Töissäkäynti maksaa 88e per päivä. Vähän hapokasta.
Toki oma syy että pakkotilanteessa otin kaukaa (250km) päästä työpaikan jossa käyn 2-3krt viikossa. Jos olisin tiennyt nämä hinnannousut, olisin jäänyt työttömäksi. Tuolloin valinta oli helppo koska ahdisti niin kovin työttömyys.
En ole vielä hakenut sitä veromatkavähennystä, onko se oikeasti yhtään mitään? Siis kompensoiko edes 10e per kerta? Kun sitähän ei vähennetä veroista, vaan se vähennetään vuosituloista.
Kommentit (80)
Kaikki yli 40v ikäiset häpeää työttömyyttä niin paljon että tekevät mitä vaan päästäkseen töihin, se työ otetaan vaikka 1000km päästä. Nuoret taas ylpeilee työttömyydellääm eikä koe mitään stressiä tai häpeää.
Sanoisin että yhteiskunnan kannalta ahkera on parempi tapaus.
Itse muutin paikkakunnalle, missä työpaikka on.
Asun alivuokralaisena, maksan 300 e / kk.
Pe lähden klo 12 bussilla kotiin ja ma lähden kotoa klo 8, teen tunnit sisään viikolla.
Eihän tää mitään herkkua ole aina ollut.
Tällä hetkellä asunto, jossa olen asunut kaikki nämä vuodet, on myynnissä. Asuntokauppa käy hitaasti, mutta kyllä joku tämän ostaa,
Tykkään paikkakunnasta tosi paljon, mukavia ihmisiä, paljon harrastuksia. Eläminen edullista.
Lapset yläkoulussa ja lukiossa.
Joensuun yliopistolla joka toinen proffa käy helsingistä töissä. Välimatkaa 500km yhteen suuntaan. Ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Asun alivuokralaisena, maksan 300 e / kk.Pe lähden klo 12 bussilla kotiin ja ma lähden kotoa klo 8, teen tunnit sisään viikolla.
Tällä hetkellä asunto, jossa olen asunut kaikki nämä vuodet, on myynnissä. Asuntokauppa käy hitaasti, mutta kyllä joku tämän ostaa,
Tykkään paikkakunnasta tosi paljon, mukavia ihmisiä, paljon harrastuksia. Eläminen edullista.
Mulla lapset alakoulussa ja siksi en raaski muuttaa toiseen kaupunkiin viikoiksi. Ap
Tää on yllättävän yleistä. Tunnen valtavan monia jotka täältä omasta kotipaikasta Etelä-Karjalasta pendelöi Hesaan. Just tolleen että käyvät päivän reissuja 3 krt viikossa. Se on silti halvempaa kuin 1000e/kk vuokrayksiö Hesasta.
Suomi on ärsyttävän työvimmainen yhteiskunta ja siis psinostaa moraalisella lailla ihmislle velvoitteen ottaa työ vaikka se lähes pilaa elämän. Siis just tollasilla 500km työmatkoilla.
Se on myös ammatista kiinni. Esim tietyt harvinaiset ammatit sellaisia että työpaikkoja voi olla vaan 1-2 kaupungissa koko suomessa. Siinähän sitten ajelet. Kaikki ei halua/pysty muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on yllättävän yleistä. Tunnen valtavan monia jotka täältä omasta kotipaikasta Etelä-Karjalasta pendelöi Hesaan. Just tolleen että käyvät päivän reissuja 3 krt viikossa. Se on silti halvempaa kuin 1000e/kk vuokrayksiö Hesasta.
Olin juuri tulossa sanomaan samaa, että itselläkin on otsikon mukainen tilanne, mutta koska oman erityisalan hommia on käytännössä vain pk-seudulla niin siellä käyn 2-3krt. vk.
Ja siis vaikka työmatkoihin menee tuo otsikossa mainittu niin käteen jää enemmän kuin suomalaisella keskituloisella, joten mielestäni se on ihan kannattavaa. Nykyiset polttoaineen hinnat tekevät siitä vain _vähemmän_ kannattavaa
Jos verottaja hyväksyy sen, että käytät työmatkalla omaa autoa (julkista liikenettä ei ole tai odotusajat ovat liian pitkät), voit vähentää verotuksessa tuloista oman auton käytöstä 30 senttiä /km.
Jos teet kuukaudessa 8 työmatkaa 2 × 250 km, tulee tuossa kuukaudessa vähennettävää 1200 euroa. Käytännössä vuoden aikana maksimivähennys tulee täyteen, jos jatkat työpaikassa koko vuoden. Maksimivähennys on 8400 euroa vuodessa. Vähennys tehdään tuloista, joten vaikutus maksettuihin veroihin on pienempi, yleensä noin puolet vähennyksestä.
Voit siis olettaa, että verosi pienenevät työmatkavähennyksen ansiosta noin 4000 euroa vuoden aikana. Tämä siis sillä edellytyksellä, että verottaja hyväksyy vähennykset oman auton käytön mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joensuun yliopistolla joka toinen proffa käy helsingistä töissä. Välimatkaa 500km yhteen suuntaan. Ihan normaalia.
Ajelevat päivittäin 500km suuntaansa? Älä jaksa jauhaa paskaa.
Herätkää nyt hyvät ihmiset. Vaikka olisikin työtön, ei tarvitse epätoivoiseksi tai tyhmäksi heittäytyä. Eikös maksimi työmatka ole 80km kotoa mitattuna, joka Kelan tarjoamana täytyy hyväksyä ja jo sekin on huima ja kallid työmatka omalla autolla kuljettuna!
Lähes mitään työpaikkaa ei kannata ottaa vastaan, jos päivittäinen työmatka on +200 km. (ei ainakaan mitään, missä kk palkka on bruttona alle 3000 eur/kk ja työpäiviä se normaali 21.5 pv/kk ).
Jokin 250 km työmatka vie päivässä vähintään 2.5-3 tuntia vapaa-aikaasi, järjetöntä!
6.5 litran keskikulutuksella diesel maksaa päivässä 250km työmatkalla nyt 40 euroa/pv tai ~800 euroa/kk + auto kaikkine osineen kuluu hirveää tahtia (renkaat yms).
Pelkät työmatkojesi autokulut ovat pitkässä juoksussa ~1000 euroa/kk. (polttoaine, renkaat, huollot, kuluvat osat jne).
Kehitä mieluummin jotain pientä yritystoimintaa siellä maalla, mitä voit tehdä kotoasi käsin. Asiakaspalvelua puhelimitse (ei puhelinmyynti), hanki kunnon klapikone ja myy polttopuuta, ryhdy mökkitalkkariksi, heittäydy "hullunkirjoille" ja hakeudu työkyvyttömyyseläkkeelle yms.
Kaikki nuo yllä mainitut ovat järkevämpiä ratkaisuja kuin ajaa 5 X viikossa 250km työmatkaa jollain alle 2500 euron brutto kk palkalla, josta jää käteen 1700-1900 euroa/kk (työmatkakulut vie 1000 euroa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri tulossa sanomaan samaa, että itselläkin on otsikon mukainen tilanne, mutta koska oman erityisalan hommia on käytännössä vain pk-seudulla niin siellä käyn 2-3krt. vk.
Ja siis vaikka työmatkoihin menee tuo otsikossa mainittu niin käteen jää enemmän kuin suomalaisella keskituloisella, joten mielestäni se on ihan kannattavaa. Nykyiset polttoaineen hinnat tekevät siitä vain _vähemmän_ kannattavaa
Millainen palkka sulla on? Siis kiinnostaa että millä tasolla tuo pendelöinti on kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun alivuokralaisena, maksan 300 e / kk.Pe lähden klo 12 bussilla kotiin ja ma lähden kotoa klo 8, teen tunnit sisään viikolla.
Mulla lapset alakoulussa ja siksi en raaski muuttaa toiseen kaupunkiin viikoiksi. Ap
No etpä sinä niitä "lapsiasi" ehdi nähdä muutenkaan, kun olet vähintään 12 tuntia päivästä joko töissä tai työmatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta raaskit ajella 500km työpäivittäin?
Mihin aikaan lähdet ja palaat noina päivinä? Näetkö niitä lapsiasi hereillä?
Vierailija kirjoitti:
Jos verottaja hyväksyy sen, että käytät työmatkalla omaa autoa (julkista liikenettä ei ole tai odotusajat ovat liian pitkät), voit vähentää verotuksessa tuloista oman auton käytöstä 30 senttiä /km.
Jos teet kuukaudessa 8 työmatkaa 2 × 250 km, tulee tuossa kuukaudessa vähennettävää 1200 euroa. Käytännössä vuoden aikana maksimivähennys tulee täyteen, jos jatkat työpaikassa koko vuoden. Maksimivähennys on 8400 euroa vuodessa. Vähennys tehdään tuloista, joten vaikutus maksettuihin veroihin on pienempi, yleensä noin puolet vähennyksestä.
Voit siis olettaa, että verosi pienenevät työmatkavähennyksen ansiosta noin 4000 euroa vuoden aikana. Tämä siis sillä edellytyksellä, että verottaja hyväksyy vähennykset oman auton käytön mukaan.
Kiitos! Oli hyvä ja ystävällinen vastaus! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden 5.30 aamulla, takaisin olen n. 19.20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin ajelen kuin hylkään lapset kokonaan viikoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden 5.30 aamulla, takaisin olen n. 19.20
Käytännössä sama kuin olisit viikot poissa.
Joo ei enää vaan kannata. Mulla diesel auto, josta tulee noin 67 euroa lisää kuukaudessa hintaa tankatun dieselin päälle. Jos ennen viikossa riitti 100 euroa tankilliseen, niin nyt sitä rahaa menee 170 euroa tankilliseen. Mua ihan itkettää tää tilanne, koska jouduin vuosi sitten palaamaan töihin perhevapailta. Arvaa kiinnosteleeko nyt kulkea sinne töihin...
Hyvä, että ihan rehdisti tunnustat olevasi hullu. Sen kyllä tiesimme ilman, että erikseen kerroitkaan.