Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Töissäkäynti maksaa 88e per päivä. Vähän hapokasta.

Vierailija
11.03.2022 |

Toki oma syy että pakkotilanteessa otin kaukaa (250km) päästä työpaikan jossa käyn 2-3krt viikossa. Jos olisin tiennyt nämä hinnannousut, olisin jäänyt työttömäksi. Tuolloin valinta oli helppo koska ahdisti niin kovin työttömyys.

En ole vielä hakenut sitä veromatkavähennystä, onko se oikeasti yhtään mitään? Siis kompensoiko edes 10e per kerta? Kun sitähän ei vähennetä veroista, vaan se vähennetään vuosituloista.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin paikkakunnalle, missä työpaikka on.

Asun alivuokralaisena, maksan 300 e / kk.

Pe lähden klo 12 bussilla kotiin ja ma lähden kotoa klo 8, teen tunnit sisään viikolla.

Eihän tää mitään herkkua ole aina ollut.

Tällä hetkellä asunto, jossa olen asunut kaikki nämä vuodet, on myynnissä. Asuntokauppa käy hitaasti, mutta kyllä joku tämän ostaa,

Tykkään paikkakunnasta tosi paljon, mukavia ihmisiä, paljon harrastuksia. Eläminen edullista.

Lapset yläkoulussa ja lukiossa.

Mulla lapset alakoulussa ja siksi en raaski muuttaa toiseen kaupunkiin viikoiksi. Ap

Muuta raaskit ajella 500km työpäivittäin?

Mihin aikaan lähdet ja palaat noina päivinä? Näetkö niitä lapsiasi hereillä?

Mieluummin ajelen kuin hylkään lapset kokonaan viikoiksi.

Lapset eivät tee mitään äidillä/isällä, jota näkevät yliväsyneenä noin tunnin päivässä. 

Vierailija
62/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yli 40v ikäiset häpeää työttömyyttä niin paljon että tekevät mitä vaan päästäkseen töihin, se työ otetaan vaikka 1000km päästä. Nuoret taas ylpeilee työttömyydellääm eikä koe mitään stressiä tai häpeää.

Sanoisin että yhteiskunnan kannalta ahkera on parempi tapaus.

No, ainakin heidän takiaan Suomessa on niin surkea palkkataso. Naurettavia työn sankareita, jotka alkoholisoituvat heti eläkkeelle päästyään, kun heidän elämässään on vain työ, työ ja työ elämänsisältönä.

Hankkikaa itsekunnioitusta - ja tuntoa muutenkin kuin sen valheellisen ammatti minännne kautta, älkääkä olko tuollaisia yksinkertaisia ja nöyriä lampaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pe lähden klo 12 bussilla kotiin ja ma lähden kotoa klo 8, teen tunnit sisään viikolla.

Tällä hetkellä asunto, jossa olen asunut kaikki nämä vuodet, on myynnissä. Asuntokauppa käy hitaasti, mutta kyllä joku tämän ostaa,

Tykkään paikkakunnasta tosi paljon, mukavia ihmisiä, paljon harrastuksia. Eläminen edullista.

Mulla lapset alakoulussa ja siksi en raaski muuttaa toiseen kaupunkiin viikoiksi. Ap

Lapset eivät tee mitään äidillä/isällä, jota näkevät yliväsyneenä noin tunnin päivässä. 

Tekee, sillä näin toimien voin olla ne 2 etäpäivää kotona. Muuten olisin koko viikon poissa.

Vierailija
64/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yli 40v ikäiset häpeää työttömyyttä niin paljon että tekevät mitä vaan päästäkseen töihin, se työ otetaan vaikka 1000km päästä. Nuoret taas ylpeilee työttömyydellääm eikä koe mitään stressiä tai häpeää.

Sanoisin että yhteiskunnan kannalta ahkera on parempi tapaus.

No, ainakin heidän takiaan Suomessa on niin surkea palkkataso. Naurettavia työn sankareita, jotka alkoholisoituvat heti eläkkeelle päästyään, kun heidän elämässään on vain työ, työ ja työ elämänsisältönä.

Hankkikaa itsekunnioitusta - ja tuntoa muutenkin kuin sen valheellisen ammatti minännne kautta, älkääkä olko tuollaisia yksinkertaisia ja nöyriä lampaita.

Sossulokin opetukset, vol57

Vierailija
65/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että ketjussa ei ole koulutettuja ihmisiä. Jos olisi niin tajuaisivat että tuo on normi menoa akateemisilla. Työt on usein eri kaupungissa.

Vierailija
66/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joensuun yliopistolla joka toinen proffa käy helsingistä töissä. Välimatkaa 500km yhteen suuntaan. Ihan normaalia.

Varmasti käyvät, mutta eivät takuulla 21.5 päivänä kuukaudessa.

Ehkä 20-50 päivänä vuodessa.

Vierailija
67/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee, sillä näin toimien voin olla ne 2 etäpäivää kotona. Muuten olisin koko viikon poissa.

Sittenhän siinä ei ole mitään ongelmaa, että työmatkasi maksaa 88€/päivä. Se on se hinta, jonka olet itse valinnut maksettavaksi. Sillä hinnalla saat ne kaksi etäpäivää. 

Vierailija
68/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että ketjussa ei ole koulutettuja ihmisiä. Jos olisi niin tajuaisivat että tuo on normi menoa akateemisilla. Työt on usein eri kaupungissa.

Äläpä hupaja. Edes akateemisille ei ole normimenoa ajella 300km päähän töihin.  Kyllä se koti lähes kaikilla sijaitsee lähempänä työpaikkaa, vaikka eri paikkakunnalla olisikin. Minäkin käyn eri kaupungissa töissä, missä asun, vaikka olen "vain" ammattikoulun käynyt. Työmatkaa tulee noin 30km suuntaansa. 300km matkaan en ikinä suostuisi. Arvostan vapaa-aikaa. 

Vierailija
69/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksit et kulje sähköfillarilla, se on kuulemma halpaa kyytiä. repullinen eväitä ja teltta mkaan ja eikun duunimatkalle. tai että bensa saisi maksaa 30e litra. se on olevinaan niin helppoa isossa kaupungissa, ei tarvitse kuin valittaa että miksi bussilippujen hinnat taas nousee tai miksi ei ole aurattu kun mää ja mun fillari ei etene.

Vierailija
70/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos verottaja hyväksyy sen, että käytät työmatkalla omaa autoa (julkista liikenettä ei ole tai odotusajat ovat liian pitkät), voit vähentää verotuksessa tuloista oman auton käytöstä 30 senttiä /km.

Jos teet kuukaudessa 8 työmatkaa 2 × 250 km, tulee tuossa kuukaudessa vähennettävää 1200 euroa. Käytännössä vuoden aikana maksimivähennys tulee täyteen, jos jatkat työpaikassa koko vuoden. Maksimivähennys on 8400 euroa vuodessa. Vähennys tehdään tuloista, joten vaikutus maksettuihin veroihin on pienempi, yleensä noin puolet vähennyksestä.

Voit siis olettaa, että verosi pienenevät työmatkavähennyksen ansiosta noin 4000 euroa vuoden aikana. Tämä siis sillä edellytyksellä, että verottaja hyväksyy vähennykset oman auton käytön mukaan.

Korjaan sen verran itseäni, että vaikutus veroihin ei ole niin iso kuin kuvittelin. Kokeilin nyt vähän veroprosenttilaskurilla ja totesin, että keskituloisella verot pienenevät noin kolmasosan vähennyksestä eikä puolta. Vähennyksen vaikutus veroihin on siis lähempänä 2500 euroa kuin aikaisemmin sanomaani 4000 euroa, jos et ole suurituloinen. Mutta voit tarkistaa vähennyksen vaikutuksen itse omalla tulotasollasi veroprosenttilaskurilla.

Vierailija
71/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuplamaisteri enkä ole koskaan ollut töissä yli 50km päässä kodistani. Myöskään työkavereillani (kaikki akateemisia) ei ole kenelläkään yli 50km työmatkaa. 300 km matkoja voi tulla satunnaisesti muutaman kerran vuodessa konferenssin tms. takia. Silloin toki ei päivässä ajelle matkaa edes takaisin, vaan ollaan yötä siellä kohdepaikassa niin kauan kuin tarve. 

Vierailija
72/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on myös ammatista kiinni. Esim tietyt harvinaiset ammatit sellaisia että työpaikkoja voi olla vaan 1-2 kaupungissa koko suomessa. Siinähän sitten ajelet. Kaikki ei halua/pysty muuttamaan.

Tätä asiaa voinee miettiä jo siinä vaiheessa, kun alkaa opiskella sellaista harvinaista ammattia. Jos alan työt ovat 90% pk-seudulla, mutta ei asu siellä eikä halua muuttaa sinne, niin pitää joko hyväksyä pendlaus tai sitten löytää toinen ala. Ja nämä asiathan on myös prioriteettikysymyksiä. Mulle itselleni on tärkeämpää lyhyt työmatka kuin se, että työ olisi oman alan.

Vierailija
73/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki pitkäkin työmatka olisi ihan ok, jos:

A) kyseessä olisi harvinainen ja hyvin palkattu erityisalan työ joita olisi vähän tarjolla, johon olisi käynyt pitkän koulutuksen ja kokisi suurta mielenkiintoa

(palkka +4000 eur/kk)

B) Pitkän työmatkan voisi tehdä junalla (samalla töitä tehden)

C) työ mahdollistaisi myös etätyö päivien tekemisen ja näin ollen todellisia matkapäiviä olisi 1-3 krt viikossa

D) työpaikka sijaitsisi lähellä juna-asemaa

Vierailija
74/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttoaineen kalleutta minullakin kollegaat valittavat. Tulevat pitemmältä helsinkiin ja saavat nuo maksimivähennykset. Eivät ota kuitenkaan huomioon helsingissä asumisen kalleutta. Itse asun avovaimon kanssa pienessä kaksiossa kantakaupungissa. Samalla rahalla saisin aika hulppean omakotitalon pidemmältä.

Vierailija
75/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätkää nyt hyvät ihmiset. Vaikka olisikin työtön, ei tarvitse epätoivoiseksi tai tyhmäksi heittäytyä. Eikös maksimi työmatka ole 80km kotoa mitattuna, joka Kelan tarjoamana täytyy hyväksyä ja jo sekin on huima ja kallid työmatka omalla autolla kuljettuna!

Lähes mitään työpaikkaa ei kannata ottaa vastaan, jos päivittäinen työmatka on +200 km. (ei ainakaan mitään, missä kk palkka on bruttona alle 3000 eur/kk ja työpäiviä se normaali 21.5 pv/kk ).

Jokin 250 km työmatka vie päivässä vähintään 2.5-3 tuntia vapaa-aikaasi, järjetöntä!

6.5 litran keskikulutuksella diesel maksaa päivässä 250km työmatkalla nyt 40 euroa/pv tai ~800 euroa/kk + auto kaikkine osineen kuluu hirveää tahtia (renkaat yms).

Pelkät työmatkojesi autokulut ovat pitkässä juoksussa ~1000 euroa/kk. (polttoaine, renkaat, huollot, kuluvat osat jne).

Kehitä mieluummin jotain pientä yritystoimintaa siellä maalla, mitä voit tehdä kotoasi käsin. Asiakaspalvelua puhelimitse (ei puhelinmyynti), hanki kunnon klapikone ja myy polttopuuta, ryhdy mökkitalkkariksi, heittäydy "hullunkirjoille" ja hakeudu työkyvyttömyyseläkkeelle yms.

Kaikki nuo yllä mainitut ovat järkevämpiä ratkaisuja kuin ajaa 5 X viikossa 250km työmatkaa jollain alle 2500 euron brutto kk palkalla, josta jää käteen 1700-1900 euroa/kk (työmatkakulut vie 1000 euroa).

Hyvä pointti. Lisäö tuohon 1000 e kk auton kulumis ym kuluihin vielä oman aikasi hinta, esim 20 e/h. 22 x 3h = 66 h x 20 € noin 150 e. Sen lisäksi kalliin hennkivakuutuksen hinta, jos lapsia, koska todennäköisyys kuolla liikenteessä tosi korkea, varsinkin jos täytyy talvisin lähteä kuuden maissa liikkeelle. Plus tietty 10 e pv ruokiin että jaksat ajaa. Ja sitten 30 % tuloistasi lähtee veroihin, ja lasten pöivähoito maksaa maltaita koska pitkät päivät ja bruttopalkan perusteella laskutus.

Ehkä vähän whinetystä, mut onhan tuo kohtuutonta.

Vierailija
76/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennykset lasketaan yleensä julkisen liikenteen taksojen mukaan.

Vierailija
77/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä hupaja. Edes akateemisille ei ole normimenoa ajella 300km päähän töihin.  Kyllä se koti lähes kaikilla sijaitsee lähempänä työpaikkaa, vaikka eri paikkakunnalla olisikin. Minäkin käyn eri kaupungissa töissä, missä asun, vaikka olen "vain" ammattikoulun käynyt. Työmatkaa tulee noin 30km suuntaansa. 300km matkaan en ikinä suostuisi. Arvostan vapaa-aikaa. 

Tarkoitti varmaan, että monella on työmatkoja milloin Kuopioon, milloin Helsinkiin. Osalla ihan säännöllisesti. Tosin ne matkat maksetaan yliopiston/ työpaikan puolesta ja päälle vielä matkakorvaukset, joten ei ole ihan verrannollista aloittajan tapaukseen.

Eri asia ovat free lancerit, mutta en tunne ketään, kuka omaan laskuun matkustelua ympäri maata.

Vierailija
78/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähennykset lasketaan yleensä julkisen liikenteen taksojen mukaan.

Silloin, jos julkinen liikenne on käytettävissä. Jos työmatka on yhteen suuntaan 250 km, on jo aika iso todennäköisyys sille, että välillä ei ole julkista liikennettä tai että odotusajat tai kävelymatkat ylittävät verottajan asettamat rajat.

Vierailija
79/80 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, oma syysi tosiaan. Sulaa hulluutta maksaa noin paljon siitä, että saa töissä käydä. 

No, kai sun pitäisi olla veronmaksajana tyytyväinen että olen töissä, enkä työtön?

Tyhmä sinä olet etkä mitään muuta. Otit typaikan kaukaa ja sitten revit sen verukkeella rahaa muilta veronmaksajilta.

Vierailija
80/80 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin munkin lapset oli, kun muutin. 2 v työttömänä, satoja hakemuksia. Ainoa paikka, mitä sain.

Ekat vuodet hain muualle töitä, nyt en enää hae.

Viihdyn hyvin ja viihdyn hyvin kotona viikonloppuisin.

Asunto on halpa, työsuhdelounas on edullinen, onnibussin liput halpoja, menopaluu max 7 e vkonloppu, harrastukset halpoja.

Pienellä paikkakunnalla voi vaikuttaa.

Ollaan aktivoitu ihmisiä mm työpaikalla, käyn harrastuksissa 3 krt viikossa, tehdään ostokset lähikaupassa jne.