Pitkäaikaissairaat: pelottaako mahdollinen sota?
Eli te, joilla on pitkäaikaissairaus tai omaisellanne, niin pelottaako teitä se, että jos tulee sota, niin ette saa välttämätöntä hoitoanne? Voimavarat eivät riitä.
Kommentit (58)
Kyllä! Kuolisin ilman lääkkeitäni. Lisäksi minulla on liikuntarajoitteita. En pystyisi suojelemaan lapsiani jos mies joutuisi rintamalle.
Ei pelota, en saa hoitoa Suomessa nytkään.
Pidän voimassa suunnitelmani ja tapan itseni, jos sota syttyy. Tapan kuitenkin jossain vaiheessa, joten ihan sama melkeinpä :)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 20:46"]
Kyllä sitten alkaa kuolla pikkulapsia ja synnnyttäviä, kun ei ole kykyä olla niin ennalta varovaisia kuin nyt.
[/quote]
Taitaa sitten (sodassa) kuolla vähän muitakin.
Vaivaisen osa ei varmaan ole hyvä vieraan vallan alla, mutta ei sentää itteään tappaa tarvitse.
Juu, kyllä sodassa kuolee paljon nuoria miehiä rintamalla, mutta ajattelin, että.tässä puhutaan heikoista siviileistä nyt.
Siviilissä alkaa heikoimmat varmaan kuolla. Vanhuksia jää heitteille, jos ei ole omaisia hoitamassa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 20:58"]
Juu, kyllä sodassa kuolee paljon nuoria miehiä rintamalla, mutta ajattelin, että.tässä puhutaan heikoista siviileistä nyt. Siviilissä alkaa heikoimmat varmaan kuolla. Vanhuksia jää heitteille, jos ei ole omaisia hoitamassa.
[/quote]
Voipi siellä rintamalla kuolla pari vanhempaakin miestä, ei ne kaikki ole jotain 18-vuotiaita. Siviilejä kuolee pommituksissa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 21:00"]
Juu, kyllä sodassa kuolee paljon nuoria miehiä rintamalla, mutta ajattelin, että.tässä puhutaan heikoista siviileistä nyt. Siviilissä alkaa heikoimmat varmaan kuolla. Vanhuksia jää heitteille, jos ei ole omaisia hoitamassa.
[/quote]
Voipi siellä rintamalla kuolla pari vanhempaakin miestä, ei ne kaikki ole jotain 18-vuotiaita. Siviilejä kuolee pommituksissa.
[/quote]
No onhan meillä lande täynnä peräkammarinpoikia, lähtekööt he pahimpiin paikkoihin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 20:48"]
Kyllä! Kuolisin ilman lääkkeitäni. Lisäksi minulla on liikuntarajoitteita. En pystyisi suojelemaan lapsiani jos mies joutuisi rintamalle.
[/quote]Sitten sun lasten pitää suojella sua.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 21:00"]
[/quote]
[/quote]
No onhan meillä lande täynnä peräkammarinpoikia, lähtekööt he pahimpiin paikkoihin.
[/quote]Ei ole ollenkaan varmaa, että sota tapahtuisi jossain rajaseudun asumattomissa korvissa. Hyökkääjä päättää, mihin osiin maata hyökkäyksensä kohdistaa, milloin ja miten. Sota 2010-luvulla ei varmasti ole samanlaista kuin joskus yli 70 vuotta sitten.
Ei suomalaisilla mitään hätää ole kunhan viinaa ja huumeita riittää.
Kyllähän heikoimmilla tulee todellinen hätä sodan aikaan, kun lääketarpeet loppuu.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 20:47"]
Kamalinta on, että tuskienhoitoon ei riitä resursseja. Nythän voi ajatella, että kuolinkipuja voidaan lievittää. Sota-aikana voi olla toisin.
[/quote]
Silloin alettaisiin varmaan taas lääkitä jollain morfiinilla tai vastaavalla.
Kotimainen tuotanto saataisiin nopeasti ylös.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 21:04"]
[/quote]
Varmaan menevätkin. Landet osaa edelleen ampua (metsästys on suosittu harrastus) ja erätaitojakin löytyy. Ei ole totuttu siihen, että elämän suurimpiin haasteisiin kuuluu auraamaton parkkipaikka talviaamuna.
Ei pelota että itse kuolisin hoidon puutteeseen mutta se ettå lapseni jäisi sitten ilman huoltajaa. Se olisi ikävåmpi juttu.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 20:48"]
[/quote]
Kai tollasissa tapauksissa käytetään jotain harkintaa.
Ei sinne muutenkaan kaikki miehet mene. Ei Suomella ole aseitakaan niin paljoa.
Ei pelota. Loppu tulee meille kaikille kuitenkin ja itse olen jo parhaat vuoteni elänyt. Lapsia ei ole ja vanhemmat on jo kuolleet.
Kamalinta on, että tuskienhoitoon ei riitä resursseja. Nythän voi ajatella, että kuolinkipuja voidaan lievittää. Sota-aikana voi olla toisin.