Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko 3kk vauvan äidin saada pitkään omaa aikaa?

Vierailija
14.08.2015 |

Tarkoitan noin yhtä vuorokautta . Kaikki sanoo kun käyn vaikka kuntosalilla, kaupassa tai elokuvissa (eli olen pois max. pari tuntia) että no niin, nyt sulla on sitä omaa aikaa. Pitääkö sen riittää? Eikö voi esimerkiksi nukkua yhtä yötä rauhassa heräämättä yöllä? Mies voi kyllä olla pois parikin yötä mutta miksihän minä en voi, varsinkin kun imetys loppui juuri? :/ onko se niin haitallista?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voin sanoa että mitä lapsia menit tekemään jos omaa aikaa haluat? Sitä en ymmärrä. Jos raskaaksi olet tullut ja halunnut lapsen pitää niin kyllä se myös merkitsee sitä että unohdat itsesi ja hoidat lastasi.

Itsellä kaksi lasta ja en olisi ikinä ollut pois 3 kk vanhasta vauvasta. Ei olisi tullut mieleenkään. Kaupassa kävin rauhassa mutta en nyt olisi kuvitellut ikimaailmassa että olisin esimerkiksi saanut nukkua kokonaisia öitä.
Herätys pahvi!
Huomioitavaa on että aikuiset nykyään huutelevat niin paljon tätä omaa aikaa että minä kyllä ihmettelen miksi nämä huutelijat lapsia ovat edes hankkineet.

Vierailija
62/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON KYLLÄ PERKELEEN KUMMA ETTÄ KUN APUA PYYTÄÄ NIIN SIITÄ TEHDÄÄN HIRVEÄ HALOO JA ANNETAAN JOTAIN VITUN LASKUKAAVOJA! VARSINKIN KUN -EN OLE OLLUT SITÄ YÖTÄ POIS, POHDIN VAIN ASIAA!- SOVITAAN SITTEN NIIN ETTÄ OLETTE TÄYDELLISIÄ ÄITEJÄ JA MINUN EI SITTEN PITÄISI OLLA ÄITI OLLENKAAN KUN PITÄÄ TÄÄLLÄ JA YLILAUDASSA JAUHAA JA VITTUILLA! AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:18"]ON KYLLÄ PERKELEEN KUMMA ETTÄ KUN APUA PYYTÄÄ NIIN SIITÄ TEHDÄÄN HIRVEÄ HALOO JA ANNETAAN JOTAIN VITUN LASKUKAAVOJA! VARSINKIN KUN -EN OLE OLLUT SITÄ YÖTÄ POIS, POHDIN VAIN ASIAA!- SOVITAAN SITTEN NIIN ETTÄ OLETTE TÄYDELLISIÄ ÄITEJÄ JA MINUN EI SITTEN PITÄISI OLLA ÄITI OLLENKAAN KUN PITÄÄ TÄÄLLÄ JA YLILAUDASSA JAUHAA JA VITTUILLA! AP
[/quote]

Niin, itse sanoitkin asian laidan. Eli sun ei pitäisi olla äiti ollenkaan.

Vierailija
64/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että (suomalaiset) äidit väsyvät ja käyttäyttyvät jopa väkivaltaisesti vauvaa kohtaan kun asenne on tämä. Äidit eivät missään nimessä saa valittaa väsymystä saati sitten ottaa edes sitä yhtä yötä omakseen että jaksaisi taas.

Huh, onneksi osaan ajatella omilla aivoillani enkä kysele kenenkään mielipiteitä sopiiko vai eikö sovi. 

-pian kolmen äiti-

Vierailija
65/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:42"]

Virallisen suosituksen mukaan lasta pitäisi imettää vähintään yksivuotiaaksi ja täysimetys pitäisi jatkua 6kk saakka. Varmasti hieman tähän pohjaten on kaavailtu lähivanhemman poissaolot. Laskukaava on ennen vuoden ikää poissa voi olla niin monta tuntia kun on kuukausia ja vuoden jälkeen niin monta yötä kun on täysiä vuosia. Eli virallisen kannan mukaan ap voi olla erossa lapsestaan 3 tuntia. Näin niinkuin puhtaasti virallisten suositusten mukaan.

[/quote]

Tämä tunti per ikäkuukausi suositus pohjautuu kyllä vauvoja koskeviin psykologisiin tutkimuksiin, ei pelkästään imetyssuosituksiin. Sama suositus koskee myös korvikevauvoja :) 

Vierailija
66/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:43"]

Virallisen suosituksen mukaan lasta pitäisi imettää vähintään yksivuotiaaksi ja täysimetys pitäisi jatkua 6kk saakka. Varmasti hieman tähän pohjaten on kaavailtu lähivanhemman poissaolot. Laskukaava on ennen vuoden ikää poissa voi olla niin monta tuntia kun on kuukausia ja vuoden jälkeen niin monta yötä kun on täysiä vuosia. Eli virallisen kannan mukaan ap voi olla erossa lapsestaan 3 tuntia. Näin niinkuin puhtaasti virallisten suositusten mukaan.

[/quote]

Tämä tunti per ikäkuukausi suositus pohjautuu kyllä vauvoja koskeviin psykologisiin tutkimuksiin, ei pelkästään imetyssuosituksiin. Sama suositus koskee myös korvikevauvoja :) 

[/quote]   Ei pohjaudu yhtään mihinkään, kerropa missä sellainen tutkimus on julkaistu. Ei sitä ole olemassa. Missään muussa maassa ei käydä näin älytöntä keskustelua. Ap voi hyvillä mielin mennä nukkumaan öitä muualle silloin, kun väsyttää. Omat kolme lastani olivat vauvoina monia öitä mummoloissa tai isänsä kanssa, ja nyt ovat terveitä ja onnellisia koululaisia, ja vanhemmillakin parisuhde tallella. Tutkijana tiedän kyllä, että yhden perheen lapset eivät ole tilastollinen aineisto, mutta sitä tilastollista aineistoa äidin poissaolon tuhoisista vaikutuksista ei tosiaankaan ole olemassa.

Vierailija
67/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lopetitte imetyksen (miksi?), ei poissaolosi haittaa. Lapselle ja isälle eduksi kun saavat olla oppivat olemaan keskenään.

Vierailija
68/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ja varaa vaikka hotellihuone yöksi! Älä välitä ilkeilyistä. Sä tunnet sun vauvan parhaiten ja pystyt kyllä arvioimaan voitko olla yön pois! Mun äiti joutu pariksi päiväksi sairaalaan kun olin 4 kk vanha ja ihan normaali olen. Maitoa voi pumpata ja korvikkeella on kymmeniä vuosia kasvatettu ihan mennentullen. Kuuntele omaa sydäntäsi!

Se että haluaa nukkua yhden yön rauhassa saattaa olla merkki nimenomaan siitä, että olet hyvä äiti. Tahdot olla stressittömämpi, virkeämpi ja haluat pystyä iloitsemaan äitiydestä! Älä pelkää ajatella välillä myös itseäsi! Nyt on 2000-luku ja nykyään äiditkin saa olla onnellisia!!

Vierailija
69/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:42"]Virallisen suosituksen mukaan lasta pitäisi imettää vähintään yksivuotiaaksi ja täysimetys pitäisi jatkua 6kk saakka. Varmasti hieman tähän pohjaten on kaavailtu lähivanhemman poissaolot. Laskukaava on ennen vuoden ikää poissa voi olla niin monta tuntia kun on kuukausia ja vuoden jälkeen niin monta yötä kun on täysiä vuosia. Eli virallisen kannan mukaan ap voi olla erossa lapsestaan 3 tuntia. Näin niinkuin puhtaasti virallisten suositusten mukaan.
[/quote]
Ei.

Nuo erossaoloajat koskevat lähimpiä ihmisiä, keihin lapsi luottaa ja on tottunut. Toivottavasti vähintään isä ja äiti, hyvällä tuurilla joku kolmaskin.

Vierailija
70/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Muistan itsekin ekan lapsen kanssa kun kaipasin omaa aikaa. Ja sainkin välillä, jätin vauvan isälleen tai mummolle.
Nyt kolmannen lapsen kanssa kaipaan yhä omaa aikaa. Ja saankin. Vauva tosin kulkee minun mukana, mutta se ei haittaa minua, sehän on mun vauva. Oma aika on sitä kun saa tehdä mitä itse haluaa, ilman niitä isompia lapsia jotka jo liikkuu ja puhuu ja vaatii jne.. Vauva taas on juuri nyt vielä niin symbioosissa minun kanssani, olisi outoa viettää omaa aikaa ilman että se koko paketti on kasassa.
Jotenkin useampi vuosi äitiyttä on tuonut ihan uudenlaisen tavan kokea asioita. ;)

Vierailija
71/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:42"]Virallisen suosituksen mukaan lasta pitäisi imettää vähintään yksivuotiaaksi ja täysimetys pitäisi jatkua 6kk saakka. Varmasti hieman tähän pohjaten on kaavailtu lähivanhemman poissaolot. Laskukaava on ennen vuoden ikää poissa voi olla niin monta tuntia kun on kuukausia ja vuoden jälkeen niin monta yötä kun on täysiä vuosia. Eli virallisen kannan mukaan ap voi olla erossa lapsestaan 3 tuntia. Näin niinkuin puhtaasti virallisten suositusten mukaan.
[/quote]
Missä tämä virallinen suositus on annettu?

Toivon sinulle ap jaksamista. Itsekin unelmoin vauvavuoden aikana omasta yöstä, mutta en antanut itsepäisyyttäni periksi. Jälkeen päin ajatellen olisi tehnyt minulle hirveän hyvää saada välillä nukkua.

Vierailija
72/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka väitätte että lapsen kanssa olo on nyt sitä äidin omaa aikaa ja muuta ei tarvitse olla niin älkää viitsikö puhua paskaa. Ei marttyyrius kaunista ketään.

Vierailija
73/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:43"]

[/quote]

[/quote]   Ei pohjaudu yhtään mihinkään, kerropa missä sellainen tutkimus on julkaistu. Ei sitä ole olemassa. Missään muussa maassa ei käydä näin älytöntä keskustelua. Ap voi hyvillä mielin mennä nukkumaan öitä muualle silloin, kun väsyttää. Omat kolme lastani olivat vauvoina monia öitä mummoloissa tai isänsä kanssa, ja nyt ovat terveitä ja onnellisia koululaisia, ja vanhemmillakin parisuhde tallella. Tutkijana tiedän kyllä, että yhden perheen lapset eivät ole tilastollinen aineisto, mutta sitä tilastollista aineistoa äidin poissaolon tuhoisista vaikutuksista ei tosiaankaan ole olemassa.

[/quote]

Lol, vai tutkija :D Mitä olet tutkinut? Omaa napaasi? 

Aiheesta on olemassa runsaasti tieteellistä tutkimusta, eri näkökulmista tehtynä. Tiedeyhteisö on hyvin yksimielinen aiheesta, pieni vauva ei kestä eroa ensisijaisesta kiintymyksen kohteestaan. 

Sääliksi käy sinun lapsiasi, kun ovat noin kylmän ja typerän äidin saaneet. 

Vierailija
74/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:00"]"Itse yrittäisin sinuna miettiä miksi haluat olla poissa lapsesi luota.

[/quote]Eikö tämä ole itsestäänselvää? Lapsen hoitaminen on raskasta, stressaavaa ja puuduttavaa, ja siitä haluaa välillä taukoa.

[/quote]

Lapsen hoitaminen on osa elämää eikä ole yhtään raskaampaa kuin elämä muutenkaan.

[/quote]Huh, sinulla on sitten ollut rankka elämä."

Yleensä 3 kk ikäisen vauvan hoitaminen ei pitäisi olla rankkaa, jos perheessä ei ole muita pieniä lapsia, sillä tuon ikäinen nukkuu vielä paljon, tilanne on aivan toinen kun lapsi täyttää vuoden tai pari, mutta ehkä siinä vaiheessa lapsi onkin sysätty yhteiskunnan hoidettavaksi, jolloin omaa aikaa on mielinmäärin. 

Kommentti, että omasta lapsesta pitäisi saada taukoa, tuntuu uskomattomalta, vaikka luulisi vauvan olevan maailmassa kaikkein rakkain ja tärkein,  jonka kanssa haluaa viettää kaiken mahdollisen ajan, ihan vapaaehtoisesti, vain haluatteko te omaa aikaa ja taukoa myös muista rakkaistanne.
[/quote]

Huh! Kuka oikeasti kestää olla rakkaimpiensakaan kanssa 24/7 ympäri vuoden? Vai olenko ihan täysi friikki, kun en jaksa oman miehenikään kanssa olla ilman muutaman tunnin taukoa aina välillä? Nyt olen ollut vuoden lapseni kanssa satunnaisia parin tunnin taukoja lukuunottamatta ja koen olevani kohta valmis suljetulle osastolle, jos en pian saa edes puolen päivän taukoa. Siitä syystä palaankin töihin osaviikoksi muutaman kuukauden päästä. Lapsi on kotona isänsä kanssa ja kerran viikossa isovanhempien kanssa. Koen tilanteen olevan win-win kaikille, enkä suostu kokemaan huonoa omatuntoa siitä. Jos äiti on jaksamisensa äärirajoilla, niin mitä iloa siitä on lapselle? Itse ainakin olen nykyään kuin perseeseen ammuttu karhu, koska pinna on jatkuvasti kireänä ja sitä kiristetään joka päivä vain lisää. Tiuskin lapselle ja miehelle vaikka kuinka psyykkaisin itseäni olemaan pirteämpi. Onneksi kiva harrastus kerran viikossa helpottaa edes hieman, että jaksan taas viikon melkein järjissäni. Jokainen tehköön omat päätöksensä, koska väsynyt ja henkisesti pahoinvoiva äiti on todellakin huonompi äiti, kuin sellainen joka saa hetken hengähtää aina silloin tällöin, jos sellaista kokee tarvitsevansa. Täällä tykätään lytätä, halveksua ja mitätöidä muiden tunteita, vaikka joku vain kaipaisi empatiaa haastavassa tilanteessa. Siis aivan perseestä olevaa toimintaa... "Täydelliset äidit" kokoontuu... Ja paskan marjat.

Vierailija
75/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:42"]Virallisen suosituksen mukaan lasta pitäisi imettää vähintään yksivuotiaaksi ja täysimetys pitäisi jatkua 6kk saakka. Varmasti hieman tähän pohjaten on kaavailtu lähivanhemman poissaolot. Laskukaava on ennen vuoden ikää poissa voi olla niin monta tuntia kun on kuukausia ja vuoden jälkeen niin monta yötä kun on täysiä vuosia. Eli virallisen kannan mukaan ap voi olla erossa lapsestaan 3 tuntia. Näin niinkuin puhtaasti virallisten suositusten mukaan. [/quote] Ei. Nuo erossaoloajat koskevat lähimpiä ihmisiä, keihin lapsi luottaa ja on tottunut. Toivottavasti vähintään isä ja äiti, hyvällä tuurilla joku kolmaskin.

[/quote]

Ei. Se viittaa vauvan ensisijaiseen kiintymyksenkohteeseen, joka alle puolivuotiaalle normaalisti työssäkäyvä isä ei ole. Jos isä taas on vanhempainvapaalla ja äiti töissä, on isä se kiintymyksen kohde, josta vauvan ei pidä olla erossa. 

Vierailija
76/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä. Meillä on neljä lasta. Jos en olisi ottanut "omaa aikaa" olisin heittänyt omat harrastukseni syrjään kymmeneksi vuodeksi. Ihan tavalliseen perhe-elämään kuuluu se, että vauvasta huolimatta molemmat vanhemmat harrastavat liikuntaa ja tapaavat myös omia ystäviään silloin tällöin. Se ei haittaa lapsen normaalia kehitystä ollenkaan. No,ehkäpä meillä siksi onkin useampi lapsi kun elämä on jatkunut lasten tulosta huolimatta,eikä kummankaan ole tarvinnut hautautua vauvavuodeksi kotiin. Ja olen muuten harrastuksistani huolimatta imettänyt jokaista lasta vuoden,jos se nyt tähän asiaan jotenkin liittyy.

Vierailija
77/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt ymmärrä, miksi ap:n pitäisi mennä hotelliin nukkumaan? Miksi et voi sopia lapsen isän kanssa, että hän hoitaa osan yöheräilyistä, vaikkapa kerran viikossa yhden yön kokonaan? Näin sinä saisit nukkua, mutta vauva ei joutuisi olemaan sinusta erossa liian pitkään.

Vierailija
78/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että jos perustaisi sellaisen vähän kennelintapaisen paikan pikkuvauvoille. Sinne voisi tuoda alle vuoden ikäisiä hoitoon, ne saisi sängyn ja kuivat vaipat ja liukuhihnakohtelun sillä aikaa, kun vanhemmat elää oikeaa elämää. Tarvetta olisi takuulla. Hoitajille peltorit päähän, ei itkut kuulu.

Vierailija
79/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:42"]Virallisen suosituksen mukaan lasta pitäisi imettää vähintään yksivuotiaaksi ja täysimetys pitäisi jatkua 6kk saakka. Varmasti hieman tähän pohjaten on kaavailtu lähivanhemman poissaolot. Laskukaava on ennen vuoden ikää poissa voi olla niin monta tuntia kun on kuukausia ja vuoden jälkeen niin monta yötä kun on täysiä vuosia. Eli virallisen kannan mukaan ap voi olla erossa lapsestaan 3 tuntia. Näin niinkuin puhtaasti virallisten suositusten mukaan. [/quote] Ei. Nuo erossaoloajat koskevat lähimpiä ihmisiä, keihin lapsi luottaa ja on tottunut. Toivottavasti vähintään isä ja äiti, hyvällä tuurilla joku kolmaskin.

[/quote]

Ei. Se viittaa vauvan ensisijaiseen kiintymyksenkohteeseen, joka alle puolivuotiaalle normaalisti työssäkäyvä isä ei ole. Jos isä taas on vanhempainvapaalla ja äiti töissä, on isä se kiintymyksen kohde, josta vauvan ei pidä olla erossa. 
[/quote]
Mä sanon että höpöhöpö. Järkeä saa käyttää, äiti ja isä saa kyllä hoitaa sitä lasta puoliksi vaikka toinen olisikin töissä. Kuitenkin molempien puoliksi se lapsukainen. Aika iso epätasa-arvo tulee myöhempäänkin vanhemmuuteen jos noihin suosituksiin pohjataan.

Vierailija
80/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:13"]

Minä en nyt ymmärrä, miksi ap:n pitäisi mennä hotelliin nukkumaan? Miksi et voi sopia lapsen isän kanssa, että hän hoitaa osan yöheräilyistä, vaikkapa kerran viikossa yhden yön kokonaan? Näin sinä saisit nukkua, mutta vauva ei joutuisi olemaan sinusta erossa liian pitkään.

[/quote]

Riippuu paljolti asunnon koostakin. 

Meillä on _vain_ kolmio ja jos vauva itkee yöllä niin kyllä se kuuluu melko hyvin vaikka huoneen ovi olisi kiinni.  Eli jälleen voisi heittää hyvästit kunnon yöunille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi