Tokaluokkalainen tuli itkien koulusta.
Oli pitänyt kertoa kesälomasta. Tokaluokkalaiseni oli kertonut, että oli ollut mummolassa kesäkuun ja heinäkuun mökillä ja elokuussa kotona. Meillä oli tosi kiva kesä.
Kesässämme ei ollut mitään vikaa, mutta muiden kesälomakertomukset vetivät lapsen mielen mustaksi. Muut olivat olleet monta kertaa huvipuistoissa, "kaikki" (lapsen mukaan) olivat käyneet ulkomailla, oli oltu kylpylöissä, leffassa, risteilyllä, kaikenlaisilla retkillä ja vaelluksilla, teatterissa, konsertissa.
Pahinta oli lapsen mukaan ollut se, että opettaja oli kysynyt, eikö me tehty mitään tai käyty missään.
Miksi kesä pitäisi käyttää johonkin reissaamiseen tai tapahtumissa istumiseen? Eikö voi vaan olla ja nauttia kesästä? Ei tehdä mitään?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:50"]
Opettaja mokasi vähätellessään teidän tapaanne pitää kivaa.
Muuten tuo inhimillistä. Aina on ollut ja tulee olemaan ihmisiä, jotka "itkevät" jos jollain on jotain muuta tai jotain enemmän kuin heillä.
[/quote]
Luulen itse, ettei opettaja vähätellyt, vaan ihan aidosti yritti vähän kysellä, josko lapsi olisi keksinyt jotain kerrottavaa kesästään. Lapsi oli sanonut siis juuri noin, että kesäkuussa mummolla, heinäkuussa mökillä ja elokuussa kotona. Ymmärrän hyvin, että sen jälkeen opettaja voi kysyä, että mitä niissä tehtiin tai käytiinkö jossain.
Harmittaa vain se, että vaikka lapsella oli oikeasti kiva kesä ja oli itsekin tyytyväinen kesäänsä, niin toisten menemisten takia hänelle tuli huono mieli.
ap
[/quote]
Miksi et opeta lapsille, että on perheitä, joissa tehdään ahkerasti töitä ja tienataan ja reissataan ja sitten on meidän perhe, jossa keskitytään kivaan elämiseen ja eläintenhoitoon.
Harmittaa vain se, että vaikka lapsella oli oikeasti kiva kesä ja oli itsekin tyytyväinen kesäänsä, niin toisten menemisten takia hänelle tuli huono mieli.
ap
[/quote]
Koko lapsen elämän tulee kohdalle osumaan ihmisiä, joilla on jotain enemmän. En opetaisi lastani kateuteen eli harmittelemaan moista.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:00"]
Kyllä ulkomaanmatkat tekee aina hyvää, mutta ovat ne perheille niin kalliita, että pidän outona jos opettaja odottaa kaikkien olleen ulkomailla.
[/quote]
Loma voi mennä ulkomaillla monin tavoin pieleen. Yleensä siellä "etelässä" ollaan viikko tai kaksi ja koko aika voi huonolla tuurilla mennä vatsataudin kourissa. Nimim: "Viikon loma Espanjassa noroviruksen kourissa." Käytännössä nähtiin lomalla vain lääkäriasema, apteekki, hotelli (ja etenkin sen hotellihuoneen vessa) ja lentoasema. Että se siitä hyvää tekevästä ulkomaan lomasta kun sai maata tiputuksessa yli 40 asteen kuumeessa samalla kun molemmista päistä tuli tavaraa.
[/quote]
No jos sulla on aina etelässä vatta kuralla, niin ei se tarkoita, että automaattisesti aina muillakin menee ulkomaanmatkat pilalle. Esimerkiksi minä en ole koskaan sairastunut ulkomailla, ja aina olen nauttinut matkoista täysin rinnoin.
Muuten tuo inhimillistä. Aina on ollut ja tulee olemaan ihmisiä, jotka "itkevät" jos jollain on jotain muuta tai jotain enemmän kuin heillä.
[/quote]
Luulen itse, ettei opettaja vähätellyt, vaan ihan aidosti yritti vähän kysellä, josko lapsi olisi keksinyt jotain kerrottavaa kesästään. Lapsi oli sanonut siis juuri noin, että kesäkuussa mummolla, heinäkuussa mökillä ja elokuussa kotona. Ymmärrän hyvin, että sen jälkeen opettaja voi kysyä, että mitä niissä tehtiin tai käytiinkö jossain.
ap
[/quote]
Olen ihan samoilla linjoilla, että tosi kivan kesän voi viettää noinkin. Sille, että lapsi pahoitti mielensä muiden tekemisistä ei tässä tapauksessa (jos ymmärsin oikein) voi kuitenkaan oikein mitään. Kyllä ulkomailla ym. käyneelläkin on oikeus sanoa, että oli kivaa. No, tällaista se on lasten kanssa, pikku hiljaa vaan opetat lapsellesi, ettei vertailu aina kannata :)
Meidän lapsi oli koko kesäloman ajan komerossa räpläämässä älypuhelintaan.
Se sanoi koulussa että sillä oli paras kesäloma ikinä. Kaikki kadehtivat sitä kun sillä on luokan paras älypuhelin. Opettajakin kadehti sitä puhelinta.
Naapurin Lenni-Maria jopa sanoi ettei halua enää ikinä kesällä Serenaan vaan joka kesä uuden älypuhelimen.
Itse pienenä 70-luvulla leikin vaan yksinäni maalaistalon pihalla kaikenlaista. Oli se kurjaa aikaa.
[/quote]
ap
[/quote]Miksi et sanonut lapselle vaan, että opettaja kaipasi sinulta pitempää kertomusta eli että mummolassa me mentiin pesemään mattoja ja siellä olis laite jonka väliin ne laitettiin ja niistä valui paljon vettä pois ..
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:00"]
Kyllä ulkomaanmatkat tekee aina hyvää, mutta ovat ne perheille niin kalliita, että pidän outona jos opettaja odottaa kaikkien olleen ulkomailla.
[/quote]
Loma voi mennä ulkomaillla monin tavoin pieleen. Yleensä siellä "etelässä" ollaan viikko tai kaksi ja koko aika voi huonolla tuurilla mennä vatsataudin kourissa. Nimim: "Viikon loma Espanjassa noroviruksen kourissa." Käytännössä nähtiin lomalla vain lääkäriasema, apteekki, hotelli (ja etenkin sen hotellihuoneen vessa) ja lentoasema. Että se siitä hyvää tekevästä ulkomaan lomasta kun sai maata tiputuksessa yli 40 asteen kuumeessa samalla kun molemmista päistä tuli tavaraa.
[/quote]
No jos sulla on aina etelässä vatta kuralla, niin ei se tarkoita, että automaattisesti aina muillakin menee ulkomaanmatkat pilalle. Esimerkiksi minä en ole koskaan sairastunut ulkomailla, ja aina olen nauttinut matkoista täysin rinnoin.
[/quote]
Siis se pointti nyt oli että ulkomaan loma ei automaattisesti tarkoita onnistunutta, täydellistä ja kivaa. Usein ollaan ulkomailla lomalla ja toi noro-case on toistaiseksi ollut ainoa loma, josta ei voitu nauttia. Harmitti ihan älyttömän paljon mennä kalliille lomamatkalle vain ja ainostaan sairastamaan. Aina voi sattua jotain, oli se sitten sairastumisia, taskuvarkauksia tai mitä vaan, mikä vaikuttaa lomatunnelmaan.
ihmettelen, että opettaja on ollut noin tahditon.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:19"]
ihmettelen, että opettaja on ollut noin tahditon.
[/quote]Uskokoon, ken haluaa. Minä en usko.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:45"]Saa olla tekemättä ja menemättä, miksi siis lapsesi itki, kun hänellä kerran oli ollut kiva kesä?
[/quote]
Ap:n lapsi vaikuttaa kieltämättä tällaiselta jolle ei ole opetettu pettymyksiä. Hän varmaan saa itsekkin lahjan kun menee jonkun kaverin synttäreille. Ettei tulisi paha mieli.
Lapsi varmaan luullut että muilla ollut paljon, paljon kivempi ja hienompi loma. Vaikka siis hänellä itselläänkin oli kiva loma (niinkuin ap kirjoitti). Helposti lapsi vertaa itseään ja tekemisiään muihin, ja jos toiset ovat heitelleet "oltiin 2 viikkoa Roomassa" "käytiin Nykissä" "käytiin Lintsil, sitte Floridas ja sitte nii, olimmä Särkäniemeski" niin lapselle tulee tylsä olo. Ihan turhaan.
Todellisuudessa muiden reissut ovat voineet olla reissuja, joille on lähdetty kiukkuisena, kun vanhemmilla on hirvee lomasuoritus-stressi, pinna kireällä ja on nyt sitte saatana lähettävä johki, että voi sitten työpaikallaki ja sukulaisille sanoa että oltiin lomalla reissussa, eikä vaan "maattu kotona". Minusta ap, teidän lomahommelit kuulosti just kivalta: rentoa yhdessäoloa, leppoisaa ja mukavaa.
Onkohan provo?
Meidän lapsen luokalla ei edes ole kysytty kertaakaan mitä kukakin kesälomallaan teki. Syynä juurikin tuo eli toisten lomien tahaton eriarvoistaminen.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:13"]
Meidän lapsi oli koko kesäloman ajan komerossa räpläämässä älypuhelintaan.
Se sanoi koulussa että sillä oli paras kesäloma ikinä. Kaikki kadehtivat sitä kun sillä on luokan paras älypuhelin. Opettajakin kadehti sitä puhelinta.
Naapurin Lenni-Maria jopa sanoi ettei halua enää ikinä kesällä Serenaan vaan joka kesä uuden älypuhelimen.
Itse pienenä 70-luvulla leikin vaan yksinäni maalaistalon pihalla kaikenlaista. Oli se kurjaa aikaa.
[/quote]
Tälle repsahdin. Nimittäin oma lapsi (poikapa tietenkin) sanoi minulle silmä kirkkaana ilmiselvän kateellisena : Miks meillä ei ollut niin kivaa kesälomaa, kuin Vernerillä. Se sai pelata koko kesän niin paljon, kuin halus tietsikalla.
Kysyin, että eikö ne tehneet muuta. Poika vastas, että no joo, oli kai ne käyneet jossain ulkomailla, mut ku se sai kuitenki pelata niin paljon kuin halus
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:35"]
Onkohan provo?
Meidän lapsen luokalla ei edes ole kysytty kertaakaan mitä kukakin kesälomallaan teki. Syynä juurikin tuo eli toisten lomien tahaton eriarvoistaminen.
[/quote]
Meillä lapset 1-, 3- ja 5-luokkalaisia. KAIKILTA oli ensimmäisenä päivänä kysytty lomasta ja vieläpä niin, että jokainen oli vuorotellen saanut kertoa omasta kesälomastaan ja muut kuuntelivat. Onneksi me ei möllötetty mökillä koko kesää, niin oli jotain kerrottavaa.
Ihan suoraan en uskoisi sitä, että opettaja olisi kysynyt, että ettekö tehneet mitään...