten oikein mukava kätilö.
toivon tietysti että kokemus olisi positiivinen...
hah, uskomatonta käytöstä kätilöltä tai olkoon sitten vaikka opiskelija! liekkö koskaan itse synnyttänyt! todella ammattitaidoton ja törkee! kuka nyt oikeesti voi keskittyä käyttäytymään hyvin kun puskee kolmee kiloo ulos alapäästä? pikkusen ymmärrystä ois luullu tulevan, sehän on niiden työtä.
en yhtään ihmettele että meni reissu pilalle. mä varmaan menisin sanoo kasvotusten että " kuulin kyllä mitä sanoit, eikä kovin jäänyt hymyilyttämään" . anteeks pyyntö olis kyllä paikallaan.
Mä luulin, että siellä olis kaikki synnyttäneiden osastot remontoitu? Ei sitten ilmeisesti. Neuvolassa juuri toissapäivänä asiasta kyselin, ja väitti terkka, että hänen käsittääkseen kaikki osastot on muka uudistettu. No, itekin toki tahtoisi sitten sinne, mikä on uusi, koska ne vanhat on jo kahteen otteeseen nähty :). Mutta niinhän se menee varmaan, että jos kaikki toivoo sinne uudelle puolelle, niin ei sinne sitten välttämättä pääse, höh. Ennen ainakin siinä alhaalla synnytysvastaanotossa on kysytty onko toivomuksia osaston suhteen, mutta ainahan sitä toivoa voi :).
Saas nähdä milloin sinne pääsee, apua...
Riikkanen rv 38+5
Tosin seuraava synnytys edessä kahden viikon sisällä.. Mun synnytys meni kai ihan ok (aika kultaa muistot..) eli alkoi vesien menolla ja siitä kestikin 36h ennenkuin vauva oli maailmassa.. Kätilö oli tosi napakka, mutta kuitenkin mukava ja pitkälti sen ansiosta jäi hyvä mieli.
Mä olin synnyttäneiden osasto 3a:lla, joka on siis edelleen remontoimaton, eli kolmen hengen huoneet ja vauvala siellä edelleen. Ihan hyvä mieli jäi, hoitajat oli hyviä ja asiallisia, vaikka itkua tihrustinkin kun reissu venyi 5 päivän mittaiseksi vauvan bilirubiinien takia. Kyllähän se 2a näytti hienolta ja viihtyisältä osastolta, kun käytiin tutustumassa, mutta ei se 3a:kaan niin paha ollut. Ainakaan mun kokemuksen mukaan. Joten kannattaa mennä ihan avoimin mielin ja ajatella vaan, ettei siellä tarvii olla kuin se muutama päivä.. (ainakaan toivottavasti..) Enemmän mua ehkä jännittää se, millaisen huonekaverin sitä saa... Jos sattuu vaikka joku hirvee mölyäjä, jonka koko suku hyppää visiitillä. Mutta kaipa sen näkee sitten. Kun nyt edes pääsis tositoimiin...
Tsemppiä kuitenkin synnytykseen!!!
PJS rv 40+3
Riikkanen:
Mä luulin, että siellä olis kaikki synnyttäneiden osastot remontoitu? Ei sitten ilmeisesti. Neuvolassa juuri toissapäivänä asiasta kyselin, ja väitti terkka, että hänen käsittääkseen kaikki osastot on muka uudistettu. No, itekin toki tahtoisi sitten sinne, mikä on uusi, koska ne vanhat on jo kahteen otteeseen nähty :). Mutta niinhän se menee varmaan, että jos kaikki toivoo sinne uudelle puolelle, niin ei sinne sitten välttämättä pääse, höh. Ennen ainakin siinä alhaalla synnytysvastaanotossa on kysytty onko toivomuksia osaston suhteen, mutta ainahan sitä toivoa voi :).Saas nähdä milloin sinne pääsee, apua...
Riikkanen rv 38+5
Jokos olet päässyt taysiin, ja kysyttiinkö sun toiveite osaston suhteen?
T: emriad rv39+2
sanoisin, että laitos mikä laitos. Eli koska kyse on todella suuresta laitoksesta, jossa syntyy jopa kymmeniä vauvoja päivässä, jos on ruuhkaa, niin aivan noin yksilöllistä ja huomioivaa kohtelua ja kokemusta kuin Hyvinkäällä olet saanut, et välttämättä täällä kohtaa. Ja koska henkilökuntaa on paljon, niin sekaan mahtuu monenlaisia. Alle vuosi sitten synnytin toiseni, ja kokemus oli kyllä erittäin myönteinen. Tosin kyse oli suunnitellusta sektiosta, joten synnytyskoppeihin ja niiden henkilökuntaan en juuri tällä kertaa tutustunut.
Kannattaa avata suunsa ja sanoa ääneen omat toiveensa ja tarpeensa, aina kukaan ei ehdi niitä kyselemään. Ja sanoa uudestaan, jos ei homma lupauksista huolimatta etene :-)
Perhehuoneita ei tosiaan ole lainkaan, uusitulla lapsivuodeosastolla on kyllä oikein viihtyisät ja ilmastoidut huoneet. Peruskorjaamattomalla osastolla voi kesällä olla ankarakin kuumuus, jos huono tuuri käy.