Pakottaisitko lapsen tapaamaan etävanhempaa?
Lapset eivät juuri ole yhteydessä isään. Nyt noin vuoden tauon jälkeen isä haluaa tavata. Lapset eivät halua. Tulisiko lapset 10v pakottaa tapaamiseen? Ei ole tapaamissopimusta tehty.
Kommentit (22)
Yrittäisin kannustaa lapsia isän tapaamiseen, jos isä on ihan "normaali". Pieniä askelia, eli jos tutustuisivat uudelleen pikku hiljaa. Ei 10v. osaa vielä ajatella mistä jää paitsi, jos ei enää koskaan tapaa toista vanhempaa.
Mun lapseni isä on pitänyt vähän väliä vuoden-parin taukoja tekemällä tapaamisten ohareita ihan viime hetkellä. Aina tulee jotain kiireellistä menoa hänelle tai jotain niin tärkeää, että tapaaminen peruuntuu. Ohareita on ollut joka vuosi, monta. Jos sanon niistä ärsyyntyneenä yhtään mitään, niin hän suuttuu ja sanoo että vaikeutan tapaamisia tekemällä niistä vastenmielisiä, että hänellä pitää olla täysi vapaus tavata silloin kun sopii ilman nalkutusta.
Hän on tehnyt tapaamisista pelkkää vallankäyttöpeliä. Tapaamiset kestävät aina vain lyhyen aikaa, vaikka isä on alunperin suunnitellut muuta. Itse pidän aina sovitusta kiinni, siitä huolimatta että isä ei ilmesty hakemaan lasta vaikka on niin luvannut tehdä. Elän jatkuvassa epävarmuudessa sen suhteen tuleeko isä lupaamiinsa tapaamisiin vai ei. Kieltäytyä en voi, eikä lv:n mukaan lapsikaan voi.
Kyse on ennen kaikkea LAPSEN oikeudesta, ei isän. Mikäli ei halua, niin minkäs teet... Kyllä tuon ikäinen osaa tahtonsa jo ilmaista.
Voi ei. Luin otsikon väärin: tappamaan etävanhempaa ja luin sitten koko muunkin tekstin väärällä sanalla. Onneksi luin väärin.
Tapaaminen voisi olla lapsille mukavampi, jos sinäkin olisit läsnä (tukena ja turvana). Ja jossain tutussa ympäristössä tai muualla mukavassa paikassa, kuten puistossa, kahvilassa/ravintolassa jne.
Isä voisi tulla jonnekin tiettyyn paikkaan lapsia tapaamaan ja minä olisin paikalla myös. Totta kai lapset vierastavat noin pitkän tauon jälkeen ja varmasti on ilmassa myös katkeruutta siitä että isä ei ole välittänyt.
En pakottais, mutta saattaisin ensin selvittää tarkkaan, että miksi isä ei ole ollut yhteydessä. Jos vaaraa ei ole, kutsuisin ensin isän meidän kotiin "kahville" siten, että hän on aluksi vain tunnin korkeintaan kaksi jos juttu luistaa. Pyytäisin isältä kärsivällisyyttä siihen, että lapsi saattaisi haluta minut paikalle tapaamisiin kunnes hän voisi yksin tavata isää. Mikäli isä ei suostuisi ehdotukseeni, mitään tapaamisia ei tulisi ennen kuin lapsi itse haluaa tai kun hän on 18.
Kyllähän isä saa lapsiaan tavata.
Mun ex-akka pakottaa, koska ei halua olla lapsen kanssa jatkuvasti. Itsekin haluan tavata, mut en niin et se on exän tarve, kun haluaa viettää laatuaikaa uuden Mulkun kanssa. Pakko mun on se kuitenkin hyväksyä koska lapsi ajetaan pois kodistaan. Todellakin toivoisin että lapsi haluaisi tulla mulle, mut ei se ole niin yksinkertaista enää varhaismurkkujen kaa.
Eivät osaa sanoa miksi eivät halua tavata. "En vaan haluu" isä varmasti luulee että yritän estää tapaamisen. Pitäisikö pojat laittaa itse soittamaan isälleen. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 21:20"]
Lapset eivät juuri ole yhteydessä isään. Nyt noin vuoden tauon jälkeen isä haluaa tavata. Lapset eivät halua. Tulisiko lapset 10v pakottaa tapaamiseen? Ei ole tapaamissopimusta tehty.
[/quote] ex miehellä on oikeus tavata lastaan. Miksi ollut vuoden tauko? Et voi estää.
Kutsukaa isä aluksi teille kotiin tutustumaan?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 21:36"]
Mun ex-akka pakottaa, koska ei halua olla lapsen kanssa jatkuvasti. Itsekin haluan tavata, mut en niin et se on exän tarve, kun haluaa viettää laatuaikaa uuden Mulkun kanssa. Pakko mun on se kuitenkin hyväksyä koska lapsi ajetaan pois kodistaan. Todellakin toivoisin että lapsi haluaisi tulla mulle, mut ei se ole niin yksinkertaista enää varhaismurkkujen kaa.
[/quote]
Niin tai näin aina väärinpäin. Vaikeaa se on miellyttää.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 21:36"]Mun ex-akka pakottaa, koska ei halua olla lapsen kanssa jatkuvasti. Itsekin haluan tavata, mut en niin et se on exän tarve, kun haluaa viettää laatuaikaa uuden Mulkun kanssa. Pakko mun on se kuitenkin hyväksyä koska lapsi ajetaan pois kodistaan. Todellakin toivoisin että lapsi haluaisi tulla mulle, mut ei se ole niin yksinkertaista enää varhaismurkkujen kaa.
[/quote]
Yritä sinä päästä yli exästäsi ja keskity lapseesi. Mitä sillä on väliä mitä exäsi tekee silloin kun lapsi on sinun luonasi? Eikö elämää saisi jatkaa eteenpäin, jos on eronnut? Katkeruus loistaa sinusta kauas.
Kyllä kannustaisin tapaamaan. Miettisin kyllä hyvin tarkkaan mistä syystä lapsi ei halua tavata, kun syynä voi olla ihan jokin asunnon pienuus ja askeettisuus, ei ole ehkä niitä kaikkia kivoja pelikoneita ja nettejä, kavereistakaan ei ehkä haluta olla erossa päivääkään, tai vain laiskottaa.
Tai toinen vanhempi sattuu olemaan se joka osaa asettaa rajoja, ja tämä ei miellytä lasta.
Lapsen etu voi joskus vaatia kasvattamista eikä vaan kaikkeen myöntymistä, "no ei sitten kun et kerran halua" ei välttämättä ole aina viisainta lapsen tulevaisuutta ajatellen.
Ehkä isä on viisastunut, ja lapset pystyisivät vielä muodostamaan läheisenkin suhteen pienellä kannustuksella. Siitä luulisi olevan hyötyä lähivanhemmallekin.
Voi olla että minä "pakottaisin". Itse en aikanaan halunnut nähdä isääni vuosiin vanhempien eron jälkeen (vaikka on ihan hyvä isä), jotenkin syytin erosta häntä, vaikka äiti ei koskaan pahaa puhunut meille lapsille hänestä. Vasta myöhäisteini-iässä otin isään yhteyttä, ja nyt aikuisena kaduttaa "menetetyt vuodet". Osasin olla tosi vakuuttava, ja nostaa metelin tapaamisista ettei minun tarvinnut mennä veljen mukaan, eikä äitikään sitten halunnut pakottaa. Tässä ehkä aikuisen auktoriteettia olisi tarvittu enemmän näin jälkikäteen ajateltuna.
Ehkä tarpeen olisi ollut käydä läpi lapsen tasoisesti eron syitä, sekä sitä että molemmat vanhemmat rakastavat vielä valtavasti (myös isä olisi voinut olla tässä aktiivisempi, mutta hänkään ei halunnut "pakottaa" tapaamisiin). Oma vanhempi on lapselle kuitenkin todella tärkeä, ja jos vain isä on hyvä isä eikä juo/pahoinpitele/muuten kohtele lapsia kaltoin, niin hyvin vahvasti suostuttelisin lapsia tapaamisiin.