Yökyläilystä.
Meillä on usein viikonloppuisin lasten kavereita yötä. Tykkään kyllä, että lapsilla on kavereita, mutta rahaa menee kamalasti ruokaan. Onko kohtuutonta pyytä esim. 5 euroa siitä että lapsi on meillä reilun vuorokauden? Koska ruokaa on kuitenkin tarjolla, aamulla, lounaalla, välipala, iltaruoka ja iltapala ja usein he vielä syövät iltaruan ja iltapalan 2 kertaa. Itse olen työtön ja ruoka ei ole halpaa ja mulla on ruokittavana kuitenkin 3 omaa lasta. Ja yksikin naapurin lapsi syö yhtä paljon kun mun 2 lasta yhteensä.
Kommentit (8)
Mäkin ymmärrän aloittajaa, sillä meillä on vähän sama juttu. Neljä omaa lasta, ja aika usein kavereita yötä. Me onneksi ollaan molemmat töissä. Välillä onneksi omatkin lapset yökyläilee ja joskus joku kaveri tuo tuliaisia, esim karkkia tai sipsejä. Mutta en kyllä kehtaisi pyytää rahaa, mieluummin sanon että ei voi tulla yöksi.
Eihän tuo ole yökyläilyä vaan lasten hoidon ulkoistaminen jollekin muulle ja vielä ilmaiseksi.
Meillä yökyläily alkaa illalla ja loppuu aamulla, sis. iltapala ja aamupala.
Kuka ehdottaa yökyläilyä? Jos vanhemmat eikä lapsi, niin laskuttaisin. Ja lapselle taas voi sanoa, että voit tulla meille klo 19.00 ja lähdet aamulla kotiin klo 10.00. Jos siis kyse naapuruston lapsista.
Meillä myös lasten kavereita aika usein kylässä/yökylässä. En kehtaisi rahaa pyytää! Olen pyrkinyt tarjoamaan mahdollisimman tavallista ja halpaa ruokaa, joka on maistunut hyvin omille ja vieraille. Ei siis mitään erityisherkkuja joka välissä, meille ei houkutella vieraita herkuilla. Toki voin paistaa lettuja tms. välillä. Esim. riisipuuroa tulee kerralla iso määrä. Ja maistuu kaikille vaikkapa lounaalla. Ja on taatusti edullista. Välipalaksi raakaa porkkanaa ja illalla omatekemiä sämpylöitä. No, tässä omia kokemuksiani asiasta, jokainen toki tekee asiat omalla tavallaan. :)
No vastavuoroisuus yökyläilyssä? Meillä käy lapset vuorotellen toisillaan yökylässä. Itse en kyllä kehtaisi periä lapselta rahaa siitä, että tulee yökylään.
No ei todellakaan. Rehellisyys ja asiallinen toiminta suomessa on normaali asia. Kannattaa olla kaksinaamainen ja kertoa joillekkin tästä. Ehkä ei kumminkaan. Sikoja kyllä ovat nuo kaksi yhteen pekkaan pojat jos 2ihmisen ruoat syö 1ihminen. Käsittämätöntä paskaa ja pierut vielä haisevat.
Jos samat lapset käy useasti ja sun lapset ei käy vastavuoroisesti näillä vierailevilla lapsilla, niin on ihan ok pyytää vaikka 5€ ruokarahaa. Jos lapset käy kerran kuukaudessa niin en pyytäisi, mut jos useammin, niin sit kyllä kokoaisin rohkeuteni ja pyytäisin sen vitosen.
Ymmärrän kyllä sun pointin mutta en ikinä kehtais itse pyytää ja ihmettelisin kyllä jos joku kehtaa. Pidemmille esim. viikonlopun kyläilyille laitan lapsen mukaan jotain viemistä (herkkuja tms tuliaista yhteiseksi).