Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko 3kk vauvan äidin saada pitkään omaa aikaa?

Vierailija
14.08.2015 |

Tarkoitan noin yhtä vuorokautta . Kaikki sanoo kun käyn vaikka kuntosalilla, kaupassa tai elokuvissa (eli olen pois max. pari tuntia) että no niin, nyt sulla on sitä omaa aikaa. Pitääkö sen riittää? Eikö voi esimerkiksi nukkua yhtä yötä rauhassa heräämättä yöllä? Mies voi kyllä olla pois parikin yötä mutta miksihän minä en voi, varsinkin kun imetys loppui juuri? :/ onko se niin haitallista?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten sukulaiset ja kummit on tarjoutuneet hoitamaan ja sanoneet että pyydä apua ennen kuin väsyt ja saa tulla hoitoon yöksikin? Olen sanonut vaan että katsotaan sitten kun vauva on vähän vanhempi. Ap.

Vierailija
22/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:30"]Miksi sitten sukulaiset ja kummit on tarjoutuneet hoitamaan ja sanoneet että pyydä apua ennen kuin väsyt ja saa tulla hoitoon yöksikin? Olen sanonut vaan että katsotaan sitten kun vauva on vähän vanhempi. Ap.
[/quote]

no ne sukulaiset ja kummit on idiootteja kun noin pientä on hoitoon ottamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä Ap idiootti jo turpa kiinni

Vierailija
24/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:30"]Miksi sitten sukulaiset ja kummit on tarjoutuneet hoitamaan ja sanoneet että pyydä apua ennen kuin väsyt ja saa tulla hoitoon yöksikin? Olen sanonut vaan että katsotaan sitten kun vauva on vähän vanhempi. Ap. [/quote] no ne sukulaiset ja kummit on idiootteja kun noin pientä on hoitoon ottamassa.

[/quote]

Minusta on vain hienoa jos lähipiiri haluaa auttaa väsynyttä äitiä (ja isää).  Ei tulisi mieleenkään kutsua heitä idiooteiksi.

Vierailija
25/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:32"]Pidä Ap idiootti jo turpa kiinni
[/quote]

Erittäin mielelläni pidänkin ja lähden vaunulenkille, jätän teidät ja ylilaudan paskiaiset tappelemaan keskenänne :) Melkoisen paskamyrskyn saatte aikaan siitä että joku vaan pohtii saisiko nukkua yhden yön rauhassa. Minusta alkaa tuntua että tämä on nyt jo teidän ongelmanne, ei minun... Ap.

Vierailija
26/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:32"]Pidä Ap idiootti jo turpa kiinni [/quote] Erittäin mielelläni pidänkin ja lähden vaunulenkille, jätän teidät ja ylilaudan paskiaiset tappelemaan keskenänne :) Melkoisen paskamyrskyn saatte aikaan siitä että joku vaan pohtii saisiko nukkua yhden yön rauhassa. Minusta alkaa tuntua että tämä on nyt jo teidän ongelmanne, ei minun... Ap.

[/quote]

Ap, teet juuri sillä tavoin kuin parhaimmalta tuntuu. Kyseessä on teidän perhe, te teette päätökset.

Vierailija
28/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:42"]

Virallisen suosituksen mukaan lasta pitäisi imettää vähintään yksivuotiaaksi ja täysimetys pitäisi jatkua 6kk saakka. Varmasti hieman tähän pohjaten on kaavailtu lähivanhemman poissaolot. Laskukaava on ennen vuoden ikää poissa voi olla niin monta tuntia kun on kuukausia ja vuoden jälkeen niin monta yötä kun on täysiä vuosia. Eli virallisen kannan mukaan ap voi olla erossa lapsestaan 3 tuntia. Näin niinkuin puhtaasti virallisten suositusten mukaan.

[/quote]

Tämä tunti per ikäkuukausi suositus pohjautuu kyllä vauvoja koskeviin psykologisiin tutkimuksiin, ei pelkästään imetyssuosituksiin. Sama suositus koskee myös korvikevauvoja :) 

[/quote]   Ei pohjaudu yhtään mihinkään, kerropa missä sellainen tutkimus on julkaistu. Ei sitä ole olemassa. Missään muussa maassa ei käydä näin älytöntä keskustelua. Ap voi hyvillä mielin mennä nukkumaan öitä muualle silloin, kun väsyttää. Omat kolme lastani olivat vauvoina monia öitä mummoloissa tai isänsä kanssa, ja nyt ovat terveitä ja onnellisia koululaisia, ja vanhemmillakin parisuhde tallella. Tutkijana tiedän kyllä, että yhden perheen lapset eivät ole tilastollinen aineisto, mutta sitä tilastollista aineistoa äidin poissaolon tuhoisista vaikutuksista ei tosiaankaan ole olemassa.

[/quote]

Lol, vai tutkija :D Mitä olet tutkinut? Omaa napaasi? 

Aiheesta on olemassa runsaasti tieteellistä tutkimusta, eri näkökulmista tehtynä. Tiedeyhteisö on hyvin yksimielinen aiheesta, pieni vauva ei kestä eroa ensisijaisesta kiintymyksen kohteestaan. 

Sääliksi käy sinun lapsiasi, kun ovat noin kylmän ja typerän äidin saaneet. 

[/quote]

Vai on tiedeyhteisö yksimielinen ja yhtään tutkimusta et sitten osannut nimetä? Alla tiivistelmä artikkelista, jossa on koottu viimeisintä tietoa pienen lapsen kehityksestä, ja otettu sen pohjalta kantaa tapaamisjärjestelyihin erotilanteessa. Siinä todetaan esim. "Sufficient evidence does not exist to support postponing the introduction of regular and frequent involvement, including overnights, of both parents with their babies and toddlers." Myös vauvoille siis suositellaan yökyläilyä isän luona erotilanteissa, koska pätevää näyttöä ei ole siitä, että ero äidistä olisi haitaksi. Turha solvata minua, ihan sama minulle. Aidosti kiinnostaa, sanotaanko jossain pätevässä lähteessä, että vasta vuoden ikäisestä lapsesta ensisijainen hoitaja voi olla yön erossa ilman vahingollisia seurauksia.

Citation

Database: PsycARTICLES
[ Journal Article ]

Social science and parenting plans for young children: A consensus report.
Warshak, Richard A.
Psychology, Public Policy, and Law, Vol 20(1), Feb 2014, 46-67. http://dx.doi.org/10.1037/law0000005

Abstract
Two central issues addressed in this article are the extent to which young children’s time should be spent predominantly in the care of the same parent or divided more evenly between both parents, and whether children under the age of 4 should sleep in the same home every night or spend overnights in both parents’ homes. A broad consensus of accomplished researchers and practitioners agree that, in normal circumstances, the evidence supports shared residential arrangements for children under 4 years of age whose parents live apart from each other. Because of the well-documented vulnerability of father–child relationships among never-married and divorced parents, the studies that identify overnights as a protective factor associated with increased father commitment to child rearing and reduced incidence of father drop-out, and the absence of studies that demonstrate any net risk of overnights, policymakers and decision makers should recognize that depriving young children of overnights with their fathers could compromise the quality of developing father-child relationships. Sufficient evidence does not exist to support postponing the introduction of regular and frequent involvement, including overnights, of both parents with their babies and toddlers. The theoretical and practical considerations favoring overnights for most young children are more compelling than concerns that overnights might jeopardize children’s development. (PsycINFO Database Record (c) 2014 APA, all rights reserved)

Vierailija
29/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia. Minulla on esikoinen reilun vuoden vanha enkä ole ollut erossa muutamaa tuntia pitempään. Kampaajalla olen käynyt pari kertaa, samoin leffassa ehkä 3 kertaa lapsen isän kanssa. Meillä ei kiirettä, ehtii olla hoidossa toki myöhemminkin. 

Siskoni lapsi oli ensimmäistä kertaa yökylässä mummolassa alle kuukauden vanhana. Nyt on neljä ja ollut mummolla hoidossa vähintään kerran kuussa. Mummo onkin lapselle tosi läheinen.

Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
30/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:54"]

Kun on saanut lapsen, se oma aika on juuri sitä aikaa lapsen kanssa.

[/quote]

Sama pätee toki isäänkin? Eli töiden jälkeen vain kotona vauva kainalossa?

Vierailija
31/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä paljonko "pitää saada omaa aikaa".

Itse en halunnut olla erossa lapsesta lainkaan, huoli oli hirveä ja tulin huono vointiseksi ilman lasta. Kun lapsi kasvoi 1-1,5 ikäiseksi alkoi hermot rauhottua. Napanuoran "katkaisu" voi kestää noinkin kauan.

Itse yrittäisin sinuna miettiä miksi haluat olla poissa lapsesi luota.

Vierailija
32/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa tilanteessa ja ymmärrän sua hyvin silti en lähtisi mihinkään ja jätän pikkuvauvani vaikkapa isän kanssa. On rankka kyllä mutta jaksan jaksan.

Vierailija
33/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin isä voi hoitaa jonkun yön. Itse kyllä olen ollut kotona mutta nukkunut muualla. Joskus kun olen ollut myöhään ulkona ja vauva on ollut hereillä kun olen tullut niin kylläpä on tullut paha mieli ja vauva on nukkunut huonosti muutaman yön sen jälkeen.

Vierailija
34/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kiire sulla on pois lapsesi luota? Mä en käynyt kuin kaupassa kun lapsi oli noin pieni. Ei puhettakaan että olisin lähtenyt elokuviin tai shoppailemaan, miksi ihmeessä niin olisi pitänyt tehdä? Meillä lapsi jäi KERRAN pariksi tunniksi hoitoon 4kk iässä, 1,5v mummo laittoi hänet nukkumaan eli ei oltu silloinkaan edes koko yötä poissa ja oli yli 3v kun itse sanoi että haluaa olla mummolassa yötä ja siitä asti on muutaman kerran vuodessa ollut siellä yötä. Kun lapsi oli 4v käytiin 4 yötä reissussa ja sekin oli mielestäni jo ihan liikaa vaikka lapsi jäi mielellään mummolaan hoitoon. En käsitä vanhempia jotka hankkii lapsia ja sitten ronkuvat "omaa-aikaa". Ymmärrän että välillä pitää saada puhua aikuisten asioita ja vähän tuulettua, mutta että noin pieni vauva jo kyllästyttää ja "häiritsee omaa elämää" niin huhhuhh.

Vierailija
35/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö ennen lapsentekoa että olet äiti loppuelämäsi?

Vierailija
36/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:59"]Mikä kiire sulla on pois lapsesi luota? Mä en käynyt kuin kaupassa kun lapsi oli noin pieni. Ei puhettakaan että olisin lähtenyt elokuviin tai shoppailemaan, miksi ihmeessä niin olisi pitänyt tehdä? Meillä lapsi jäi KERRAN pariksi tunniksi hoitoon 4kk iässä, 1,5v mummo laittoi hänet nukkumaan eli ei oltu silloinkaan edes koko yötä poissa ja oli yli 3v kun itse sanoi että haluaa olla mummolassa yötä ja siitä asti on muutaman kerran vuodessa ollut siellä yötä. Kun lapsi oli 4v käytiin 4 yötä reissussa ja sekin oli mielestäni jo ihan liikaa vaikka lapsi jäi mielellään mummolaan hoitoon. En käsitä vanhempia jotka hankkii lapsia ja sitten ronkuvat "omaa-aikaa". Ymmärrän että välillä pitää saada puhua aikuisten asioita ja vähän tuulettua, mutta että noin pieni vauva jo kyllästyttää ja "häiritsee omaa elämää" niin huhhuhh.
[/quote]
Voi jessus sentään!

Vierailija
37/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia tarpeita. Joku ei tarvitse yksinoloa oikeastaan ollenkaan. Minulle pari kolme tuntia päivässä on ehdoton minimi.

Vierailija
38/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:59"]Mikä kiire sulla on pois lapsesi luota? Mä en käynyt kuin kaupassa kun lapsi oli noin pieni. Ei puhettakaan että olisin lähtenyt elokuviin tai shoppailemaan, miksi ihmeessä niin olisi pitänyt tehdä? Meillä lapsi jäi KERRAN pariksi tunniksi hoitoon 4kk iässä, 1,5v mummo laittoi hänet nukkumaan eli ei oltu silloinkaan edes koko yötä poissa ja oli yli 3v kun itse sanoi että haluaa olla mummolassa yötä ja siitä asti on muutaman kerran vuodessa ollut siellä yötä. Kun lapsi oli 4v käytiin 4 yötä reissussa ja sekin oli mielestäni jo ihan liikaa vaikka lapsi jäi mielellään mummolaan hoitoon. En käsitä vanhempia jotka hankkii lapsia ja sitten ronkuvat "omaa-aikaa". Ymmärrän että välillä pitää saada puhua aikuisten asioita ja vähän tuulettua, mutta että noin pieni vauva jo kyllästyttää ja "häiritsee omaa elämää" niin huhhuhh.
[/quote]
Kävit kaupassa mutta et käsitä shoppailua? :D *tirsk*

Vierailija
39/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:57"]

Itse yrittäisin sinuna miettiä miksi haluat olla poissa lapsesi luota.

[/quote]Eikö tämä ole itsestäänselvää? Lapsen hoitaminen on raskasta, stressaavaa ja puuduttavaa, ja siitä haluaa välillä taukoa.

Vierailija
40/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:58"]

Olen samassa tilanteessa ja ymmärrän sua hyvin silti en lähtisi mihinkään ja jätän pikkuvauvani vaikkapa isän kanssa. On rankka kyllä mutta jaksan jaksan.

[/quote]

Miksi täytyy jaksaa? Ei siitä mitään vuoden äiti-palkintoa saa. Paitsi ehkä av:lla jossa kilpaillaan, kellä on rankinta.

Vauva ei mene rikki eikä saa elinikäisiä traumoja jos isä on hänen kanssaan (oletan nyt että isä on ihan täysjärkinen ja osallistunut lapsen hoitamiseen kuten kuuluukin). Päinvastoin. Isä saa laatuaikaa lapsen kanssa ja äiti kauan kaivattua omaa aikaa ja lepoa.  Jo pelkästään yö hotellissa yksin voi olla silkkaa luksusta jos vauva on kovasti valvottanut tai valvottaa edelleen.

-kolmen äiti-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan