18-20-vuotiaalla ei ole mitään syytä muuttaa omilleen.
Jos nuori sellaista suunnittelee, kunnon vanhempi tekee kaikkensa saadakseen muutettua lapsensa mielen. Millä tuon ikäinen edes eläisi? Opiskelija ei saa toimeentulotukea, koska pystyy ihan hyvin jatkaa kotona asumista toisen asteen jälkeen.
Kommentit (30)
Halu itsenäistyä ja aikuistua on tarpeeksi hyvä syy.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:00"]
Olen kanssa ihmetellyt että millä lapsukaiset rahoittavat "itsenäisen" elämänsä?
[/quote]
Työssäkäynnillä.
Niin joo, varmaan 19-vuotiaan vanhemmat pitää muuttaa myös opiskelupaikan perässä. Ei helvetti viekööt ihmisten ajatustenjuoksua.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:00"]
Olen kanssa ihmetellyt että millä lapsukaiset rahoittavat "itsenäisen" elämänsä?
[/quote]
Muutin eri kaupunkiin opiskelemaan (yliopistoon).
Sain opinto- ja asumistukea ja asuin edulisessa kimppakämpässä kaverin kanssa. Lisäksi tein jonkin verran töitä S-Marketin kassalla.
vanhemmat maksoivat joskus junalipun ja ostivat kassillisen ruokaa, mutta muuten en taloudellista apua tarvinnut. Olin 18-vuotias silloin kun muutin.
Ikis ei koskaan ole kuullut korkeammasta opetuksesta, tai sitten Ikiksen maailmassa on jokaisessa kylässä oma yliopistonsa...
Minä muutin 16 vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelun takia. Ensimmäinen vuosi meni säästöillä ja lapsilisällä, 17 vuotiaana olin oikeutettu opintotukeen ja asumislisään. Eikä alaikäisenä päässyt edes baariin hukkaamaan rahoja niin ei sitä paljoa mennyt.
Lapsilisät pitäisi kyllä katkaista ja nuoren pitäisi olla oikeutettu opintotukeen heti peruskoulun loputtua, moni pikkukylän asukas joutuu käymään vuoden sitä kotikylän lukiota ennen kuin pääsee hakemaan siihen kouluun johon oikeasti haluaa. Tai ainakin muuttaa niin että toiselle paikkaunnalle muuttavat peruskoulun päättäneet ovat oikeutettuja opintotukeen, nykyään kun lapsilisät pitää maksaa kaikki samalle tilille, ei voi sen vanhimman lapsen osuutta maksaa lapsen tilille vaan pitää käyttää ne rahat jonkun toisen tilin kautta kun on sisaruksia.
Itse pääsin suoraan lukiosta yliopistoon, jonka takia oli muutettava toiseen kaupunkiin. Kyllähän opiskelija saa opintotukea ja asumislisää, joka on korkeakoululailla yli 500€ ja voi nostaa vielä opintolainan 400€.
Ai pitäisi asua kotona, vaikka on naimissisa, lapsi ja kokopäivätyö?? hmm...
Minulla oli tuossa iässä lapsi, olisiko pitänyt asua vanhempien kanssa?