Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihminen jolla on rahaa käyttää luottokorttia?

Vierailija
13.08.2015 |

Olen monesti tätä ihmetellyt. Ymmärrän asian esimerkiksi lentojen osalta, jolloin mahdollisista ongelmatilanteista selviää helpommin luottoyhtiön välityksellä. Mutta miksi joku käyttää luottokorttia esim. ruokaostoksiin tai päivittäisiin menoihin?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Suomessa ilmeisesti aikanaan kuviteltiin että kun muualla maailmassa maksettiin "kortilla" niin maksettiin luottokortilla vaikka debit-korttia käytettiin. Oikeesti. Mun lapsuudessa Suomessa ei osteltu luottokortilla juuri mitään koska se oli sen merkki ettei ollut rahaa mutta tuossa 90-luvun alussa juppikulttuuri teki luottokortista ainoan oikean ostovälineen Suomessa. 

Asun ulkomailla ja mulla on erikseen debit -ja credit-kortit. Debitillä ostan ja maksan normaalisti niinkuin muutkin. Luottokortilla maksan lomamatkoilla ja joskus huonekaluostoksia.

Vierailija
2/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän melkeinpä kaikkeen käteistä. Nostan Electronilla automaatista tai joskus pankin tiskiltä. Korttia käytän todella harvoin jos en rahaa ole muistanut hakea, tai esim automaatista bensan ostoon, jolloin saa tankin täyteen. Enkä ole suurempaa tarvetta sille nähnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksetaan kaikki luotolla, koska siitä saa bonuksia tilille. Luotto maksetaan pois heti kuun vaihteessa niin ei mene korkomaksuja tms, ja tilille kertyvillä bonuspisteillä on maksettu mm. lentoja, kodin elektroniikkaa ym. vuosien aikana, mitä nyt pankin bonusohjelmassa on tarjolla. Käteistä lompakossa on vähän ja käytän vain kun kortilla ei voi maksaa.

Vierailija
4/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan maksetuille tavaroille lisävakuutuksen.

Vierailija
5/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän ihmiset toimisivat, jos luottokorttimaksamisen kulut laitettaisiin suoraan hintoihin? Amexin ja Dinersin kohdalla huitelevat viiden prosentin tienoilla ostosten loppusummasta ja Visa ja MC Creditilläkin peritään yrittäjältä parisen prosenttia. Tämä on siis täysin ylimääräinen kulu, joka vain lisätään hintoihin. Joskus kun ostin useammalla tonnilla elektroniikkaa, niin minulle kertoi hinnat neuvoteltuamme yrittäjä suoraan, että tämä hinta koskee käteismaksua tai Debitiä/Electronia, mutta jos maksaisin luottokortilla, niin hänen on otettava listahinta, sillä jo tonnin korttimaksusta tuo pelkkä kulu tekisi hänelle noin 50 euron tappiota, jolloin hänelle ei olisi jäänyt ostoksestani juuri mitään käteen.

Vierailija
6/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 03:39"]

Olen monesti tätä ihmetellyt. Ymmärrän asian esimerkiksi lentojen osalta, jolloin mahdollisista ongelmatilanteista selviää helpommin luottoyhtiön välityksellä. Mutta miksi joku käyttää luottokorttia esim. ruokaostoksiin tai päivittäisiin menoihin?

[/quote]s

Et nayta ymmartavan miten luottokortti toimii. Sen kaytto ei tarkoita etta ostaa velaksi. Mina kaytan korttia melkein kaikkiin ostoksiin, ei tarvitse olla suuria summia kateista aina mukana. Saan laskun kerran kuussa ja maksan sen, ihan sama maksanko pienempia summia pitkin kuukautta tai yhden suuremman summan kerralla.

Vierailija
7/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoksiaan voi ryhmitellä valitsemalla debitin tai creditin. Esim. jos maksaa välttämättömät kotitalousostokset debitillä ja vaikkapa harrastukseen, urheiluun, viihteeseen, vapaa-aikaan liittyvät ostokset creditillä niin voit seurata luottokorttilaskusta kuinka paljon kuukaudessa menee rahaa "ei-välttämättömiin" menoihin.

Kun luottokorttilaskun maksaa kokonaisuudessaan eräpäivänä, ei tästä aiheudu itselle korkokustannusta.

Vierailija
8/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi lomamatkat ja lennot kannattaa maksaa luottokortillla, koska esim. Matkayhtiön konkurssissa saat rahat helposti takaisin korttiyhtiöltä toisin kuin konkurssipesältä. Tavaroille saa myös kolmen kk "no questions asked" vakuutuksen jos laitteille jotain tapahtuu.
Muutenkin jos tulee myyjän kanssa hankaluuksia saat rahasi velpommin takaisin korttiyhtiöltä, joka sitten hoitaa tappelun kauppiaan kanssa.

Vierailija
9/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 06:28"]Esimerkiksi lomamatkat ja lennot kannattaa maksaa luottokortillla, koska esim. Matkayhtiön konkurssissa saat rahat helposti takaisin korttiyhtiöltä toisin kuin konkurssipesältä. Tavaroille saa myös kolmen kk "no questions asked" vakuutuksen jos laitteille jotain tapahtuu.
Muutenkin jos tulee myyjän kanssa hankaluuksia saat rahasi velpommin takaisin korttiyhtiöltä, joka sitten hoitaa tappelun kauppiaan kanssa.
[/quote]

Olen joskus ihmetellyt tätä että voiko homma tosiaan pelata noin hyvin että rahat tulisivat luottokorttiyhtiöltä takaisin kuin Manulle illallinen? Kuulostaa yhtiön kannalta äärimmäisen huonolta bisnekseltä tapella huijareiden kanssa ja toimia konkkaan menneiden firmojen sijaismaksajina. Jos firman on konkurssissa niin tosi vaikea siltä on luottokorttiyhtiönkään mitään saada palautettua.

Vierailija
10/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ehkä ihmetys johtuu siitä että luotto yhdistetään edelleen puhtaasti velaksi elämiseen/rahattomuuteen.. Vaikkakin tuolla edellä mainittu bonukset, luottolaskun maksu ilman lisäkuluja jne.
.
Luulen että ihmetystä lisää se, että osa luottokorteista on ns. maksuaikakortteja, kuten tuossa aiemmin mainittu "ei lisäkuluja kun maksaa laskun ajallaan", hyvä esimerkki tästä on american express, ja voin kaupan tätinä sanoa, että niitä kortteja ei köyhillä ole.

Vierailija
11/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Jos yritys menee konkurssiin ja sinulla on sieltä saatavia niin esim. visalla maksettuasi saat rahasi takaisin, jos et ole saanut tilaamaasi palvelua/tuotetta. Jos maksat omalta tililtäsi niin niitä rahoja et enää näe. 

Samoin visalta voi saada rahansa takaisin, jos tilaattu tuote esim.  ulkomailta ei saavu sinulle. Tosin tätä en ole vielä tarvinnut käyttää, sillä olen esim. aliexpressin kautta tilattuani saanut rahani kerran takaisin suoraan myyjältä (ja sekin tuote saapui minulle parin kuukauden kuluttua). 

Minä käytän visan luottopuolta nettiostoksissa juuri visan turvan vuoksi ja jos ostan elektroniikkaa tmv. kalliimpaa, sillä mm. op:lla on ostoturva puoli vuotta ostopäivästä joka korvaa varkaudet ja särkymiset 40 euron omavastuulla. Tätä olen käyttänyt kerran kun kännykkä tipahti lattialle ja näyttö hajosi.. 250 euron näytön vaihto maksoi minulle vain 40.. visan ostoturva maksoi loput. 

Enkä maksa visan käytöstä mitään, sillä maksan kaikken visan saldon pois viimeistään ekana eräpäivä. Monesti jo heti ostohetken jälkeen. 

Vierailija
12/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihan varattomat edes saa luottokorttia. Olen ollut niin kauan Visan hyvana asiakkaana etta luottoraja on vuosien kuluessa kiivennyt niin etta voisin ostaa vaikka uuden auton kortilla. Ja takuulla Visa varmistaisi etta mina olen kortin kayttaja eika joku varas.

Korttini numeroa on kerran varas kayttanyt, Visa oli heti asiasta karryilla kun en ollut aikaisemmin ostanut Teksasissa kallista nahkasatulaa hevoselle (olemattomalle) :). Minulle tuo vaarinkaytto ei maksanut penniakaan ja sain heti uuden kortin. Jos minulta olisi varastettu kateista sita en olisi koskaan saanut takaisin.

Vierailija
13/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 04:57"]

Mitenhän ihmiset toimisivat, jos luottokorttimaksamisen kulut laitettaisiin suoraan hintoihin? Amexin ja Dinersin kohdalla huitelevat viiden prosentin tienoilla ostosten loppusummasta ja Visa ja MC Creditilläkin peritään yrittäjältä parisen prosenttia. Tämä on siis täysin ylimääräinen kulu, joka vain lisätään hintoihin. Joskus kun ostin useammalla tonnilla elektroniikkaa, niin minulle kertoi hinnat neuvoteltuamme yrittäjä suoraan, että tämä hinta koskee käteismaksua tai Debitiä/Electronia, mutta jos maksaisin luottokortilla, niin hänen on otettava listahinta, sillä jo tonnin korttimaksusta tuo pelkkä kulu tekisi hänelle noin 50 euron tappiota, jolloin hänelle ei olisi jäänyt ostoksestani juuri mitään käteen.

[/quote]

Näin oli takavuosina, yrittäjät eivät tykänneet luottokorttimaksuista, mutta onko vielä? 

Vierailija
14/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 03:39"]Olen monesti tätä ihmetellyt. Ymmärrän asian esimerkiksi lentojen osalta, jolloin mahdollisista ongelmatilanteista selviää helpommin luottoyhtiön välityksellä. Mutta miksi joku käyttää luottokorttia esim. ruokaostoksiin tai päivittäisiin menoihin?
[/quote]
Miksi ei?

Jotkut kerää pisteitä kortilla. Saa lentoja, hotelliöitä jne. Toiset tykkää kun saa tietyntyyppiset ostokset samalle laskulle ja käyttävät ruokakaupassa yhtä korttia, vapaa-aikaan toista ja töihin kolmatta. Kolmansille taas on ihan sama - maksetaan sillä kortilla mikä osuu käteen.

Vierailija
15/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa käyttääkin maksuaikakortteja tai luottokorttiaan maksuaikakorttina. Eikä luottokorttia voi käyttääkään, ellei sitä rahaa ole. Ei mitään ostoksia voi pitemmän päälle tehdä, ellei ole rahaa. 

Vierailija
16/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 07:02"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 04:57"]

[/quote]

Näin oli takavuosina, yrittäjät eivät tykänneet luottokorttimaksuista, mutta onko vielä? 

[/quote] Ei kai kukaan ole niin sinisilmainen etta ei usko etta kaikki kulut ovat siina hinnassa maksoi kortilla tai kateisella.

Vierailija
17/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksutapaetu. S-kaupasta saa 0.5% lisäboonusta kun käyttää S-pankin korttia. Palkka tulee kuitenkin toiseen pankkiin.

Vierailija
18/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 03:52"]Vaikea sanoa. Suomessa ilmeisesti aikanaan kuviteltiin että kun muualla maailmassa maksettiin "kortilla" niin maksettiin luottokortilla vaikka debit-korttia käytettiin. Oikeesti. Mun lapsuudessa Suomessa ei osteltu luottokortilla juuri mitään koska se oli sen merkki ettei ollut rahaa mutta tuossa 90-luvun alussa juppikulttuuri teki luottokortista ainoan oikean ostovälineen Suomessa. 

Asun ulkomailla ja mulla on erikseen debit -ja credit-kortit. Debitillä ostan ja maksan normaalisti niinkuin muutkin. Luottokortilla maksan lomamatkoilla ja joskus huonekaluostoksia.
[/quote]Mistan senkin ajan kun korteilla maksamista paheksuttiin.

Vierailija
19/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 04:06"]Itse käytän melkeinpä kaikkeen käteistä. Nostan Electronilla automaatista tai joskus pankin tiskiltä. Korttia käytän todella harvoin jos en rahaa ole muistanut hakea, tai esim automaatista bensan ostoon, jolloin saa tankin täyteen. Enkä ole suurempaa tarvetta sille nähnyt.
[/quote]Minulla jus päinvastoin. Maksan hyvin harvoin paperirahalla tai kolikoilla.

Vierailija
20/39 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 04:56"]Saan maksetuille tavaroille lisävakuutuksen.
[/quote]
Tämä. Ja talouden tasapainossa pito, jos esimerkiksi kaksi isoa ostosta osuu kuulle niin toinen käteisellä ja toinen seuraavalle kuulle luotolle. Maksetaan aina heti pois niin ei tule kuluja. Meillä on molemmilla kaksi luottokorttia ja joka kuukausi lasku on per kortti muutamasta kympistä useampaan sataseen. Paljon käytän myös nettikauppoja ja siellä maksan aina luotolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä