Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan lopettaa siivoamisen ja metatyön

Vierailija
13.03.2022 |

Sanoin miehelle, että kapula siirtyi nyt hänelle. Kaikki ne siivoukseen ja lapseen liittyvät työt ja ajatustyö/metatyö, jotka ovat suuressa määrin kasautuneet mulle, siirtyy nyt hänen vastuulle. Hän saa mulle kyllä delegoida hommia (samoin kuin minä olen aiemmin jaellut hommia hänelle. Suhtautuminen on tietysti aina ollut nuiva ja kaikki on laskettu nalkuttamiseksi, joten taidan itsekin suhtautua samoin jatkossa). Katsotaan miten käy. Eletään sitten vaikka totaalisen pskan keskellä seuraavat vuodet. Parempi sekin kuin tämä valtava epäsuhta kotitöihin käytetyissä tunneissa. Enää en mahdollista tätä. Valitettavasti sitten kun tulee vieraita käymään, niin likaisesta kodista arvioidaan naista eli minua, mutta enköhän selviä siitäkin. Koti on meillä ollut tähän asti puhdas ja siisti, joten mulle tämä tulee aluksi olemaan vaikeaa. En nyt tarkota kuitenkaan mitään supersiistiä lehden kansikuvakotia, mutta kuitenkin sellainen hyvin pidetty. Siivosin hetken aikaa työkseni lukion jälkeen, joten "näen" likaa normaalia helpommin, mutta en silti vaadi täydellistä siisteyttä kodilta.

Siivoamisesta vapautuvan ajan voisin käyttää johonkin mukavaan. Jospa aloitan lenkkeilyn tai jonkun muun harrastuksen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on alkanut pikkuhiljaa tarttumaan imurin varteen 👍 Ja minä aloin kuntoilemaan ja katselemaan jonkin verran netflixiä. Lavuaarit ja esim. keittiöntasot on kyllä likaiset, mutta mitäpä tuosta. Jossain vaiheessa ne alkaa olla niin likaiset, että mieskin huomaa ja tarttuu siivousrättiin seuraavaksi.

Luin jostain joskus maininnan, että kotitöiden epäsuhdasta on kirjoitettu sellainen kirja kuin "the second shift". Nimi viittaa työskenteleviin naisiin; kun oikean työn työvuoro päättyy, kotona alkaa toinen. Nyt vasta kun olen ottanut tämän tauon, huomasin kuinka paljon tarvitsinkaan siivoamisesta ja lapsen asioiden hoidosta lomaa! Tästä tokasta työvuorosta en ole ollut lomalla moneen vuoteen, joten ei kumma että olin ihan uupunut. Suosittelen kaikille siivouslomaa, jotka ovat ajautuneet perheen näkymättömäksi kotitontuksi ja kaikista hoidettavista asioista vastuulliseksi. Vastuuvapauskin tuntuu helpottavalta.

-ap

Vierailija
2/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa! Kiva että kerroit kuulumisia.

Itse katselin liian pitkään, rakkaus kuoli, kaikki kuoli. Päädyimme eroon. Sain myös nyt viikko-viikko lomaa, tuo on ehkä hieman kevyempi versio herättää miestä, jos teillä on vielä rakkautta jäljellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas metayrolli vauhdissa. No Porvoossa kaikki asiat ovat erittäin vaikeita.

Vierailija
4/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, palstajamuhan se virittää uutta provoa.

Vierailija
5/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä takia naisten ei pitäisi käydä töissä. Kodin ja lasten hoitaminen on naisten työtä ja siinä on todellakin riittävästi hommaa päivään. Ei tarvitse rasittaa naisia vielä työnteolla siihen päälle. Toki jos haluaa olla uranainen, niin antaa mennä vaan, mutta sitten ei kannata perustaa perhettä. Se on joko/tai, ei molempia.

Vierailija
6/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pitäisi jokaisen miehen lukea! Love it. Voisikohan tämän myös jakaa jossain lukiolaisten pohdintatehtävässä (oikeasti, ne voisivat tarttua mielellään tämmöisen aiheeseen)? Ehkä asiat voi pikku hiljaa muuttua

Vierailija
7/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mitään trollausta. Rakkautta on meillä parisuhteessa edelleen. Luulen että moni vaan ajautuu helposti tällaiseen tilanteeseen ja vikaa on todellakin myös minussa, koska olen tämän mahdollistanut. Tulin takaisin raportoimaan miten menee, koska hyvin menee! Enkä lopettanut siivousta raivoamalla miehelle (ainoastaan jupisten itsekseni ja palstalla), vaan asiallisesti mutta topakasti kerroin hänelle, että mun täytyy nyt lopettaa tämä jatkuva siivoaminen ja asioista vastuussa oleminen ja kaikki mahdollistaminen. Mies ja lapsi on olleet sokeita sille, miten paljon puuhastelen heidän puolesta ja heidän perässään heidän sotkuja siivoillen.

Tästä projektista saattaa hyvinkin poikia jotain todella hyvää ja olen innoissani.

-ap

Vierailija
8/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää magic coffee table sketsi kuvasti hyvin meidän tilannetta :D Törmäsin siihen tänään ja muistin tän ketjun, joten tulin laittamaan väliaikatiedotuksen:

-ap

Vierailija
9/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouksen suhteen ymmärrän, mutta lapsen asioiden jättäminen hoitamatta ei ole reilua. Kostat siinä välillisesti lapselle valitsemasi miehen saamattomuuden. Lapsen kannalta ei ole väliä kenen vika on se että hänen hampaansa jäävät hoitamatta kun kukaan ei varaa hammaslääkäriä, hän vain kärsii seuraukset.

Vierailija
10/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt imuroinu, vaihtanu 5 kukalle mullat ja käytin niitä suihkussa, pyyhin pölyt, vaihdoin hyllyille kesäisempiä koristeita ( kynttilänjalat pois), pesin lattiat, pesin suihkun, pyykkikone on päällä. Mies tulee kohta kotiin, tiedän et sanoo heti miksen ole tyhjentänyt tiskikonetta.

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Hän on jo kohta 10 vuotta puhunut, kun pitäis korjata tuo ja pitäis purkaa tuo ja rakentaa uus ja tuokin pitäs korjata. Pitäis ja pitäis, mitään ei tapahdu.

Nyt meen keittää kahvia, kun on niin kivan siistiä.

Vierailija
11/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pane miehesi nuolemaan lattiaa puhtaaksi samalla kun ratsastat hanen selassaan netflixia katsoen

Vierailija
12/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein! Itse en käy töissä, niin suostun hoitamaan kodin. Mies hoitaa elannon.

Vierailija
13/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivouksen suhteen ymmärrän, mutta lapsen asioiden jättäminen hoitamatta ei ole reilua. Kostat siinä välillisesti lapselle valitsemasi miehen saamattomuuden. Lapsen kannalta ei ole väliä kenen vika on se että hänen hampaansa jäävät hoitamatta kun kukaan ei varaa hammaslääkäriä, hän vain kärsii seuraukset.

Nääh. En anna mitään todella tärkeää mennä ohi tai mitään noloa tapahtua lapselle. Mutta jos lapsi nyt kerran unohtaa ottaa luistimet mukaan kouluun luistelupäivänä tai myöhästyy parina aamuna koulusta niin ei se maailmaa kaada. Sanoin miehelle että kaikki on nyt hetken hänen vastuullansa. Miten muuten hän oppii?

-ap

Vierailija
14/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä takia naisten ei pitäisi käydä töissä. Kodin ja lasten hoitaminen on naisten työtä ja siinä on todellakin riittävästi hommaa päivään. Ei tarvitse rasittaa naisia vielä työnteolla siihen päälle. Toki jos haluaa olla uranainen, niin antaa mennä vaan, mutta sitten ei kannata perustaa perhettä. Se on joko/tai, ei molempia.

Höpöhöpö. Mitään ongelmaa ei ole, jos hommat jaetaan tasapuolisesti. Mullakin on kolme lasta, nyt jo isoja, eikä mitään ongelmaa ollut lasten pieniä ollessa, vaikka molemmat teki vaativaa duunia, koska yhteistyö pelasi.

Vierailija
15/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa miksi nuo on naisten hommia? Kuka be sinun pskat siivoaa? Käykö mutsisi hoitamassa, vai oletko palkannut taloudenhoitajan?

Vierailija
16/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni samalla tavalla, kun ex-vaimo päätti voimaantua. Ilmoitin heti että jos minä siivoan, minä päätän sisustuksesta. Vaimo naurahti ja hyväksyi. Siivosin kämppää kuukauden, kirjasin ylös ongelmakohdat (suurimmat lika-/aikasyöpöt) ja kun sain lomapäivän duunista pistin kämpän uusiksi. Ensiksi lähti matot, sitten tyhjensin joka tason, nurkan ja vitriinin koriste-esineistä ja muusta turhuudesta. Kaikki koristetyynyt, huovat ja muut turhuudet hävisivät sohvilta. Pakkasin esineet kuplamuoviin ja iskin muuttolaatikoihin autotalliin hyvin lajiteltuina. Ostin hyvän robotti-imurin ja tilasin uuden pyykinpesukoneen, jossa on samassa kuivuri. Astiat ja pyykit laitoin pyörimään iltaisin ja tyhjensin aamulla. Imuri hoiti lattiat kun oltiin töissä. Nainen tietysti veti herneen nenään ja ero tuli puolessa vuodessa, mutta tuli todistettua että ihan itse te naiset ne "toiset vuoronne" rakennatte. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
17/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni samalla tavalla, kun ex-vaimo päätti voimaantua. Ilmoitin heti että jos minä siivoan, minä päätän sisustuksesta. Vaimo naurahti ja hyväksyi. Siivosin kämppää kuukauden, kirjasin ylös ongelmakohdat (suurimmat lika-/aikasyöpöt) ja kun sain lomapäivän duunista pistin kämpän uusiksi. Ensiksi lähti matot, sitten tyhjensin joka tason, nurkan ja vitriinin koriste-esineistä ja muusta turhuudesta. Kaikki koristetyynyt, huovat ja muut turhuudet hävisivät sohvilta. Pakkasin esineet kuplamuoviin ja iskin muuttolaatikoihin autotalliin hyvin lajiteltuina. Ostin hyvän robotti-imurin ja tilasin uuden pyykinpesukoneen, jossa on samassa kuivuri. Astiat ja pyykit laitoin pyörimään iltaisin ja tyhjensin aamulla. Imuri hoiti lattiat kun oltiin töissä. Nainen tietysti veti herneen nenään ja ero tuli puolessa vuodessa, mutta tuli todistettua että ihan itse te naiset ne "toiset vuoronne" rakennatte. Sitä saa mitä tilaa.

Joillakin voi toki olla noinkin. Ehkä teidän parisuhteen ongelmat oli muualla. Me ollaan miehen kanssa yhdessä konmaritettu vuosia sitten ja mainitsemasi robotti-imuri löytyy (suosittelen muuten kaikille). Kirjahyllymme ovat lasiovillisia juurikin pölyjen pyyhkimisen helpottamiseksi. Huonekaluja ja koriste-esineitä on mahdollisimman vähän ja kaikki on optimoitu siivoamisen helpottamiseksi. Teemme sisustuspäätökset toisiamme kuunnellen. Laitan astianpesukoneen pyörimään illalla. Noilla mainitsemilla asioilla on loppujen lopuksi aika vähäinen vaikutus. Se robotti-imuri ei imuroi huonekaluja, listoja tai pyyhi pölyjä lattiaa ylempää. Pyykinpesukone ja astianpesukone pitää ihan itse täyttää ja välillä puhdistaa sitruunahapolla. Lakanat, pyyhkeet, sängynsuojat, peitot, tyynyt, huonekalujen päälliset, vaatteet, ulkovaatteet, pipot ym ei tietyin väliajoin maagisesti itse hyppää koneeseen ja ripusta itseään kuivamaan. (Meillä on muuten kuivaava pesukone. En suosittele. Siitä ei ole mihinkään ja määrä mitä voi kuivata on pieni.) Lapsesta ja koirasta tulee ylipäänsä sotkua. Ruuanlaitosta tulee sotkua. Lastenvaatteissa on iso pyykkirumba tahranpoistoineen. Se robotti-imurikin täytyy btw puhdistaa aika ajoin. Näitä on aika rasittavaa tehdä 95% yksin. Puhumattakaan sitten tosiaan niistä muista asioista, jotka ei liity siivoamiseen vaan asioiden muistamiseen, hankkimiseen ja järjestelyyn. Näistä "metatöistä" löytyy kyllä listausta varmasti netistä.

Luin huvikseni marttojen kodinhoitokirjan. Siellä ei ollut mulle muuta uutta tietoa kuin hyvä vinkki pestä tiskiharja välillä astianpesukoneessa ja pari kierrätysknoppia. Sen sijaan uskon, että siellä iso määrä silmiä avaavaa siivoustietoa miehille, jotka eivät ole koskaan oppineet siivoamaan ja hoitamaan kotia, kun äiti tai puoliso on hoitanut asiat.

-ap

Vierailija
18/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan kanssa tuollaisen taikapöydän, miltä häviää likaiset astiat itsekseen. 

Vierailija
19/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen asiat jää hoitamatta. Vetovastuu on vain siirretty vaihteeksi kokonaan toiselle vanhemmalle. Vai oletko sitä mieltä, ettei miehestä ole alaikäisen huoltajaksi?

Vierailija
20/23 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkiset asiat tehdään.. arkena, muut lauantaina, kuten se robotti-imurin putsaus. Samoin lakanat, luuttuaminen ja muut pakolliset asiat. Jokainen normaali ihminen suoriutuu näistä ilman sen kummempaa itkemistä. Vaatteet lajitellaan kun ne menevät pyykkiin. Pesukoneen puhdistus hoituu kuukauden viimeisenä lauantaina myös ilman minkäänlaista ongelmaa. Keittiön tasot siivotaan samalla kun tehdään ruokaa/syödään. Aivan perusjuttuja normaaleille ihmisille. Se että olet saanut omasta elämästäsi kehiteltyä kriisiytyvän ongelmapesäkkeen kertoo vain ja ainoastaan sinusta, meillä muilla ei ole moisia ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi