Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sossun tai kelan pitää maksaa nuoren eläminen?

Vierailija
16.08.2015 |

Tuli tuosta "äiti ei anna muuttaa"-ketjusta mieleen, kun joku vastaaja hehkutti sossun ja kelan tukia. Minusta nuoren tarvitse muuttaa omilleen jos ei pysty itse huolehtimaan toimeentulostaan. Miksi meidän muiden veronmaksajien pitäisi maksaa Jesse-Jannican itsenäistymiskokeilut, jos Jesse-Jannica ei vielä kykene tai parhaassa tapauksessa edes halua elättää itseään?

Kommentit (62)

Vierailija
22/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Rahallista itsenäistymisikää pitää nostaa vähintään 20:een. Siihen asti elatusvelvollisuus. Mihin ne vanhempien rahat muka yhtäkkiä loppuu siinä täysi-ikäistyessä?

Hyvä säästökohde yhteiskunnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako aloitusta samasta typerästä aiheesta pitää tehdä?

Vierailija
24/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 22:28"]Pitäisi olla vanhempien velvollisuus elättää opiskelevaa lastaan vaikka 22-vuotiaaksi asti.
[/quote]

Eiku ton ikäset röihin heti paikalla!!
[/quote]

Oishan se kiva kun niitä töitä saisikin!

Vierailija
25/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinto tuki on asumislisän kanssa maximissaan 425 euroa eikä sossusta saa rahaa

Vierailija
26/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on teidän vouhkota kun ette mistää mitään tiedä. Ja elätettehän te yli 30 vuotiaita sossupummejakin? Millä tavalla se poikkeaa nuorista. Myös jotkut asuvat niin kaukana että heillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa kotoa pois jotta voivat opiskella (huono julkinenliikenne). Joidenkin vanhemmat eivät tule lapsensa kanssa toimeen tai eivät koe heidän vastuullaan olevan 18 v lapsen yms. Järki käteen.

Vierailija
27/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimi asumistuki on 350e.

Vierailija
28/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 22:01"]Mutta esim. kelalta saa asumistukea. AP
[/quote]
Niin ja kun nuori joka on täyttänyt 18 ja asuu omassa asunnossaan ja on munannut koulunkäynnin esim keskeyttämällä koulun eikä sen vuoksi saa esim työmarkkinatukea niin mistä arvelette rahan tulevan? No soskusta tietenkin. Maksetaan vuokra laskut ja muuhun pitää jäädä yli 400€ käteen kuukaudessa. Ja tämä on totta. Ei tarvi ihmetellä miten on jalkaan rahaa kun jackpot kilahtaa tilille joka kuukausi.

Vierailija
29/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 22:01"]Mutta esim. kelalta saa asumistukea. AP
[/quote]
Niin ja kun nuori joka on täyttänyt 18 ja asuu omassa asunnossaan ja on munannut koulunkäynnin esim keskeyttämällä koulun eikä sen vuoksi saa esim työmarkkinatukea niin mistä arvelette rahan tulevan? No soskusta tietenkin. Maksetaan vuokra laskut ja muuhun pitää jäädä yli 400€ käteen kuukaudessa. Ja tämä on totta. Ei tarvi ihmetellä miten on jalkaan rahaa kun jackpot kilahtaa tilille joka kuukausi.
[/quote]
Kaljaan.

Vierailija
30/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat voisivat antaa nuoren vielä asua luonaan ja opiskelutkin ovat samassa kaupungissa. Mutta on kiire huvikseen mennä "itsenäistymään" veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
31/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, 31! AP

Vierailija
32/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ei saa sossusta rahaa kun vain kesäisin kun muita tukia ei ole. Tiedän kyllä mistä puhun. Ellei ota opintolainaa on vuokra ja muu eläminen maksettava 425 eurosta. Ei jää kyllä opiskelijalle laskujen Vuokran ym. jälkeen todellakaan 400 euroa vaikka pitäisi. Minulla jää 109 euroa.

Vierailija
33/62 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 21:50"]

Tuli tuosta "äiti ei anna muuttaa"-ketjusta mieleen, kun joku vastaaja hehkutti sossun ja kelan tukia. Minusta nuoren tarvitse muuttaa omilleen jos ei pysty itse huolehtimaan toimeentulostaan. Miksi meidän muiden veronmaksajien pitäisi maksaa Jesse-Jannican itsenäistymiskokeilut, jos Jesse-Jannica ei vielä kykene tai parhaassa tapauksessa edes halua elättää itseään?

[/quote]

Siksi, että Jesse-Janica ei ajaudu mafian leipiin kurjuuttaan pakoon, kun kerran laillista työtä ei ole tarjolla. Köyhien sosiaalituet on keskiluokalle, joka ne maksaa, halpa ja helppo keino pitää köyhät passiivisena ja yhteiskunta rauhallisena. Keskiluokka kärsisi rikollisuudesta eniten muuten. Rikkailla olisi varaa muuttaa muurien ja aseistettujen vartijoiden taakse, mutta tavallisella työntekijällä ei.

Jenkkien suurkaupungeissa on esimerkki mitä tapahtuu, jos ei ihmisille anneta mitään laillisia mahdollisuuksia. Rikollisjengit kukoistavat, miljoonia on vankiloissa ja kaupungissa on öiseen aikaan vaarallisempaa liikkua kuin maailman sotatoimialueilla. Euroopassa tilannetta pidettäisiin aseistautuneiden terroristiryhmien välisenä sisällissotana.

Vierailija
34/62 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 22:15"]

Siks et jannica-jessica ei ryöstäis sua

[/quote]

Tai myis huumeita tai seksiä.

Vierailija
35/62 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20-vuotias. Asun vielä vanhemmillani mutta elän kelan rahoilla koska opiskelen. Mitä mieltä ap?

Vierailija
36/62 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin 18 vuotiaan sossuntuilla omaan asuntoon. Kuka voi olla noin tyhmä että luulee kaikilla vanhemmilla on varaa elättää täysi-ikäistä lasta? Mä olisin kadulle päätynyt ilman sossunrahoja.
M-96

Vierailija
37/62 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 21:50"]

[/quote] Samasta syystä kuin tuetaan muitakin Suomen kansalaisia.

Vierailija
38/62 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin omilleni puoli vuotta ennen kuin täytin 18. Olin jälkihuoltonuori, eikä ollut muita mahdollisuuksia. Asuin lastenkodissa 11 vuotta eikä minulla ole mitään sukulaisia.

Vierailija
39/62 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 07:51"]Lain mukaan huoltajien on maksettava koulutusavustusta myös täysi-ikäiselle.
[/quote]
Ei täysi-ikäisellä voi olla huoltajia ellei ole vammainen tai muusta syystä holhouksen alaisena.

Vierailija
40/62 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat ovat lapsia tehneet, he ovat velvollisia antamaan tukea opiskeluun myös 18-vuotispäivän jälkeen. Harkinta Kela-avuista tehdään tapauskohtaisesti, mutta jos lapsi veisi asian oikeuteen, todennäköisesti hän voittaisi, jos varakkaat vanhemmat kieltäytyisivät maksamasta. Eräs australialainen ihmetteli tätä asiaa kovasti, kun hänen puolisollaan oli aikuinen, opiskeleva lapsi...siis Suomessa.

Tästä on joitakin oikeustapauksia, mutta luullakseni useimmiten Kela kuitenkin maksaa, vaikka oikeampi osoite olisi vanhemmat. Miksi edes tekevät lapsia, jos eivät kustanna opiskelua????? Lapsilisien vuoksiko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä