Millon suomalaisilla on yleensä palkkapäivä?
Tarvitsen tietoa työjuttua varten, onko palkkapäivä suurimmalla osalla ihmisistä puolessavälissä kuuta, lopussa vai mites? Kiitän!
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:43"]
Työjuttua varten täältä kyselet, oletko iltiksen toimittaja?
Minulla on kuukauden ensimmäiseä pankkipäivänä.
[/quote]
Ei tuollaista voi olla, koska lain mukaan se pitää maksaa ennen viikonloppua/pyhäpäivää. Tuossahan se ei toteudu, jos kuun eka on viikoloppu tai pyhä.
[/quote]
Noin se nyt vaan on, eikä sitä muulla tavalla voi hoitaa, koska maksettava palkka on tiedossa vasta kuun viimeisen päivän iltana.
[/quote]
Silti se on laiton käytäntö, koska pyhäpäivä ja viikonloppu ei saa viivästää palkanmaksua, vaan palkka pitää tällöin maksaa niitä ennen.
[/quote]
Kertoisitko ystävällisesti asiaan liittyvän lainkohdan?
[/quote]
Tai itse asiassa tiedänkin kyllä, mitä aiot tarjota. Mutta sanotaanko nyt vaikka näin, että palkkapäiväksi on sovittu virallisesti aina seuraavan kuukauden 7. päivä, mutta se maksetaan heti ensimmäisenä mahdollisena pankkipäivänä. Käytännössä siis palkkapäivä on se kuun ensimmäinen pankkipäivä, eikä siinä ole mitään laitonta että palkka maksetaan aiemmin.
[/quote]
Laissa määritelty palkkapäivä on kuun vika arkipäivä, eikä työntekijän ole mikään järki sopia sitä lakia huonommaksi. Työnantaja ei voi yksipuolisesti asiasta päättää, vaan jos asiasta ei päästä sopimukseen, palkka on maksettava kuun vika arkipäivä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 00:04"]
[/quote]
Ei tuollaista voi olla, koska lain mukaan se pitää maksaa ennen viikonloppua/pyhäpäivää. Tuossahan se ei toteudu, jos kuun eka on viikoloppu tai pyhä.
[/quote]
Noin se nyt vaan on, eikä sitä muulla tavalla voi hoitaa, koska maksettava palkka on tiedossa vasta kuun viimeisen päivän iltana.
[/quote]
Silti se on laiton käytäntö, koska pyhäpäivä ja viikonloppu ei saa viivästää palkanmaksua, vaan palkka pitää tällöin maksaa niitä ennen.
[/quote]
[/quote]
Tai itse asiassa tiedänkin kyllä, mitä aiot tarjota. Mutta sanotaanko nyt vaikka näin, että palkkapäiväksi on sovittu virallisesti aina seuraavan kuukauden 7. päivä, mutta se maksetaan heti ensimmäisenä mahdollisena pankkipäivänä. Käytännössä siis palkkapäivä on se kuun ensimmäinen pankkipäivä, eikä siinä ole mitään laitonta että palkka maksetaan aiemmin.
[/quote]
Laissa määritelty palkkapäivä on kuun vika arkipäivä, eikä työntekijän ole mikään järki sopia sitä lakia huonommaksi. Työnantaja ei voi yksipuolisesti asiasta päättää, vaan jos asiasta ei päästä sopimukseen, palkka on maksettava kuun vika arkipäivä.
[/quote]
No vittu ihan sama. Noin se nyt kumminkin hoituu, ja palkkakin tulee kerralla oikein eikä tarvitse arvailla, että minkäs verran niiltä kuukauden viimeisiltä päiviltä kenellekin maksetaan.
Mulla on 10. pv ja puolisolla kahden viikon välein maanantaisin :)
Meillä on vakkareilla 15. ja sijaisilla viimeinen. Lisät tulee vasta seuraavassa tilissä.
Eli saan esim. kesäkuun lisät vasta 31.7.
Kuukauden viimeinen pankkipäivä sekä kuukauden puolessavälissä 'pikkupalkka' 14. päivä tai lähin pankkipäivä.
Nykyisessä työpaikassani 20. ja edellisessä 10. päivä.
Kahden viikon välein, eli kuun 15. ja viimeinen päivä.
15. ja 30./31. 15pv. kk-palkka, vikapäivä lisät.
Tässä perheessä palkka tulee 4., 14. ja viimeinen pankkipäivä.
Kuukauden 25. päivä oli aiemmin, nykyään on kuukauden 20. päivä, mutta pieni työnantaja maksaa usein etuajassa. Eli yleensä milloin vaan, mutta useimmiten kk-palkkaisilla on joku viidellä jaollinen päivä, harvoin kuitenkaan ennen 15. päivää, mutta joskus niinkin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:39"]
Tarvitsen tietoa työjuttua varten, onko palkkapäivä suurimmalla osalla ihmisistä puolessavälissä kuuta, lopussa vai mites? Kiitän!
[/quote]
Laitatko, että AV:n mukaan suurmmala oslla suomalaista palkkapäivä on xx? Milloin olet saanut vastauksia rittävästi. Lasketko, ettö 1000 vastaajaa (saattoi olla sama udeaankin kertaan) ja heistä 39 % ei saa palkkaa,. Niistä jotka saa palkkaa 40 % viimeinen päivä, 5 % 1. päivä ja loput 13 -20. päivä- Viimeki mainutut ovat yleensä vakituisia
Säästän sinulta vaivaa
Lain mukaan se on kuun viimeinen arkipäivä. TES:ssa on mahdollista sopia eri tavalla. Luulisi, että lain mukainen on yleisin.
Ekalla, tokalla ja kolmannella työnantajalla sain kuun viimeisenä arkipäivänä. Neljäs, viides ja kuudes työnantaja maksoi 28. pv. Nykyinen maksaa jo 25. pv ikään kuin jo ennakkoon. Kuukausipalkkainen olen.
Meidän firmassa palkkapäivä on aina 16. päivä (aiemmin, jos 16. päivä osuu viikonlopulle).
Mulla 20. ja miehellä 25. Molemmat suuria kotimaisia yrityksiä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]