Lastenhoitajien palkka opettajien palkkaa surkeampi
Ja silti lastenhoitajat tekevät enemmän työtä ”kentällä” ja mediassa surkutellaan vain opettajien palkkoja joka on vähintään noin 500e isompi!!
Saan siis lastenhoitajana enemmästä työstä bruttona pyöreästi noin 2230e.
Milloin siitä pidetään meteliä??
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tämmönen aloitus. Olen itse vaka- ja luokanopettaja, mutta vähitellen jo sitä mieltä, että tällä alalla ei tarvitse kukaan mitään, ennen kuin opitaan puhaltamaan yhteen hiileen! Hävettää tämmöinen toisten ja samalla oman oksan sahaaminen.
Päiväkodin henkilökunnan kuuluukin koostua erilaisista ammattilaisista, joilla on erilaiset työtehtävät. Ihan kuin talon rakentamisessa: raksallakin tarvitaan ne rakennusmiehet, mutta myös ne ammattilaiset, jotka ovat piirtäneet ja suunnitelleet koko projektin, ettei se tönö romahda heti kättelyssä. Jonkun pitää myös kantaa vastuu budjetista ja aikataulusta. Toki se sama tyyppi voi myös kantaa lautaa, mutta silloin suunnittelua ei tee kukaan.
Opettajat tekevät paljon sellaista taustatyötä, jonka määrää ja merkitystä ei usein ymmärretä edes talon sisällä. Moni suunnitteluun liittyvä (ajatus)työ tehdään myös vapaalla, kun työvuoron aikana on pakko tehdä niitä päivittäisiä välttämättömiä hoitotöitä. Kannetaan siis sitä lautaa, vaikka myös budjetin tarkistaminen pitäisi ehtiä tehdä, jotta voidaan ylipäätään jatkaa rakentamista.
Palkkaus kuuluu mennä tehtävien mukaan. Lastenhoitajan palkka on pienempi, sillä koulutustausta on toinen ja kokonaisvastuu on aina opettajalla. Kumpikin ammattiryhmä tienaa aivan liian vähän eikä alan yleisen palkannousun pitäisi olla kummaltakaan pois.
Esim. ryhmiksissä ei yleensä ole kuin hoitajia eli siellä myös hoitajat suunnittelevat.
Niin. Koulun puolella osataankin jo tarkistaa niiden lasten taustat, joilla on selkeitä pulmia, mutta ei mitään tukea tai tuen asiakirjoja vakan puolelta. Yleensä lapsi on yksityisestä päiväkodista tai sitten jostain muusta pienestä yksiköstä, jonne ei ole nähty tarpeelliseksi palkata opettajaa vastaamaan näistä jutuista.
Vakaope on vastuussa varhaiskasvatussuunnitelmista ja niiden toteuttamisesta. Vakahoitajalla taas on enemmän assistentin rooli, eli hän vastaa lasten perushoidosta ja muista tukitoiminnoista.
-Väärin. :D Joissain harvoissa paikoissa opettaja haluaa että hoitajat on assistentteina, emt onko kouluttamattomat sit enempi assistentteina jossakin, mut lastenhoitajat on ihan lastenhoitajia, ei assistentteja.
Lastenhoitaja vastaa nimenomaan suunnitelmien TOTEUTTAMISESTA, kuten myös monissa paikoissa suunnittelusta yhtälailla. Ainoa ero monissa paikoissa on, että opettajat tekee Vasut ja kirjallisia hommia enemmän, mutta joissain paikoissa ne tekee lastenhoitajat ja joissain paikoissa molemmat. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tämmönen aloitus. Olen itse vaka- ja luokanopettaja, mutta vähitellen jo sitä mieltä, että tällä alalla ei tarvitse kukaan mitään, ennen kuin opitaan puhaltamaan yhteen hiileen! Hävettää tämmöinen toisten ja samalla oman oksan sahaaminen.
Päiväkodin henkilökunnan kuuluukin koostua erilaisista ammattilaisista, joilla on erilaiset työtehtävät. Ihan kuin talon rakentamisessa: raksallakin tarvitaan ne rakennusmiehet, mutta myös ne ammattilaiset, jotka ovat piirtäneet ja suunnitelleet koko projektin, ettei se tönö romahda heti kättelyssä. Jonkun pitää myös kantaa vastuu budjetista ja aikataulusta. Toki se sama tyyppi voi myös kantaa lautaa, mutta silloin suunnittelua ei tee kukaan.
Opettajat tekevät paljon sellaista taustatyötä, jonka määrää ja merkitystä ei usein ymmärretä edes talon sisällä. Moni suunnitteluun liittyvä (ajatus)työ tehdään myös vapaalla, kun työvuoron aikana on pakko tehdä niitä päivittäisiä välttämättömiä hoitotöitä. Kannetaan siis sitä lautaa, vaikka myös budjetin tarkistaminen pitäisi ehtiä tehdä, jotta voidaan ylipäätään jatkaa rakentamista.
Palkkaus kuuluu mennä tehtävien mukaan. Lastenhoitajan palkka on pienempi, sillä koulutustausta on toinen ja kokonaisvastuu on aina opettajalla. Kumpikin ammattiryhmä tienaa aivan liian vähän eikä alan yleisen palkannousun pitäisi olla kummaltakaan pois.
Esim. ryhmiksissä ei yleensä ole kuin hoitajia eli siellä myös hoitajat suunnittelevat.
Ja sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitaja on lähäri, amis. Lto on nykyään sosionomi amk. Niinhän se on kaikessa naisvaltaisessa suorittavassa työssä tuo palkkaus. Opiskele sosionomiksi, niin siinähän se.
Kyllä ne LTO:t on edelleenkin yliopiston käyneitä. Osa ehkä sosionomeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajakoulutukseen pääsee suunnillleen jokainen, joka jaksaa kävellä oppilaitoksen ovesta sisälle. Opettaja, vaikkapa luokanopettaja, on kasvatustieteen maisteri, jolla on n. 4–5 vuoden yliopisto-opinnot takanaan. Ei näillä kuulukaan olla sama palkka, läheskään!
Kaikki vakahoitajat tosin eivät ole lähäreitä. Osalla on koulutuksena lastenhoitaja, lastenohjaaja, päivähoitaja tms.
Näin on ja osa opettajista aikoinaan kaksivuotisen opiston käyneitä. Nykyisinkään vaka- opeksi ei tarvitse maisteriksi opiskella.
Toki kandikin riittää,tai sosionomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajakoulutukseen pääsee suunnillleen jokainen, joka jaksaa kävellä oppilaitoksen ovesta sisälle. Opettaja, vaikkapa luokanopettaja, on kasvatustieteen maisteri, jolla on n. 4–5 vuoden yliopisto-opinnot takanaan. Ei näillä kuulukaan olla sama palkka, läheskään!
Kaikki vakahoitajat tosin eivät ole lähäreitä. Osalla on koulutuksena lastenhoitaja, lastenohjaaja, päivähoitaja tms.
Näin on ja osa opettajista aikoinaan kaksivuotisen opiston käyneitä. Nykyisinkään vaka- opeksi ei tarvitse maisteriksi opiskella.
Toki kandikin riittää,tai sosionomi.
Tai sosiaalikasvattaja.
Eikö se opetus ole jo kertaalleen (väh) suunniteltu, eikö muut voi ottaa kopiot niistä valmiiksi suunnitelluista?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se opetus ole jo kertaalleen (väh) suunniteltu, eikö muut voi ottaa kopiot niistä valmiiksi suunnitelluista?
Suomessa on se periaate, että jokainen opettaja suunnittelee oman opetuksensa. Ei siis käytetä valmiita suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Osaako lähäri laatia moniammatillisen tuen tarpeen suunnitelman lapsen kognitiivisten taitojen kehittämisestä positiivisen vahvistamisen keinoin?
Tässä on ehkä se vastaus siihen, että miksi palkkaeroja on.
Toinen huuhtelee kurahousuja ja toinen taas kantaa pedagogisen vastuun laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamisesta.
Tiesittekö miten moni lähäri parhaillaan tekee opettajan sijaisuutta ja todellakin osaa tehdä kaiken ”sijaisena” vain ottamalla mallia opettajasta??Ette ole alalla ketkä ette tätä tiedä….
Lastenhoitaja ei ansaitse yhtään korotusta palkaan.mitä sakkia töissä, mulla on kuusi lasta ja mä tiedän miten lapsia hoidetaan. Höpö höpö olette muutenkin liian isolla palkalla siihen nähden miten töitä,saatte.yli palkattu ala ja alalle pääsee Henkilö jos toinenkin, siis kaikki ne jotka eivät muualle pääse töihin. Kuusi lasta ja olen jumala lasten hoidossa ja vitut sanon minä.ei euroakaan lisää,muutenkin ovat isolla palkalla ja mitkä lomat höpö höpö -30% palkkoihin ja luomiin niin ehkä sitten olisitte sen arvoiset henkilöt....
Orja kirjoitti:
Lastenhoitaja ei ansaitse yhtään korotusta palkaan.mitä sakkia töissä, mulla on kuusi lasta ja mä tiedän miten lapsia hoidetaan. Höpö höpö olette muutenkin liian isolla palkalla siihen nähden miten töitä,saatte.yli palkattu ala ja alalle pääsee Henkilö jos toinenkin, siis kaikki ne jotka eivät muualle pääse töihin. Kuusi lasta ja olen jumala lasten hoidossa ja vitut sanon minä.ei euroakaan lisää,muutenkin ovat isolla palkalla ja mitkä lomat höpö höpö -30% palkkoihin ja luomiin niin ehkä sitten olisitte sen arvoiset henkilöt....
Oma koulutustasosi lienee alhainen, opettele kirjoittamaan.