18-20-vuotiaalla ei ole mitään syytä muuttaa omilleen.
Jos nuori sellaista suunnittelee, kunnon vanhempi tekee kaikkensa saadakseen muutettua lapsensa mielen. Millä tuon ikäinen edes eläisi? Opiskelija ei saa toimeentulotukea, koska pystyy ihan hyvin jatkaa kotona asumista toisen asteen jälkeen.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:53"]
Jos nuori sellaista suunnittelee, kunnon vanhempi tekee kaikkensa saadakseen muutettua lapsensa mielen. Millä tuon ikäinen edes eläisi? Opiskelija ei saa toimeentulotukea, koska pystyy ihan hyvin jatkaa kotona asumista toisen asteen jälkeen.
[/quote]
Mene hoitoon, hullu.
Minnekähän olisi pitänyt muuttaa kun 18vuotiaana olin täysin orpo?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:13"]
Itse pääsin suoraan lukiosta yliopistoon, jonka takia oli muutettava toiseen kaupunkiin. Kyllähän opiskelija saa opintotukea ja asumislisää, joka on korkeakoululailla yli 500€ ja voi nostaa vielä opintolainan 400€.
[/quote]
Tuosta viidestäsadasta ei jää edes Tampereella yksityisen vuokranantajan vuokrien jälkeen käteen yhtään mitään. En pysty vuokraamaan itselleni asuntoa, joten asun kotona. Gradua pitäisi kohta alkaa tekemään.
[/quote]
Saamaton vätys vain olet! Meillä kaksi jo asuu omillaan ilman vanhempien tukea. Käyvät töissä ja opiskelevat samanaikaisesti. Ilman mitään vanhempien tukea.
[/quote]
Mitään sellaisia töitä, joilla saisi edes kohtalaisen toimeentulon ei ole. Haettu on kyllä. Jos sinulla on firma, josta saa riittävästi työtunteja (yli 60h. kuukaudessa), niin ilmoita toki. Tulen kyllä töihin, kunhan palkka on asiallinen (12-15 euroa tunti riittää mainiosti).
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:02"]
Itse pääsin suoraan lukiosta yliopistoon, jonka takia oli muutettava toiseen kaupunkiin. Kyllähän opiskelija saa opintotukea ja asumislisää, joka on korkeakoululailla yli 500€ ja voi nostaa vielä opintolainan 400€.
[/quote]
Tuosta viidestäsadasta ei jää edes Tampereella yksityisen vuokranantajan vuokrien jälkeen käteen yhtään mitään. En pysty vuokraamaan itselleni asuntoa, joten asun kotona. Gradua pitäisi kohta alkaa tekemään.
[/quote]
Saamaton vätys vain olet! Meillä kaksi jo asuu omillaan ilman vanhempien tukea. Käyvät töissä ja opiskelevat samanaikaisesti. Ilman mitään vanhempien tukea.
[/quote]
Mitään sellaisia töitä, joilla saisi edes kohtalaisen toimeentulon ei ole. Haettu on kyllä. Jos sinulla on firma, josta saa riittävästi työtunteja (yli 60h. kuukaudessa), niin ilmoita toki. Tulen kyllä töihin, kunhan palkka on asiallinen (12-15 euroa tunti riittää mainiosti).
[/quote]
Jaa, mä teen opiskelun ohella myyjän töitä 8,95 €/ h. Syyskuussa tuntipalkka nousee neljällä sentillä. Olen silti tyytyväinen, ensi kesänä saan taas korkeampaa palkkaa.
No, onneksi en muuttanut omilleni vaan puolison luoksi.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:00"]
Olen kanssa ihmetellyt että millä lapsukaiset rahoittavat "itsenäisen" elämänsä?
[/quote]
Työssäkäynnillä.
[/quote]
No Suomessa ei ole töitä...
Jouduin muuttamaan 15-vuotiaana pois kotoa koska porukat asuivat landella ja lähimpään opiskelupaikkaan oli 60km. Olin ihan tyytyväinen etteivät vanhempani ajatellut niinkuin sinä, tiedä millainen peräkammarin Vanhapiika minusta olisi tullut kun olisin peruskoulun jälkeen pyörinyt monta vuotta vanhempien nurkissa..
Onneksi muutin 16 vuotiaana. Muutin eri paikkakunnalle opiskelemaan, eikä vanhemmilla ole ollut rahasta puute, joten maksoivat asumiseni kolmevuotisen lukion ajan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:00"]
Olen kanssa ihmetellyt että millä lapsukaiset rahoittavat "itsenäisen" elämänsä?
[/quote]
Työssäkäynnillä.
[/quote]
No Suomessa ei ole töitä...
[/quote]
Jaa no miten minä olen sitten onnistunut saamaan niitä. Opiskelijana on helppoa, kun voi ottaa lyhyitä pätkiäkin ilman sanktioita, opintotuki tulee joka tapauksessa. Tietenkin tulorajoista pitää itse huolehtia. Nytkin kaverit kyselee tekijöitä ties mihin juttuihin. Hommat vaan ovat mitä tahansa parista päivästä muutaman kuukauden osa-aikaisuuksiin. Kyllä opiskelija töitä löytää jos on yhtään suhteita ja kiinnostusta tehdä erilaisia juttuja.
[/quote]
Opiskelu ei ole mikään syy. Kyllä tuon ikäisten lasten pitäisi opiskella vain sitä, mitä on omassa kaupungissa/kylässä tarjolla tai alkaa esim. omaishoitajaksi, jos vanhemmat ovat sen ikäisiä tai mennä oppisopimuksella työskentelemään ja opettelemaan esim. sepän töitä tai mitä töitä nyt pikkukylissä ja -kaupungeissa on. Isommissa kaupungeissa lapset voivat sitten opiskella oikeissa kouluissa.
[/quote]
[/quote]
Tuonikäinenhän on joko korkeakoulussa, tai jos on käynyt ammattikoulun, työelämässä. Opiskelupaikka löytyy usein toiselta paikkakunnalta, kuin missä vanhemmat asuvat, ja työssäkäyvän, taloudellisesti itsenäisen nuoren voi olettaa itsenäistyvän. Aika moni 20-vuotias myös jo seurustelee vakavasti ja haluaa asua yhdessä kumppaninsa kanssa. Ei tuon ikäisenä enää huvita poikaystävän kanssa sekstailla hipihiljaa omassa huoneessa, ettei äiti kuule.
Niin, itsehän olisin varmaan ampunut itseni mielummin, kuin asunut kaksikymppiseksi kotona. Eikä johdu vanhemmista, he ovat ihania, mutta olin vain sillä tavalla itsenäinen, halusin oman elämän. Muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan 16 vuotiaana.
N23
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:27"]Opiskelu ei ole mikään syy. Kyllä tuon ikäisten lasten pitäisi opiskella vain sitä, mitä on omassa kaupungissa/kylässä tarjolla tai alkaa esim. omaishoitajaksi, jos vanhemmat ovat sen ikäisiä tai mennä oppisopimuksella työskentelemään ja opettelemaan esim. sepän töitä tai mitä töitä nyt pikkukylissä ja -kaupungeissa on. Isommissa kaupungeissa lapset voivat sitten opiskella oikeissa kouluissa.
[/quote]
Okei tämä on kyllä provo. SEPÄN TÖITÄ? En tiennytkään, että Suomen maaseudulla eletään vuotta 1900... :D
-maalaistyttö
Hyvää päivää ikis! Eikö olekin kaunis päivä?
Paitsi jos se opiskelupaikka on eri kaupungissa? Oletko työssäkäynnistä koskaan kuullut?
Minulla oli. Olin töissä ja kihloissa ja haluttiin muuttaa kihlatun kanssa saman katon alle. 21-vuotiaana saatiinkin sitten esikoisemme.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:27"]Opiskelu ei ole mikään syy. Kyllä tuon ikäisten lasten pitäisi opiskella vain sitä, mitä on omassa kaupungissa/kylässä tarjolla tai alkaa esim. omaishoitajaksi, jos vanhemmat ovat sen ikäisiä tai mennä oppisopimuksella työskentelemään ja opettelemaan esim. sepän töitä tai mitä töitä nyt pikkukylissä ja -kaupungeissa on. Isommissa kaupungeissa lapset voivat sitten opiskella oikeissa kouluissa. [/quote] Okei tämä on kyllä provo. SEPÄN TÖITÄ? En tiennytkään, että Suomen maaseudulla eletään vuotta 1900... :D -maalaistyttö
[/quote]
No se oli esimerkki. En minä tiedä, mitä te maalaiset kaiket päivät teette. Pureskelette heinänkortta ja syljeskelette kattoon, kun tuet ropisee tilille? 26