Sinkku talouden ruokamenojen säästö vinkkejä ottaisin vastaan.
Miten saisin pienennettyä kauppalaskuani. Ruoan hinta noussut paljon ja haluaisin ennakoida että talouteni ei mene sekaisin tai liian tiukille. Tuloni kuukaudessa netto 1842€. Pakolliset menot sis. Asuntolaina lyhennys, vastike, sähkö, visan minimi lyhennys, puhelin, vakuutus noin 950€/kk. Nyt vakuutusyhtiön kuntoutusrahalla tulevaisuudessa en tiedä saanko työkyvyttömyyseläkkeen vai palaanko kenties entiseen työhön. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Ulkona käyn syömässä työkavereiden kanssa keskimäärin kerran kuukaudessa silloin menee noin 20€ ruoka ja koka kola.
Kommentit (21)
Ruokalista, ostoslista, kilohinnat, ilta-alet, hävikki minimiin. Siinä muutama konsti.
Meinaatko nyt vakavissasi, että tonni kuussa ei tule riittämään ruokaan`?
Pienennä annoksia ja syö vähemmän. Laihdutkin. Vatsalaukkusi ei enää ota pian vastaan isoja annoksia.
Simppeli ja halvin keino.
Älä syö
Tee itse ruokasi, älä osta mitään valmisruokia. Edullisista perusraaka-aineista saa oikein hyvää ja terveellistä ruokaa. Leivo itse, jos syöt leipää tai pullaa.
Onko sulla käytössä kuitit, joko ihan paperisia tai kauppojen sovelluksissa digi? Niistä syynäämään tuote kerrallaan mitä maksaa per kk tai vuosi. Sitten mietit voiko luopua, vähentää tai vaihtaa halvempaan. Itse löysin hetkessä vakiotuotteista useita, jotka halvempaan vaihtamalla saa 10-50€ säästön vuodessa, per tuote, eli satoja euroja vuodessa jos miettii läpi jokaisen tuotteen. Lisäksi pari epäterveellistä tuoteryhmää voi jättää kokonaan pois.
Aamulla nauti 1 munasta tai herneistä tai pienmakkarasta, nälkä siirtyy pitkälle.
Puuro, munat, kasvispainotteisuus, ei leikkeleitä. En yritä säästää mutta kun aloin syömään kuten haluan, kauppalaskukin pieneni.
Mulla auttaa se, että ostan ruokaa vain sen verran mitä syön tai jopa vähän vähemmän. Ruokahävikki nolliin. Ja jotta ei menisi ihan mahdottomaksi mässyttelyksi, niin kaloreiden laskeminen on hyödyllistä. Vapaapäivinä pätkäpaastoan, työpäivinä syön reippaammin kaloreita, mutten yli 2200kcal koskaan.
Sesonkituotteita ja tarjouksia hyödynnän enkä koskaan osta mitään normaalilla hinnalla.
Teen kaksi kertaa viikossa pääruokaa ja syön sitä pitkin viikkoa ja osan pakastan. Näin pakastimessa on aina nopeita "mikroaterioita".
Kotona on aina ns kotivararuokaa, jota käytän kun varsinaiset viikko-ostokset on syöty, enkä halua vielä lähteä kauppaan. Tyyliin hernekeittopurkki ja näkkileipää. Makaronia ja jotain mistä tehdä kastiketta sen sekaan. Nämäkin on hankittu tarjouksista.
Paljonko sulla on tähän mennessä mennyt ruokaan rahaa? Minä elelen myös yksin, kokkaan kaikki sapuskat itse ja elintarvikkeisiin menee jotain 120 e kk, hygieniatarvikkeisiin 40-50 e kk.
tällä sinkulla 170 euroa kuussa ruokaan mutta ostankin yhdeksän jälkeen punalappuja -60 %. Ja normaalihintaisia juureksia ja hedelmiä.
Kutsu itsesi äidillesi syömään - problem solved.
Päivällä sitten syö papua ja pottua, alkaa rahat riittää.
Täällä on toinenkin säästökuuri '"ketju .
Jos ruoka on liian hyvää, tulee ahnehdittua.
Säästöä s. Grahn-Laasosen neuvoin.
Vierailija wrote:
Mulla auttaa se, että ostan ruokaa vain sen verran mitä syön tai jopa vähän vähemmän. Ruokahävikki nolliin. Ja jotta ei menisi ihan mahdottomaksi mässyttelyksi, niin kaloreiden laskeminen on hyödyllistä. Vapaapäivinä pätkäpaastoan, työpäivinä syön reippaammin kaloreita, mutten yli 2200kcal koskaan.
Sesonkituotteita ja tarjouksia hyödynnän enkä koskaan osta mitään normaalilla hinnalla.
Teen kaksi kertaa viikossa pääruokaa ja syön sitä pitkin viikkoa ja osan pakastan. Näin pakastimessa on aina nopeita "mikroaterioita".
Kotona on aina ns kotivararuokaa, jota käytän kun varsinaiset viikko-ostokset on syöty, enkä halua vielä lähteä kauppaan. Tyyliin hernekeittopurkki ja näkkileipää. Makaronia ja jotain mistä tehdä kastiketta sen sekaan. Nämäkin on hankittu tarjouksista.
Tämä kiinnostaa. Miten ihmeessä onnistut aina löytämään perustuotteita tarjouksesta? Jos et siis osta mitään normaalihinnalla. Meillä syödään edullisesti eli paljon perunaa, juureksia, pastaa ja toisinaan myös riisiä ja nuo ovat todella harvoin tarjouksessa. Eineksiä, leipää ja maitotaloustuotteita varmasti saakin halvalla. Mutta edullisimmat ovat sen hintaisia kuin ovat.
Ei tosiasiassa makaroni ole tarjoustuote, mutta halpa. Soijajauhe sekaan, siinäpä se rapsin kanssa päivän pelastus.
Riisi on muuten ilmaston pilaaja.
Peruna päinvastoin auttaa.
Teen ruokaostokset kerran viikossa. Kun jääkaappi alkaa tyhjentyä, loppupäivät ennen uutta kauppareissua kehittelen jäljelläolevista ja syön vaikka vähemmän, eli en sorru menemään kauppaan välissä. Näinkin tulee säästöä kun syö vähemmän nipistämättä kuitenkaan päivittäisistä ravintoarvoista. Hävikkiä ei synny. Katson tarjoukset lehdistä ja netistä ennakkoon. Ostan punalaputettuja ja hävikkikasseja. Ruuan hinnannousun myötä olen vaihtanut jonkin kalliimman tuotteen vastaavaan halvempaan tai olen vähentänyt ostamista.
Ostat halvempia tuotteita. Niin helppoa se on.