Hyvän olon ja self help ohjeita, mikä vaan
On saanut sinut ottamaan oman elämän omiin käsiin? Tuntuu että elän liikaa toisten ajatusten alaisena ja en uskalla elää sellaista elämää kuten haluaisin. Kerätään tähän lista niistä asioista jotka on ollut teille SE oivallus tai ymmärrys kohti itsenäistä, onnellista ja seesteistä elämää.
Olen tajunnut että olen oppinut miellyttämään toisia. Vanhempani eivät ole ottaneet vastaan minun ajatuksia ja tunteita , vaan ovat suuttuneet ja jopa syyllistyneet minua niistä. Niinpä mieheni oli samanlainen. Nyt kun käyn eroa läpi tulee nämä muiden oivallukset mieleen. Tuetaan toisiamme saamaan vankka itsetunto.
Kommentit (4)
Minulle oivallus oli se, ettei niiden ihmisten elämä jota halusin ollutkaan yhtään upeampaa kuin omani. Kun pääsin seuraamaan heidän arkeaan kiiltävän pinnan takana.
Toinen oli sen ottaminen tosissaan, että elämä loppuu. Kun tuota miettii niin arjen pikku pelot menevät oikeisiin mittasuhteisiin.
Mulle elämän käännekohta oli Eckhart Tollen kirjan Läsnäolon taito lukeminen. Kirjan pääpointti on, että liika tarpeeton ajattelu aiheuttaa kärsimyksistämme suurimman osan, ja että oppimalla ottamaan etäisyyttä omaan ajatteluun ja hiljentämään tarpeettoman ajattelun kärsimys poistuu. Näin on itselleni todellakin käynyt.
Esim. ennen murehdin usein huonouttani niin ulkonäön kuin älyn suhteen. Mutta juuri tuollainen on sitä tarpeetonta ajattelua. Nykyisin kun kuljen jossain, en ajattele mitään, vaan keskityn aistimaan vaan kaiken. Ja kun en ajattele kuinka ruma ja surkea muka olen, ei ole mitään kärsimystä.
- mun elämä on MUN elämä, ei kenenkään muun
- mä asetan omat päämäärät elämässäni sen mukaan, mikä on mun arvomaailmani
- mulla on oikeus mun tunteisiin ja myös ilmaista ne
- en ole kenenkään sätkynukke enkä kynnysmatto
- haluan yhä vähemmän miellyttää ihmisiä
- mä teen vapaa-ajallani pakollisten kotitöiden lisäksi yleisesti ottaen vain niitä asioita joista - ja tapaan niitä ihmisiä joiden seurasta - nautin
- mun lähellä saa olla vain ne ihmiset jotka tuntuvat aidosti hyvältä ja joiden kanssa elämän asioiden jakaminen ja tuki on molemminpuolista
- perheenjäsenyys tai sukulaisuus ei ole oikeutus kohdella mua huonosti tai käyttää hyväksi autonkuljettajana tai ilmaisena terapeuttina
- anteeksi voin antaa helpostikin, mutta vain jos todella pyydetään anteeksi
- jokainen aikuinen on vastuussa omista tunteistaan --> mäkin vastaan vain omistani
- mä olen arvokas ihminen siinä missä kuka tahansa
- kateus ja katkeruus ovat vaarallinen myrkky, mun elämä on paras mulle
- elämä on paitsi sattumaa ja kohtaloa, myös aika pitkälle omia valintoja
Jään miettimään, jos tulisi jotain viisauksia mieleen.