Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko 3kk vauvan äidin saada pitkään omaa aikaa?

Vierailija
14.08.2015 |

Tarkoitan noin yhtä vuorokautta . Kaikki sanoo kun käyn vaikka kuntosalilla, kaupassa tai elokuvissa (eli olen pois max. pari tuntia) että no niin, nyt sulla on sitä omaa aikaa. Pitääkö sen riittää? Eikö voi esimerkiksi nukkua yhtä yötä rauhassa heräämättä yöllä? Mies voi kyllä olla pois parikin yötä mutta miksihän minä en voi, varsinkin kun imetys loppui juuri? :/ onko se niin haitallista?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä nro 9 kanssa!

Nykyään äidit ovat kuin pahaisia pikkulapsia. Ei jakseta, ei pystytä, pitää saada omaa aikaa, miksi miehelläkin on, miksi mun pitää olla kotona, mäkin haluun ryyppäämään. Herranjesras, kasvakaa aikuisiksi ennenkuin alatte äideiksi. Teistäkin on pidetty (vai eikö ole?) huolta, nyt on teidän vuoro. Äidiksi tullaan kerran ja se rooli kantaa koko elämän. Miten naiset on niin pihalla näin luonnollisista asioista?!

Vierailija
42/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:03"]

Ihmisillä on erilaisia tarpeita. Joku ei tarvitse yksinoloa oikeastaan ollenkaan. Minulle pari kolme tuntia päivässä on ehdoton minimi.

[/quote]

Et varmasti sitten ole perheellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:57"]

Itse yrittäisin sinuna miettiä miksi haluat olla poissa lapsesi luota.

[/quote]Eikö tämä ole itsestäänselvää? Lapsen hoitaminen on raskasta, stressaavaa ja puuduttavaa, ja siitä haluaa välillä taukoa.
[/quote]
Olis pitänyt miettiä kaksi kertaa ennen kuin tekee lapsen

Vierailija
44/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lähteä meittämään tarpeitaan sen kautta mitä kuuluu tai ei kuulu tehdä. Teidän täytyy perheenä punnitamikä on teidän perheelle parasta. Levännyt ja virkistynyt äiti voi olla ihan hyvä lisä perheeseen.
Tosiaan halusitpa taiet niin olet vauvan pääasiallinen hoitaja ja sentarkouttaa ettet voi olla montaa päivää poissa, mutta esim yksi yö isän kanssa on varmasti ihan hyvä asia.
Voittehan myös harkita että sinä menet töihin ja isä jää hoitovapaalle niin et olisi niin kiinni vauvassa.

Vierailija
45/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:59"]Mikä kiire sulla on pois lapsesi luota? Mä en käynyt kuin kaupassa kun lapsi oli noin pieni. Ei puhettakaan että olisin lähtenyt elokuviin tai shoppailemaan, miksi ihmeessä niin olisi pitänyt tehdä? Meillä lapsi jäi KERRAN pariksi tunniksi hoitoon 4kk iässä, 1,5v mummo laittoi hänet nukkumaan eli ei oltu silloinkaan edes koko yötä poissa ja oli yli 3v kun itse sanoi että haluaa olla mummolassa yötä ja siitä asti on muutaman kerran vuodessa ollut siellä yötä. Kun lapsi oli 4v käytiin 4 yötä reissussa ja sekin oli mielestäni jo ihan liikaa vaikka lapsi jäi mielellään mummolaan hoitoon. En käsitä vanhempia jotka hankkii lapsia ja sitten ronkuvat "omaa-aikaa". Ymmärrän että välillä pitää saada puhua aikuisten asioita ja vähän tuulettua, mutta että noin pieni vauva jo kyllästyttää ja "häiritsee omaa elämää" niin huhhuhh.
[/quote]
Kävit kaupassa mutta et käsitä shoppailua? :D *tirsk*
[/quote]
*tirsk* ruoan ostaminen lähikaupasta on varmaankin eri asia kuin muutaman tunnin reissu Selloon? -tätä tämä äiti luultavasti tarkoitti?

Vierailija
46/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa mulle on riittänyt se että voin käydä suihkussa pidemmän kaavan kautta, ottaa tunnin-parin nokoset tai syödä iltapala rauhassa nautiskellen. :) Tähän toki vaikuttaa se että meillä on muitakin lapsia ja "oma-aika" on kortilla muutenkin niin nuo on jo luksusta. :)

Joskus omaa aikaa on se että saan olla yksin vanhempien lasten kanssa ja vaikka leipoa tms.

7 vuotias on vanhin ja hän oli viikon mummulassa kesälomalla. Se on pisin aika jonka olen ollut erossa lapsistani. Kyllä sitä kerkiää omaa aikaa olla ihan kyllikseen sitten kun lapset kasvavat.

Me toki ollaan kaikki erilaisia ja on erilaiset vaatimukset elämältä. Mä yritän elää hetkessä, en haikailla jotain jota ei ole. Olen huomannut että se on hyvin kuluttavaa henkisesti jos kokoajan miettii että kun mä en nyt pääse minnekään tms.

Vierailija
47/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen lapsen hoito ei ole oikeasti raskasta, stressaavaa ja vaikeaa.

Odota kun lapsesi on 10v tai 15v. Puhutaan sitten uudestaan.

Vierailija
48/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:10"]

Pienen lapsen hoito ei ole oikeasti raskasta, stressaavaa ja vaikeaa. Odota kun lapsesi on 10v tai 15v. Puhutaan sitten uudestaan.

[/quote]

Kyllä se voi olla hyvinkin raskasta jos vauva valvottaa. Ihan kokemuksesta voin kertoa.

Vierailija
49/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:06"]Samaa mieltä nro 9 kanssa!

Nykyään äidit ovat kuin pahaisia pikkulapsia. Ei jakseta, ei pystytä, pitää saada omaa aikaa, miksi miehelläkin on, miksi mun pitää olla kotona, mäkin haluun ryyppäämään. Herranjesras, kasvakaa aikuisiksi ennenkuin alatte äideiksi. Teistäkin on pidetty (vai eikö ole?) huolta, nyt on teidän vuoro. Äidiksi tullaan kerran ja se rooli kantaa koko elämän. Miten naiset on niin pihalla näin luonnollisista asioista?!
[/quote]
Toisilla miehet jopa osallistuvat hoitoon ihan rutkasti. Siis käyvät päivät töissä ja ovat vielä illat vauvojen kanssa koska äideillä on kiire viettämään "omaa-aikaa" - wtf? Kysyn minä. Kertokaa toki miksi niitä lapsia pitää hommata jos ne ei kuulu siihen omaan aikaan?? Aika helvetin vaikea elämä tulee olemaan lasten kanssa jos omat tarpeet on aina päällimmäisenä mielessä.

Vierailija
50/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit olla poissa jos kerran miehesikin voi. Kunhan lapsen luona on joku huolehtiva, lapselle tuttu ja luotettava aikuinen (eli isä). En nyt kuiteenkaan sanoisi että 3kk vauvan äidin KUULUU saada omaa rauhaa vuorokausi. Ainahan se on lapselle paras jos molemmat vanhemmat olisivat aina kotona ja tavoitettavissa.

Vierailija
51/92 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:06"]

Samaa mieltä nro 9 kanssa! Nykyään äidit ovat kuin pahaisia pikkulapsia. Ei jakseta, ei pystytä, pitää saada omaa aikaa, miksi miehelläkin on, miksi mun pitää olla kotona, mäkin haluun ryyppäämään. Herranjesras, kasvakaa aikuisiksi ennenkuin alatte äideiksi. Teistäkin on pidetty (vai eikö ole?) huolta, nyt on teidän vuoro. Äidiksi tullaan kerran ja se rooli kantaa koko elämän. Miten naiset on niin pihalla näin luonnollisista asioista?!

[/quote]

Niin, isäksikin tullaan kerran elämässä ja se rooli kantaa läpi elämän. Mitäs sitä turhaan poikien kanssa lähtemään kalaan kun voi viettää aikaa kotona. Oikeastaan voisi työpaikastakin luopua niin saa keskittyä sataprosenttisesti lapseen. Ei sitten Jennica-Micolle tule traumoja. Ai eikö miehen tarvitsekaan sitoutua lapseen samalla tavalla?

Jos täällä olisi mies kyselemässä, onko soveliasta viettää vähän omaa aikaa niin mammat olisivat kuorossa kiljumassa että totta kai. Kun äiti haluaisi pienen hengähdyshetken vauvasta, joka mahdollisesti valvottaa paljon, pitää vain kärsiä. Itsepä on roolinsa valinnut.

Vierailija
52/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 09:03"]

Olen tässä miettinyt ja lukenut näitä, lähinnä niitä yöunia kaipasin ja siksi olisin halunnut nukkua yön ja herätä seuraavana päivänä rauhassa. Ehkä se oli vähän älytön ajatus. Mitään tuntikausien shoppailureissuja en ole tehnyt, kuten joku tuolla väittää. Vaateostoksilla lapsi on ollut mukana. Mutta kiitos, tuli taas avattua silmät ja tajurtua kuinka itsekäs paska sitä onkaan :( todellakaan en vielä kaipaa omaa aikaa. AP.

[/quote]

Niin, pienet vauvat eivät useinkaan nuku sitä täyttä kahdeksaa tuntia, minkä aikuinen tai isompi lapsi. Ihanko todella tämä tuli sinulle yllätyksenä? Lapsesi kaipaa sitä ensisijaista kiintymyksenkohdettaan myös yöllä ja koko yön erossa olo on aivan liian rankkaa noin pienelle. Tietysti lapsi selviää siitä hengissä, mutta kokee voimakasta ahdistusta ja hänen perusturvallisuudentunteensa rikkoutuu. 

Vierailija
53/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 09:36"]

Niin, toivoin vain että joskus saisin yöunet Mut näköjään mun sanomisia vääristellään..

[/quote]

Ja joskus saatkin. Nyt pitää vain hetki jaksaa odottaa vauvan kasvamista. Vanhemmuus on valitettavasti välillä omasta edusta tinkimistä. 

Voisitteko sopia miehen hoitavan osan yöheräämisistä? Nukutko vauvan kanssa päikkäreitä?

Vierailija
54/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisen suosituksen mukaan lasta pitäisi imettää vähintään yksivuotiaaksi ja täysimetys pitäisi jatkua 6kk saakka. Varmasti hieman tähän pohjaten on kaavailtu lähivanhemman poissaolot. Laskukaava on ennen vuoden ikää poissa voi olla niin monta tuntia kun on kuukausia ja vuoden jälkeen niin monta yötä kun on täysiä vuosia. Eli virallisen kannan mukaan ap voi olla erossa lapsestaan 3 tuntia. Näin niinkuin puhtaasti virallisten suositusten mukaan.

Vierailija
55/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti 8 viikkoiset kaksoset pois kotoa hoitoon noin 9-15 tutulle aikuiselle. Nukkuivat kahdet 2h unet sinä aikana + 'huoltotauko' (ruoka, vaipat, vähän köllöttelyä). Teki gutaa. Kerran viikkoon jatkui tämä systeemi useamman kuukauden. Ei minkäänlaista morkkista. Nukuin sen ajan ja töllötin tvtä.

Vierailija
56/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:59"]Mikä kiire sulla on pois lapsesi luota? Mä en käynyt kuin kaupassa kun lapsi oli noin pieni. Ei puhettakaan että olisin lähtenyt elokuviin tai shoppailemaan, miksi ihmeessä niin olisi pitänyt tehdä? Meillä lapsi jäi KERRAN pariksi tunniksi hoitoon 4kk iässä, 1,5v mummo laittoi hänet nukkumaan eli ei oltu silloinkaan edes koko yötä poissa ja oli yli 3v kun itse sanoi että haluaa olla mummolassa yötä ja siitä asti on muutaman kerran vuodessa ollut siellä yötä. Kun lapsi oli 4v käytiin 4 yötä reissussa ja sekin oli mielestäni jo ihan liikaa vaikka lapsi jäi mielellään mummolaan hoitoon. En käsitä vanhempia jotka hankkii lapsia ja sitten ronkuvat "omaa-aikaa". Ymmärrän että välillä pitää saada puhua aikuisten asioita ja vähän tuulettua, mutta että noin pieni vauva jo kyllästyttää ja "häiritsee omaa elämää" niin huhhuhh.
[/quote]kuulehan kun äidit on erilaisia. Mikä sopii sulle ei sovi kaikille! Minä minä tyylillä nyt et saa kuin kiukun kasvamaan muille, joten annahan kaikkien olla äiti omalla tavallaan:-)

Vierailija
57/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mähän sanoin että olen ollut pois sen max. pari tuntia? Mikä on ongelma kun sanoin että EN SITTEN OLE pois sitä yötä? Ap

Vierailija
58/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei juuri nuku päikkäreitä, koliikkikeinussa ehkä ihan hetken kun koliikkivauva on. Ap.

Vierailija
59/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:44"]Kuka on lapsen ensisijainen kiintymyksen kohde/hoitaja? Jos isä, niin silloin voit aivan huoletta olla vuorokauden poissa. Jos se kuitenkin olet sinä, on max suositeltava aika 3h, pidemmästä ajasta aiheutuu vauvalle vakavaa stressiä ja psykologisia ongelmia. 
[/quote]häpö höpö!! Johan me kaikki 70 luvun lapset oltais hulluja ja sekavia ton kaavan mukaan

Vierailija
60/92 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:11"]Mähän sanoin että olen ollut pois sen max. pari tuntia? Mikä on ongelma kun sanoin että EN SITTEN OLE pois sitä yötä? Ap
[/quote]

Ole jo hiljaa sairas eukko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme